|
|
Tänään on 23.07.2025 06:36
|
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
 |
|
 |
|
Kirjoittaja |
Viesti |
atpsailor
|
Viestin otsikko: Xantia Farkku, 2L, HDI, Kampiakselin lukitus Lähetetty: 30.05.2020 16:52 |
Viestit: 58
|
Nokkahihnan vaihto jäi vaiheeseen, kun kampiakselin lukitusreikää ei löytynyt starttimoottorin vierestä eikä muualtakaan ....purkamatta koneen etuosan putkistohärdelliä. Vinkeitä kiitollinen.
DS 4DSedan, 2CV 51KA, XM Y4 V6, XM Y4 2,5 DSL, Xantia Activa HDI, Xantia Activa 97 2L, Valmet 565, Ferguson TEF-20 Diesel
|
|
|
|
 |
SamiT
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Farkku, 2L, HDI, Kampiakselin lukitus Lähetetty: 30.05.2020 22:05 |
Viestit: 367 Paikkakunta: Paimio
|
En ole lukinnut ollenkaan 2.0 8-venttiilisen HDI:n kampiakselia nokkaremmin vaihdossa kun en myöskään löytänyt sitä lukitusreikää. Hyvin pelaa ainakin toistaiseksi.
2001 Citroën C5 2.0i SX Break 2003 Citroen C5 2,0i SX Berline 1999 Peugeot Partner Van 1999 Peugeot 306 HDI 1998 Peugeot 605 ST V6 Aut 1994 Peugeot 405 1,6 GLi 1990 Citroen BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
atpsailor
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Farkku, 2L, HDI, Kampiakselin lukitus Lähetetty: 30.05.2020 22:36 |
Viestit: 58
|
Kammen apulaitteiden siivapyörä niin tiukassa, että pakko saada lukittua jotenkin. Venttiilikopan kansi auki ja hakea sieltä nelosen yläkuolokohta ja keksiä lukitus starttikehälle.
DS 4DSedan, 2CV 51KA, XM Y4 V6, XM Y4 2,5 DSL, Xantia Activa HDI, Xantia Activa 97 2L, Valmet 565, Ferguson TEF-20 Diesel
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Farkku, 2L, HDI, Kampiakselin lukitus Lähetetty: 31.05.2020 00:38 |
Viestit: 1321 Paikkakunta: Järvenpää
|
Picasson hdi 90:ssä se kyllä oli siellä startin takana. Voi irrottaa startin mutta onnistuu suorakulmaan taivutetulla tangolla. Siivapyörä lähtee lenkkiavaimella (hyvällä) kun tukee sen tukivarteen ja starttaa.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Farkku, 2L, HDI, Kampiakselin lukitus Lähetetty: 31.05.2020 00:45 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Xantian DW10:n ohjeessa syyskuulta 1998 kerrotaan näin: Liitteet:
DW10_kampura.jpg [ 37.11 KiB | Katsottu 5973 kertaa ]
Ja työkalustakin on siinä kuva: Liitteet:
DW10_työkalu.jpg [ 19.84 KiB | Katsottu 5973 kertaa ]
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Farkku, 2L, HDI, Kampiakselin lukitus Lähetetty: 31.05.2020 11:03 |
Viestit: 5071
|
Ei kai noilla ajoitustapeilla ole kuitenkaan tarkoitus pitää vastaan hihnapyörän pultin avauksessa tai kiristyksessä, mahtaako kestää? Tuolla on 406:ssa neuvo lukita vauhtipyörän kehä startin hampaista, en tiedä kuinka paljon eroja koneissa: https://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8% ... eg11k3.htmLiitteen mukaisella osalla lukitus:
Liitteet: |

Screenshot 2020-05-31 at 11.00.32.png [ 10.52 KiB | Katsottu 5892 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Farkku, 2L, HDI, Kampiakselin lukitus Lähetetty: 31.05.2020 11:25 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
olli__o kirjoitti: Ei kai noilla ajoitustapeilla ole kuitenkaan tarkoitus pitää vastaan hihnapyörän pultin avauksessa tai kiristyksessä, mahtaako kestää? Juu, ei varmastikaan kestä tuota, ajoituksen vain. Jos siis tarvitsee vain hihnapyörän pultti auki, niin ei sitä kampiakselia tarvinne erityisesti lukita. Riittää, että jarruttaa sopivasti ja siihenhän on konsteja. Jos on manuaalivaihteinen, niin pykälä sisään ja käsijarru päälle jarruttavat jo jonkin verran. Ja jos se hihnapyörä ei ole siiva (tuskin on HDI:ssa), niin voi pitää siitä kehältä vaikka hihnamallin öljynsuodatinavaimella vastaan. Siivaan moiset ovat turhan leveitä. Toki voi vanhasta apulaitehihnastakin rakentaa pitotyökalua. Nuo molemmat konstit kun yhdistetään, niin saadaan jo jonkin verran jarrutusta aikaiseksi. Sitten avaamiseen riittävän terävä isku, niin eiköhän se siitä lähde. Sieltä startin kehältäkin voi toki vastaan pidellä. Jos nuo kaikki yhdessä eivät riitä, niin sitten on ainakin "riittävän" tiukassa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kimmoa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Farkku, 2L, HDI, Kampiakselin lukitus Lähetetty: 31.05.2020 22:46 |
Viestit: 169
|
Kunnollisella pulttipistoolilla lähtee yhdessä hujauksessa tuosta vaan, eikä tarvitse mitään lukituksia. Remmin asennusta varten olen pyörittänyt moottorin sellaiseen asentoon, että nokka-akselin saa lukittua. Sitten maalitussilla piirretään merkki kampiakselille. Hyvin on pelannut jo useampi auto noillakin opeilla.
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Farkku, 2L, HDI, Kampiakselin lukitus Lähetetty: 31.05.2020 23:13 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
kimmoa kirjoitti: Kunnollisella pulttipistoolilla lähtee yhdessä hujauksessa tuosta vaan, eikä tarvitse mitään lukituksia. Mulla on tuumanen ja aina on irronnu... 
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Farkku, 2L, HDI, Kampiakselin lukitus Lähetetty: 31.05.2020 23:14 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Siis tuumanen pulttipyssy ja pultit on irronnu. 
|
|
|
|
 |
atpsailor
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Farkku, 2L, HDI, Kampiakselin lukitus Lähetetty: 01.06.2020 08:34 |
Viestit: 58
|
Kaikki ylläolevat käytetty. metrisellä varrella vääntö ja lekalla muutama isku päähän niin johan irtosi, kiitokset vihjeistä!!!
DS 4DSedan, 2CV 51KA, XM Y4 V6, XM Y4 2,5 DSL, Xantia Activa HDI, Xantia Activa 97 2L, Valmet 565, Ferguson TEF-20 Diesel
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Farkku, 2L, HDI, Kampiakselin lukitus Lähetetty: 01.06.2020 21:40 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
atpsailor kirjoitti: lekalla muutama isku päähän Se nyt ei hommaa auta, mutta pää tulee kovin kipeäksi 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia vestejäsi Et voi lähettää liitetiedostoja.
|
|