Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian keulaa ei saa alas
ViestiLähetetty: 22.04.2012 20:24 

Viestit: 3
Naapurifoorumilta ei tuntunut löytyvän vastausta :( . olisikos täällä vinkkejä asiaan?

Eräänä kauniina pääsiäspäivänä vaimo lähti tallista ja Xantiasta (break 1999 2.0i) oli perä alhaalla ja keula ylhäällä, kun illalla auto oli ajettu normaali ajoasennossa talliin. Vaimo ajoi huomaamatta auton pois tallista ja tietenkin sen pohja otti jostain kohden kiinni autotallin kynnykseen. Sen jälkeen tutkin auton ja LHM:t oli vähissä. Lisäsin tavaraa säiliöön, mutta mitään ei tapahtunut. Ei perä noussut eikä keula laskeutunut.
No auton perä pukin päälle ja linnunluu mekanismin tsekkaus. Kaikki näytti olevan kunnossa. Hieman säätöä ja perä nousi haluttuun lentokorkeuteen. Sisällä olevasta nostovivusta perä käytäytyy ihan hyvin - nousee ja laskee kuten pitääkin. MUTTA keula ei liikahdakkaan.
Keula pukeille ja alle. Linnunluu-mekanismi edessäkin kunnossa. Kun 11 mm aukaiseen ja säätää lentokorkeutta ääriasennosta ääriasentoon käynnissä tai ilman, mitään ei tapahdu.

Missähän voisi vika piileskellä? Olen selaillut tätä ja naapurifoorumia, mutta ratkaisua en ole keksinyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian keulaa ei saa alas
ViestiLähetetty: 22.04.2012 20:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
eikö etupäässäkin ole jokin säätöjuttu. paremmin tietävä valottakoot



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian keulaa ei saa alas
ViestiLähetetty: 22.04.2012 21:08 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Sulla voi olla se etu pään säätö tukossa,eli se murikka auki ja putsaus,
Jos se on aktiva niin tarkista venttiilin sähkö.



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian keulaa ei saa alas
ViestiLähetetty: 22.04.2012 22:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
AriSarpola kirjoitti:
Eräänä kauniina pääsiäspäivänä vaimo lähti tallista ja Xantiasta (break 1999 2.0i) oli perä alhaalla ja keula ylhäällä, kun illalla auto oli ajettu normaali ajoasennossa talliin. Vaimo ajoi huomaamatta auton pois tallista ja tietenkin sen pohja otti jostain kohden kiinni autotallin kynnykseen.
Korkeutta nostettaessa säätötankohan liikkuu auton pituussuunnassa keulaa kohti. Olisko joku vivuston osa ottanut kiinni siihen kynnykseen ja siellä on sittenkin jotain rikki tai mutkalla nimenomaan etupään tienoilla? Tai sitten tosiaan etupään tasonsäätöventtiili on iskun seurauksena mennyt jumiin



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian keulaa ei saa alas
ViestiLähetetty: 04.05.2012 18:28 

Viestit: 3
Xantu kävi huollossa ja asiantuntevissa käsissä. Vika legendaarinen eli vivusto jumissa :o vaikka mielestäni olin tarkistanut asian. Nyt kuulemma ei saa kovin jumpata, kun voi jumittua uudelleen :roll: . Mitenhän tuohon kommentiin suhtautuu. Eikös juuri pidä jumpata ettei jumitu :?:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian keulaa ei saa alas
ViestiLähetetty: 04.05.2012 22:00 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kyllä pitäisin jumpata, jos vielä systeemit rasvattu. Mutta jos vaan ruosteisina, jumittelevina vasaroitu kohdilleen, sitten ei.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian keulaa ei saa alas
ViestiLähetetty: 05.05.2012 09:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
AriSarpola kirjoitti:
asiantuntevissa käsissä.
AriSarpola kirjoitti:
Nyt kuulemma ei saa kovin jumpata, kun voi jumittua uudelleen :roll: .
Tuo kommentti poisti kyllä tehokkaasti tuon "asiantuntevuuden" pätevyyden. Tuliko se vivusto rasvattua ja mahdollisesti taipuneet osat suoristettua tai vaihdettua? Jos ei, niin sitten vaan noita tekemään. Ja ei muuta kuin lisää rasvausta ja jumppausta suorilla osilla.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian keulaa ei saa alas
ViestiLähetetty: 17.05.2012 21:41 

Viestit: 3
Nyt on pari viikoa mennyt ja Xantu on liitänyt LowRiderina. Oletin, että huollossa olivat säätäneet "lentokorkeuden" hieman matalaalle ja matka on taittunut hyvin. Aloin kuitenkin tutkiin asiaa ja testaamaan korkeussäätöä. Takana toimii nopeasti ja vaivattomasti, mutta etupäässä ei tapahdu mitään. Samalla selvitin juostoa etupäässä. Yllätys. yllätys ei joustoa vaan kaikki jousto eturenkaiden ilmanpaineen avulla. Siinä asiantuntemus eli etupää on saatu ala-asentoon ja valmis.
Nyt pitäisi mietti säätöjä ja mitä tekisi hyde-asialle. Onko etupään säätö pelkästään etupään säätimessä vai vaikuttaako korkeuteen myös täkäpään säätö? Onko hyde-pallot menneet vai mistä lähtisi etupään liikkumattomuutta etsimän? Varmaan löydettävät pukit jostain, että pääsee alle muokkaamaan korkessäätimiä.
Harmi näiden asiantuntijoiden korjausmotivaatio. Auto näyttää "rähjäiseltä" korjauskin sen mukaisesti. Taidan vaihtaaa korjausfirmaa, vaikka kuulopuheiden mukaan piti olla paikkakunnan paras citikka korjausfirma :(


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian keulaa ei saa alas
ViestiLähetetty: 20.05.2012 13:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Älä aja sillä yli kävelyvauhtia, kun se keula on ala-asennossa. Jousitusta ei tietenkään ole, kun on ala-asennossa. Etu- ja takapään korkeussäädöt eivät ole varsinaisesti yhteydessä toisiinsa. Korkeudensäädin saa eroarvon asetukseen kallistuksenvakaajalta ja pyrkii ajamaan eroarvon nollaan. Lisäksi säätimiin tulee käsiohjausvipu, jolla säädin tavallaan ohitetaan.

Jos et pääse nosturille, niin laita se auton etupää rampeille, pyörät pölkkyjen päälle tai muuten vastaavasti. Varmista että mahdut itse hyvin alle kun molempien päiden jousitus on alhaalla, laita kiilat takapyöriin ja vetäise käsijarru päälle. Käynnistä auto, mene alle, löysää käsiohjausvipu etupään korkeussäätimeltä ja varmista, ettei se kanita. Löysää korkeussäätö ja käännä se kohdilleen (vaatinee muutaman yrityksen viiveistä johtuen), katso ettei mikään kanita mihinkään (jos se klipsu vakaajassa on sivussa, niin ottaa kiinni). Katso, että kaikki osat ovat kohdillaan, myös jousien päät paikoillaan, voitele se säädin ja kiinnitä lopuksi käsiohjausvipu siten, että ei ajoasennossa ollessaan pakota säädintä mihinkään suuntaan. Jos ei tuon proseduurin avulla lähtenyt toimimaan, on sieltä jotain hajalla. Diagnosoidaan sitten lisää.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: