svc kirjoitti:
Miten lie pumppujen jousivoima?
Kun kerran kysyit, niin tässä omat havainnot

.
Motonetistä ostin Breakiin sopivat LiP-merkkiset pumput, joissa luki 480N.
Ensin ostamani vääränlaiset olivat Fixus-ketjun liikkeestä peräisin olevat King-merkkiset ja niiden kupeessa luki 680N. Nämä olivat siis Berlineen käypäiset. Laitoin nuo Kingit toiseen Xantiaani (Berline) vanhojen toimivien Airaxien tilalle, koska en viitsinyt lähteä pumppuja kauppaan palauttamaan. Airaxeissa oli merkintä 590N ja olivat ranskankielisistä teksteistä päätellen ilmeisesti tehtaalla laitetut. Autoissani ei ole spoilereita.
Mitä tästä sitten voi päätellä? Ei mitään. Kaikilla eri valmistajilla oli noissa pumpuissaan eri jousivoimat

. Eikös nuo Newtonit sitä merkkaa

... Noissa Motonetin pumpuissa kiinnitysmekanismi oli erilainen kuin muissa. Kingissä ja Airaxeissa oli vankan tuntuiset metallipannat, mutta Motonetin mallissa oli hiukan hempulan oloinen ohut rautalankaviritys, mikä oli kyllä muita huomattavasti helpompi asentaa, mutta jotenkin se vaikutti rihveliltä. No pääasia, että luukku kestää nyt omin voimin auki.