Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 12.02.2010 00:06 

Viestit: 130
Paikkakunta: Varsinais- Suomi
Pystyykö noita laseja vaihtamaan kotioloissa,
vai onko se ammattilaisten duuneja?
Pihassa olisi n. 4000 km ajettu lasi ja sitten sellainen,
josta ei läpi näe :roll:
Olisi mukava katsella edessä olevaa maisemaa..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 12.02.2010 00:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Pystyy. Tarvikkeet löytyy varaosaliikkeestä sekä rauta- ja musiikkikaupasta. Lasiliimaa, terävä puukko/-veitsi ja kitarankieli(ä).

Auto tasaiselle alustalle ala-asentoon, lasia reunustavat muovihärpäkkeet irti ja kitarankielellä sahaten vanha lasi irti. Karmit puhtaaksi (maalipintaa rikkomatta!), liiman levitys ja uuden lasin asennus. Odotellaan kuivumista jonka jälkeen puretut osat takaisin ja taas näkee ulos.

Ainoa takuu joka tuolle myönnetään löytyy peilistä, mutta koskaan ei ole vielä tarvinnut siihen suuntaan kääntyä. Tämänkään tason välimallinjätkä. :ugeek:



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 12.02.2010 00:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
pystyy. irrotat uuden lasin varovasti esim.fileerausveistä käyttäen tai teroitettu lasta. Kuten eräs patonkilainen kertoi että vaihdettava lasi kiinni pehmeällä liimalla,esim.sikamassa niin se pääsee elämään eikä halkea samantien. Lasiliiman käyttö on riski sillä se on kovaa ja tod.näköisesti halkeaa.
Kunhan et käytä lasiliimaa



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 12.02.2010 00:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Älä siis osta tuulilasin liimamiseen tarkoitettua lasiliimaa varaosaliikkeestä. Sikamassakin toki käy...

edit: Kannattaa myös ehkä unohtaa tuo kitarankielen käyttäminen. Se kun alkaa soimaan irrotuksen yhteydessä niin päädyt vieä tanssilavalle ja jää projekti puolitiehen. :o



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 12.02.2010 00:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
varovasti irti liimattava lasi ettei tule säröjä yms. liimalasin uudelleenlaitto ei o helppoa mutta kannattaa yrittää.
Itsellänikin tod.näköisesti halkeaman johdosta viikon päästä katsastusmies määrää lasin vaihtoon xantiaan. uutta en laita vaan yritän tuota massalla laittoa



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 12.02.2010 00:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Pitkävarsinen mattopuukko on se, millä ammattilaisetkin lasin irti ottavat, ja se on kyllä hyvä. Eli siis mattopuukko jonka kahvanpituus on noin 25-30 cm.

Kun on katsellut useamman kerran ammattilaisen tekemän lasin irroituksen, niin se onnistuu itseltäkin melko hyvin, mulla meni noin tunti ekalla kerralla :oops: . Toinen kerta menee varmasti yli puolet nopeammin, ja kolmas..... ammattilaisella kestää irroitus noin 2 minuuttia :P .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 12.02.2010 21:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 96
Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
Hiominenkin onnistuu jos halkeamia tai syviä uria ei ole lasissa. Ensiksi hienolla Fareclalla ja sitten ceriumoksidilla. Vahauskoneen käyttö helpottaa kovasti hommaa. Aikaa kului parisen tuntia. Autolasiliike ei suostunut (osannut) hiontaa ja pelottelivat että hionnan seurauksena on optisia vääristymiä. Minun mielestäni ainoa vääristymä oli kyseisen liikkeen hinnoittelussa, vaihto olisi maksanut yli 400.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 12.02.2010 22:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
black_van kirjoitti:
Kuten eräs patonkilainen kertoi että vaihdettava lasi kiinni pehmeällä liimalla,esim.sikamassa niin se pääsee elämään eikä halkea samantien. Lasiliiman käyttö on riski sillä se on kovaa ja tod.näköisesti halkeaa. Kunhan et käytä lasiliimaa
:shock: Voihan sen lasin liimata kiinni vaikka EriKeeperilä, mutta mutta...
Liimattu lasi kun on nykyautoissa osa korin kantavaa rakennetta. Siksi se lasi myös halkeaa nykyään suhteellisen helposti ja siksi myös katsastajat puuttuvat nykyään helposti isoihin halkeamiin muuallakin kuin kuskin näkökentässä.
Jos autossa on lisäksi airbageja, liiman laatu on vielä olennaisempaa, sillä on toivottavaa, että se lasi pysyy kiinni myös kolaritilanteessa. Autonvalmistajat ovat määritelleet sallitut liimat hyvinkin tarkasti.

Tietysti tämäkin riippuu siitä sikamassasta, sillä niitä nyt on n+1 laatua. Jopa ihan oikeaa tuulilasiliimaakin.
http://www.sika.fi/home/industry/ind-aj ... ohjeet.htm

Mutta kukin taaplaa tyylillään ja ranettaa autojaan miten haluaa... :?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 12.02.2010 22:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
svc kirjoitti:
black_van kirjoitti:
Kuten eräs patonkilainen kertoi että vaihdettava lasi kiinni pehmeällä liimalla,esim.sikamassa niin se pääsee elämään eikä halkea samantien. Lasiliiman käyttö on riski sillä se on kovaa ja tod.näköisesti halkeaa. Kunhan et käytä lasiliimaa
:shock: Voihan sen lasin liimata kiinni vaikka EriKeeperilä, mutta mutta...
Liimattu lasi kun on nykyautoissa osa korin kantavaa rakennetta. Siksi se lasi myös halkeaa nykyään suhteellisen helposti ja siksi myös katsastajat puuttuvat nykyään helposti isoihin halkeamiin muuallakin kuin kuskin näkökentässä.
Jos autossa on lisäksi airbageja, liiman laatu on vielä olennaisempaa, sillä on toivottavaa, että se lasi pysyy kiinni myös kolaritilanteessa. Autonvalmistajat ovat määritelleet sallitut liimat hyvinkin tarkasti.

Tietysti tämäkin riippuu siitä sikamassasta, sillä niitä nyt on n+1 laatua. Jopa ihan oikeaa tuulilasiliimaakin.
http://www.sika.fi/home/industry/ind-aj ... ohjeet.htm

Mutta kukin taaplaa tyylillään ja ranettaa autojaan miten haluaa... :?


Tuo on kyllä totta. mutta melkeinpä ainoa keino on liimata käytetty lasi pehmeämmällä liimalla. pehmeä ei tarkoita ettäkö lasi helisee mutkissa tielle,vaan se että liima joustaa vähän. vaihtoehtoina käytetty tai uusi, kokeillaan käytettyä aluksi



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Vaihdon kustannukset
ViestiLähetetty: 26.02.2010 00:02 

Viestit: 30
Paikkakunta: Kerava
Hienoa kun jaksetaan ja osataan säästää. Kun asun kaupungin keskustassa ilman tiloja ja tekniikan opettelukin on hankalaa niin vaihdatin XM Y4 1995 etulasin paikkakunnan parhaassa lasiliikeessä (Pikalasi) ja maksoi vuosi sitten (2009) n. 310 euroa. Takuulla.

antinen bx-kuski


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdon kustannukset
ViestiLähetetty: 26.02.2010 00:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
bx-kuski kirjoitti:
Hienoa kun jaksetaan ja osataan säästää. Kun asun kaupungin keskustassa ilman tiloja ja tekniikan opettelukin on hankalaa niin vaihdatin XM Y4 1995 etulasin paikkakunnan parhaassa lasiliikeessä (Pikalasi) ja maksoi vuosi sitten (2009) n. 310 euroa. Takuulla.

antinen bx-kuski


Eihän se tosiaan ole ku pari kolmesataa xantiaan/xm.ään mutta jos löytyy ehjä omastakin takaa niin miksei sitä sitten käyttäisi :)



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 26.02.2010 09:22 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Ostin syksyllä Xantiaan uuden lasin ,tinkien 140e,värillinen olisi ollut 20e.kalliinpi,itse vaihdoin liima+raimerit 20e.+kossu.. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 04.03.2010 10:48 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Koripajat jotka tekevät noita taksi- ja bussimuunnoksia liimaavat "sikalla" tekemänsä sivuikkunat paikalleen.
Eräs asentaja kertoi, että usein vaikka auto pyörisi katon kautta ympäri ei sikalla liimatut lasit irtoa.
Eli kyllä se sikalla pysyy.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 04.03.2010 11:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kami kirjoitti:
Koripajat jotka tekevät noita taksi- ja bussimuunnoksia liimaavat "sikalla" tekemänsä sivuikkunat paikalleen.
Eräs asentaja kertoi, että usein vaikka auto pyörisi katon kautta ympäri ei sikalla liimatut lasit irtoa.
Eli kyllä se sikalla pysyy.
No kyllä varmasti, ovathan ne Sikan lasiliimat (esim. SikaTack Move) lasien liimaukseen tarkotettujakin ihan.
http://www.sika.fi/home/industry/ind-ajoneuvoteollisuus-jalkimarkkinat/ind-automotive-tuotteet.htm
Btw, liimaako tuo tuolla ylänurkassa näkyvä kaveri silmäänsä?

Tuolla on sitten ohjeita lasin liimaamista verten: http://www.sika.fi/sika_tuulilasin_liimausohjeet_10-06.pdf



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 04.03.2010 16:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
laakeri kirjoitti:
Btw, liimaako tuo tuolla ylänurkassa näkyvä kaveri silmäänsä
Jospa se lasisilmä pitää liimata päähän kiinni? :mrgreen:



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihdon kustannukset
ViestiLähetetty: 21.04.2010 21:11 

Viestit: 130
Paikkakunta: Varsinais- Suomi
bx-kuski kirjoitti:
Hienoa kun jaksetaan ja osataan säästää. Kun asun kaupungin keskustassa ilman tiloja ja tekniikan opettelukin on hankalaa niin vaihdatin XM Y4 1995 etulasin paikkakunnan parhaassa lasiliikeessä (Pikalasi) ja maksoi vuosi sitten (2009) n. 310 euroa. Takuulla.

antinen bx-kuski

Sen vuoksi vain olen kiinnostunut kotiolosuhteissa tapahtuvasta lasinvaihdosta,
kun tässä omassa pihassa makaa lahoamassa Xm, jossa on hyyyvin vähän ajettu tuulilasi.
Siihen Xm:ään vaihdatin ihan liikkeessä uuden lasin, silloin -03 maksoi 220 euroa.
"Kultaisen lahnan" lasista ei näe kunnolla läpi.
Kultaisesta kohta eri puitteissa 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 23.04.2010 13:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Joo näinhän se on että on Sica-liimoja monenlaisia ja moni liimaa väärällä sialla lasinsa kiinni. Sica-Flex valmistaa myös nimeomaan liimoja joilla auton tuulilasin saa kiinni.
Mutta, tosiasia on myös että jos auto on edes vähän väärin parkkeerattu pihamaalle siksi aikaa kun uusi lasi kuivuu liiman kanssa kiinni niin jo kohta lasi voi olla halki. Huvittava, mutta hyvin tärkeä asia on tuulilasin liimauksessa on todellakin tasainen lattia. Kori meinaan vääntyy jo siitä että yksikin pyörä on vähän kuopassa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 23.04.2010 17:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Ymmärsin näin että jo kertaalleen liimattu lasi on aina riski liimata jäykällä lasiliimalla koska lasi on jo elänyt muotoonsa edellisessä autossa josta lasi on otettu. Sen takia kun vaihdatan käytetyn lasin piakkoin niin käytän "väärää" pehmeää sikaa siihen hommaan



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 23.04.2010 17:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mitähän liimaa se "jäykkä tuulilasiliima" on? Irtisahatut lasit on kyllä aina olleet kiinni kumimaisella liimalla. Tuulilasifirmasta saa liimaamiseen tarvittavat aineet, ja vanhan irrottamiseen sahauslankaa, sekä hyvät ohjeet työn tekemiseen. Ainakin itse sain.. Totesi että jos on käytetty lasi, ja vanha irrotettu juuri ennen uuden asennusta, primeriä ei tarvitse laittaa karmin puolelle, eikä puhdistaa liimoja vaan uusi liima pehmittää vanhan. Käytettyä lasia asentaessa sanoi että lasista kaikki liimajäänteet pois, huolellinen puhdistus paketin aineella ja pitiköhän tähän laittaa primer, en muista enää.. massa tuubista joko lasiin tai karmiin, ja lasi paikalleen. Lasia ei saa painaa kiinni peltiin, muuten se halkeaa! Tässäkohtaa kuulemma tulee tee-se-itse-miehellä virhe.. Nimenomaan se liima välissä joustaa, ja jos ruudun painaa liian tiukasti karmiin, ei jää joustavaa ainetta väliin -> *räts*.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 23.04.2010 18:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-9024
Siinä on kaikki, ei tartte ihmetellä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 27.04.2010 02:21 

Viestit: 130
Paikkakunta: Varsinais- Suomi
OMG!! ( Nettikieltä :lol: )
Ehkä sittenkin joku muu saa tehdä vaihdon, kuulostaa
aika hankalalta.
Tai, jos joku haluaa treenata ko. operaatiota, niin tervetuloa!
Kiitos hyvistä neuvoista :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 27.04.2010 11:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Helppoa, kuin heinänteko :mrgreen: Tosin eihän moni osaa edes viikatetta käyttää ;) Irrotat itse, sen vanhan klasin ja viet asennukseen. Sitten kerrot meille asennuksen hinnan, nin me saadaan selville katteet :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi
ViestiLähetetty: 11.05.2010 23:44 

Viestit: 130
Paikkakunta: Varsinais- Suomi
Esa66 kirjoitti:
Helppoa, kuin heinänteko :mrgreen: Tosin eihän moni osaa edes viikatetta käyttää ;) Irrotat itse, sen vanhan klasin ja viet asennukseen. Sitten kerrot meille asennuksen hinnan, nin me saadaan selville katteet :mrgreen:

Kyllä mä heinää osaan tehdä ja käyttää viikatetta :D


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: