|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lemon
|
Viestin otsikko: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 01.01.2011 20:01 |
|
... tai mikä sitten onkin tämän osan virallinen nimi. Mutta joka tapauksessa mun BX GTi:ssä se on niin tiukka, että sitä ei saa auki ilman kiroiluja ja työkaluja, ja kuitenkin siinä on enää 1 o-tiivisterengas, toinen on jo jätetty pois. Sitä ainoaa tiivisterengasta ei enää viitsisi jättää pois. Mitäs muuta sille vois tehdä? Nyt vaan on tilanne se, että en pysty itse ilman apua lisäämään öljyä, koska se pahuksen tulppa on niin hiton tiukassa  , ja kuitenkin haluaisin edes tuon tehdä itse.
|
|
|
|
 |
Ilmari
|
Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 01.01.2011 20:13 |
Viestit: 133
|
Samaa korkkia on tullut manattua jo aikanaan Pösö405:n aikaan, ihme keksintö! Käsipelissä ei juuri aukea, mutta leveällä ruuvimeisselillä varovaisesti ympäriinsä vähän kerrallaan kampeamalla sen olen saanut suuremmitta lohkeamitta auki. Takaisinkin pitää meisselin nupilla koputella alas. Tötterön muoviset kiinnityskorvakkeethan siinä hommassa käsin vääntäen katkeaa.
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 01.01.2011 20:24 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Kyllähän ne letkut sen verran antavat myötä, että sitä korkkia mahtuu hieman pyörittelemään edestakaisin... Sillä tavalla mielestäni aukesi yleensä ilman taisteluja. Ja se yksikin O-rengas kannattaa uusia jos on kovinkin vanha, voivat turvota ajan saatossa. Itsellä pyöri vielä BX-aikana päässä ajatus korvata tuo koko häkkyrä jollain kierrekorkillisella systeemillä, esim 0,5l Battery -limupullo ei mustana kauheana pistäisi silmään ja olisi melko tukeva. Siihen vain lisäisi tarvittavat letkulähdöt. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 01.01.2011 20:33 |
|
Bumper kirjoitti: Ja se yksikin O-rengas kannattaa uusia jos on kovinkin vanha, voivat turvota ajan saatossa.
No jäi mainitsematta että on uusittu viime kesänä, mutta siis tuo yksi uusi on edelleen tosi tiukka 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 01.01.2011 21:13 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Edestakaisin nitkuttamalla tosiaan aukeaa. Onneksi ei tarvitse avata kuin öljynvaihtojen yhteydessä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 01.01.2011 21:18 |
|
Joka ei ole kokenut tätä ei voi aavistaakaan miten tiukka tuo saattaa olla! Mikään nitkuttelu kun ei auta!  Mutta siis tiivisterenkaan hiominen tai veisteleminen ohuemmaksi lienee ainoa apu tähän ongelmaan?
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 01.01.2011 21:24 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Se öljykorkki/purkki turpoaa joskus myös ei vain tiiviste, joskus jopa niin paljon että on tiivis ilman tiivisteitäkin. Itse olen monesta Beksistä jättänyt tiivisteet vallan pois, kun on jo riittävän kireä ilmankin. Tietty esim kierros vulkanoituvaa teippiä vois korvata tiivisteen myös? Tai sit vaan hioo palikat sopivan väljiksi, tai vaihtaa toisen purkin/korkin, luulis noita harrastajilla olevan nurkissa vähemmän turvonneitakin, jotta ei tarvi marmoritiskin kautta mennä? Voi mullakin moinen ehkä löytyä, vaikka yhden lokakuun ekassa myinkin  .
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 01.01.2011 21:34 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Croisette kirjoitti: Se öljykorkki/purkki turpoaa joskus myös ei vain tiiviste, joskus jopa niin paljon että on tiivis ilman tiivisteitäkin.
Itte kanssa olen tämän huomannut. Ota Lemon se uusi ookkumi irti (talteen) ja koita meneekö korkki kiinni-auki helposti. Jos ei niin viila, puukko, taltta ja tai joku muu yleismoralisaattori käyttöön ja siitä korkista niitä kauluksia pienemmiksi. Sitten ookkumi paikalleen ja elämä hymyilee.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 01.01.2011 21:45 |
|
Croisette kirjoitti: Voi mullakin moinen ehkä löytyä, vaikka yhden lokakuun ekassa myinkin  . Jos sulla sellainen löytyy niin olen kiinnostunut!
|
|
|
|
 |
Tapsa
|
Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 01.01.2011 22:04 |
Viestit: 162 Paikkakunta: Tuusula
|
Muorin GTi:stä on ollu kaikki ookkumit pois jo vuosia. Ei ole ollut mitään komplikaatioita, kun olen varalle vielä surrannut sähkömiehen langalla korkin kiinni, ettei vallan karkaa.
- Tapsa Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous: C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 01.01.2011 22:52 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ja vielä vähän avartaa kartiomaiseksi öljynkaatoaukkoa. Kerran sain korkista poikittaispiipun poikki rehkiessä. Korjasin laittamalla ohutseinäisen teräsputken läpi molempien haarojen, vähän epoksiliimaa ja putkeen pitkulainen aukko täyttöaukon osalle. Kyllä sitten kelpasi repiä. Ja toimi.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 02.01.2011 02:35 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Itsevulkanoituva teippi ei hirveästi tykkää öljystä (eikä glygolista), sulaa mokoma hetken aikaa oltuaan naimisissa ko. aineiden kanssa. Tai näin ainakin 3M:n tavara.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX:n öljyntäyttökorkki Lähetetty: 02.01.2011 14:27 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Kaapelimies kirjoitti: Itsevulkanoituva teippi ei hirveästi tykkää öljystä (eikä glygolista), sulaa mokoma hetken aikaa oltuaan naimisissa ko. aineiden kanssa. Tai näin ainakin 3M:n tavara. Ainakaan nykyisessä ohjeessa sitä ei näytä enää lukevan, mutta joskus ainakin 3M suosittelikin päällystämään vulkanoituvan teipin lopuksi tavallisella 33+:lla, ainakin kun sitä käytettiin tarkoituksenmukaisiin suurjännitehommiin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|