Koneenvaihtorojektin aikana pääsin tähänkin asiaan sitten taas tutustumaan. Ensin ajattelin vaihtaa tuon kuskin puolen etukulman paineputken, kun sellaisen tuosta PaaliKuukasta otin talteen. Päällisin puolin putket näyttivät samoilta, mutta eihän se H1 putki sinne oikein istunut. Ehkä taivuttelemalla olisi saanut kammettua, mutta päätin luovuttaa.
Aloin sitten tutkimaan sitä keskipallon runkoa, kun siihen nyt pääsi paremmin käsiksi. Yllätykseksi juntturi lähti "helposti" auki, mutta putkihan kiertyi mukana. Aikani siinä sitten koitin nitkutella ja "rostoffata", muttei se vaan luovuttanut. Vääänsin juntturin kiinni, ja ajattelin vaan tarjota systeemille paineilmaa - josko se siitä tokenisi.
Yllätys oli ikävä, kun huomasin, että repsikan paineputken välistä suihkusi LHM:ää, vaikka vaan tarjosi vähän ilmaa... Nyt hieman ketutti, mutta toisaalta, parempihan se oli nyt huomata, kun sitten, kun auton lyö käymään (koneen uupuminen tekee aikas paljon tilaa konehuoneeseen

).
Tällä välin ajattelin lepuuttaa hermoja, ja palasin kokoilemaan konetta. Sen kanssa kun on menossa taemman pakosarjan vaihto ja venakoppien tiivistys. Isompaa remonttia en viitsinyt alkaa, kun sitä pitäisi sitten tuolle toiselle koneelle tehdä. Koneeseen pikkuhommat tehden naps, ja sitten vaan takaisin ihmettelemään keskipallon runkoa...
Paineputket lähtivätkin sitten helposti irti. Pallokin oli tietysti helppo nakki, kun oli ollut viimeksi kesällä irrallaan. Sitten vaan kiinnitysruuvit ja paluuletku ja mysteeri oli käsissä.
Pienen pintapuolisen putsailun jälkeen ajoin systeemin pehmeään moodiin (keskipallon luisti "taakse"). Sitten tuuppasin keskipallon reiästä paineilmaa sisää. Ja kas, taemman putken (repsikan puoli) reiästä suihkuaa ilmaa ja LHM:n jämiä, mutta toinen puoli vaan pihisi.
Siis purkamaan. 30mm mutteri auki, ja alta vaimennuslevy pois. Näitä minä tahtoisin tuunata, jos XM:n jousitusta pehmentää haluaisin. Putsailua, paineilmaa, ei mitään erikoista näy. Siispä systeemi nippuun ja sama paineilmatesti uusiksi. Ja kappas, nyt tulee ilmaa reilusti molemmista rööreistä.
Sielläköhän se vika sitten olikin?
Mutta nyt mielipiteitä. Etsisikö toisen keskipallon pömpelin ja ruuvaisi sen paikalleen? Vai luottaisiko siihen, että tuo putsailu tehosi ja nyt homma toimii? Vähän tämä mieityttää, kun en mitään oikeaa vikaa siellä nähnyt. Vai pitäisikö etsiä jostain uudet vaimennuslevyt?
Hassua, juuri tällä hetkellä ei kauheasti harmita, että se XM:n kallein ja hankalin hydeputki on rikkipoikki
