|
Kirjoittaja |
Viesti |
Maca
|
Viestin otsikko: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 25.07.2011 23:24 |
Viestit: 12
|
Pitkät pysyy päällä vain viikseä pitämällä vedettynä. Sammuu löysättäessä. Ranskalaisilla ei ilmeisesti ole ollut tapana turhan tarkkaan merkata sulakerasioihin sulakkeiden merkityksiä. Netistä löysin yhden listauksen sulakkeista ja releistä, mutta en aivan päässyt selvyyteen minkä releen ja mistä päin tarkastan ekana. Löytyykö kokemusperäistä tietoa?
Citroen Xantia 1,8 16v -97 Saab 9000 CSE 2,0 -96 Saab 9-5 SE 2,3t -98
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 26.07.2011 00:45 |
Viestit: 5125
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 26.07.2011 06:57 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Maca kirjoitti: Netistä löysin yhden listauksen sulakkeista ja releistä, mutta en aivan päässyt selvyyteen minkä releen ja mistä päin tarkastan ekana. Mitäpä jos alottaisit viiksestä valonvaihtajan toiminnan tarkastuksella, ennen kuin mitään releitä edes etsiskelet?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Maca
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 26.07.2011 17:54 |
Viestit: 12
|
Kyllähän minä tyhmä ajoittain olen, mutta en kuitenkaan niin tyhmä.
Releen tai muun vian etsintä jatkuu.
Citroen Xantia 1,8 16v -97 Saab 9000 CSE 2,0 -96 Saab 9-5 SE 2,3t -98
|
|
|
|
 |
Maca
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 26.07.2011 18:13 |
Viestit: 12
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 26.07.2011 21:40 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Juurihan taisi jossain olla juttua näiden releiden pistokeliittimien palamisista.
|
|
|
|
 |
Rosberg
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 27.07.2011 20:43 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Joensuu
|
Vika on siinä viiksessä AD varaosasta saa uuden.
Citroen C3 Picasso 1,6 bensa -09, 2cv4-70 projekti
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 27.07.2011 21:03 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Rosberg kirjoitti: Vika on siinä viiksessä AD varaosasta saa uuden. Ei ole, sehän tuli jo selväksi: laakeri kirjoitti: Mitäpä jos alottaisit viiksestä valonvaihtajan toiminnan tarkastuksella, ennen kuin mitään releitä edes etsiskelet? Maca kirjoitti: Kyllähän minä tyhmä ajoittain olen, mutta en kuitenkaan niin tyhmä.
Releen tai muun vian etsintä jatkuu. Niitä viiksiä taitaa saada myös Motonetistä, varmaankin samoja kuin AD:ssa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Maca
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 27.07.2011 22:29 |
Viestit: 12
|
Ajattelin, että tarkoitetaan viiksen eri asentojen testaamista. Se on testattu. Eli miten muuten viiksen toiminnan voi testata, vai vaihdanko viiksen vain suorilta ja toivon vian korjaantuvan sillä?
Citroen Xantia 1,8 16v -97 Saab 9000 CSE 2,0 -96 Saab 9-5 SE 2,3t -98
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 28.07.2011 06:39 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Maca kirjoitti: Ajattelin, että tarkoitetaan viiksen eri asentojen testaamista. Se on testattu. Eli miten muuten viiksen toiminnan voi testata, vai vaihdanko viiksen vain suorilta ja toivon vian korjaantuvan sillä? Niin ne eri asennot nimenomaan yleismittarin kanssa. Kytkentä löytyy esim. Haynesistä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 28.07.2011 09:12 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Mm. siten, että mittaat jännitteen yhdistävän koskettimen, sen tulo ja lähtö, yli. Kukin kerrallaan, kussakin asennossa. Jos kohde toimii, eikä koskettimessa ylimenojännitettä, jännitehäviötä= kosketin ok. Jos jännitettä, niin huono kosketinkontakti, jännite näkyy siksi, että lähtevä kosketin saa maita kuorman kautta, sieltä saadaan mittaukseen miinuspotentiaali. Avoin kosketin näyttää täyttä jännitettä. Jos esim. kuorman, laitteen kuormitus Ohmeina olisi n ja koskettimen jännitehäviötä aiheuttava ylimenovastus samoin n, niin koskettimen yli näkyvä jännite olisi 1/2akkujännite, samoin kuormalla näkyvä jännite. (Siinä olisi ns. jännitejakokytkentä.) Mitata voi myös näin: mittarin miinus runkoon, plussalla mitataan koskettimelle tuleva jännite, myös lähtevältä koskettimelta, jos sama, ok. Näin vastaavasti voi mittailla muitakin paikkoja, kuten maadoituksia.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 29.07.2011 20:29 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Niitä releitä on siellä kytkinpedaalin yläpuolella kymmenkuna, ajovaloautomatiikalle, sumuvaloille jne. Rele voi olla rikki tai puuttua(!) tai pohja tai sinne menevää piuhaa olla sulanut.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Maca
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 31.07.2011 18:27 |
Viestit: 12
|
Pitäisi tietenkin se Haynesin opas hommata, mutta kysellään nyt vielä täältä. Googlettelin tuota viikseä ja viiksen rakenne näyttäisi siltä, ettei rattia välttämättä tarvitsisi poistaa. Onko näin, miten irtoaa? En pääse nyt itse tutkimaan kun auto 400 km päässä.
Citroen Xantia 1,8 16v -97 Saab 9000 CSE 2,0 -96 Saab 9-5 SE 2,3t -98
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 31.07.2011 23:16 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Maca kirjoitti: Pitäisi tietenkin se Haynesin opas hommata, mutta kysellään nyt vielä täältä. Googlettelin tuota viikseä ja viiksen rakenne näyttäisi siltä, ettei rattia välttämättä tarvitsisi poistaa. Onko näin, miten irtoaa? En pääse nyt itse tutkimaan kun auto 400 km päässä. Taitaa se viiksi sieltä pois tulla rattia irrottamatta. Kaupunkien kirjastoilla on usein yllättävän kattavat valikoimat autojen korjausoppaita.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 31.07.2011 23:33 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
laakeri kirjoitti: Maca kirjoitti: Pitäisi tietenkin se Haynesin opas hommata, mutta kysellään nyt vielä täältä. Googlettelin tuota viikseä ja viiksen rakenne näyttäisi siltä, ettei rattia välttämättä tarvitsisi poistaa. Onko näin, miten irtoaa? En pääse nyt itse tutkimaan kun auto 400 km päässä. Taitaa se viiksi sieltä pois tulla rattia irrottamatta. Kaupunkien kirjastoilla on usein yllättävän kattavat valikoimat autojen korjausoppaita. Rattimuovit irti niin pitäisi mielestäni lähteä. En satavarmasti muista oliko omasta ratti tuolloin irti vai ei mutta ei sekään mikään mahdoton homma ole 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Xantia, pitkät ei pysy päällä, rele? Lähetetty: 01.08.2011 21:33 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
Putkimies22 kirjoitti: laakeri kirjoitti: Maca kirjoitti: Pitäisi tietenkin se Haynesin opas hommata, mutta kysellään nyt vielä täältä. Googlettelin tuota viikseä ja viiksen rakenne näyttäisi siltä, ettei rattia välttämättä tarvitsisi poistaa. Onko näin, miten irtoaa? En pääse nyt itse tutkimaan kun auto 400 km päässä. Taitaa se viiksi sieltä pois tulla rattia irrottamatta. Kaupunkien kirjastoilla on usein yllättävän kattavat valikoimat autojen korjausoppaita. Rattimuovit irti niin pitäisi mielestäni lähteä. En satavarmasti muista oliko omasta ratti tuolloin irti vai ei mutta ei sekään mikään mahdoton homma ole  Ainaskin II-koppaisesta viiksi lähtee ratti paikallaan ollen. Rattimuovit pois (alapuolinen taisi riittää?), viikseä pitelee muutama varsin pieni torx. Sitten vaan irti liittimistä. Tuohon tapaan sen muistelen käyneen, ihan se selvisi rauhallisesti tutkien ja tuumaten, ei ollut mitään erikoisjippoa tuossa...
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
|
|