Sivustolle asiaankuulumaton kysymys, jos sallinette:
Pojalla ompi mopo, Derbi DRD Racing vm. 2010, josta paukahti kytkin jollain tapaa. Oire: ei irrota. Kun mopo käynnissä, ja kytkin pohjassa (kytkinkahva on täysin normaalin tuntuinen, ei löysä tms, kytkimen vipu kytkinkopan päällä liikkuu normaalisti) laitetaan ykkönen päälle, mopo nytkähtää ja sammuu samantien. Poika myönsi että juuri ennen kuin "jotain meni p*skaksi" kokeili antaa kierroksia kytkin pohjassa ja ykkönen silmässä, kun mopo hyökkäsi/sammui yhtäkkiä. Huoh...
Pohdintaa: jos kytkinlevyt olisivat menneet (epätodennäköistä, kilometrejä vasta n. 1300), kytkin pikemminkin luistaisi, eikö. Kytkinlevyjen jouset ovat (ainakin jotkut niistä) ehjiä, muutoin kytkinkahva olisi lerppu. Vaijeri on säädetty oikein (2 mm vapaaliike). Vaihteet menevät päälle (kun mopo ei käynnissä) normaalisti.
Mopossa takuuta jäljellä, mutta kun on laitettu vähän tehoputkea (originelliosat ehjät/muokkaamattomat) ja isompaa ratasta, niin alkuperäiset pitäisi laittaa takaisin. Silti vähän mietityttää huomaavatko että osia on vaihdeltu. Kytkinkopan avaus vaurioiden selvittämiseksi askarruttaa samasta syystä. Mopo kävi ensihuollossa muutama vko sitten, silloin mm. öljyjä vaihdettu.
Onko kellään mitään ajatusta siitä mikä mopeedista on särki? Jokin jousista poikki ja palat pyörivät/jumittavat levyjä??
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|