Hei! Pelkkä yhteensattuma, että Stalingradissakin taitaa olla tuollaiset juhlat kohta. Minä sain Citroen C4 2,0 VTR.n ajoon puhtaanvalkoisin katsastuspaperein. Autohan on iäkäs, vm 2005, ja ajettu 230tkm. Moottorista oli ajettu jakohihna poikki. Koska olen kysellyt useasti palstalta ohjeita, kerron hiukan palautetta. Hyvin usein ohjeet "kiersivät kymppiä" osumatta napaan. Niistä pääsi kuitenkin eteenpäin
Ajoitusmerkit piti kysellä, ja niihin tuli ihan täsmälliset neuvot. Ostin ajoitustappisarjan. Lisäilmapumpun kunnostus /Vaihto ei tullut kyseeseen. Tein poiston kytkemällä pumpun virtapiiriin tilalle 5ohmin vastuksen. Se toimii, mutta tarkalla moottoritesterillä saa maininnan lisäilmapumpun vajaasta toiminnasta. Kun laite nyt on melkoinen turhake, omaatuntoa ei kolkuta. Raadilta saatu vihje. Heijaava joutokäynti. Oma OBD lukija lopulta sanoi MAP-anturin olevan rikki, ja olikin. Kyllä tätäkin veikattiin joissakin neuvoissa. Kaasupoljin heittäytyi joskus tunnottomaksi. Joutokäynti oli OK, mutta tehoa ei antanut. Vika ei ollut polttoainepumpussa, vaikka se sai raadilta eniten ääniä. Vika oli EGR:n putken imusarjaan johtavassa liitoksessa. Sen korjaamiseen loppui tuo sammuilu. Mittasin kyllä suihkutuspaineet ensiksi, ja arvot olivat 3,6 bar. Ilmastoinnin sisätilan puhallin oli täysin mykkä. Viaksi veikattiin BSM:n "kyrvähtämistä". Se olikin vakava paikka, kun niitä ei siis tehdä enää. Otin sulakerasian irti, koputtelin kyllä siinä olevia releitäkin, ja putsasin huolella kaikki mahdolliset liitokset. En löytänyt mitään merkittäviä hapettumia. Suihkutin liitokset, ja jätin homman siltä illalta. Aamulla laitoin sulakerasian kiinni ja käynnistin moottorin; meinasin lyödä pääni kattoon : puhallin pärähti täysille! Katsastuksessa sain lapun jossa kaikki jarruarvot ovat ihan samat. Päästöt ovat pelkkiä nollia, paitsi Lambda 1,00 ja CO2 15. Muistaakseni tehdasuusista Fordeistakaan ei juuri koskaan tullut tuollaisia päästöarvoja. Että kyllä Citikassa on potentiaalia.
Kevät tulee , tiet kuivuu! Hakapajamies
|