ds-jekkeri kirjoitti:
Niin, ja se sisävalo...
Xm:ssä on kahta versiota, sellaista joka sammuttaa sisävalot n. puolen tunnin päälläolon jälkeen, mikäli virrat on katkaistu, "köyhempi" versio samasta aiheesta on että valot on päällä just niin kauan kuin akussa on potkua. Aika hämmentävää oli sen yhden kanssa, jossa mokoma oli, kun oli tottunut että ihan huoletta voi jättää ovet selälleen ilman akun tyhjentymistä...
Omissa romuissa onneksi vain kahdessa on noita tietokoneita viljelty ympäri autoa. Jotakin huomioita niistä..:
C8 on jokseenkin täysin tietokoneen perässä, ja nyt kun löysin kotomaisella kielellä kirjaillun käyttöohjeen, niin siinäkin kerrotaan ettei sähköisiä sivuovia kannata jättää pitkäksi aikaa auki, se kun pakottaa ovitietokoneen käyntiin ja syö sähköä valvoessaan oville tulevia komentoja. Tuo selittää sen miksi "economy mode" aktivoitui niin nopeasti, verrattuna ovet suljettuna olotilaan, vaikka sisävalot oli komennettu pois. On siinä paljon muutakin tietokoneen perässä, minkä kanssa tuskin ikinä opin elämään, kuten se hienoinen viive valoja pitkille/lyhysille vaihdettaessa, ja äänimerkin kanssa samaten...
RR P38. Joo, just niitä laitteita kun alettiin keksiä tietokoneiden käyttökohteita ajoneuvoissa. Joskus meinasin laskea montako tietokonetta autosta löytyy, kyllästyin parinkymmenen kohdalla. Joka ovessakin on oma älypurkkinsa, kattoluukulla, keskuslukolla, radiolla, ilmastoinnilla, ABS:illa, cruisella, mittaristolla, moottorilla, jousituksella, vaihteistolla, jakovaihteistolla jne omansa. Ja se koritietokone, joka noita kaikkia sitten ohjaa, heräten keskuslukon antamaan kehotteeseen, kun lukon tietokone kuulee mitä tahansa 433 megahertsin alueella... Normioloissa akku pitää varaustaan sentään kolme-neljä viikkoa, mutta nyt talvella kesti enää päiviä, ja viimeksi herätellessä horroksestaan saatoin keksiä syyn. Joku purkki luulee että virta-avain on lukossa, jolloin mittaritaulussa on teksti "ignition key on", jolloin koritietokone on käynnissä, ja se imaisee ampeeritolkulla virtaa jatkuvasti, jotain kymmenen ampeerin tietämillä jos lähellekään oikein muistan. Tuossa tilassa, akku ei kestä kymmentäkään tuntia... Ja se sähköttömyyden jälkeinen herättely, melko mahdoton piippailu ja vinkuminen, kun mittarin tekstiosuus huomauttaa vähän kaikesta, pitäisi ikkunat ja kattoluukku opettaa löytämään rajansa, kaukosäätöavain samaten, ja monta muutakin pikkujuttua...
Onneksi on noita muunkinlaisia ratkaisumalleja olemassa, kuten tuorein talliin kulkeutunut, jossa ainoa "aktiivinen" sähkölaite on vilkkurele, ja sekin bi-metallin ja vastuslangan toimintaan perustuva...
Eikä ole montaakaan päivää kun tuli kummasteltua vieressä C-vitosen hydepumpun vaihtoa, ja sen jälkeisiä jumppatuokioita. Kertaalleen päätti olla käyntiin lähtemättä, aina virrat päälle laitettaessa pyyhkäisi pyyhkijöillä, kaikki mahdolliset ja mahdottomat varoitusvalot taulussa, ja tuota ensin pohdittiin pääsikö akkujännite laskemaan liikaa, mutta syypää oli lopulta hydepumpun älyn liittimen irtiolo, joka pumpun ilmaamisen helpottamiseksi hetkeksi irroitettiin, ja jäi takaisin kytkemättä, väylä tuolloin katkeaa jolloin mikään mikä on väylän kanssa tekemisissä lopettaa toimimisensa. Vaikka itselle kävi sama juttu muutama vuosi sitten, kun oli vitonen hallussa, niin eipä tuotakaan vaihtoehtoa ihan heti tullut edes mieleen... Tuo sentään antaa virtalukon komentaa starttia, P38:n kaikki virtalukon komennotkin menee koritietokoneen kautta...
Onko pelastus lopulta, kärkisytkä, putouskaasari, ja täysin tietokoneeton auto..?