Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian takajarruhuoltoa
ViestiLähetetty: 30.07.2011 21:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Dodii, härkää sarvista ja parantamaan "Ruostunut. Takana vas. ja oik,"-tuomiota :x

Auto pukeilla, renkaat irti, toisesta satulan pultitkin mutta jarrupalojen edessä olevan pienen pultin kanta on ihan pyöreä.

Jos nyt nakutan satulan pois levyltä niin en taida saada sitä takaisin. Ensin pitäisi saada palat pois ja ennen sitä tuo pyöristynyt pultti. Parempi kiinnittää takaisin ja saada satula tukevasti paikoilleen?

Levy sinänsä tuntuu paksulta ja hyvältä, mitä nyt vähän pintaruosteessa. Satula kai olisi hyvä huoltaa, ainakin nuo palojen päällipellit on ruostuneet pois. Onko kuinka tärkeät? Helpointahan olisi teräsharjalla sutia pois kaikki irtoruoste vaan ;)

Tuli myös todettua että tuossa vanhassa Breakissa on isommat levyt ja satulat kuin uudemmassa HDi Berlinessä!


Liitteet:
P1040894-2.jpg
P1040894-2.jpg [ 67.97 KiB | Katsottu 4617 kertaa ]
P1040892-2.jpg
P1040892-2.jpg [ 73.52 KiB | Katsottu 4619 kertaa ]
P1040891.JPG
P1040891.JPG [ 70.81 KiB | Katsottu 4618 kertaa ]

Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarruhuoltoa
ViestiLähetetty: 30.07.2011 23:44 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Motonetistä jarrupalojen asennussarja, sedan taakse 7,90€ sisältää nuo pellit ja palojen pultit.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarruhuoltoa
ViestiLähetetty: 31.07.2011 00:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Onko siellä jarrusatulan ja tukivarren välissä hapettumaa? Jos on, ja kun putsaat sen pois, niin sitten käy silleen, että jarrupalat rupeaa ottamaan levyyn toisesta laidastaa, kun ne on kuluneet vinoksi vinossa olleiden satuloiden vuoksi. Jarrulevyt ruostuu entisestään, koska palat eivät aluksi kosketa koko pinnaltaan levylle.

Noista kuvista voisi päätellä, että jarrulevyn yläosa ei ole nytkään enää ottanut kunnolla palaan kiinni, vaan on ruostunut. Ruosteinen levy syö palaa, eikä enää kiillotu ottavaksi kitkapinnaksi jollei sitä puhdisteta esim. sorvissa.

Jos haluat jarruista kunnolliset, niin vähintäänkin levyjen sorvaus (jos sinulla on edullinen sorvaaja ja jos paksuus vielä riittää, jos ei niin uudet levyt) ja uudet jarrupalat, sekä sylinterin mäntien putsaus/herkistely. Tämän operaation jälkeen saat ajella auton takajarrujen puolesta huoletta vuosia. :)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarruhuoltoa
ViestiLähetetty: 31.07.2011 00:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Autohan on seissyt melkein puoli vuotta joten siinäkin jo ruostumisen aihetta. Ennen leimaa ei ajeltu kuin vähän pakollista, autohan oli katsastamaton. Takajarrujen teho oli kuitenkin sallituissa rajoissa (vas 1,2 kN, oik 1,5 kN).

Onko tuohon herkistelyoperaatioon hyvää ohjeistusta? TArviiko jarruputki rtroittaa sitä varten? (hajoo vielä... :? )



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarruhuoltoa
ViestiLähetetty: 31.07.2011 08:49 

Viestit: 136
Se on semmoinen palapeli, joka täytyypi kasata valmiiksi pöydällä ja sitten laittaa paikoilleen
helppo homma :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarruhuoltoa
ViestiLähetetty: 31.07.2011 10:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Tulipa juuri tehtyä moinen herkistelyoperaatio.
Sen verran viisastuin, että seuraavalla kerralla varaan sopivan mittaiset pultit pitämään satulan puoliskoja yhdessä operaation ajan. Ei nimittäin ole mitään tarvetta halkaista satulaa. Kun katkaisee pultit juuri sopivan mittaisiksi, saa satulan puristettua niistä viilapenkkiin ettei alumiiniin tule jälkiä.
Pienellä teräsharjalla saa sitten kököt pois liukupinnoista.
Mun autossa oli molemmista satuloista kynkkää vasten tuleva tasopinta hapettunut niin pahasti, että piti vaihtaa ne puolelta toiselle. Laitoin vielä CRC:n metallitonta jarrurasvaa kaikkiin niihin paikkoihin, joissa alumiini ja rauta joutuvat vastakkain (myös ne kohdat mistä palojen suojapelti ottaa kiinni satulaan). Jospa ei hapettuisi jatkossa niin pahasti.
Puhtaita M8 pultteja kannattaa käyttää tukkimaan hydeputken reiät ettei mene tauhkaa hydrauliikan puolelle.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian takajarruhuoltoa
ViestiLähetetty: 01.08.2011 16:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Levyt ja palat Motonetistä, suojapelti ja pikkupultti tilattu Vehosta



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: