Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 14:18 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Kun vaihtaa jakohihnan tuollaiseen 8 venttiliseen 2.0 HDI koneeseen niin mistä tuon vauhtipyörän saa lukittua ? Onko startti pakko poistaa ? Vai onko siellä jossain joku reikä josta saa tapin ? Vähän niin kuin 2 CV:ssä ...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 15:02 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Fuge kirjoitti:
Kun vaihtaa jakohihnan tuollaiseen 8 venttiliseen 2.0 HDI koneeseen niin mistä tuon vauhtipyörän saa lukittua ? Onko startti pakko poistaa ? Vai onko siellä jossain joku reikä josta saa tapin ? Vähän niin kuin 2 CV:ssä ...

Niin siis Xsara Picasso on kyseessä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 16:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
Startin takana on 8mm reikä. Siihen menee sopivasti taivutettu tanko.. Kannattaa ottaa akku irti tai tangolla saa helposti oikosuljettua kaapelin startin solenoidista. Tai laittaa tangon päälle kutistesukka.
Tossa varmaan on myös se väljä kiilaura kampuran hihnapyörässä. Sillain. Pitäisi lukittuna saada säädettyä kireys että kiilaura ei kanna ennen pultin kiristystä.
Siis ainakin 90 heppasessa..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 16:44 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Wesa kirjoitti:
Startin takana on 8mm reikä. Siihen menee sopivasti taivutettu tanko.. Kannattaa ottaa akku irti tai tangolla saa helposti oikosuljettua kaapelin startin solenoidista. Tai laittaa tangon päälle kutistesukka.
Tossa varmaan on myös se väljä kiilaura kampuran hihnapyörässä. Sillain. Pitäisi lukittuna saada säädettyä kireys että kiilaura ei kanna ennen pultin kiristystä.
Siis ainakin 90 heppasessa..

Ok. Joo 90 heppanen on kyseessä onko tietoa minkä kokoinen tanko on sopiva?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 16:53 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Ei kun joo. Tuossahan se lukee . 8mm


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 17:07 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Fuge kirjoitti:
Wesa kirjoitti:
Startin takana on 8mm reikä. Siihen menee sopivasti taivutettu tanko.. Kannattaa ottaa akku irti tai tangolla saa helposti oikosuljettua kaapelin startin solenoidista. Tai laittaa tangon päälle kutistesukka.
Tossa varmaan on myös se väljä kiilaura kampuran hihnapyörässä. Sillain. Pitäisi lukittuna saada säädettyä kireys että kiilaura ei kanna ennen pultin kiristystä.
Siis ainakin 90 heppasessa..

Ok. Joo 90 heppanen on kyseessä onko tietoa minkä kokoinen tanko on sopiva?


Eli pitääkö tuo vauhtipyörän lukitus tanko olla paikallaan kun kireyttä säädetään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 17:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
Saattoi muuten olla 6 millinen.. tsekkaa jostain.. ensin teet ohuesta taivuteltavasta rautalangasta mallin joka uppoo sinne ja sit paksummasta hyvin pyöristetyllä päällä.

Riski on että se tappi vääntyy jos käyttää momenttitukena pultin avaukseen/kiristykseen..
Pulttipyssy hyvä jos saa sopimaan ilman jatkoa. Iso lenkki tukivartta vasten ja vaihde päällä työntää autoa,..tai startillakin on tullut irrotettua.

Joo pitää olla oikeaoppisesti jotta kiristys pääsee kiertämään sekä nokan pyörää että kampuran pyörää (jos siis sillä väljällä uralla) . Silloin hihnan kireys jakautuu tasaisesti ja lukitus varmistaa oikean asennon. Kiila ei saisi nojata uran reunaan säädön lopuksi..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 17.01.2025 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7835
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Muistaakseni väkersin lukitustapin aikanani Xantian XU7JP4:n kannenpultista :D se taisi vaan olla vartena ja itse tappi tosiaan 8mm



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 18.01.2025 18:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2205
Paikkakunta: Laukaa
En ole koskaan lukinnut kampiakselia ja vielä on jaot kohillaan olleet.
Kun jakopään lukitsee kohdilleen ja kampiakselin hihnapyörän merkkaa hyvin. Sit vaan hihna pois ja uusi paikoilleen merkit kohdillaan niin se on siinä.

Jos et vesipumppua vaihda niin vaihtoehto on myös että halkaiset hihnan keskeltä mattopuukolla paikoillaan ollessa kahtia pituussuunnassa ja vedät sen ulkopuolikkaan pois. Siihen tilalle virität sen uuden hihnan puoliksi päälle ja kun se on tukevasti siinä, katkaisemalla otat vanhan hihnan toisen puolikkaan pois ja työnnät sen uuden hihnan kokonaan paikoilleen.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 18.01.2025 18:58 

Viestit: 730
Ei se täysin kohdilleen mene vaikka kuinka merkkailee hihnapyörää, joka muutenkin huono paikka merkkailla ajoitusta, jos edelliseltä jäänyt jako hieman pieleen. Jos riittää moottorin käynnistyminen niin sitten se on ihan toimiva taktiikka. Jos endoskooppi löytyy niin sitten voi sillä tarkastaa ajoitustapin paikan kampiakselilla ja sen jälkeen laittaa merkki vauhtipyörälle ja sillä tavalla saa ilman mitään tappeja jaon täysin kohdalleen, jos osaaminen riittää.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 18.01.2025 21:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2205
Paikkakunta: Laukaa
Akseli kirjoitti:
Ei se täysin kohdilleen mene vaikka kuinka merkkailee hihnapyörää, joka muutenkin huono paikka merkkailla ajoitusta, jos edelliseltä jäänyt jako hieman pieleen. Jos riittää moottorin käynnistyminen niin sitten se on ihan toimiva taktiikka. Jos endoskooppi löytyy niin sitten voi sillä tarkastaa ajoitustapin paikan kampiakselilla ja sen jälkeen laittaa merkki vauhtipyörälle ja sillä tavalla saa ilman mitään tappeja jaon täysin kohdalleen, jos osaaminen riittää.

Minulle on riittänyt se että kulku on yhtä hyvä ennen ja jälkeen remontin, omiksi tarpeiksi on vauhtia riittänyt.

Ymmärrän että tämä metodi ei sovi ammattimaiseen tekemiseen.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 19.01.2025 01:06 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Tuo tussimerkki tms tapa periaatteessa toimii kohtuullisesti, siihen asti kunnes kohdalle sattuu moottori jossa on vapaasti akselilla pyörivät hihnapyörät / ketjurattaat. Kun avaat kampiakselin pultin, jako on heti pielessä, jos et lukinnut konetta. Tämä kannattaa tiedostaa myös, jos vaihtaa apulaitehihnapyörää. Tai transportteri (t4) joissa saattaa polttoainepumpun ajoitus hiljalleen "vaeltaa", kummasti teho lisääntyy kun kääntää pumpun oikeaan aikaan.

Eli suosittelen ajoittamaan moottorin joka hihnanvaihdossa uudelleen.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 10.07.2025 12:47 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
No niin jakohihnan vaihto meneillään. Laitoin siis uuden hihnan vesipumpun kiristimen ja ohjainrullan. Heti kun auton käynnistää vaikka 3 sekunniksi niin hihna kulkeutuu ulospäin siis sivusuunnassa. Pidempään en ole uskaltanut käyttää. Olen monta kertaa ottanut ohjainrullan ja kiristimen pois ja varmistanut että on varmasti puhtaalla pinnalla kiinni. Kokeilin myös vanhaa rullaa ja kiristintä, ei vaikutusta. Loppuu vähän ideat kesken..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 10.07.2025 17:44 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Sekin on mielestäni outoa että hihna on vaikea saada paikoilleen tuntuu niin tiukalta. Sitten kun viimein saa sen paikalleen niin kiristyessä se ura kampuran hihnapyörässä menee ihan toiseen laitaan. Pitääkö ne lukitustapit olla nokassa ja vauhtipyörässä paikoillaan kun säätää kiristintä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 11.07.2025 13:27 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Asia selvisi. Normaalia fiksumpi asentaja kun olen :D niin sen jälkeen kun olin kiristänyt hihnan ajattelin että nythän kannattaa tehdä ihan pieni koekäyttö ennen kuin kasaa auton.
No tein koekäytön mutta en laittanut kampiakselille sitä moniurahihnan hihnapyörää. Sehän siinä sitten pääsi tekemään päittäis liikettä ja ohjasi jakohihna ulospäin. Nyt siis kaikki ok. Tämä oli siis pieni tarina siitä miten ei kannata tehdä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 13.07.2025 21:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2205
Paikkakunta: Laukaa
Hyvä kun homma meni maaliin.
Ymmärsinkö oikein koekäytön, eli kun hihna oli paikoillaan niin otit lukitukset pois ja pistit auton käyntiin jolloin myös hihna lähti vaeltamaan..?
Se kampiakselin pieni jakohihnan vetopyörä on lukittava tiukasti sinne kampiakselia vasten joko sillä apulaitehihnapyörällä ja pultilla tai vastaavalla määrällä prikkoja ym täytettä moottoria käytettäessä. Nyt se taisi pyöriä kiilan varassa ja se kiila ei kaiketi ole se joka pitää sitä pientä hihnapyörää vedossa, vaan sen on sen puristustiukkuus jolla se lukitus tapahtuu.
Luultavasti olit onnekas kun mitään isompaa ei sattunut, korkeintaan jako siirtyi ihannekohdasta hiukan. Viittaan tuolla edellä kirjoittaneiden Mikaelin ja Akselin ohjeisiin jaon asettamisesta prikulleen kohdilleen.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 13.07.2025 22:21 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
eskere kirjoitti:
Hyvä kun homma meni maaliin.
Ymmärsinkö oikein koekäytön, eli kun hihna oli paikoillaan niin otit lukitukset pois ja pistit auton käyntiin jolloin myös hihna lähti vaeltamaan..?
Se kampiakselin pieni jakohihnan vetopyörä on lukittava tiukasti sinne kampiakselia vasten joko sillä apulaitehihnapyörällä ja pultilla tai vastaavalla määrällä prikkoja ym täytettä moottoria käytettäessä. Nyt se taisi pyöriä kiilan varassa ja se kiila ei kaiketi ole se joka pitää sitä pientä hihnapyörää vedossa, vaan sen on sen puristustiukkuus jolla se lukitus tapahtuu.
Luultavasti olit onnekas kun mitään isompaa ei sattunut, korkeintaan jako siirtyi ihannekohdasta hiukan. Viittaan tuolla edellä kirjoittaneiden Mikaelin ja Akselin ohjeisiin jaon asettamisesta prikulleen kohdilleen.


Joo juuri noin tein, ymmärsit oikein . Olin kyllä lukenut ja tiesin että se ei ole käytännössä millään kiinni. En tiedä ihme aivopieru siinä tuli kun kuitenkin pistin sen käymään. Sitten kun tajusin asian niin asetin jaon uudelleen .
Joo onnea siinä oli todellakin ettei koko kone kilahtanut. Ajattelin kertoa tuon täällä ettei kukaan vaan tekisi samaa virhettä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 14.07.2025 12:47 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
Sellainen mielenkiintoinen huomio kun tuo autossa on ollut pientä nykimistä tasakaasulla nopeudella 65-70 nelosvaihteella. Nyt hihnanvaihdon jälkeen tuota ei enää ole. Ehkä vaan ajallinen yhteys. Ei kai hihnan vaihto tuohon voi vaikuttaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 15.07.2025 22:24 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Miksei se hihnanvaihto vaikuttaisi, kyllähän venynyt jakohihna/ketju vaikuttaa melko lailla ajoituksiin. Puolikin hammasta sivussa on jo aika monta astetta kampuran pyörällä...



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 15.07.2025 23:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 375
Fuge kirjoitti:
Sellainen mielenkiintoinen huomio kun tuo autossa on ollut pientä nykimistä tasakaasulla nopeudella 65-70 nelosvaihteella. Nyt hihnanvaihdon jälkeen tuota ei enää ole. Ehkä vaan ajallinen yhteys. Ei kai hihnan vaihto tuohon voi vaikuttaa.

Mulla on kanssa nypyttänyt kaupunkinopeuksilla tasakaasulla. Toukokuussa tehtiin 420tkm hihnanvaihto. Ei ole tainnut sen jälkeen nypyttää. Pitääkin seurata tarkemmin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 31.07.2025 21:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 375
INikki kirjoitti:
Mulla on kanssa nypyttänyt kaupunkinopeuksilla tasakaasulla. Toukokuussa tehtiin 420tkm hihnanvaihto. Ei ole tainnut sen jälkeen nypyttää. Pitääkin seurata tarkemmin.

Nyt pari viikkoa seurattu ja ei pienintäkään nykimistä. Mielestäni tuo vahvistaa sen että vanha hihna aiheuttaa nykimistä. Ainakin tuossa 8 venttiilisessä HDIssä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jakohihna Hdi
ViestiLähetetty: 01.08.2025 17:32 

Viestit: 245
Paikkakunta: Sipoo
INikki kirjoitti:
INikki kirjoitti:
Mulla on kanssa nypyttänyt kaupunkinopeuksilla tasakaasulla. Toukokuussa tehtiin 420tkm hihnanvaihto. Ei ole tainnut sen jälkeen nypyttää. Pitääkin seurata tarkemmin.

Nyt pari viikkoa seurattu ja ei pienintäkään nykimistä. Mielestäni tuo vahvistaa sen että vanha hihna aiheuttaa nykimistä. Ainakin tuossa 8 venttiilisessä HDIssä.

Sama juttu. Nyt reilu 2tkm hihnan vaihdon jälkeen on se pieni nypytys tasakaasulla pysynyt poissa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: