Päätin toimia näin:
Auto napista ala-asentoon. LDS-tason tarkistus säiliöstä. LDS-pöntön korkki koko projektin ajan kiinni. Akunkenkä irti. Auto liftillä ylös. Hydractive-venttiilin töpseli irti (töpselin yläpuolella väkänen, joka helpotti pienellä ruuvarilla).
Liitteet:
Tiedoston kommentti: Taskumatti ja neula
Hydractive.jpg [ 74.09 KiB | Katsottu 7829 kertaa ]
En saanut ilmaruuvia kirveelläkään auki: eli otin riskin että paineet olisivat yhäkin kovat

vaikka auto ala-asennossa. Sitten vääntämään:
Noin 40 cm pitkillä putkitongeilla kunnon ote venttiilistä ja 'nax' se antautui ja pyörähti vissiin kolmen kierroksen verran. Painetta ei ollut lainkaan -- tai en ainakaan huomioinut, eli ei dramatiikkaa irrotusvaiheessa. Hydeöljyn väri oli vihreää: kait sitten 'lehmää' (LHM) eikä sitä oranssia LDS:ää. Lehmää valui projektin aikana ehkä 2-3 dl. Vaikea sano, mutta lopussa kun tarkastin LDS-pöntöstä pinnan korkeuden, niin se ei ollut juurikaan muuttunut.
Venttiilin siivilöin varustettu sisäelin jäi sisään. Sen tosin sai pyöreäkärkisillä pihdeillä noukittua ulos ilman jälkien jättämistä metalliosiin tahi vihreiden O-renkaiden rikkomista. Tässä vaiheessa piti pitää kieli keskellä suuta jottei n. 2 x 20 mm neulaventtiili häipyisi.
Liitteet:
Tiedoston kommentti: Taskumatti ja neula
Hydractive1.jpg [ 105.52 KiB | Katsottu 7829 kertaa ]
Neulaventtiilin kärki oli aavistuksen kenossa. Itse neula tuntui liikkuvan mikroskooppisen kitkan kera "vihreärenkaisen sisäelimen" sisällä. Ei korrosiota havaittavissa, mutta ilmeisesti hiuksenhienoa deformaatiota pinnalla.
Neulaventtiilin vastakappale, se taskumatin näköinen, liikkui niinikään aivan vähän ahistaen lieriössään; tämä koeputkea muistuttava sylinteri.
Niinpä sitten hioin ja kiillotin 1000:lla paperilla W40 kostutettuna sekä neulan että taskumatin pinnat. Neulan reiän jynssäsin sellaisella pulloharjan näköisellä nylon miniharjalla, jolla jotkut harjaavat hampaidensa välit. Saa kait Apteekista. Semmonen 4 millinen oli sopivan ahdas. 2 millinen liian hellä.
Välillä kokeilin osien liikkuvuutta sylintereissään. Vielä piti jatkaa. Ehkä vartin perästä poistin hiontaliejut pois kankaalla ja niinpä ne alkoivat liikkua vaivattomasti. Pieni suihku silikoni-sprayta sisään ja liike oli täysin esteetöntä. Neulan äärimmäisen kärjen annoin olla mitä nyt vähän 1000:lla kutkutin.
Liitteet:
Tiedoston kommentti: Taskumatti ja venttiilin neula
Hydractive2.jpg [ 75.35 KiB | Katsottu 7829 kertaa ]
Sitten se jousi taskumattiin kiinni. Nämä lieriön sisään jousi ylöspäin jotta se ei karkaa paikoiltaan. Neula sisään vihreärenkaiseen sisäelimeen. Nämä istutin lieriöön: ja pysyi muuten hyvin paikallaan O-renkaan sopivan tiukkuuden vuoksi.
Kierteistä ruosteet ja mömmöt pois. Valmis huollettu hydractive-venttiili paikoilleen. Töpselissä elektroniikka-spray oli kuivunut. Töpseli paikoilleen.
Auto liftillä alas. Akku kiinni. LDS/ lehmän korkeuden tsekkaus (= ei näkynyt pinnan alenemista). Kone käyntiin.
Ja niin se perä nousi hetimiten ylös normaalikorkeuteen nappia painamalla niinkuin olin haaveillutkin!
Koko homman toteuttamiseen meni vajaa tunti -- vaikkakin olin tosin lukenut eräitä tunteja jotta syy perän oikutteluun selviäisi. Tee-se-itse halli maksoi tunnin veloituksen. Osat eivät maksaneet mitään (uusi venttiili kuulemma maksaa väh 700€). Pelikortin kokoinen pala 1000:sta vesihiomapaperia ja roiskaus silikoni-sprayta. Siinä kustannukset.
Juu. Hydepumppu on ollut mielestäni erittäin hiljainen: jopas hiljaisempi kuin ennen oikuttelun alkua. Siis: olin kyllä kuullut pumpun käyvän usein jo ennen kuin mitään varsinaista vikaa oli ilmennyt.
Eli: suosittelen tämän venttiilin huoltamista jo siinä vaiheessa kun ensimmäiset perän pudotushäiriöt ovat ilmentyneet!