Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BSI - paholaisen keksintö vai siunaus?
ViestiLähetetty: 10.02.2020 16:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2631
Ei ole ihme että Citroenin koritietokone on saavuttanut legendaarisen aseman foorumikeskusteluissa. Arvuutellaan kuinka monta eri tyyppiä niitä onkaan olemassa (rajattomasti!) ja mikä sopisi minkäkin kanssa yhteen. Joku on saanut jopa pösön koritietokoneen toimimaan sitikassa joskus, sitä muistellaan sitten leirinuotion äärellä.

BSI:n jekkuiluista on tarinaa myös yltäkyllin. Vääränlainen virtojen poisto tai päällekytkentä saattaa jättää jotkut BSI:t mikä-mikä-maahan, jossa joku valo jää pysyvästi palamaan tai joku toiminto jää puuttumaan. Onpa sellainenkin ihme nähty, että Citroen C5 rupeaa heiluttelemaan peilejään auki/kiinni kuin norsu korviaan, kun moottoritienopeuksissa lähdetään ohitukseen ja laitetaan vilkku vasemmalle päälle. Erilaiset käynnistyksenesto-ongelmat (monille oman lapsen nimeäkin tutumpi akronyymi "immobilizer fault") ovat monasti BSI:n kiukuttelua. Vanhemmissa C5:ssa saattoi BSI vaatia auton ulkopuolella käymistä, lukitsemista kaukosäätimellä ja avausta avaimella, että suostui vee-kuutonen starttaamaan.

Kamalia häkkyröitä? No mutta toisaalta...

2009-vuosimallin VW groupin autossa (Pörsse Kajaani Turbo eikä ole diisseliturbo eikä kuutonen) kun jättää kattovalaisimen päälle, niin auton akku tyhjenee nätisti kolmessa päivässä ja siellä se paska seisoo parkkipaikalla hengettömänä. Sama 2008 Lexus RX400:h:ssa. Ja kattovalo jää lapsiperheissä usein päälle!

C5:sta alkaen en ole saanut yhdestäkään sitikasta, edes huonoakkuisesta, starttausvirtoja niin huonoksi että siitä olisi jäänyt käyntiinlähtö kiinni. Itse asiassa minulla on jäänyt vain kaksi kertaa moderni sitikka lähtemättä käyntiin avaimella - C5 V6 ykkönen (toinen suomeen tuotu yksilö, ensimmäinen meni maahantuojalle) kun pakkasta oli mittarin mukaan -39 astetta ja auto oli seissyt kaksi päivää. Starttasi kyllä muttei vaan käynnistynyt. Toinen oli sitten 38.000 km ajettu 3.0HDI C6, kun liettuan kesädiisseleillä yritin sitä tallinnassa pikkupakkasella käyntiin. Piti odottaa että kelit lämpesivät, ja sitten Arctista laatua tankkiin. Tais siinä se pumppu saada siipeensä, jollotti sen jälkeen aina sitä vou-vou-vou -ääntä tyhjäkäynnillä.

Mutta asiaan. Akun hyytymisen takia ei ole mulla yksikään 2000-luvun sitikka jäänyt käynnistymättä, koskaan. Ja mulla on ollut niitä pitkästi toistakymmentä.

BSI ja Economy Mode olkoon ylistetty!



"Nykyisistä koeajoraporteista ei ota telepaatikkokaan tietoa, kuinka se jousitus tosiasiassa toimii karkealla asvaltilla jossa on poikittaiskatkoja ja routapatteja. Autotoimittajia ei tällainen asia tänä päivänä kiinnosta ollenkaan..."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSI - paholaisen keksintö vai siunaus?
ViestiLähetetty: 10.02.2020 21:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 997
Paikkakunta: Järvenpää
Voiko economy mode vaikuttaa jotenkin jousituksen toimintaan? Käynnissähän poistuu, mutta jos startissa päällä, muttuuko jousitusecun asetukset jotenkin? Ajelin pitkään ecomodessa ja kun se onnistuneen BSI-resetin myötä poistui, on jousitus ollut paljon pintapehmeämpi ja tuntuu muutenkin ajettavuus paremmalta. Kuitenkin econossa sporttinappi vaikutti selvästi. Voisilo joku perus korkeustieto muuttua ecussa jos virtojen tullessa on ecomodessa? Vai kuvittenko vain?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07
C5 2.2 HDI 170 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSI - paholaisen keksintö vai siunaus?
ViestiLähetetty: 10.02.2020 23:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 6793
Paikkakunta: Taipalsaari
ds-jekkeri kirjoitti:
2009-vuosimallin VW groupin autossa (Pörsse Kajaani Turbo eikä ole diisseliturbo eikä kuutonen) kun jättää kattovalaisimen päälle, niin auton akku tyhjenee nätisti kolmessa päivässä ja siellä se paska seisoo parkkipaikalla hengettömänä. Sama 2008 Lexus RX400:h:ssa. Ja kattovalo jää lapsiperheissä usein päälle!
Jotenkin on kyllä semmoinen mielikuva itsellä, että ainakin edellinen VAG:n tuote osasi sisävalojaan sammutella - jos esimerkiksi ovet jätti levälleen pitkäksi aikaa. Täytyneekin tuosta nykyisestä kokeilla jättää jokin sisävalo päälle joskus.

2006 vuosimallin VAG:n tuotteesta uskalsi nostaa akun pois ja laittaa uuden tilalle, kuten 2013 vuosimallin C5:ssakin - eikä muut tarvinut sen jälkeen kuin kaukosäätimen opetuksen. Sitten taas 2013 vuosimallin VAG:n tuotteesta ei huolto osaa sanoa, uskaltaako pääakun kytkeä irti vähäksi aikaa vai ei. Täytynee tehdä lisävaloasennukset jännitetyönä siis. :?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSI - paholaisen keksintö vai siunaus?
ViestiLähetetty: 11.02.2020 00:23 

Viestit: 182
On mulla useampikin 2000 luvun sitikka jäänyt lähtemättä akun hyytymisen takia ja kymmeniä kertoja akkua tai kenkiä nyt ainakin on välpätty. Ainut seuraus ollut se ykköskoppasen c5 immo herja jos heti menee ilman rituaalia starttaamaan. Mutta tuokaan siis ongelma kun malttaa sen hetken odottaa. (Vai pitikö siinä joku rituaalikin suorittaa vai oliko vain pedaalin kalibrointi ?)
Ikkunat noihin vissiin joutuu opettamaan teki sitten mitä hyvänsä. Ja tuo ecomode tietysti pääasiassa pelastus mutta yleensä raivostuttava.. aina sammuu radio liian nopeasti saatikka sitten pimeässä mökin pihassa kontti pimeänä kun jättää hetkeksi auki..
Ja se kontin 12v tökkeli ei sitten ole tuon ecomoden piirissä.. tuo antaa taas hyvän mahdollisuuden koittaa käymään hyytyneellä akulla.. :D
Samoin tuo pihassa oleva 2010 Pirkka volkkari ei ole noista akkuhommista ollut moksiskaan .
Ja siis itse pidän noista aina akun irti jos päivänkin pitempään on tallissa.



Citroen C6 ehkä huonoin ikinä tehty auto tai ainakin citroen..
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSI - paholaisen keksintö vai siunaus?
ViestiLähetetty: 11.02.2020 00:37 

Viestit: 219
Eipä economy modessa oikeestaan muuta pahaa ole kuin, ettei saa ikkunoita ylös napista ja ehkä ärsyttävimpänä sähköisen takaluukun toimimattomuus. Pitäisi olla sellainen välimoodi, että ikkunat ja luukut toimii niin sen jälkeen varsinaista käytännön ongelmaa ei ole.

Hyvällä akulla economy mode aiheuttaa hyvin harvoin vitutusta.

Ja mitä tulee tuohon C5 I rituaaleihin niin ainut rituaali mitä itse olen koskaan suorittanut on odottaminen ennen käynnistystä ja yhtään ongelmaa ei ole tullut ainakaan vielä.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSI - paholaisen keksintö vai siunaus?
ViestiLähetetty: 11.02.2020 07:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5862
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Minä kun en ole juurikaan vääränmerkkisten tämän vuosituhannen autojen kanssa pelannut, niin onko tossa PSA:n BSI-systeemissä joku suuri periaatteellinen ero muunmerkkisiin verrattuna?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSI - paholaisen keksintö vai siunaus?
ViestiLähetetty: 11.02.2020 20:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2631
Teuski kirjoitti:
Minä kun en ole juurikaan vääränmerkkisten tämän vuosituhannen autojen kanssa pelannut, niin onko tossa PSA:n BSI-systeemissä joku suuri periaatteellinen ero muunmerkkisiin verrattuna?


En osaa sanoa yleisesti. Mutta VW groupin ja Toyotan malleissa on enemmän sääntö kuin poikkeus että kun jotain unohtuu, akku on tyhjä alle viikossa. Ehkä yli 2010-> vehkeissä asia on eri, mutta näistä vanhoista paskoista puhutaan.



"Nykyisistä koeajoraporteista ei ota telepaatikkokaan tietoa, kuinka se jousitus tosiasiassa toimii karkealla asvaltilla jossa on poikittaiskatkoja ja routapatteja. Autotoimittajia ei tällainen asia tänä päivänä kiinnosta ollenkaan..."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSI - paholaisen keksintö vai siunaus?
ViestiLähetetty: 11.02.2020 22:15 

Viestit: 3817
Ainakin Fiatin vehkeessä oli samoin naitettu yhteen ECUn (ja avaimien) kanssa ja oli rautaeroja koritietokoneessa riippuen auton varustelusta, ja VW:n vehkeessä noin 2010 koritietokone tykkäsi sytytellä ajovaloja itsekseen parkissa/luokossa/eikä sammuttanut kuin akun irroittamalla.

Samoja alihankkijoita on useilla autotehtailla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSI - paholaisen keksintö vai siunaus?
ViestiLähetetty: 11.02.2020 23:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 6793
Paikkakunta: Taipalsaari
ds-jekkeri kirjoitti:
En osaa sanoa yleisesti. Mutta VW groupin ja Toyotan malleissa on enemmän sääntö kuin poikkeus että kun jotain unohtuu, akku on tyhjä alle viikossa. Ehkä yli 2010-> vehkeissä asia on eri, mutta näistä vanhoista paskoista puhutaan.
Ainakin 2006-vuoden VAG antoi vain hetken aikaa liikutella ikkunoita, kun virtalukko oli käännetty nollille. Ja muistelisin tosiaan sammuttaneen sitten unohtuneet sisävalotkin yms vähän pidemmällä viiveellä. Mahdollisimman huonosti varusteltu malli oli kyseessä, eli eivätköhän tuommoiset ominaisuudet ole jo vuosituhannen vaihteesta muissa saman konsernin tuotteissa olleet sentään.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSI - paholaisen keksintö vai siunaus?
ViestiLähetetty: 12.02.2020 07:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5862
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ajattelin, että tässä hehkutettiin tuota auton älyjen rakentamisen logiikkaa yleisemminkin eikä pelkkää economy modea.

BSI tmv. "koritietokone" taitaa kuitenkin olla aika peruskauraa väylillä toteuteuissa ratkaisuissa? On siis eri väylien solmukohta (verkkokielellä gateway, yhdyskäytävä) joka ohjaa eri ecuja ja niiden sekä väylien yhteistä toimintaa. Luontevasti sitä kauttaa saadaan myös diagnostiikkalaitteella yhteys kaikkialle autoon samalla kertaa.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSI - paholaisen keksintö vai siunaus?
ViestiLähetetty: 16.02.2020 11:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2631
Teuski kirjoitti:
Ajattelin, että tässä hehkutettiin tuota auton älyjen rakentamisen logiikkaa yleisemminkin eikä pelkkää economy modea.

BSI tmv. "koritietokone" taitaa kuitenkin olla aika peruskauraa väylillä toteuteuissa ratkaisuissa? On siis eri väylien solmukohta (verkkokielellä gateway, yhdyskäytävä) joka ohjaa eri ecuja ja niiden sekä väylien yhteistä toimintaa. Luontevasti sitä kauttaa saadaan myös diagnostiikkalaitteella yhteys kaikkialle autoon samalla kertaa.


Kyllähän jonkinlainen koritietokone kaikissa on, mutta sen laajuus ja toimintavaltuudet eroavat. Esimerkiksi Phaetonissa on erikseen Kessy, avaimien ja keskuslukituksen autorisointia tutkiva moduuli, sekä useampi esimerkiksi valaistukseen liittyvä moduuli. Sitikoissa BSI hoitelee kaiken tuon. Samaten Jaguaarissa on peräkontissa moduuli joka hoitelee turvajuttuja ja keskuslukitusta. Lisäksi useissa vehkeissä esimerkiksi radio on niin itsenäinen (Jaguar!) että se voi jäädä loputtomiin päälle esim puhelinmoduulin autorisoimana ja taas on akku tyhjä.

Eikä esimerkiksi volsussa koritietokone hoida väylien välistä konversiota. Käsittämätöntä kyllä, sen hoitaa mittaristomoduuli! Jaguaarissa taisi olla ihan oma boksinsa sitäkin varten.

Väitän että nimenomaan vuosimallien 2000-2010- autoissa, karkeasti, BsI on keskitetympi ja integroidumpi kuin muiden valmistajien usein monista eri ecuista koostuvat ratkaisut. Siitä seurauksena lepovirta saavutetaan olennaisesti varmemmin vanhallakin, hapettuneellakin autolla. Toisilla merkeillä jää joku ecu aina kummittelemaan tai huutelemaan pieruviestejä väylään ja niin on akku parissa päivässä kuiva.

Niin, ja se sisävalo...



"Nykyisistä koeajoraporteista ei ota telepaatikkokaan tietoa, kuinka se jousitus tosiasiassa toimii karkealla asvaltilla jossa on poikittaiskatkoja ja routapatteja. Autotoimittajia ei tällainen asia tänä päivänä kiinnosta ollenkaan..."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BSI - paholaisen keksintö vai siunaus?
ViestiLähetetty: 16.02.2020 12:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3006
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ds-jekkeri kirjoitti:
Niin, ja se sisävalo...

Xm:ssä on kahta versiota, sellaista joka sammuttaa sisävalot n. puolen tunnin päälläolon jälkeen, mikäli virrat on katkaistu, "köyhempi" versio samasta aiheesta on että valot on päällä just niin kauan kuin akussa on potkua. Aika hämmentävää oli sen yhden kanssa, jossa mokoma oli, kun oli tottunut että ihan huoletta voi jättää ovet selälleen ilman akun tyhjentymistä...

Omissa romuissa onneksi vain kahdessa on noita tietokoneita viljelty ympäri autoa. Jotakin huomioita niistä..:

C8 on jokseenkin täysin tietokoneen perässä, ja nyt kun löysin kotomaisella kielellä kirjaillun käyttöohjeen, niin siinäkin kerrotaan ettei sähköisiä sivuovia kannata jättää pitkäksi aikaa auki, se kun pakottaa ovitietokoneen käyntiin ja syö sähköä valvoessaan oville tulevia komentoja. Tuo selittää sen miksi "economy mode" aktivoitui niin nopeasti, verrattuna ovet suljettuna olotilaan, vaikka sisävalot oli komennettu pois. On siinä paljon muutakin tietokoneen perässä, minkä kanssa tuskin ikinä opin elämään, kuten se hienoinen viive valoja pitkille/lyhysille vaihdettaessa, ja äänimerkin kanssa samaten...

RR P38. Joo, just niitä laitteita kun alettiin keksiä tietokoneiden käyttökohteita ajoneuvoissa. Joskus meinasin laskea montako tietokonetta autosta löytyy, kyllästyin parinkymmenen kohdalla. Joka ovessakin on oma älypurkkinsa, kattoluukulla, keskuslukolla, radiolla, ilmastoinnilla, ABS:illa, cruisella, mittaristolla, moottorilla, jousituksella, vaihteistolla, jakovaihteistolla jne omansa. Ja se koritietokone, joka noita kaikkia sitten ohjaa, heräten keskuslukon antamaan kehotteeseen, kun lukon tietokone kuulee mitä tahansa 433 megahertsin alueella... Normioloissa akku pitää varaustaan sentään kolme-neljä viikkoa, mutta nyt talvella kesti enää päiviä, ja viimeksi herätellessä horroksestaan saatoin keksiä syyn. Joku purkki luulee että virta-avain on lukossa, jolloin mittaritaulussa on teksti "ignition key on", jolloin koritietokone on käynnissä, ja se imaisee ampeeritolkulla virtaa jatkuvasti, jotain kymmenen ampeerin tietämillä jos lähellekään oikein muistan. Tuossa tilassa, akku ei kestä kymmentäkään tuntia... Ja se sähköttömyyden jälkeinen herättely, melko mahdoton piippailu ja vinkuminen, kun mittarin tekstiosuus huomauttaa vähän kaikesta, pitäisi ikkunat ja kattoluukku opettaa löytämään rajansa, kaukosäätöavain samaten, ja monta muutakin pikkujuttua...

Onneksi on noita muunkinlaisia ratkaisumalleja olemassa, kuten tuorein talliin kulkeutunut, jossa ainoa "aktiivinen" sähkölaite on vilkkurele, ja sekin bi-metallin ja vastuslangan toimintaan perustuva...


Eikä ole montaakaan päivää kun tuli kummasteltua vieressä C-vitosen hydepumpun vaihtoa, ja sen jälkeisiä jumppatuokioita. Kertaalleen päätti olla käyntiin lähtemättä, aina virrat päälle laitettaessa pyyhkäisi pyyhkijöillä, kaikki mahdolliset ja mahdottomat varoitusvalot taulussa, ja tuota ensin pohdittiin pääsikö akkujännite laskemaan liikaa, mutta syypää oli lopulta hydepumpun älyn liittimen irtiolo, joka pumpun ilmaamisen helpottamiseksi hetkeksi irroitettiin, ja jäi takaisin kytkemättä, väylä tuolloin katkeaa jolloin mikään mikä on väylän kanssa tekemisissä lopettaa toimimisensa. Vaikka itselle kävi sama juttu muutama vuosi sitten, kun oli vitonen hallussa, niin eipä tuotakaan vaihtoehtoa ihan heti tullut edes mieleen... Tuo sentään antaa virtalukon komentaa starttia, P38:n kaikki virtalukon komennotkin menee koritietokoneen kautta...

Onko pelastus lopulta, kärkisytkä, putouskaasari, ja täysin tietokoneeton auto..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, Xm V6, Xm V6 break, C8 V6
Ja pari Range Roveria, bensakasilla molemmat. Alleviivatut katsastettuja
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: