Kyseessä lienee LE-Jetronic, K/ KE-Jetronicin ja Motronicin välissä esitelty Boschin suihkutusjärjestelmä. D-Jetronic on jo ihan oma lukunsa. Säätöruuvi on mekaanisen, ilmavirtauksen mukaan kääntyvän läpän, ohituskanavassa. Jos kierrät ruuvia kiinni (kuristat kanavaa), virtaus läpällä, johon on liitetty potentiometri lisääntyy ja ohjainlaite lisää suihkutettavan polttoaineen määrää. Ja päinvastoin. Säätö vaikuttaa lähinnä joutokäynnillä, koska kuormitettuna ilmamäärä on niin suuri, ettei ohituskanavan virtaamalla ole juuri merkitystä.
Jos seos on koko kierrosalueella laiha täytyy ilmamäärämittari uusia tai valmistajan ohjeiden vastaisesti "kalibroida". Kun ensin on varmistettu, ettei mittarin ja moottorin välillä ole ilmavuotoja, voi siirtyä seuraavaan vaiheeseen, jossa vaaditaan pakokaasuanalysaattori. Moottorin mekaaninen kunto ja sytytyksen ajoituksen toiminta on oltava kunnossa. Ensin irroitetaan varovasti määrämittarin musta, kiinni liimattu muovikansi. Alta paljastuu kiekko, jota kääntämällä voi läpän palautusjousen kireyttä säätää vapauttamalla ensin jousi, joka pitää sitä paikallaan. Kiekon asento pitää merkata, koska säädön mentyä metsään, saat palautettua lähtötilanteen!!!! Läpän palautusjousen kireyttä löysäämällä seos rikastuu koko mitta-alueella ja kiristämällä, yllättävää kyllä, vaikutus on päinvastainen. Sitten vaan mitataan, että lambda-arvo pysyy koko kierrosalueella suunnilleen yhdessä, mieluummin vähän alle, välillä säädetään joutokäyntiseosta ilmaruuvista. Näillä tempuilla pitäisi tulla kuntoon, jos mitään ei ole rikki.
|