Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 30.11.2014 14:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
C5 III Tourerissa on irroitettava koukku ja siihen liittyen tietty 7-napainen pistorasia.

Kytkin hiukan epämääräisen kärryn kiinni ja valoja syttyikin. Otin vielä töpselin irti ja putsailin hapettumia PRF:llä ja paineilmalla ja uudelleen kiinni. Ei valoja.

G40 3A sulake on ehjä ja rasian nastoihin tulee jatkuvana 2.5V (takavalot, nastat 5 ja 7) ja 8.5V (nasta 2) jännite auton ollessa käynnissä ja ajovalojen palaessa. Valot eivät enää syty kytkettäessä. Auto käyttäytyy normaalisti sekä kytkettynä että ilman.

Onko CAN-väyläisissä autoissa joku suojajärjestelmä ja jännitteen alennus mikäli kiinni tarjotaan ei niin elämänsä kunnossa olevaa traileria?

Ymmärtääkseni vanhemmissa ajoneuvoissa nastaan 2 on kytketty jatkuva 12V, uudemmissa takasumuvalo.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 30.11.2014 15:09 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Pistorasiassa on vikaa, eli se on hapettunut sieltä takaa ja lyö sähköt sekaisin. Ei ole olemassa mitään alempijännitteistä pistorasiaa, aina tulee 12 v napoihin.
Vaihda suosiolla se pistorasia ja ongelmat loppuu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 30.11.2014 16:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1941
Paikkakunta: Helsinki
Koukun BSI:llä on myös oma sulake, ainakin omassani on. En sitten tiedä mihin tuossa yksilössä tuo boxi on laitettu, mutta mulla se on kontin vas. posken sisällä. Siellä on koukun sähköliitinkin, sähkösyöttöineen ja CAN-väylineen. Eli nyt jos koukun sähköt ovat sipanneet, niin tuo BSI:n oma sulake voisi olla yksi vaihtoehto. Tosin tällöin se koukku olisi tosiaan pimeä, ei yhtään mitään yhdessäkään navassa. Mutta jos sinne kuitenkin tulee tuo "hitujännite", niin se viitannee polttimovahtiin joka on toiminnassa = BSI siis hengissä :?



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 30.11.2014 16:30 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Lainaa:
Vaihda suosiolla se pistorasia ja ongelmat loppuu.

Samalla voi harkita siirtymistä moderniin 13-napaiseen pistorasiaan. Siinä on vakiopaikat sumu- ja peruutusvaloille. Vanhanmallisen kärryn kytkeminen onnistuu 13-7-adapterilla.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 30.11.2014 16:42 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Hitecikn vastauksessa on perää, mutta jos aloittaja kertoo että jännitettä tulee napoihin, niin bsi boxit tahi muut eivät silloin aiheuta kyseistä ongelmaa. Väitän, eli totean, että jo 40 vuotta perävaunujen kanssa tehtailleena, sekä kevyt että raskaan kaluston kanssa, lähes poikkeuksetta ongelman ydin on se pistorasia. (saa väittää vastaan) mutta näin se yleisimmin vain on.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 30.11.2014 16:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1941
Paikkakunta: Helsinki
amikutoseeni kirjoitti:
Samalla voi harkita siirtymistä moderniin 13-napaiseen pistorasiaan.

Muutoin voisi jopa suositella, mutta kun huonolla tuurilla menee koko sähkösarja uusiksi :shock: Koukun joka ainut naru menee tuonne koukun BSI:lle ja jos se on mallia 7-naruinen, niin se sitten on sekin uusittava 13-pinniseen siirryttäessä. Ja luonnollisesti myös siinä koukulle tulevassa narussa on myös liian vähän karvoja :|

Toki aina on mahdollista antaa sen sähköpuolen olla entisellään ja vaihtaa vain sen rasian ja jättää vain ne pinnit 8...13 kytkemättä, joista pin 8 = pakki. Sumuvalo taasen on pin2, oli se sitten 7- tai 13-napainen rasia. Mutta lähinnä tuossa 13-napaisessa jää tällöin pois ne pin 9 ja 10, joissa on jatkuva virta, jota tuossa 7-napaisessa on sujuvasti sovellettu napaan 2. Tästä syystä usein kärryissä takasumarit tillittääkin päällä, vaikka veturissa ei sumarit olisikaan päällä :lol:

http://www.kovil.fi/media/OHJE_13_JA_7_NAP_UUSI.pdf



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 30.11.2014 23:28 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
HiTec kirjoitti:
Toki aina on mahdollista antaa sen sähköpuolen olla entisellään ja vaihtaa vain sen rasian ja jättää vain ne pinnit 8...13 kytkemättä, joista pin 8 = pakki. Sumuvalo taasen on pin2, oli se sitten 7- tai 13-napainen rasia.

Entä jos kytkee pakin ja/tai sumarin suoraan auton lyhdylle menevästä johdosta pistokkeeseen, ohi BSI:n? Toimiiko, vai tuleeko autolle paha mieli?



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 01.12.2014 00:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1941
Paikkakunta: Helsinki
amikutoseeni kirjoitti:
Entä jos kytkee pakin ja/tai sumarin suoraan auton lyhdylle menevästä johdosta pistokkeeseen, ohi BSI:n? Toimiiko, vai tuleeko autolle paha mieli?

Veikkaan että autolle tulee paha mieli, sillä takavaloissa oikein lukee tarralla ainakin mulla että niitä nimenomaan ei saa haarottaa koukulle :(



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 25.11.2021 19:48 

Viestit: 693
Mätäni perävaunupistoke C5 III -09 tourer. löytyisikö keneltäkään kytkentä-ohjetta. Brikin ohjeessa värit ei täsmää


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 25.11.2021 22:24 

Viestit: 146
Minulta löytyy C5 III (X7) sähkösarjan asennusohje. Onko tarve koko ohjeesta vai vain rasian kytkennästä?



GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 26.11.2021 07:07 

Viestit: 693
Pelkkä rasian kytkentä riittää


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 26.11.2021 09:23 

Viestit: 146
1 Yellow
2 Orange
3 Green/yellow
4 Green
5 Beige
6 Purple
7 Black
8 White
9 Red
13 Green/yellow
C Grey
D Brown

Muillakin kielillä löytyy vaan ei suomen.



GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 26.11.2021 13:12 

Viestit: 693
Thanks Näyttäisi nyt ainakon värit täsmäävän


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 26.11.2021 21:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Paikkakunta: Kalajoki
HiTec kirjoitti:
amikutoseeni kirjoitti:
Entä jos kytkee pakin ja/tai sumarin suoraan auton lyhdylle menevästä johdosta pistokkeeseen, ohi BSI:n? Toimiiko, vai tuleeko autolle paha mieli?

Veikkaan että autolle tulee paha mieli, sillä takavaloissa oikein lukee tarralla ainakin mulla että niitä nimenomaan ei saa haarottaa koukulle :(


Releboxilla hoituu tuokin, jos vain 'tunnotonta' virtaa löytyy takaloosista. Picasossa asia hoitui tupakansytytin-pistokkeesta.



Samalla autolla jo vuodesta -89 kesät / talvet!
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 01.12.2021 18:35 

Viestit: 693
Perkules muuten hyvin, mutta jarruvalojohtoon ei tule virtaa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 01.12.2021 19:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Onko kärry kytkettynä? Eli vetääkö parkit virtaa, voi olla että jos kärryä ei tunnisteta niin kaikkia sähköjä ei syötetä. Ja ilmeisesti jännitekin jäi puuttumaan eikä pelkkä virta?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 03.12.2021 20:28 

Viestit: 693
Kärry ei ole käynyt vielä pistokkeessa. Testeri ledeillä ei ehkä todellakaan ohjainlaitteelle kerro, että on kuormaa perässä. Eikä ehkä tuo koetuslamppukaan sitä tee. Virta ja jännite on tuttuja asioita, kun autosähköasentajakoulutuskin on ennen ylempiä tutkintoja. Tuo sanonta on vaan jäänyt "päälle", enkä siitä lähtisi viisastelemaan yli 60v. äijälle, tai muillekkaan käsitteistä, asiavirheet erikseen


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vetokoukun sähköt
ViestiLähetetty: 03.12.2021 20:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Kannattaa laittaa vaikka allekirjoitukseen varoitus siitä dementiasta, se kun ei muuten täällä palstalla näy :lol:



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron