Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 06.01.2011 12:01 

Viestit: 136
No niin, katsastusmies kirjasi ainoan vian taka käyttöjarrusta, oli suhde 1.6/0.9
kaikki jarruspecialistit, vinkkejä otetaan vastaan :?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 06.01.2011 13:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
TAHUOVIN kirjoitti:
No niin, katsastusmies kirjasi ainoan vian taka käyttöjarrusta, oli suhde 1.6/0.9
kaikki jarruspecialistit, vinkkejä otetaan vastaan :?
No vinkki: korjaa jarrut.

Sitten voidaan vähän tarkentaa, jos saadaan ensin selville vaikka se, onko kyseessä rumpu- vai levyjarrut.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 06.01.2011 14:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ja jos levyt niin yhdellä vipukäyttöisellä rajoitinvenalla vai kahdella putkessa olevalla vai ABS ilman venoja...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 06.01.2011 17:52 

Viestit: 136
No mistähän asti on zx:ssä ollut levyjarrut, haloo :shock:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 06.01.2011 17:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Tehtaalta asti, tietyissä malleissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 06.01.2011 18:12 

Viestit: 136
No rumpujarrut sitten ja ABS:llä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 06.01.2011 18:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
TAHUOVIN kirjoitti:
No rumpujarrut sitten ja ABS:llä
ZX:n ABS:eista ei kokemusta, mutta olivatkos jarruosat sisältä kuivat? Ei vuotoa työsylintereissä?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 06.01.2011 19:13 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Normaalivika rummullisissa takajarruissa sylinteri "jumissa" ei vaihdettu nesteitä sylkky ruostuu.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 06.01.2011 20:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
TAHUOVIN kirjoitti:
No mistähän asti on zx:ssä ollut levyjarrut, haloo :shock:


Tuossa nyt joku jo vastasikin mut kyllä meitin Volsussa on ainaskin levyt jokanurkassa ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 06.01.2011 20:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Rumpujarrujen automaattisäätökin voi olla jumissa, jolloin toisen puolen kengät eivät säädy mukana.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 06.01.2011 23:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Siinähän oli jo ne vakiojutut, vuotava sylkky kastellut kitkapinnat, jumittava sylkky ja/tai jumittava automaattisäätö?

On ainakin allekirjoittaneelle ärsyttävä laitos purkaa, kun pitäis ennen rummun ulosvetoa sitä automaattisäätöä purkaa tyyliin meisseli rengaspultinreiästä sisään ja ronklaamista. Jumittava automaattisäätö tässä vaiheessa on "tosi mukavaa". Ulosvetäjälle onkin ollut käyttöä.

Navan peltinen pöly/rasvakuppi saattaa lähteä suht ehjänä varovasti kampeamalla.

Rummun poiston jälkeen akselitapin(?) tyvessä pitäisi olla semmoinen huulteellinen kumitiivisterengas.

Jos kengillä on jo vuosikin ikää, vaihtaisin ne asennushiluineen samoin tein.



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 07.01.2011 07:52 

Viestit: 136
Kiitti vinkeistä, kengät taitaapi olla muistin mukaan ainakin 3v vanhat, uudet odottaa peräkontissa
vähän inhimillisempiä kelejä 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 07.01.2011 09:32 
Vaihda samalla rummutkin uusiin on aika halvat


   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 07.01.2011 10:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ZX_Kuski kirjoitti:
On ainakin allekirjoittaneelle ärsyttävä laitos purkaa, kun pitäis ennen rummun ulosvetoa sitä automaattisäätöä purkaa tyyliin meisseli rengaspultinreiästä sisään ja ronklaamista. Jumittava automaattisäätö tässä vaiheessa on "tosi mukavaa". Ulosvetäjälle onkin ollut käyttöä.
Ilmeisesti absillisessa on sitten erilainen rakenne kuin absittomassa? Absittomassa rummut tulivat pois automaattisäätöön koskematta. Kenkä- ja jousipalapelin kasaaminen tuntui absittomassa hankalimmalta hommalta.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 07.01.2011 11:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Taitaa ZX ja rumpu+ABS olla vähemmän aikaa valmistettu kuin ZX levyillä...
Rumpu-ABSillisessa ei ole ainakaan sellaisia takasylintereitä joissa olisi sisään rakennettu paineenrajoitin. Käsittääkseni niissä ei ole putkistossakaan ALB-venttiiliä?
Uudet sylinterit vaan kaupasta, kunhan ensin kurkkaat onko Bosch-Bendix vai Lucas-Girling :roll:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 07.01.2011 14:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Ei niihin automaattisäätötankoihin luultavasti tarvitse koskea. Vapauttaa vaan käsijarrun pyöränpultin reiästä. Noin klo 5 (vasen) ja klo 7 (oikea) kohdalla tuuppaa ruuvarilla käsijarrun käyttövivun jarrukengän taakse. Siinä on sellainen pykälä, joka rajoittaa vivun liikkettä. Haynes olisi kova sana, löytyy sähköisenkin netistä.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 07.01.2011 14:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
laakeri kirjoitti:
Ilmeisesti absillisessa on sitten erilainen rakenne kuin absittomassa? Absittomassa rummut tulivat pois automaattisäätöön koskematta. Kenkä- ja jousipalapelin kasaaminen tuntui absittomassa hankalimmalta hommalta.


Hups, ABSillisesta onkin kyse, caveat emptor jne. siis. Jokatapauksessa ABSittomasta kirjoitinkin. Tarpeeksi urautunutta rumpua ei saa väkivallattomasti ulos ilman automaattisäädön sisäänkirrausta (tai sitten automaattisäätö on rikki). Pitkään irrottamattomille muodostuu lisäksi mukavasti karppaa sisäpinnan ulkoreunaan. Tai sitten sitä karppaa ei jakseta poistaa rummun poiskäytön yhteydessä? Tuohon ei välttämättä auta automaattisäädön kirrauskaan.



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 07.01.2011 15:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Nyt kun lisää muistelin, alkoi tuntua siltä että muuta ei tullutkaan tehtyä ZX:n kohdalla kuin tuon käsijarruvivun työntäminen kengän taakse ja että se kyllä taisi saada kengät ulos urastaan mutta tuo karppa taas rajoitti liikkumista. Muistaakseni tässä kohtaa ainakin yritin automaattisäädön kirraamista, tulosta en muistakaan. Rummut menikin vaihtoon jossain välissä.

Nyt parina viime kertana touhunnut vaihdetun rummun kanssa, niillä kerroilla ihan sutjakkaasti on lähtenyt.

Jaa niin vielä ne käsijarruvaijerit. Jos ne pääsee pahasti jumituskuntoon, tuon vivun siirtäminen kengän taakse muuttuukin aika vaikeaksi. Syynäisin ne siis tarkasti.

Edelleenkin höpötän ABSittomista, sori jos ei osu ABSillisiin ja/tai siihen toiseen jarruvalmistajaan. Ostaja varokoon. ;)



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 07.01.2011 19:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ja jos tossa rummullisessa Bendixinä on sama automaagisäätö kuin Pösösen 306sessa niin syytä ostaa valmiiksi jo uudet säätimet, ihan syvältä...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 07.01.2011 19:42 

Viestit: 136
Pari vuotta taaksepäin käytin nuo rummut irti molemmilta puolilta, silloin ei ollut ongelmia, irroitti vain sen yhden ruuvin, eikä tarvinnut mitään meisseliä, vaan molemmat rummut lähtivät käsin vetämällä irti


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 29.01.2011 16:19 

Viestit: 136
Remontti tehty, sylinterit eivät vuotaneet, oli mielenkiintoinen palapeli kasata
piti laittaa osat pöydälle ja koota siinä melkein valmiiksi paketiksi, onnistui yhden tupakkiaskin jälkeen
kiitos kaikille :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 29.01.2011 17:41 

Viestit: 136
Paljonko tällä kehtaa pyytää, huomena leima paperiin 270000km ajettu ja pelaa ku enkeli
ps diisseli sitikkaa hakemassa
t.Simo


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 29.01.2011 17:45 

Viestit: 136
Tarkoitin tietenkin että ylihuomenna :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 29.01.2011 22:49 
TAHUOVIN kirjoitti:
onnistui yhden tupakkiaskin jälkeen

mites tämmönen onnistuu, joka on lopettanut polttamisen jo aikoja sitten? :mrgreen:
No tietenkin hienoa että onnistuit jarruhommassa! :D


   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut
ViestiLähetetty: 30.01.2011 09:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Lemon kirjoitti:
mites tämmönen onnistuu, joka on lopettanut polttamisen jo aikoja sitten? :mrgreen:
Se onnistuisi sitten vain vähän nopeammin, pienemmällä yskimisellä ja tulisi sen tupakkiaskin verran halvemmaksi, ei muuta eroa :mrgreen:



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: