Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 01.01.2011 20:01 
... tai mikä sitten onkin tämän osan virallinen nimi. Mutta joka tapauksessa mun BX GTi:ssä se on niin tiukka, että sitä ei saa auki ilman kiroiluja ja työkaluja, ja kuitenkin siinä on enää 1 o-tiivisterengas, toinen on jo jätetty pois. Sitä ainoaa tiivisterengasta ei enää viitsisi jättää pois. Mitäs muuta sille vois tehdä? Nyt vaan on tilanne se, että en pysty itse ilman apua lisäämään öljyä, koska se pahuksen tulppa on niin hiton tiukassa :evil:, ja kuitenkin haluaisin edes tuon tehdä itse.


   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 01.01.2011 20:13 

Viestit: 133
Samaa korkkia on tullut manattua jo aikanaan Pösö405:n aikaan, ihme keksintö! :twisted:
Käsipelissä ei juuri aukea, mutta leveällä ruuvimeisselillä varovaisesti ympäriinsä vähän kerrallaan kampeamalla sen olen saanut suuremmitta lohkeamitta auki. Takaisinkin pitää meisselin nupilla koputella alas. Tötterön muoviset kiinnityskorvakkeethan siinä hommassa käsin vääntäen katkeaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 01.01.2011 20:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Kyllähän ne letkut sen verran antavat myötä, että sitä korkkia mahtuu hieman pyörittelemään edestakaisin... Sillä tavalla mielestäni aukesi yleensä ilman taisteluja.
Ja se yksikin O-rengas kannattaa uusia jos on kovinkin vanha, voivat turvota ajan saatossa.


Itsellä pyöri vielä BX-aikana päässä ajatus korvata tuo koko häkkyrä jollain kierrekorkillisella systeemillä, esim 0,5l Battery -limupullo ei mustana kauheana pistäisi silmään ja olisi melko tukeva. Siihen vain lisäisi tarvittavat letkulähdöt. :mrgreen:



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 01.01.2011 20:33 
Bumper kirjoitti:
Ja se yksikin O-rengas kannattaa uusia jos on kovinkin vanha, voivat turvota ajan saatossa.

No jäi mainitsematta että on uusittu viime kesänä, mutta siis tuo yksi uusi on edelleen tosi tiukka :)


   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 01.01.2011 21:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Edestakaisin nitkuttamalla tosiaan aukeaa. Onneksi ei tarvitse avata kuin öljynvaihtojen yhteydessä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 01.01.2011 21:18 
Joka ei ole kokenut tätä ei voi aavistaakaan miten tiukka tuo saattaa olla! Mikään nitkuttelu kun ei auta! :evil: Mutta siis tiivisterenkaan hiominen tai veisteleminen ohuemmaksi lienee ainoa apu tähän ongelmaan?


   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 01.01.2011 21:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Se öljykorkki/purkki turpoaa joskus myös ei vain tiiviste, joskus jopa niin paljon että on tiivis ilman tiivisteitäkin.

Itse olen monesta Beksistä jättänyt tiivisteet vallan pois, kun on jo riittävän kireä ilmankin. Tietty esim kierros vulkanoituvaa teippiä vois korvata tiivisteen myös? Tai sit vaan hioo palikat sopivan väljiksi, tai vaihtaa toisen purkin/korkin, luulis noita harrastajilla olevan nurkissa vähemmän turvonneitakin, jotta ei tarvi marmoritiskin kautta mennä? Voi mullakin moinen ehkä löytyä, vaikka yhden lokakuun ekassa myinkin ;) .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 01.01.2011 21:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Croisette kirjoitti:
Se öljykorkki/purkki turpoaa joskus myös ei vain tiiviste, joskus jopa niin paljon että on tiivis ilman tiivisteitäkin.

Itte kanssa olen tämän huomannut. Ota Lemon se uusi ookkumi irti (talteen) ja koita meneekö korkki kiinni-auki helposti. Jos ei niin viila, puukko, taltta ja tai joku muu yleismoralisaattori käyttöön ja siitä korkista niitä kauluksia pienemmiksi. Sitten ookkumi paikalleen ja elämä hymyilee.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 01.01.2011 21:45 
Croisette kirjoitti:
Voi mullakin moinen ehkä löytyä, vaikka yhden lokakuun ekassa myinkin ;) .

Jos sulla sellainen löytyy niin olen kiinnostunut!


   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 01.01.2011 22:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 162
Paikkakunta: Tuusula
Muorin GTi:stä on ollu kaikki ookkumit pois jo vuosia. Ei ole ollut mitään komplikaatioita, kun olen varalle vielä surrannut sähkömiehen langalla korkin kiinni, ettei vallan karkaa.



- Tapsa
Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous:
C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 01.01.2011 22:52 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ja vielä vähän avartaa kartiomaiseksi öljynkaatoaukkoa. Kerran sain korkista poikittaispiipun poikki rehkiessä. Korjasin laittamalla ohutseinäisen teräsputken läpi molempien haarojen, vähän epoksiliimaa ja putkeen pitkulainen aukko täyttöaukon osalle. Kyllä sitten kelpasi repiä. Ja toimi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 02.01.2011 02:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Itsevulkanoituva teippi ei hirveästi tykkää öljystä (eikä glygolista), sulaa mokoma hetken aikaa oltuaan naimisissa ko. aineiden kanssa. Tai näin ainakin 3M:n tavara.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki
ViestiLähetetty: 02.01.2011 14:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kaapelimies kirjoitti:
Itsevulkanoituva teippi ei hirveästi tykkää öljystä (eikä glygolista), sulaa mokoma hetken aikaa oltuaan naimisissa ko. aineiden kanssa. Tai näin ainakin 3M:n tavara.
Ainakaan nykyisessä ohjeessa sitä ei näytä enää lukevan, mutta joskus ainakin 3M suosittelikin päällystämään vulkanoituvan teipin lopuksi tavallisella 33+:lla, ainakin kun sitä käytettiin tarkoituksenmukaisiin suurjännitehommiin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: