Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM Hydractive II, toinen etukulma jäykkä
ViestiLähetetty: 25.02.2009 20:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Taisin tästä vanhassa Patongissakin arvuutteluja kysyä. Tuossa meikäläisen murheellisessa VihreessäKutosessa kuljettajan puoleinen etukulma tuntuu olevan jäykempi, kuin repsikan puoli. "Kovassa" tilassa, siis esim. auto sammutettuna, mutta vielä paineisena molemmat puolet ovat yhtä jäykät - ainakin näin kotimekaanikon mielestä. Tuohon on nyt vaihdeltu palloja ristiin, etutolppaa ym. ilman muutosta tilanteeseen.

Seuraavana epäilyksen kohteena on paineputki, josko siellä olisi esim. se kumiosa päässyt turpoamaan. Irrotin putken molemmista päistään ja päästin paineilmaa läpi. Mielestäni alkuun sieltä kuuluikin sellainen pieni "pop", niinkuin joku tukos olisi irronnut. Tämän operaation jälkeen kulma oli aika pehmeä, mutta ajan saatossa tuntuu taas vähän jäykistyneen.

Onkos kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan noitten paksujen putkien kanssa? Tuo putki on niin turkasen kallis, ja kuulemma hankala vaihtaa, ettei ihan kokeilun vuoksi viitsisi alkaa vaihtohommaan.



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Hydractive II, toinen etukulma jäykkä
ViestiLähetetty: 26.02.2009 01:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Ihan villi arvaus, mutta onko siinä molemmin puolin samanlaiset tolpat?
Nimittäin näitä on kahta eri kokoa, ns. isolla ja pienellä reiällä. Itselle tuli asia tutuksi viime kesänä, kun ruotsintuliaisessa oli mädät jousituet, ja jouduin lopulta vaihtamaan siihen vanhemmasta autosta tuet ja niiden myötä myös tolpat.´
Jousitukien yläpään kartio on isompi uudemmissa, ja niissä on kaksi öljyreikää vs yksi vanhemmassa. Ulospäin tuo näkyy yläpään mutterin koossa, 24 vs 27 mm.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Hydractive II, toinen etukulma jäykkä
ViestiLähetetty: 26.02.2009 02:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Siellä putkessahan on "kudosvahvisteista kumiletkua" pätkänmatkaa jossain kohdassa, ainakin takana. Liekö sitten edessäkin..?

Olisiko sitten sieltä lähtenyt gummit turpoamaan, ja tämä tekisi uutta kivaa laitteeseen ahdistaen nesteen virtauksia...

Mukavahan tuo putkimysteerio varmasti vaihtaa on, ainakin silloin kun ei ole moottori-vaihteisto-pakettia edessä..!

Uusi putki on aivan järjettömän kallis, mutta sekä tolppaan että keskipallolle tulevaan palikkaan tulevassa paikassa kierteet ovat hydrauliikan standardikierteitä. M16x1,5 on kierre näissä, on yleinen myös kovien putkien helmiliittimien muttereissa... Hydrauliikkaliikkeissä osaavat kyllä tehdä tuollaisen putken varmasti paljonkin halvemmalla, myös letkuosuuden kanssa.



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Hydractive II, toinen etukulma jäykkä
ViestiLähetetty: 26.02.2009 09:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Tolpat on kyllä samanlaiset, niitä tosiaan on ohuempaa ja paksumpaa. Ohkoisemmissa vielä yhdellä ja kahdella nestereiällä olevia. Kahden reiän sylkkyjä oli vain ihan ekoissa malleissa ja ne on korvattu yksireikäisillä myöhemmin.

Ehkä jatkan tovin tätä paineilmahoitoa ja katson mihin suuntaan tilanne kääntyy. Ei taida olla olemassa mitään sopivaa rassia, jolla tuota pääsisi mekaanisesti puhidstamaan? Ja kai sen keskipallon rungonkin voisi joskus irti ottaa ja putsailla.

Jos tuo putken letkupätkä on turvonnut ja tukkeutunut, niin heti tietysti herää kysymys, että voiko siellä muitakin letkuja olla näin tukossa.....



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Hydractive II, toinen etukulma jäykkä
ViestiLähetetty: 14.04.2009 20:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Koneenvaihtorojektin aikana pääsin tähänkin asiaan sitten taas tutustumaan. Ensin ajattelin vaihtaa tuon kuskin puolen etukulman paineputken, kun sellaisen tuosta PaaliKuukasta otin talteen. Päällisin puolin putket näyttivät samoilta, mutta eihän se H1 putki sinne oikein istunut. Ehkä taivuttelemalla olisi saanut kammettua, mutta päätin luovuttaa.

Aloin sitten tutkimaan sitä keskipallon runkoa, kun siihen nyt pääsi paremmin käsiksi. Yllätykseksi juntturi lähti "helposti" auki, mutta putkihan kiertyi mukana. Aikani siinä sitten koitin nitkutella ja "rostoffata", muttei se vaan luovuttanut. Vääänsin juntturin kiinni, ja ajattelin vaan tarjota systeemille paineilmaa - josko se siitä tokenisi.

Yllätys oli ikävä, kun huomasin, että repsikan paineputken välistä suihkusi LHM:ää, vaikka vaan tarjosi vähän ilmaa... Nyt hieman ketutti, mutta toisaalta, parempihan se oli nyt huomata, kun sitten, kun auton lyö käymään (koneen uupuminen tekee aikas paljon tilaa konehuoneeseen :mrgreen: ).

Tällä välin ajattelin lepuuttaa hermoja, ja palasin kokoilemaan konetta. Sen kanssa kun on menossa taemman pakosarjan vaihto ja venakoppien tiivistys. Isompaa remonttia en viitsinyt alkaa, kun sitä pitäisi sitten tuolle toiselle koneelle tehdä. Koneeseen pikkuhommat tehden naps, ja sitten vaan takaisin ihmettelemään keskipallon runkoa...

Paineputket lähtivätkin sitten helposti irti. Pallokin oli tietysti helppo nakki, kun oli ollut viimeksi kesällä irrallaan. Sitten vaan kiinnitysruuvit ja paluuletku ja mysteeri oli käsissä.

Pienen pintapuolisen putsailun jälkeen ajoin systeemin pehmeään moodiin (keskipallon luisti "taakse"). Sitten tuuppasin keskipallon reiästä paineilmaa sisää. Ja kas, taemman putken (repsikan puoli) reiästä suihkuaa ilmaa ja LHM:n jämiä, mutta toinen puoli vaan pihisi.

Siis purkamaan. 30mm mutteri auki, ja alta vaimennuslevy pois. Näitä minä tahtoisin tuunata, jos XM:n jousitusta pehmentää haluaisin. Putsailua, paineilmaa, ei mitään erikoista näy. Siispä systeemi nippuun ja sama paineilmatesti uusiksi. Ja kappas, nyt tulee ilmaa reilusti molemmista rööreistä.

Sielläköhän se vika sitten olikin?

Mutta nyt mielipiteitä. Etsisikö toisen keskipallon pömpelin ja ruuvaisi sen paikalleen? Vai luottaisiko siihen, että tuo putsailu tehosi ja nyt homma toimii? Vähän tämä mieityttää, kun en mitään oikeaa vikaa siellä nähnyt. Vai pitäisikö etsiä jostain uudet vaimennuslevyt?

Hassua, juuri tällä hetkellä ei kauheasti harmita, että se XM:n kallein ja hankalin hydeputki on rikkipoikki :)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: