Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: CX25 jetronic
ViestiLähetetty: 13.07.2012 16:44 

Viestit: 223
Paikkakunta: Janakkala
Pitää saada rikkaampi seos moottorille. Käännänkö massamittarin ruuvia kiinni vai auki?
Katsastaja sanoi että tämähän menisi vähäpäästöiseksi.



Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX25 jetronic
ViestiLähetetty: 13.07.2012 17:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
miksi et ruuvaisi siihen suuntaan ,että löydät koneesta parhaimman tyhjäkäynnin , löytyy helposti . sitten kunoot sen löytäny niin säädä läppäkotelosta tyhjäkäynti oikeaksi = 750-850 varvia/min.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX25 jetronic
ViestiLähetetty: 13.07.2012 19:09 
Kyseessä lienee LE-Jetronic, K/ KE-Jetronicin ja Motronicin välissä esitelty Boschin suihkutusjärjestelmä. D-Jetronic on jo ihan oma lukunsa.
Säätöruuvi on mekaanisen, ilmavirtauksen mukaan kääntyvän läpän, ohituskanavassa. Jos kierrät ruuvia kiinni (kuristat kanavaa), virtaus läpällä, johon on liitetty potentiometri lisääntyy ja ohjainlaite lisää suihkutettavan polttoaineen määrää. Ja päinvastoin.
Säätö vaikuttaa lähinnä joutokäynnillä, koska kuormitettuna ilmamäärä on niin suuri, ettei ohituskanavan virtaamalla ole juuri merkitystä.

Jos seos on koko kierrosalueella laiha täytyy ilmamäärämittari uusia tai valmistajan ohjeiden vastaisesti "kalibroida".
Kun ensin on varmistettu, ettei mittarin ja moottorin välillä ole ilmavuotoja, voi siirtyä seuraavaan vaiheeseen, jossa vaaditaan pakokaasuanalysaattori. Moottorin mekaaninen kunto ja sytytyksen ajoituksen toiminta on oltava kunnossa.
Ensin irroitetaan varovasti määrämittarin musta, kiinni liimattu muovikansi.
Alta paljastuu kiekko, jota kääntämällä voi läpän palautusjousen kireyttä säätää vapauttamalla ensin jousi, joka pitää sitä paikallaan.
Kiekon asento pitää merkata, koska säädön mentyä metsään, saat palautettua lähtötilanteen!!!!
Läpän palautusjousen kireyttä löysäämällä seos rikastuu koko mitta-alueella ja kiristämällä, yllättävää kyllä, vaikutus on päinvastainen.
Sitten vaan mitataan, että lambda-arvo pysyy koko kierrosalueella suunnilleen yhdessä, mieluummin vähän alle, välillä säädetään joutokäyntiseosta ilmaruuvista.
Näillä tempuilla pitäisi tulla kuntoon, jos mitään ei ole rikki.


   
 
 Viestin otsikko: Re: CX25 jetronic
ViestiLähetetty: 13.07.2012 19:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
juuri noin. muista merkata sen mustan hammastetun rattaan paikka ennen kun puutut sen asetukseen.. nuo pakokaasut voit sitten säätää kun on aiheellista. syttyyn et pääse vaikuttamaan. jos vielä kerrot moottorin tarkan mallin ( lienee M25/659 ) ja montako ( kaksi vai yksi ) kampi-aks.tunnistinta löytyy kytkinkopasta ( ruskea ja sininen vai pelkästään sininen ) niin osaa arvioida koneen iän ja muutkin tiedot on helpompi kertoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX25 jetronic
ViestiLähetetty: 13.07.2012 19:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
lämppärin ilmanoton kyljessä on ohkanen mötikkä jonka toisessa päässä on pistoke ja toisesta lähtee ohut letku imusarjaan. ( muuten onko alumiininen vai musta muovinen imusarja ? ) se mötikkä hoitelee ikäänkuin alipainesäätimen virkaa sytyssä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: