|
Kirjoittaja |
Viesti |
TAHUOVIN
|
Viestin otsikko: ZX:n takajarrut Lähetetty: 06.01.2011 12:01 |
Viestit: 136
|
No niin, katsastusmies kirjasi ainoan vian taka käyttöjarrusta, oli suhde 1.6/0.9 kaikki jarruspecialistit, vinkkejä otetaan vastaan 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 06.01.2011 13:48 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
TAHUOVIN kirjoitti: No niin, katsastusmies kirjasi ainoan vian taka käyttöjarrusta, oli suhde 1.6/0.9 kaikki jarruspecialistit, vinkkejä otetaan vastaan  No vinkki: korjaa jarrut. Sitten voidaan vähän tarkentaa, jos saadaan ensin selville vaikka se, onko kyseessä rumpu- vai levyjarrut.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 06.01.2011 14:51 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ja jos levyt niin yhdellä vipukäyttöisellä rajoitinvenalla vai kahdella putkessa olevalla vai ABS ilman venoja...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
TAHUOVIN
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 06.01.2011 17:52 |
Viestit: 136
|
No mistähän asti on zx:ssä ollut levyjarrut, haloo 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 06.01.2011 17:59 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tehtaalta asti, tietyissä malleissa.
|
|
|
|
 |
TAHUOVIN
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 06.01.2011 18:12 |
Viestit: 136
|
No rumpujarrut sitten ja ABS:llä
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 06.01.2011 18:41 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
TAHUOVIN kirjoitti: No rumpujarrut sitten ja ABS:llä ZX:n ABS:eista ei kokemusta, mutta olivatkos jarruosat sisältä kuivat? Ei vuotoa työsylintereissä?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 06.01.2011 19:13 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Normaalivika rummullisissa takajarruissa sylinteri "jumissa" ei vaihdettu nesteitä sylkky ruostuu.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 06.01.2011 20:24 |
Viestit: 2821
|
TAHUOVIN kirjoitti: No mistähän asti on zx:ssä ollut levyjarrut, haloo  Tuossa nyt joku jo vastasikin mut kyllä meitin Volsussa on ainaskin levyt jokanurkassa 
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 06.01.2011 20:42 |
Viestit: 1128
|
Rumpujarrujen automaattisäätökin voi olla jumissa, jolloin toisen puolen kengät eivät säädy mukana.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
ZX_Kuski
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 06.01.2011 23:36 |
Viestit: 200 Paikkakunta: Turku
|
Siinähän oli jo ne vakiojutut, vuotava sylkky kastellut kitkapinnat, jumittava sylkky ja/tai jumittava automaattisäätö?
On ainakin allekirjoittaneelle ärsyttävä laitos purkaa, kun pitäis ennen rummun ulosvetoa sitä automaattisäätöä purkaa tyyliin meisseli rengaspultinreiästä sisään ja ronklaamista. Jumittava automaattisäätö tässä vaiheessa on "tosi mukavaa". Ulosvetäjälle onkin ollut käyttöä.
Navan peltinen pöly/rasvakuppi saattaa lähteä suht ehjänä varovasti kampeamalla.
Rummun poiston jälkeen akselitapin(?) tyvessä pitäisi olla semmoinen huulteellinen kumitiivisterengas.
Jos kengillä on jo vuosikin ikää, vaihtaisin ne asennushiluineen samoin tein.
BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
|
|
|
|
 |
TAHUOVIN
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 07.01.2011 07:52 |
Viestit: 136
|
Kiitti vinkeistä, kengät taitaapi olla muistin mukaan ainakin 3v vanhat, uudet odottaa peräkontissa vähän inhimillisempiä kelejä 
|
|
|
|
 |
nuorju
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 07.01.2011 09:32 |
|
Vaihda samalla rummutkin uusiin on aika halvat
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 07.01.2011 10:00 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ZX_Kuski kirjoitti: On ainakin allekirjoittaneelle ärsyttävä laitos purkaa, kun pitäis ennen rummun ulosvetoa sitä automaattisäätöä purkaa tyyliin meisseli rengaspultinreiästä sisään ja ronklaamista. Jumittava automaattisäätö tässä vaiheessa on "tosi mukavaa". Ulosvetäjälle onkin ollut käyttöä. Ilmeisesti absillisessa on sitten erilainen rakenne kuin absittomassa? Absittomassa rummut tulivat pois automaattisäätöön koskematta. Kenkä- ja jousipalapelin kasaaminen tuntui absittomassa hankalimmalta hommalta.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 07.01.2011 11:11 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Taitaa ZX ja rumpu+ABS olla vähemmän aikaa valmistettu kuin ZX levyillä... Rumpu-ABSillisessa ei ole ainakaan sellaisia takasylintereitä joissa olisi sisään rakennettu paineenrajoitin. Käsittääkseni niissä ei ole putkistossakaan ALB-venttiiliä? Uudet sylinterit vaan kaupasta, kunhan ensin kurkkaat onko Bosch-Bendix vai Lucas-Girling 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 07.01.2011 14:14 |
Viestit: 1128
|
Ei niihin automaattisäätötankoihin luultavasti tarvitse koskea. Vapauttaa vaan käsijarrun pyöränpultin reiästä. Noin klo 5 (vasen) ja klo 7 (oikea) kohdalla tuuppaa ruuvarilla käsijarrun käyttövivun jarrukengän taakse. Siinä on sellainen pykälä, joka rajoittaa vivun liikkettä. Haynes olisi kova sana, löytyy sähköisenkin netistä.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
ZX_Kuski
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 07.01.2011 14:22 |
Viestit: 200 Paikkakunta: Turku
|
laakeri kirjoitti: Ilmeisesti absillisessa on sitten erilainen rakenne kuin absittomassa? Absittomassa rummut tulivat pois automaattisäätöön koskematta. Kenkä- ja jousipalapelin kasaaminen tuntui absittomassa hankalimmalta hommalta. Hups, ABSillisesta onkin kyse, caveat emptor jne. siis. Jokatapauksessa ABSittomasta kirjoitinkin. Tarpeeksi urautunutta rumpua ei saa väkivallattomasti ulos ilman automaattisäädön sisäänkirrausta (tai sitten automaattisäätö on rikki). Pitkään irrottamattomille muodostuu lisäksi mukavasti karppaa sisäpinnan ulkoreunaan. Tai sitten sitä karppaa ei jakseta poistaa rummun poiskäytön yhteydessä? Tuohon ei välttämättä auta automaattisäädön kirrauskaan.
BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
|
|
|
|
 |
ZX_Kuski
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 07.01.2011 15:18 |
Viestit: 200 Paikkakunta: Turku
|
Nyt kun lisää muistelin, alkoi tuntua siltä että muuta ei tullutkaan tehtyä ZX:n kohdalla kuin tuon käsijarruvivun työntäminen kengän taakse ja että se kyllä taisi saada kengät ulos urastaan mutta tuo karppa taas rajoitti liikkumista. Muistaakseni tässä kohtaa ainakin yritin automaattisäädön kirraamista, tulosta en muistakaan. Rummut menikin vaihtoon jossain välissä. Nyt parina viime kertana touhunnut vaihdetun rummun kanssa, niillä kerroilla ihan sutjakkaasti on lähtenyt. Jaa niin vielä ne käsijarruvaijerit. Jos ne pääsee pahasti jumituskuntoon, tuon vivun siirtäminen kengän taakse muuttuukin aika vaikeaksi. Syynäisin ne siis tarkasti. Edelleenkin höpötän ABSittomista, sori jos ei osu ABSillisiin ja/tai siihen toiseen jarruvalmistajaan. Ostaja varokoon. 
BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 07.01.2011 19:36 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ja jos tossa rummullisessa Bendixinä on sama automaagisäätö kuin Pösösen 306sessa niin syytä ostaa valmiiksi jo uudet säätimet, ihan syvältä...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
TAHUOVIN
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 07.01.2011 19:42 |
Viestit: 136
|
Pari vuotta taaksepäin käytin nuo rummut irti molemmilta puolilta, silloin ei ollut ongelmia, irroitti vain sen yhden ruuvin, eikä tarvinnut mitään meisseliä, vaan molemmat rummut lähtivät käsin vetämällä irti
|
|
|
|
 |
TAHUOVIN
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 29.01.2011 16:19 |
Viestit: 136
|
Remontti tehty, sylinterit eivät vuotaneet, oli mielenkiintoinen palapeli kasata piti laittaa osat pöydälle ja koota siinä melkein valmiiksi paketiksi, onnistui yhden tupakkiaskin jälkeen kiitos kaikille 
|
|
|
|
 |
TAHUOVIN
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 29.01.2011 17:41 |
Viestit: 136
|
Paljonko tällä kehtaa pyytää, huomena leima paperiin 270000km ajettu ja pelaa ku enkeli ps diisseli sitikkaa hakemassa t.Simo
|
|
|
|
 |
TAHUOVIN
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 29.01.2011 17:45 |
Viestit: 136
|
Tarkoitin tietenkin että ylihuomenna 
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 29.01.2011 22:49 |
|
TAHUOVIN kirjoitti: onnistui yhden tupakkiaskin jälkeen
mites tämmönen onnistuu, joka on lopettanut polttamisen jo aikoja sitten?  No tietenkin hienoa että onnistuit jarruhommassa! 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: ZX:n takajarrut Lähetetty: 30.01.2011 09:41 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Lemon kirjoitti: mites tämmönen onnistuu, joka on lopettanut polttamisen jo aikoja sitten?  Se onnistuisi sitten vain vähän nopeammin, pienemmällä yskimisellä ja tulisi sen tupakkiaskin verran halvemmaksi, ei muuta eroa 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|