Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 III 2010 perän oikuttelu
ViestiLähetetty: 20.08.2019 09:59 

Viestit: 6
Näyttää siltä, että nk. "jäykkyyden säätöventtiili" tai "hyden solenoidi takana" jumittaa joskus kiinni eikä siten annan painetta perään.
Etupää kyllä nousee ja laskee napista, muttei perä. :? Aluksi tämä ilmiö ilmeni toisinaan, mutta muutaman viikon aikana perä ei siis enää pompahda ylös, vaan perä on alimmassa asennossa (etupään toimiessa normaalisti).

Ajattelin ottaa tämän venttiilin irti, avata se, ja puhdistaa; jospa toimenpide saisi perän toimimaan. Kuulemma kara jumittaa solenoidin/sylinterin sisällä kun siellä voi olla pieni este korroosion tms muodossa.

Ei ole Lexiaa käytössä paineen laskuun. Kysymys on: riittääkö auton ala-asentoon laskeminen paineen riittävään alenemiseen, vai roiskiiko :geek: pahasti jos ei sen enempää laske? Vai aukeeko edes kierteiltään jos paine on liian kova?

Hydepöntön korkki auki vaiko kiinni toimenpiteiden aikana?

Kuinka paljon LDS:ää pitäisi ottaa varalle täyttämistä varten?

Ilmaus jälkikäteen on kuulopuheiden mukaan "automaattista", vai?

Jos tämä venttiilin puhdistus ei auta, saatan joutua tilaamaan uuden. Mikähän sen osan numero voi olla tai miltä sivulta sen numeron voi itse löytää?

(Joo, voihan se tietty olla sähkövika töpselissä, mutta kun aluksi perä pompahti aina ylös pienen tussahduksen saattelemana, niin epäilen vahvasti itse venttilin toimivuutta. Ääni muistuttaa shampanjan ihanaa tuhahdusta! :D )


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III 2010 perän oikuttelu
ViestiLähetetty: 20.08.2019 10:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Eikös korkeutta säätävät venttiilit ole hydraulipumpun lohkossa ja takana on vain hydractive-venttiili, joka ei vaikuta korkeussäätöön?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III 2010 perän oikuttelu
ViestiLähetetty: 20.08.2019 11:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Teuski kirjoitti:
Eikös korkeutta säätävät venttiilit ole hydraulipumpun lohkossa ja takana on vain hydractive-venttiili, joka ei vaikuta korkeussäätöön?


Katsoppas dokumentaatio, nimenomaan vaikuttaa. Jos hydractive-venttiili on ”jäykkä” on myös korkeudensäätökanava kiinni. Solenoidiviat ovat noissa niin harvinaisia että epäilen takakeskiyksikössä mekaanista sisäistä vikaa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III 2010 perän oikuttelu
ViestiLähetetty: 20.08.2019 13:29 

Viestit: 725
Työkaverilla vastaavat oireet loppuivat kun takayksikkö vaihdettiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III 2010 perän oikuttelu
ViestiLähetetty: 20.08.2019 14:25 

Viestit: 6
Pahoittelen monisanaisuuttani! Sorry!

Siis:
Onko auton laskeminen alimpaan asentoon riittävä toimenpide hydepaineen alentamiseksi jotta hydractive-venttiilin voi kiertää auki sen puhdistamista varten?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III 2010 perän oikuttelu
ViestiLähetetty: 20.08.2019 16:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Keris kirjoitti:
Pahoittelen monisanaisuuttani! Sorry!

Siis:
Onko auton laskeminen alimpaan asentoon riittävä toimenpide hydepaineen alentamiseksi jotta hydractive-venttiilin voi kiertää auki sen puhdistamista varten?


Ei, Diagboxilla paineet sähköisesti pois tai sitten takapään ilmausventtiilin kautta josta tulee noin litra litkua. Akku irti tuolloin. Suosittelen Diagboxia, säästyy luontokin...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III 2010 perän oikuttelu
ViestiLähetetty: 20.08.2019 16:52 

Viestit: 6
Kiitos, ds-jekkeri, hyvä vinkki!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III 2010 perän oikuttelu
ViestiLähetetty: 20.08.2019 17:17 

Viestit: 723
Ilman diagboxia onnistuu niin jos saa kaikki pyörät ilmaan niin jousitus muussa asennossa kuin yläasennossa ja aukaisee oven niin paineet tulee myös pois, huomaa siitä kun nestetaso nousee ylemmäksi kuin mitä jousitus ala-asennossa maassa. Sitten vaan pumpulta joku niistä kolmesta liittimestä irti ni ei ala pumppu pyörimään, tai akun kenkä irti.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III 2010 perän oikuttelu
ViestiLähetetty: 23.08.2019 00:35 

Viestit: 6
Päätin toimia näin:
Auto napista ala-asentoon. LDS-tason tarkistus säiliöstä. LDS-pöntön korkki koko projektin ajan kiinni. Akunkenkä irti. Auto liftillä ylös. Hydractive-venttiilin töpseli irti (töpselin yläpuolella väkänen, joka helpotti pienellä ruuvarilla).

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Taskumatti ja neula
Hydractive.jpg
Hydractive.jpg [ 74.09 KiB | Katsottu 7822 kertaa ]


En saanut ilmaruuvia kirveelläkään auki: eli otin riskin että paineet olisivat yhäkin kovat :shock: vaikka auto ala-asennossa. Sitten vääntämään:
Noin 40 cm pitkillä putkitongeilla kunnon ote venttiilistä ja 'nax' se antautui ja pyörähti vissiin kolmen kierroksen verran. Painetta ei ollut lainkaan -- tai en ainakaan huomioinut, eli ei dramatiikkaa irrotusvaiheessa. Hydeöljyn väri oli vihreää: kait sitten 'lehmää' (LHM) eikä sitä oranssia LDS:ää. Lehmää valui projektin aikana ehkä 2-3 dl. Vaikea sano, mutta lopussa kun tarkastin LDS-pöntöstä pinnan korkeuden, niin se ei ollut juurikaan muuttunut.

Venttiilin siivilöin varustettu sisäelin jäi sisään. Sen tosin sai pyöreäkärkisillä pihdeillä noukittua ulos ilman jälkien jättämistä metalliosiin tahi vihreiden O-renkaiden rikkomista. Tässä vaiheessa piti pitää kieli keskellä suuta jottei n. 2 x 20 mm neulaventtiili häipyisi.

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Taskumatti ja neula
Hydractive1.jpg
Hydractive1.jpg [ 105.52 KiB | Katsottu 7822 kertaa ]


Neulaventtiilin kärki oli aavistuksen kenossa. Itse neula tuntui liikkuvan mikroskooppisen kitkan kera "vihreärenkaisen sisäelimen" sisällä. Ei korrosiota havaittavissa, mutta ilmeisesti hiuksenhienoa deformaatiota pinnalla.
Neulaventtiilin vastakappale, se taskumatin näköinen, liikkui niinikään aivan vähän ahistaen lieriössään; tämä koeputkea muistuttava sylinteri.
Niinpä sitten hioin ja kiillotin 1000:lla paperilla W40 kostutettuna sekä neulan että taskumatin pinnat. Neulan reiän jynssäsin sellaisella pulloharjan näköisellä nylon miniharjalla, jolla jotkut harjaavat hampaidensa välit. Saa kait Apteekista. Semmonen 4 millinen oli sopivan ahdas. 2 millinen liian hellä.
Välillä kokeilin osien liikkuvuutta sylintereissään. Vielä piti jatkaa. Ehkä vartin perästä poistin hiontaliejut pois kankaalla ja niinpä ne alkoivat liikkua vaivattomasti. Pieni suihku silikoni-sprayta sisään ja liike oli täysin esteetöntä. Neulan äärimmäisen kärjen annoin olla mitä nyt vähän 1000:lla kutkutin.

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Taskumatti ja venttiilin neula
Hydractive2.jpg
Hydractive2.jpg [ 75.35 KiB | Katsottu 7822 kertaa ]


Sitten se jousi taskumattiin kiinni. Nämä lieriön sisään jousi ylöspäin jotta se ei karkaa paikoiltaan. Neula sisään vihreärenkaiseen sisäelimeen. Nämä istutin lieriöön: ja pysyi muuten hyvin paikallaan O-renkaan sopivan tiukkuuden vuoksi.

Kierteistä ruosteet ja mömmöt pois. Valmis huollettu hydractive-venttiili paikoilleen. Töpselissä elektroniikka-spray oli kuivunut. Töpseli paikoilleen.
Auto liftillä alas. Akku kiinni. LDS/ lehmän korkeuden tsekkaus (= ei näkynyt pinnan alenemista). Kone käyntiin.
Ja niin se perä nousi hetimiten ylös normaalikorkeuteen nappia painamalla niinkuin olin haaveillutkin! :lol:

Koko homman toteuttamiseen meni vajaa tunti -- vaikkakin olin tosin lukenut eräitä tunteja jotta syy perän oikutteluun selviäisi. Tee-se-itse halli maksoi tunnin veloituksen. Osat eivät maksaneet mitään (uusi venttiili kuulemma maksaa väh 700€). Pelikortin kokoinen pala 1000:sta vesihiomapaperia ja roiskaus silikoni-sprayta. Siinä kustannukset.

Juu. Hydepumppu on ollut mielestäni erittäin hiljainen: jopas hiljaisempi kuin ennen oikuttelun alkua. Siis: olin kyllä kuullut pumpun käyvän usein jo ennen kuin mitään varsinaista vikaa oli ilmennyt.

Eli: suosittelen tämän venttiilin huoltamista jo siinä vaiheessa kun ensimmäiset perän pudotushäiriöt ovat ilmentyneet! :idea:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III 2010 perän oikuttelu
ViestiLähetetty: 23.08.2019 02:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Hydepumpun ääni muuttuu tosi karkeaksi jos joku venttiili jumittaa, pumppu yrittää puskea painetta umpiperään ja varoventtiili vuotaa litkut takaisin säiliöön.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III 2010 perän oikuttelu
ViestiLähetetty: 24.08.2019 11:28 

Viestit: 102
moi

Oisko kaaviota mis noinikkää tuo venttiili sijaitseepi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 III 2010 perän oikuttelu
ViestiLähetetty: 25.08.2019 16:43 

Viestit: 723
iloinen kirjoitti:
moi

Oisko kaaviota mis noinikkää tuo venttiili sijaitseepi?


Taka-akselilla on palikka, jossa on 2 jousipalloa kiinni ja tämä osa on myös siinä kiinni.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: