|
Kirjoittaja |
Viesti |
SusiXm
|
Viestin otsikko: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 12.02.2010 00:06 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Varsinais- Suomi
|
Pystyykö noita laseja vaihtamaan kotioloissa, vai onko se ammattilaisten duuneja? Pihassa olisi n. 4000 km ajettu lasi ja sitten sellainen, josta ei läpi näe  Olisi mukava katsella edessä olevaa maisemaa..
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 12.02.2010 00:21 |
Viestit: 1878
|
Pystyy. Tarvikkeet löytyy varaosaliikkeestä sekä rauta- ja musiikkikaupasta. Lasiliimaa, terävä puukko/-veitsi ja kitarankieli(ä). Auto tasaiselle alustalle ala-asentoon, lasia reunustavat muovihärpäkkeet irti ja kitarankielellä sahaten vanha lasi irti. Karmit puhtaaksi (maalipintaa rikkomatta!), liiman levitys ja uuden lasin asennus. Odotellaan kuivumista jonka jälkeen puretut osat takaisin ja taas näkee ulos. Ainoa takuu joka tuolle myönnetään löytyy peilistä, mutta koskaan ei ole vielä tarvinnut siihen suuntaan kääntyä. Tämänkään tason välimallinjätkä. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 12.02.2010 00:21 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
pystyy. irrotat uuden lasin varovasti esim.fileerausveistä käyttäen tai teroitettu lasta. Kuten eräs patonkilainen kertoi että vaihdettava lasi kiinni pehmeällä liimalla,esim.sikamassa niin se pääsee elämään eikä halkea samantien. Lasiliiman käyttö on riski sillä se on kovaa ja tod.näköisesti halkeaa. Kunhan et käytä lasiliimaa
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 12.02.2010 00:31 |
Viestit: 1878
|
Älä siis osta tuulilasin liimamiseen tarkoitettua lasiliimaa varaosaliikkeestä. Sikamassakin toki käy... edit: Kannattaa myös ehkä unohtaa tuo kitarankielen käyttäminen. Se kun alkaa soimaan irrotuksen yhteydessä niin päädyt vieä tanssilavalle ja jää projekti puolitiehen. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 12.02.2010 00:39 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
varovasti irti liimattava lasi ettei tule säröjä yms. liimalasin uudelleenlaitto ei o helppoa mutta kannattaa yrittää. Itsellänikin tod.näköisesti halkeaman johdosta viikon päästä katsastusmies määrää lasin vaihtoon xantiaan. uutta en laita vaan yritän tuota massalla laittoa
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 12.02.2010 00:52 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Pitkävarsinen mattopuukko on se, millä ammattilaisetkin lasin irti ottavat, ja se on kyllä hyvä. Eli siis mattopuukko jonka kahvanpituus on noin 25-30 cm. Kun on katsellut useamman kerran ammattilaisen tekemän lasin irroituksen, niin se onnistuu itseltäkin melko hyvin, mulla meni noin tunti ekalla kerralla  . Toinen kerta menee varmasti yli puolet nopeammin, ja kolmas..... ammattilaisella kestää irroitus noin 2 minuuttia  .
|
|
|
|
 |
jjsalo
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 12.02.2010 21:16 |
Viestit: 96 Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
|
Hiominenkin onnistuu jos halkeamia tai syviä uria ei ole lasissa. Ensiksi hienolla Fareclalla ja sitten ceriumoksidilla. Vahauskoneen käyttö helpottaa kovasti hommaa. Aikaa kului parisen tuntia. Autolasiliike ei suostunut (osannut) hiontaa ja pelottelivat että hionnan seurauksena on optisia vääristymiä. Minun mielestäni ainoa vääristymä oli kyseisen liikkeen hinnoittelussa, vaihto olisi maksanut yli 400.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 12.02.2010 22:05 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
black_van kirjoitti: Kuten eräs patonkilainen kertoi että vaihdettava lasi kiinni pehmeällä liimalla,esim.sikamassa niin se pääsee elämään eikä halkea samantien. Lasiliiman käyttö on riski sillä se on kovaa ja tod.näköisesti halkeaa. Kunhan et käytä lasiliimaa  Voihan sen lasin liimata kiinni vaikka EriKeeperilä, mutta mutta... Liimattu lasi kun on nykyautoissa osa korin kantavaa rakennetta. Siksi se lasi myös halkeaa nykyään suhteellisen helposti ja siksi myös katsastajat puuttuvat nykyään helposti isoihin halkeamiin muuallakin kuin kuskin näkökentässä. Jos autossa on lisäksi airbageja, liiman laatu on vielä olennaisempaa, sillä on toivottavaa, että se lasi pysyy kiinni myös kolaritilanteessa. Autonvalmistajat ovat määritelleet sallitut liimat hyvinkin tarkasti. Tietysti tämäkin riippuu siitä sikamassasta, sillä niitä nyt on n+1 laatua. Jopa ihan oikeaa tuulilasiliimaakin. http://www.sika.fi/home/industry/ind-aj ... ohjeet.htmMutta kukin taaplaa tyylillään ja ranettaa autojaan miten haluaa... 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 12.02.2010 22:33 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
svc kirjoitti: black_van kirjoitti: Kuten eräs patonkilainen kertoi että vaihdettava lasi kiinni pehmeällä liimalla,esim.sikamassa niin se pääsee elämään eikä halkea samantien. Lasiliiman käyttö on riski sillä se on kovaa ja tod.näköisesti halkeaa. Kunhan et käytä lasiliimaa  Voihan sen lasin liimata kiinni vaikka EriKeeperilä, mutta mutta... Liimattu lasi kun on nykyautoissa osa korin kantavaa rakennetta. Siksi se lasi myös halkeaa nykyään suhteellisen helposti ja siksi myös katsastajat puuttuvat nykyään helposti isoihin halkeamiin muuallakin kuin kuskin näkökentässä. Jos autossa on lisäksi airbageja, liiman laatu on vielä olennaisempaa, sillä on toivottavaa, että se lasi pysyy kiinni myös kolaritilanteessa. Autonvalmistajat ovat määritelleet sallitut liimat hyvinkin tarkasti. Tietysti tämäkin riippuu siitä sikamassasta, sillä niitä nyt on n+1 laatua. Jopa ihan oikeaa tuulilasiliimaakin. http://www.sika.fi/home/industry/ind-aj ... ohjeet.htmMutta kukin taaplaa tyylillään ja ranettaa autojaan miten haluaa...  Tuo on kyllä totta. mutta melkeinpä ainoa keino on liimata käytetty lasi pehmeämmällä liimalla. pehmeä ei tarkoita ettäkö lasi helisee mutkissa tielle,vaan se että liima joustaa vähän. vaihtoehtoina käytetty tai uusi, kokeillaan käytettyä aluksi
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
bx-kuski
|
Viestin otsikko: Vaihdon kustannukset Lähetetty: 26.02.2010 00:02 |
Viestit: 30 Paikkakunta: Kerava
|
Hienoa kun jaksetaan ja osataan säästää. Kun asun kaupungin keskustassa ilman tiloja ja tekniikan opettelukin on hankalaa niin vaihdatin XM Y4 1995 etulasin paikkakunnan parhaassa lasiliikeessä (Pikalasi) ja maksoi vuosi sitten (2009) n. 310 euroa. Takuulla.
antinen bx-kuski
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdon kustannukset Lähetetty: 26.02.2010 00:18 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
bx-kuski kirjoitti: Hienoa kun jaksetaan ja osataan säästää. Kun asun kaupungin keskustassa ilman tiloja ja tekniikan opettelukin on hankalaa niin vaihdatin XM Y4 1995 etulasin paikkakunnan parhaassa lasiliikeessä (Pikalasi) ja maksoi vuosi sitten (2009) n. 310 euroa. Takuulla.
antinen bx-kuski Eihän se tosiaan ole ku pari kolmesataa xantiaan/xm.ään mutta jos löytyy ehjä omastakin takaa niin miksei sitä sitten käyttäisi 
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 26.02.2010 09:22 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Ostin syksyllä Xantiaan uuden lasin ,tinkien 140e,värillinen olisi ollut 20e.kalliinpi,itse vaihdoin liima+raimerit 20e.+kossu.. 
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 04.03.2010 10:48 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Koripajat jotka tekevät noita taksi- ja bussimuunnoksia liimaavat "sikalla" tekemänsä sivuikkunat paikalleen. Eräs asentaja kertoi, että usein vaikka auto pyörisi katon kautta ympäri ei sikalla liimatut lasit irtoa. Eli kyllä se sikalla pysyy.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 04.03.2010 11:50 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 04.03.2010 16:12 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
laakeri kirjoitti: Jospa se lasisilmä pitää liimata päähän kiinni? 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
SusiXm
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdon kustannukset Lähetetty: 21.04.2010 21:11 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Varsinais- Suomi
|
bx-kuski kirjoitti: Hienoa kun jaksetaan ja osataan säästää. Kun asun kaupungin keskustassa ilman tiloja ja tekniikan opettelukin on hankalaa niin vaihdatin XM Y4 1995 etulasin paikkakunnan parhaassa lasiliikeessä (Pikalasi) ja maksoi vuosi sitten (2009) n. 310 euroa. Takuulla.
antinen bx-kuski Sen vuoksi vain olen kiinnostunut kotiolosuhteissa tapahtuvasta lasinvaihdosta, kun tässä omassa pihassa makaa lahoamassa Xm, jossa on hyyyvin vähän ajettu tuulilasi. Siihen Xm:ään vaihdatin ihan liikkeessä uuden lasin, silloin -03 maksoi 220 euroa. "Kultaisen lahnan" lasista ei näe kunnolla läpi. Kultaisesta kohta eri puitteissa 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 23.04.2010 13:14 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Joo näinhän se on että on Sica-liimoja monenlaisia ja moni liimaa väärällä sialla lasinsa kiinni. Sica-Flex valmistaa myös nimeomaan liimoja joilla auton tuulilasin saa kiinni. Mutta, tosiasia on myös että jos auto on edes vähän väärin parkkeerattu pihamaalle siksi aikaa kun uusi lasi kuivuu liiman kanssa kiinni niin jo kohta lasi voi olla halki. Huvittava, mutta hyvin tärkeä asia on tuulilasin liimauksessa on todellakin tasainen lattia. Kori meinaan vääntyy jo siitä että yksikin pyörä on vähän kuopassa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 23.04.2010 17:14 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Ymmärsin näin että jo kertaalleen liimattu lasi on aina riski liimata jäykällä lasiliimalla koska lasi on jo elänyt muotoonsa edellisessä autossa josta lasi on otettu. Sen takia kun vaihdatan käytetyn lasin piakkoin niin käytän "väärää" pehmeää sikaa siihen hommaan
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 23.04.2010 17:39 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Mitähän liimaa se "jäykkä tuulilasiliima" on? Irtisahatut lasit on kyllä aina olleet kiinni kumimaisella liimalla. Tuulilasifirmasta saa liimaamiseen tarvittavat aineet, ja vanhan irrottamiseen sahauslankaa, sekä hyvät ohjeet työn tekemiseen. Ainakin itse sain.. Totesi että jos on käytetty lasi, ja vanha irrotettu juuri ennen uuden asennusta, primeriä ei tarvitse laittaa karmin puolelle, eikä puhdistaa liimoja vaan uusi liima pehmittää vanhan. Käytettyä lasia asentaessa sanoi että lasista kaikki liimajäänteet pois, huolellinen puhdistus paketin aineella ja pitiköhän tähän laittaa primer, en muista enää.. massa tuubista joko lasiin tai karmiin, ja lasi paikalleen. Lasia ei saa painaa kiinni peltiin, muuten se halkeaa! Tässäkohtaa kuulemma tulee tee-se-itse-miehellä virhe.. Nimenomaan se liima välissä joustaa, ja jos ruudun painaa liian tiukasti karmiin, ei jää joustavaa ainetta väliin -> *räts*.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 23.04.2010 18:49 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
|
|
|
 |
SusiXm
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 27.04.2010 02:21 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Varsinais- Suomi
|
OMG!! ( Nettikieltä  ) Ehkä sittenkin joku muu saa tehdä vaihdon, kuulostaa aika hankalalta. Tai, jos joku haluaa treenata ko. operaatiota, niin tervetuloa! Kiitos hyvistä neuvoista 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 27.04.2010 11:04 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Helppoa, kuin heinänteko  Tosin eihän moni osaa edes viikatetta käyttää  Irrotat itse, sen vanhan klasin ja viet asennukseen. Sitten kerrot meille asennuksen hinnan, nin me saadaan selville katteet 
|
|
|
|
 |
SusiXm
|
Viestin otsikko: Re: Xm - 90 tuulilasi Lähetetty: 11.05.2010 23:44 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Varsinais- Suomi
|
Esa66 kirjoitti: Helppoa, kuin heinänteko  Tosin eihän moni osaa edes viikatetta käyttää  Irrotat itse, sen vanhan klasin ja viet asennukseen. Sitten kerrot meille asennuksen hinnan, nin me saadaan selville katteet  Kyllä mä heinää osaan tehdä ja käyttää viikatetta 
|
|
|
|
 |
|
|