Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia -99 2.0 16v käynti pätkii
ViestiLähetetty: 26.08.2011 21:11 

Viestit: 474
Nyt Xantia käynnistyy huonosti ja käynti pätkii ja välillä tuntuu että osa polttoaineesta palaa putkessa ja savuttaa aika paljon. Kierroksia ottaa vaivatta tuonne 6500 rpm saakka. Ja välillä käy ja kulkee hienosti.

Tähän asti tehty:
Puolakansi ja tulpat vaihdettu. Vanhat tulpat oli tosi nokiset.
Veden lämpöanturi vaihdettu.

Mikä on se anturi joka on veden lämpöanturin alla siinä koneen päässä?



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v käynti pätkii
ViestiLähetetty: 26.08.2011 22:23 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Monta anturia? Vihreä olisi juuri moottorielektroniikan, ruskea flektejä varten, sininen lämpömittarille? Jos nyt uusi on vihreä, niin voisitko mittailla vanhankin vastuksen samassa lämpötilassa. Kunnossa olevassa olisi pienempi vastusarvo. Puolakannen kondensaattorin kunto, maadoitus?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v käynti pätkii
ViestiLähetetty: 26.08.2011 23:18 

Viestit: 474
Mistä löytyy puolakannen kondensaattori?
Kaksi anturia. Nyt vaihdettu on sininen jossa vihreä rengas ja sen alapuolella on vihreä jossa on keltainen? rengas.

Koneen maadoitus on kunnossa, mittasin sen eilen.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v käynti pätkii
ViestiLähetetty: 27.08.2011 08:34 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Sen pitäisi olla siinä, ettet otsaasi lyö: Kondensaattorin johdin pitäisi lähteä puolakannen pistokkeelta, se 4:s johdin. Muut 3 johdinta ovat: suora plus ja 2 muuta sytkäboxilta tulevat "katkojanjohdot". Puolakannen liittimissä on suora+- ja konkan johdin-liittimet yhtä puuta. Koska konkka on suorassa +:ssa. Jos on sama systeemi, kuin 1.8 16V:ssä. Konkka on vähän sokeripalaa isompi, musta mötikkä, ja kiinnitetty 6mm pultilla kanteen, saman pultin alla lienee happitunnistimen johtojen pidin/tuki. Konkan kapasitanssin, 2,2mikroF, voi mitata yleismittarilla, jossa on ao. toiminto.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v käynti pätkii
ViestiLähetetty: 27.08.2011 11:17 

Viestit: 474
Vaihdoin nyt myös sen moottoriohjauksen tunnistimen ja kävin sen jälkeen Vehon Koivuhaan pikahuollossa luettamassa vikakoodit ja sain seuraavat tuomiot:

- Jatkuva vika: Ajonopeusanturin signaali (ABS-tunnistin vas. takapyörä, piuha irti, oma havainto)
- Hetkellinen vika: Happitunnistin avoin piiri
- Hetkellinen vika: Seoksen säätö

Vikoja ei voinut nollata eikä boksia muutenkaan hallita. Ehdottivat ajanvarausta sähkömiehelle.

Tuo lambda ja seos viat taitavat olla toisistaan riippuvaisia. Mistähän sitä vikaa lähtisi tarkemmin etsimään? Itselleni on tuo kaasutinteknologia jotenkin tutumpaa kuin tämä tietokoneohjattu nykytekniikka :?

Vielä välillä nykii ja pätkii, paitsi kierroksilla +4000. Taitaa olla tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän asentotunnistimen irroitus ja puhdistus edessä. Minkälainen projekti se ylipäätään on ja onnistuuko se tällaiselta "kaasutinexpertiltä"?

Tosin tuon moottorinohjauksen tunnistimen vaihdon jälkeen alkoi bensamittari toimimaan?!?!?! Ihmeelliset on Xantian sähköt.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v käynti pätkii
ViestiLähetetty: 27.08.2011 17:39 

Viestit: 474
Nyt vaihdoin vielä tyhjäkäyntimoottorin ja läpän asentotunnistimen. Käytin vielä akusta kaapelin irti, mutta sama oireilu jatkuu. Tuota kondensaattoria en pysty mittaamaan omalla mittarilla :(

Nyt auto käy tyhjäkäyntiä, mutta polttaa edelleen putkessa ja savuttaa hieman.

Mitä pitäisi tehdä seuraavaksi?



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v käynti pätkii
ViestiLähetetty: 27.08.2011 18:50 

Viestit: 474
Kokeilin vielä toisella puolankannella. Ei vaikutusta.

Nyt on hyvät neuvot tarpeen.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v käynti pätkii
ViestiLähetetty: 27.08.2011 21:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Vikadiagnostiikka ilmoitti aika selvästi, että vika on lambda-anturissa. Kun se ilmoittaa avointa piiriä ja välillä toimii, niin sen kaapeloinnissa lienee vikaa, luultavasti maat puuttuu. Kun lambda on pois pelistä, niin seokset on poskellaan. Lambdan löydät pakoputken kyljestä, johdot tulee kytkinkopan suuntaan.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v käynti pätkii
ViestiLähetetty: 27.08.2011 22:43 

Viestit: 474
Eipä sitä lambdaa näkynyt, pitää katsoa päivän valossa.

Koneen päässä, siinä lämpötila-anturin vieressä on maadoituspiste, johon tuli nippu keltaisia piuhoja ja niistä vain yksi oli kiinni parilla haituvalla. Laitoin uudet liittimet ja rapsuttelin paikat puhtaiksi, mutta ei tästäkään käyntiongelmaan apua ollut.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v käynti pätkii
ViestiLähetetty: 27.08.2011 23:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
PietuG kirjoitti:
Eipä sitä lambdaa näkynyt, pitää katsoa päivän valossa.
Löytyy auton alta pakoputkesta ensimmäisestä pöntössä. Taitaa olla vielä sen pöntön yläpuolella.

Liitin on moottoritilassa vaihteiston päällä jossain termostaattikopan tienoilla. Neljä johtoa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -99 2.0 16v käynti pätkii
ViestiLähetetty: 29.08.2011 19:37 

Viestit: 474
Käyntiongelma on vihdoinkin ratkaistu. Vikaa oli tosiaan lambda-anturin liittimessä ja lisäksi vielä itse lambda-anturissa. Liitin on nyt putsattu ja anturi vaihdettu. Nyt auto toimii hyvin, lukuun ottamatta pienen pientä nypytystä kiihdyttäessä. Auttaisiko sytytystulppien vaihto?

Kiitokset kaikille ohjeita ja vinkkejä antaneille.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: