|
Kirjoittaja |
Viesti |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 30.11.2014 14:04 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
C5 III Tourerissa on irroitettava koukku ja siihen liittyen tietty 7-napainen pistorasia.
Kytkin hiukan epämääräisen kärryn kiinni ja valoja syttyikin. Otin vielä töpselin irti ja putsailin hapettumia PRF:llä ja paineilmalla ja uudelleen kiinni. Ei valoja.
G40 3A sulake on ehjä ja rasian nastoihin tulee jatkuvana 2.5V (takavalot, nastat 5 ja 7) ja 8.5V (nasta 2) jännite auton ollessa käynnissä ja ajovalojen palaessa. Valot eivät enää syty kytkettäessä. Auto käyttäytyy normaalisti sekä kytkettynä että ilman.
Onko CAN-väyläisissä autoissa joku suojajärjestelmä ja jännitteen alennus mikäli kiinni tarjotaan ei niin elämänsä kunnossa olevaa traileria?
Ymmärtääkseni vanhemmissa ajoneuvoissa nastaan 2 on kytketty jatkuva 12V, uudemmissa takasumuvalo.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 30.11.2014 15:09 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Pistorasiassa on vikaa, eli se on hapettunut sieltä takaa ja lyö sähköt sekaisin. Ei ole olemassa mitään alempijännitteistä pistorasiaa, aina tulee 12 v napoihin. Vaihda suosiolla se pistorasia ja ongelmat loppuu.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 30.11.2014 16:29 |
Viestit: 1941 Paikkakunta: Helsinki
|
Koukun BSI:llä on myös oma sulake, ainakin omassani on. En sitten tiedä mihin tuossa yksilössä tuo boxi on laitettu, mutta mulla se on kontin vas. posken sisällä. Siellä on koukun sähköliitinkin, sähkösyöttöineen ja CAN-väylineen. Eli nyt jos koukun sähköt ovat sipanneet, niin tuo BSI:n oma sulake voisi olla yksi vaihtoehto. Tosin tällöin se koukku olisi tosiaan pimeä, ei yhtään mitään yhdessäkään navassa. Mutta jos sinne kuitenkin tulee tuo "hitujännite", niin se viitannee polttimovahtiin joka on toiminnassa = BSI siis hengissä 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
amikutoseeni
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 30.11.2014 16:30 |
Viestit: 265 Paikkakunta: Lapinlahti
|
Lainaa: Vaihda suosiolla se pistorasia ja ongelmat loppuu. Samalla voi harkita siirtymistä moderniin 13-napaiseen pistorasiaan. Siinä on vakiopaikat sumu- ja peruutusvaloille. Vanhanmallisen kärryn kytkeminen onnistuu 13-7-adapterilla.
Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 30.11.2014 16:42 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Hitecikn vastauksessa on perää, mutta jos aloittaja kertoo että jännitettä tulee napoihin, niin bsi boxit tahi muut eivät silloin aiheuta kyseistä ongelmaa. Väitän, eli totean, että jo 40 vuotta perävaunujen kanssa tehtailleena, sekä kevyt että raskaan kaluston kanssa, lähes poikkeuksetta ongelman ydin on se pistorasia. (saa väittää vastaan) mutta näin se yleisimmin vain on.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 30.11.2014 16:51 |
Viestit: 1941 Paikkakunta: Helsinki
|
amikutoseeni kirjoitti: Samalla voi harkita siirtymistä moderniin 13-napaiseen pistorasiaan. Muutoin voisi jopa suositella, mutta kun huonolla tuurilla menee koko sähkösarja uusiksi  Koukun joka ainut naru menee tuonne koukun BSI:lle ja jos se on mallia 7-naruinen, niin se sitten on sekin uusittava 13-pinniseen siirryttäessä. Ja luonnollisesti myös siinä koukulle tulevassa narussa on myös liian vähän karvoja Toki aina on mahdollista antaa sen sähköpuolen olla entisellään ja vaihtaa vain sen rasian ja jättää vain ne pinnit 8...13 kytkemättä, joista pin 8 = pakki. Sumuvalo taasen on pin2, oli se sitten 7- tai 13-napainen rasia. Mutta lähinnä tuossa 13-napaisessa jää tällöin pois ne pin 9 ja 10, joissa on jatkuva virta, jota tuossa 7-napaisessa on sujuvasti sovellettu napaan 2. Tästä syystä usein kärryissä takasumarit tillittääkin päällä, vaikka veturissa ei sumarit olisikaan päällä http://www.kovil.fi/media/OHJE_13_JA_7_NAP_UUSI.pdf
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
amikutoseeni
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 30.11.2014 23:28 |
Viestit: 265 Paikkakunta: Lapinlahti
|
HiTec kirjoitti: Toki aina on mahdollista antaa sen sähköpuolen olla entisellään ja vaihtaa vain sen rasian ja jättää vain ne pinnit 8...13 kytkemättä, joista pin 8 = pakki. Sumuvalo taasen on pin2, oli se sitten 7- tai 13-napainen rasia. Entä jos kytkee pakin ja/tai sumarin suoraan auton lyhdylle menevästä johdosta pistokkeeseen, ohi BSI:n? Toimiiko, vai tuleeko autolle paha mieli?
Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 01.12.2014 00:27 |
Viestit: 1941 Paikkakunta: Helsinki
|
amikutoseeni kirjoitti: Entä jos kytkee pakin ja/tai sumarin suoraan auton lyhdylle menevästä johdosta pistokkeeseen, ohi BSI:n? Toimiiko, vai tuleeko autolle paha mieli? Veikkaan että autolle tulee paha mieli, sillä takavaloissa oikein lukee tarralla ainakin mulla että niitä nimenomaan ei saa haarottaa koukulle 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 25.11.2021 19:48 |
Viestit: 693
|
Mätäni perävaunupistoke C5 III -09 tourer. löytyisikö keneltäkään kytkentä-ohjetta. Brikin ohjeessa värit ei täsmää
|
|
|
|
 |
Jalamari53
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 25.11.2021 22:24 |
Viestit: 146
|
Minulta löytyy C5 III (X7) sähkösarjan asennusohje. Onko tarve koko ohjeesta vai vain rasian kytkennästä?
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 26.11.2021 07:07 |
Viestit: 693
|
Pelkkä rasian kytkentä riittää
|
|
|
|
 |
Jalamari53
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 26.11.2021 09:23 |
Viestit: 146
|
1 Yellow 2 Orange 3 Green/yellow 4 Green 5 Beige 6 Purple 7 Black 8 White 9 Red 13 Green/yellow C Grey D Brown
Muillakin kielillä löytyy vaan ei suomen.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 26.11.2021 13:12 |
Viestit: 693
|
Thanks Näyttäisi nyt ainakon värit täsmäävän
|
|
|
|
 |
bexmess
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 26.11.2021 21:19 |
Viestit: 108 Paikkakunta: Kalajoki
|
HiTec kirjoitti: amikutoseeni kirjoitti: Entä jos kytkee pakin ja/tai sumarin suoraan auton lyhdylle menevästä johdosta pistokkeeseen, ohi BSI:n? Toimiiko, vai tuleeko autolle paha mieli? Veikkaan että autolle tulee paha mieli, sillä takavaloissa oikein lukee tarralla ainakin mulla että niitä nimenomaan ei saa haarottaa koukulle  Releboxilla hoituu tuokin, jos vain 'tunnotonta' virtaa löytyy takaloosista. Picasossa asia hoitui tupakansytytin-pistokkeesta.
Samalla autolla jo vuodesta -89 kesät / talvet!
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 01.12.2021 18:35 |
Viestit: 693
|
Perkules muuten hyvin, mutta jarruvalojohtoon ei tule virtaa
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 01.12.2021 19:04 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Onko kärry kytkettynä? Eli vetääkö parkit virtaa, voi olla että jos kärryä ei tunnisteta niin kaikkia sähköjä ei syötetä. Ja ilmeisesti jännitekin jäi puuttumaan eikä pelkkä virta?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 03.12.2021 20:28 |
Viestit: 693
|
Kärry ei ole käynyt vielä pistokkeessa. Testeri ledeillä ei ehkä todellakaan ohjainlaitteelle kerro, että on kuormaa perässä. Eikä ehkä tuo koetuslamppukaan sitä tee. Virta ja jännite on tuttuja asioita, kun autosähköasentajakoulutuskin on ennen ylempiä tutkintoja. Tuo sanonta on vaan jäänyt "päälle", enkä siitä lähtisi viisastelemaan yli 60v. äijälle, tai muillekkaan käsitteistä, asiavirheet erikseen
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt Lähetetty: 03.12.2021 20:36 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Kannattaa laittaa vaikka allekirjoitukseen varoitus siitä dementiasta, se kun ei muuten täällä palstalla näy 
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
|