Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Voiton päivä
ViestiLähetetty: 02.02.2023 20:59 

Viestit: 217
Hei!
Pelkkä yhteensattuma, että Stalingradissakin taitaa olla tuollaiset juhlat kohta. Minä sain Citroen C4 2,0 VTR.n ajoon puhtaanvalkoisin katsastuspaperein. Autohan on iäkäs, vm 2005, ja ajettu 230tkm. Moottorista oli ajettu jakohihna poikki.
Koska olen kysellyt useasti palstalta ohjeita, kerron hiukan palautetta. Hyvin usein ohjeet "kiersivät kymppiä" osumatta napaan. Niistä pääsi kuitenkin eteenpäin

Ajoitusmerkit piti kysellä, ja niihin tuli ihan täsmälliset neuvot. Ostin ajoitustappisarjan.
Lisäilmapumpun kunnostus /Vaihto ei tullut kyseeseen. Tein poiston kytkemällä pumpun virtapiiriin tilalle 5ohmin vastuksen. Se toimii, mutta tarkalla moottoritesterillä saa maininnan lisäilmapumpun vajaasta toiminnasta. Kun laite nyt on melkoinen turhake, omaatuntoa ei kolkuta. Raadilta saatu vihje.
Heijaava joutokäynti. Oma OBD lukija lopulta sanoi MAP-anturin olevan rikki, ja olikin. Kyllä tätäkin veikattiin joissakin neuvoissa.
Kaasupoljin heittäytyi joskus tunnottomaksi. Joutokäynti oli OK, mutta tehoa ei antanut. Vika ei ollut polttoainepumpussa, vaikka se sai raadilta eniten ääniä. Vika oli EGR:n putken imusarjaan johtavassa liitoksessa. Sen korjaamiseen loppui tuo sammuilu. Mittasin kyllä suihkutuspaineet ensiksi, ja arvot olivat 3,6 bar.
Ilmastoinnin sisätilan puhallin oli täysin mykkä. Viaksi veikattiin BSM:n "kyrvähtämistä". Se olikin vakava paikka, kun niitä ei siis tehdä enää. Otin sulakerasian irti, koputtelin kyllä siinä olevia releitäkin, ja putsasin huolella kaikki mahdolliset liitokset. En löytänyt mitään merkittäviä hapettumia. Suihkutin liitokset, ja jätin homman siltä illalta. Aamulla laitoin sulakerasian kiinni ja käynnistin moottorin; meinasin lyödä pääni kattoon : puhallin pärähti täysille!
Katsastuksessa sain lapun jossa kaikki jarruarvot ovat ihan samat. Päästöt ovat pelkkiä nollia, paitsi Lambda 1,00 ja CO2 15. Muistaakseni tehdasuusista Fordeistakaan ei juuri koskaan tullut tuollaisia päästöarvoja. Että kyllä Citikassa on potentiaalia.

Kevät tulee , tiet kuivuu! Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiton päivä
ViestiLähetetty: 02.02.2023 22:31 

Viestit: 693
Töissä on pakokaasuja mitattu todella paljon ja kaikissa omistamissani citikoissa aina on ihmetelty todella pieniä päästö-arvoja. Kaikki tosin bensa autoja ja niitä on ollut useampi kymmen vuosien aikana


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Voiton päivä
ViestiLähetetty: 02.02.2023 22:44 

Viestit: 693
Saapa nähdä mikä on tilanne kun hankittiin vaimolle Subaru Outbakc 2,5IA-14. Hain C5 x7 toureria kaasunestejousituksella kunnollista yksilöä monta kuukautta turhaan, joten päädyin seuraavaksi parhaaseen automalliin


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: