Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 12.02.2010 01:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Taannoin vikaa hakiessani rakentelin taulukkoa Xantian sulakkeista, koska ohjekirjan luettelo ja Haynesin kaaviot ovat lievästi sanoen vajaita. Hiukan lisää löytyi Servicestä, mutta sielläkin on Xantian kaavioita aika huonosti.

Keräsin sähkökuvista tietoa esim. siitä, mitä sulakkeita eri virtalukon lähdöt syöttävät.

Tallensin tietoja lähinnä itselleni taulukkoon, mutta jos näistä on jollekin hyötyä, olkaaten hyvät:

OpenOffice: http://koti.mbnet.fi/svc/doc/Citroen/sulakkeet.ods
Excel 97: http://koti.mbnet.fi/svc/doc/Citroen/sulakkeet.xls

"Pääsulake" tarkoittaa moottoritilan sulakerasian maksisulakkeita.
Virtalukon liittimessä on kuvattu liittimen väri ja napa.
Virtalukon harmaan liittimen navassa 1 on jännite avaimen asennoissa A (Accessoires) ja M (Marche), navassa 2 asennoissa M ja D.
Ruskeassa liittimessä navat 1 ja 2 ovat yhdessa vain avaimen asennossa M.
Mustan liittimen napa 1 tulee pääsulakkeelta A ja napa 2 menee startin solenoidille.

Tiedot koskevat siis manuaalivaihteista ja ilmastoinnilla varustettua 2.0i 16V Xantiaa vuodelta -99 ja ovat todennäköisesti puutteellisia ja jopa virheellisiä.

Otan mielelläni vastaan korjauksia, ja muiden mallien tietoja lisättäväksi taulukkoon.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 12.02.2010 09:23 
Oletko tämän taulukon tutkinut?
http://www.citroenkerho.fi/xantia/pdf/t ... eet_99.pdf


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 12.02.2010 11:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
quai_de_javel kirjoitti:

Heh. Juuri tätä olisin kaivannut. Olisi säästynyt tunnin verran sähkökaavioiden selaamista. Minulla on vain tuo relekaavio ja moottoritilan sulakerasian kuvat. Toisaalta onpahan nyt mielessä jonkinlainen kuva systeemistä.

Mielenkiintoinen tuo shuntti F8:n ja F23:n välillä. Ennen auton luovutusta F8:ssa on 30A sulake.
Luovutushuollossa se siis poistetaan ja korvataan kiskolla. Jos pitäisi arvata, niin tällä keinolla vähennetään sähkönkuluttajia auton varastoinnin aikana.

Uskaltaisikohan tuota kokeilla, mitkä laitteet lakkaavat toimimasta, jos tuon palauttaa "tehdasasetuksille". Tuota kaaviota katsellessa tulee mieleen, että auton varastoinnin ajaksi osa jatkuvaa jännitettä tarvitsevista laitteista muutetaan virtalukon taakse, eli syöttö +BB onkin tuotannon ja varastoinnin aikana +CC.

Olisikos kenelläkään kaaviota tuon sulakerasian sisäisestä kytkennästä?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 12.02.2010 16:51 
svc kirjoitti:
Olisikos kenelläkään kaaviota tuon sulakerasian sisäisestä kytkennästä?

Tarkkaile postilaatikkoasi. ;)


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 12.02.2010 18:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Kiitokset.

Ei kannata kokeilla sitä shuntin poistoa. Vastaa auton elektroniikalle akkukaapelin irrottamista, eli kaikki muistit nollautuvat:
moottorin ECU, radio, lasinnostimet jne.
Toisaalta tuolla systeemillä saa ilman työkaluja lähes kaikki virrankuluttajat siirrettyä virta-avaimen taakse pidemmän säilytyksen ajaksi. Eli sulakkeet 14, 15, 25, ja 27.
Auto on silti ajokuntoinen, jos sulake 8:n paikalle laitetaan 30A sulake.
Käsittääkseni vain airbagien ohjainlaitteelle jää jännite.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 13.02.2010 13:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
quai_de_javel kirjoitti:
svc kirjoitti:
Olisikos kenelläkään kaaviota tuon sulakerasian sisäisestä kytkennästä?
Tarkkaile postilaatikkoasi. ;)
Miksei unkiin yleiseen jakeluun?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 14.02.2010 10:45 
laakeri kirjoitti:
Miksei unkiin yleiseen jakeluun?

Miksi? Kun ei se ole missään postilaatikossakaan ollut.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 21.06.2010 22:44 

Viestit: 2
Paikkakunta: savo
En tiedä kuuluuko tämä kysymys tänne. Mutta onko xantian sähköihin perehtyneillä mitään hajua mistä kannattaa vikaa etsiä kun auto tyhjää uuden ja ehjäksi moneen kertaan mitatun akun alle viikkoon? Virta hävikki löytyi -98 vuoden 1,8i 16v xantia breakistä matkustamon sulakeboxista, sulakkeiden f15 ja f25 alta eli diaknoosipistoke-matkustamon keskitetty suojaus- hydraulijousitus ja radio-kello+lämpötilan näyttö- matkustamon keskitetty suojaus- mittaristo (-ja jos omaa ohjekirjaa uskoo niin hydrauli jousitus).

Eli mikä mahtaa olla tuo matkustamon keskitetty suojaus?

Entä diaknostiikkapistoke?

Onko tässä sitikassa mitään sähköstä osaa mikä voi mennä oikoseen alustan korkeussäätimissä vai mikä lie ton sulakkeen alla nyt hydrauliikassa onkaan?

enempi tuntus karkaavan virtaa ton f15 sulakkeen alta

Muuta en oikein itse keksi...auttakoon ken voi ja osaa :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 22.06.2010 16:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
smj kirjoitti:
Onko tässä sitikassa mitään sähköstä osaa mikä voi mennä oikoseen alustan korkeussäätimissä vai mikä lie ton sulakkeen alla nyt hydrauliikassa onkaan?
Korkeussäätimet eivät tiedä sähköstä mitään. "Matkustamon keskitettyyn suojaukseenhan" kuuluvat kaikki sisävalot? Tsekkaappas, että paksin valokin (siellä paksin sivussa oleva) sammuu varmasti. Paljonkos tuo hukkavirta kokonaisuudessaan on?

Paksin valohan sammuu kai viiveellä samalla kun kaikki muutkin sisävalot jos yksikin ovi on auki. Jos taas paksi on auki, mutta kaikki ovet kiinni, niin valo palaa ns. maailman tappiin asti? Eli paksin luukun anturivika voisi jättää tuon kaikesta huolimatta palamaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 22.06.2010 17:21 

Viestit: 2
Paikkakunta: savo
Ei pitäisi olla mitään valoja mitä jää päälle katsottu pimeällä. Ja hansikaslokerostakin polttimo poistettu varmuuden varoiksi.
Akun kengän ja navan väliltä taisi yleismittari näyttää noin 1 amppeeria. Täytyy tarkistaa ja mitata uudelleen kun ihan sähkökynällä nuo sulakkeet kokeilin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 22.06.2010 17:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Häynesin mukaan su 15 ja 25 menevät jollekin ohjausboxille ( valovaroitin, ajonesto, sisävalot(viive mm.),ym. Tähän samaan boxiin tulevat myös ovien kiinniolotiedot.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 22.06.2010 18:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Mitenkäs radion irrottaminen vaikuttaa virrankulutukseen?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 23.06.2010 10:48 

Viestit: 691
Olisi orkkis sähkökaaviokirja jouten mallia 1995. 20e+postit.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 23.06.2010 11:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Mitäs tapahtuu kun nappaa aktiivijousituksen sulakkeen pois H2:lla varustetusta Xantusta? Meneekö jousitus pysyvästi jäykkään tilaan?




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 23.06.2010 19:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jaakkovaakko kirjoitti:
Olisi orkkis sähkökaaviokirja jouten mallia 1995. 20e+postit.
Uuskoppaisessa on mielestäni kovin erilaiseksi uusitut sähköt jo (vrt. esim ihan Haynesin kaavioida), eli ei taida kysyjälle olla apua. Ehkä jollekulle muulle kuitenkin?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 25.06.2010 14:18 

Viestit: 691
Jep. tulipa luettua kalustoluettelo viestin lopusta. Eipä sähköt ole sinne päinkään uusikoppaisessa.
Silti oopus myynnissä :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 26.06.2010 10:20 

Viestit: 1
jaakkovaakko kirjoitti:
Jep. tulipa luettua kalustoluettelo viestin lopusta. Eipä sähköt ole sinne päinkään uusikoppaisessa.
Silti oopus myynnissä :)


Olen kiinnostunut tuosta opuksesta.
Laitoin yksityisviestiä (pm) tulemaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 27.08.2010 10:23 

Viestit: 1496
Oli eräässä toisessa ketjussa taas linkki tuohon Xantian Citroën-kerhon sulaketaulukkoon. Sattumoisin eilen yritin kyylätä X2:n osalta (vm. 2000 Hdi Break) taulukkoa. Auton sisällä oleva sulakerasia on kyllä erilainen mitä tuossa pdf:ssä on esitetty. Minusta noissa molemmissa taulukoissa (vuosimallien 97 ja 99) on matkustamon sulakerasian kohdalla sama kuva ("matkustamon sulakerasia BF00").

Onko tuossa uudemman Xantian Sulakkeet_ja_releet99.pdf:ssä virheellinen sivu vai enkö minä ymmärrä noita kuvia :shock: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 27.08.2010 10:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Meillä tuossa Xantiassa ('00 HDi) on myös ihan erilainen sulaketaulu kuin mitä käyttöoppaassa on esitelty. Lieköhän tuon HDi:n myötä mennyt sähköt jotenkin uusiksi ja jäänyt tuollainen pikkujuttu päivittämättä manuskaan..?



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 27.08.2010 13:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tulsku kirjoitti:
Meillä tuossa Xantiassa ('00 HDi) on myös ihan erilainen sulaketaulu kuin mitä käyttöoppaassa on esitelty. Lieköhän tuon HDi:n myötä mennyt sähköt jotenkin uusiksi ja jäänyt tuollainen pikkujuttu päivittämättä manuskaan..?
Jokos tuonikäisessä HDi:ssä on CAN-väylä?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 27.08.2010 18:01 
Tirehtööri kirjoitti:
Oli eräässä toisessa ketjussa taas linkki tuohon Xantian Citroën-kerhon sulaketaulukkoon. Sattumoisin eilen yritin kyylätä X2:n osalta (vm. 2000 Hdi Break) taulukkoa. Auton sisällä oleva sulakerasia on kyllä erilainen mitä tuossa pdf:ssä on esitetty. Minusta noissa molemmissa taulukoissa (vuosimallien 97 ja 99) on matkustamon sulakerasian kohdalla sama kuva ("matkustamon sulakerasia BF00").

Onko tuossa uudemman Xantian Sulakkeet_ja_releet99.pdf:ssä virheellinen sivu vai enkö minä ymmärrä noita kuvia :shock: .

Kyllä se sitten on tehtaan vika, jos on sama rasia kahdesta eri manuaalista otetuissa kuvissa. :geek:


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 27.08.2010 19:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
svc kirjoitti:
Jokos tuonikäisessä HDi:ssä on CAN-väylä?

Olen aika vahvassa uskossa, ettei olisi, mutta joku varmaan korjaa tai vahvistaa tämän uskomuksen..?



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian sulakkeet
ViestiLähetetty: 19.09.2011 19:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 162
Paikkakunta: Tuusula
Tutkailin juuri tuon -00 mallin automaatin sulakkeita, eivätkä ne todellakaan ole em. dokumentin - saati käyttöohjekirjan - mukaiset. Olisiko näissä viimeisissä siirrytty OBD kuvioiden takia jo vallan erilaisiin sähköihin... Eikä tietenkään tuollaisia toinna dokumentoida!

Onko kenellekään tullut vuoden mittaan vastaan parempia kaavioita?



- Tapsa
Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous:
C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: