Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM LHM vuoto
ViestiLähetetty: 31.07.2011 20:40 

Viestit: 29
Elikkäs, -92 2.0i xm:ni (mittarissa reilu 300 000) on ruvennut vuotamaan LHM:ää aika reippaasti (n. 1L/viikko). Vuodon olen kutakuinkin paikantanut ohjausvaihteeseen (sen kohdalta tiputtaa auton käydessä tipan muutaman sekunnin välein, rattia käännellessä vuoto kovenee). Myöskin välillä ajossa ohjaus yhtäkkiä jäykistyy, ikäänkuin "pistää vastaan", johtuneeko tämäkin vuodosta vai jostain muusta? Hydraulipumppukin käy erittäin tiheään (n. 5sek välein) vaikka päävaraajapallon vähän aikaa sitten vaihdoin. Pumppu kenties lopussa, vai voiko tuokin johtua vuodosta? Auton alle en pääse kunnolla vielä vähään aikaan, mutta osaisiko joku neuvoa mikä tuolta mahdollisesti on mennyt ja jos joutuu ottamaan ohjausvaihdetta tms irti niin mitä kaikkea saa purkaa? Kiitoksia jo etukäteen! :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM LHM vuoto
ViestiLähetetty: 01.08.2011 01:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Ohhoh vai vuotaa XM ilman diraviakin ;-)
Jos tarviit koko ohjausroinan niin järkkään sinulle koko satsin 50 euron hintaan. Kaksin kappalein on noita XM:iä juuri sulattoon menossa niin joutaa vielä osat sinne jolle tarvii.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM LHM vuoto
ViestiLähetetty: 01.08.2011 09:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
Cikatti kirjoitti:
Kaksin kappalein on noita XM:iä juuri sulattoon menossa niin joutaa vielä osat sinne jolle tarvii.


Yhtä pientä palikkaa vieläkin etsin, onkohan vaijerianturia? Vielä puuttuu...



2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM LHM vuoto
ViestiLähetetty: 01.08.2011 09:35 

Viestit: 29
Cikatti kirjoitti:
Ohhoh vai vuotaa XM ilman diraviakin ;-)
Jos tarviit koko ohjausroinan niin järkkään sinulle koko satsin 50 euron hintaan. Kaksin kappalein on noita XM:iä juuri sulattoon menossa niin joutaa vielä osat sinne jolle tarvii.


Jooh niinpä tuo tekee :D Onko sulla mitään aavistusta mikä siellä voisi vuotaa? Ja voiko tuo ohjauksen temppuilu ja pumpun tiheä käynti korjaantua myös ko. osan vaihdolla? Entäs onko tuo vaihtohomma ihan mahdoton ns. "tallin lattialla" eli ilman monttua tai nosturia?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM LHM vuoto
ViestiLähetetty: 01.08.2011 21:52 

Viestit: 35
Mulla oli 309 pösössä samankaltaista ongelmaa. Tosin vuoto ei sentään ollut yhtä runsasta, lähinnä runsaanpuoleista tihkumista.
Vika löytyi sieltä, mihin rattiakseli kiinnittyy ohjausvaihteessa. Vesi oli pääsyt väärään paikkaan ja syövyttänyt ohjausvaihteen pystyakselin stefan liukupinnan. Tästä johtuen stefa oli kulunut ja alkanut päästämään öljyä läpi.
Toinen mahdollinen vuotopaikka voisi olla ne rautaputket, jotka kulkee ohjausvaihteen pystyakselilta tehostimen sylinterille.

Ohjauksen omituinen käytös kuitenkin viittaisi vakavampaan vikaan, olisiko ohjausvaihteen pystyakselin "tötterön" sisältä hajonneet tiivisteet tai jotain vastaavaa joka päästäisi öljyä väärään paikkaan?

Vuotopaikka selviää helpoiten jos saat puhdistettua ohjausvaihteen jollain tavalla (jarrukliineri, painepesuri...). Osien kuivuttua auto käyntiin ja vuotoa etsimään.

Jos vuoto on itse ohjausvaihteessa niin helpoimmalla pääset kun vaihdat tiiviimmän tilalle. Ainakin 309:n tapauksessa piti irroittaa ainakin toisen raidetangon sisäpää ohjausvaihteesta ennenkuin se mahtui tulemaan apurungon välistä.
Homma onnistuisi parhaiten nosturilla, mutta onnistuu myös "tallin lattialla" jos on yhtään samanlainen homma kuin pösössä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM LHM vuoto
ViestiLähetetty: 01.08.2011 22:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Totnoi, aika ylimalkaisesti kuvailtu MISTÄ se vuotaa...
Eli sieltä vaakasuoran pötkylän päistä joissa on haitarikummit? Se olisi paha rasti, uusi/käytetty hammastanko vaan kehiin.
Vaiko sieltä rattiputken alapäästä, kuskin kohdalla siis ja vinoon pystyyn lähtevä rautatanko? Siihenhän tulee LHM-putket, ja putket liityy letkuilla toisiinsa. Justiin itse noita letkunpätkiä vaihtelin kun oli hapertuneet.
Tuossa siis kaksi paikkaa lisää.
Eli ei muuta kuin pesua ja sitten katselemaan mistä vuotaa! Ja ENNEN kuin menee motarille = ajoviima sotkee vuodon löhmit kaikkialle... Kyllä siihen vaihteeseen näkee yläkauttakin neloskoneisessa, taskulamppu ja nöyrä kumarrus moottoritilaan vaan.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM LHM vuoto
ViestiLähetetty: 05.08.2011 13:35 

Viestit: 29
Noniin, eli nyt sain pestyä tuon ohjausvaihteen ja samalla vähän muutakin moottoritilaa. Selvisi siis vuotokohta, juurikin rattiakselin alapäässä, jossa se menee ohjausvaihteen sisään, eli stefa on päässyt hieman huonoon kuntoon..? Helpoinko nyt olisi vain hankkia ehjä koko hammastanko/ohjausvaihde ja vaihtaa se? Mitä kaikkea saa purkaa, apurunkoa tms tarvitseeko irrottaa? Tuli myös huomattua että etutolppien yläpäät vaikuttaa aika kärsineiltä, kannattaisikohan nekin vaihtaa samalla (ovatko kuinka kalliita)? Kuskinpuolen vetarin suojakumikin oli revennyt sekä pyöränlaakerissa tms tuntuu hieman väljää pyörää ravistellessa... :D

Tuossa paikkoja puhdistaessa irroitin LHM säiliötä sun muuta jotta pääsin kunnolla näkemään tuonne, kasattuani auton alkoi paineenvaraajakin ilmeisesti toimia oikein, pysyy auto ajoasennossa monta tuntia sammutuksen jälkeen ja pumppukin käy normaaliin tahtiin, jokin tukos varmaan oli jossain? :D


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: