|
Kirjoittaja |
Viesti |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 16.09.2011 02:01 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Nikolta onneksi tulee vain nasevia ja lyhyitä kommenteja: "No tämähän nyt on selvä pläjäys ja allekirjoitan: XM ZPJ-koneella - tyylikäs ja taloudellinen"
Olen itse ajanut 1,5 vuotta XM ZPJ koneella ja kulutus keskiarvo on 12,4. Ei se 200 hv tuotolla paha ole mutta jos nyt tällä hetkellä Northstar kone 305 hepalla juo saman (vähän alle 12,1) niin tuota, ei jaksa kommentoida.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 20.09.2011 08:46 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Cikatti kirjoitti: Northstar kone Käykö se niin tasaisesti, kun joskus väitettiin? "Maailman tasaisimmin käyvä kasi." Koskahan ehtisi tuota kuuntelemaan...
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 20.09.2011 09:21 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Lainaa: ^ Tuo argumentti, että "paljon ajava säästää dieselillä" on tietysti pätevä, mutta vielä enemmän säästää jos ajaa vähemmän ja tekee sen bensa-autolla  joo mekin ollaan vaimon kanssa laskettu ettei hänen kannata mennä töihin Jos hän menis töihin pitäis toisella autolla ajaa myöskin päivittäin keskimäärin se 50 km... riippuen toki mihin menee töihin, mutta ei noissa lähitaajamissa oikein tyrkyllä hommia ole... Ja siihen sit päälle lasten päivähoitokulut, kun siellä töissä pitäisi sit ehtiä myös olemaan... Ei siitä palkasta sit enää jäis käteen edes sitä mikä nykyään saa kodinhoidontukea... (mitä ei silloin sitten saisi...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 20.09.2011 10:37 |
Viestit: 2821
|
Kami kirjoitti: Lainaa: ^ Tuo argumentti, että "paljon ajava säästää dieselillä" on tietysti pätevä, mutta vielä enemmän säästää jos ajaa vähemmän ja tekee sen bensa-autolla  joo mekin ollaan vaimon kanssa laskettu ettei hänen kannata mennä töihin Jos hän menis töihin pitäis toisella autolla ajaa myöskin päivittäin keskimäärin se 50 km... riippuen toki mihin menee töihin, mutta ei noissa lähitaajamissa oikein tyrkyllä hommia ole... Ja siihen sit päälle lasten päivähoitokulut, kun siellä töissä pitäisi sit ehtiä myös olemaan... Ei siitä palkasta sit enää jäis käteen edes sitä mikä nykyään saa kodinhoidontukea... (mitä ei silloin sitten saisi... Tässä Suomen valtio meneekin se edellä puuhun  On parempi olla kotona ja yhteiskunta maksaa tukia kuin että se raha tulisi töistä. Ja kun yhä useampi tuon valitsee ei valtio osaa muuta kuin nostaa veroja joilla yritetään elättää työttömät ja muut tukiryhmät. Tämä ei ole kohdistettu nyt kyseiselle henkilölle vaan on yleisesti tälläinen aivopieru En vain ymmärrä kun oli jokin aika sitten lehti artikkeli jossa työtön Äiti valitti kun ei saa valtiolta niin paljon rahaa ,että voisi käydä 1-2 kertaa vuodessa etelässä. Oikeesti kokeilis työssäkäyntiä eikä itkis. Kyllä tännekin pitäisi saada samanlainen systeemi kuin esim. Venäjällä veroprosentti on kiinteä ja itse päätät miten paljon teet ja saat. Nyt mitä enempi teet sitä enempi maksat muiden elämistä. Joka kannustaakin tekemään työtä, no juu ei. Vuodatukseni päätän tähän 
|
|
|
|
 |
Pete H
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 20.09.2011 16:44 |
Viestit: 923 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Hyvä, sillä tuo aihe on kokonaan toinen, kuin tuo otsikon mukainen. Edelleenkään minusta ei ole olemassa edullista edustusautoa. Harrasteajoneuvoja sitten löytyy moneen lähtöön, eikä CX ole poissuljettu vaihtoehto. Siitä kun nappaa Prestigen, on autoa vaikka muille jakaa.
Muista hymyillä, Pete 040-7334478
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 20.09.2011 21:49 |
Viestit: 511
|
Tuohon harhapolkuun liittyen. Vaimoni aikuisopiskelee, samalla hän haluaisi kerätä kokemusta alalta jolle opiskelee, mutta mutta, jos tekee sivussa järki määrän töitä (n.60h/kk) vaikutus tukiin minimaallinen ja menetys kulujen kasvamisen myötä pieni, jos taasen tekee reilusti töitä (yli 100h/kk) menee jo palkka tukien kanssa - puolelle ja lisäksi matkakulut???? Eli tälleen käy, kun terveys syistä yrittää vaihtaa ammattia aikuisena. PS Aikaisemman alan korkean palkkatason vuoksi nykyinen "työttömyyskorvaus" on liki saman kokoinen kuin opiskeltavan alan kk palkka. Pellkänä palkkana saisi kuitenkin n. 400€/kk enemmän käteen kuin nyt korvausta, mutta ensin pitäisi suorittaa opinnot loppuun ja hankkia kokemusta???? mielenkiintoinen yhtälö ??? 
|
|
|
|
 |
Pete H
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 20.09.2011 22:08 |
Viestit: 923 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Voisiko tuolle tehdä johonkin ihan oman otsikon ja purkautumisen, kun ei se tuohon autoon nyt liity. Joko olet keksinyt, minkä auton hankit?
Muista hymyillä, Pete 040-7334478
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 20.09.2011 23:21 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Northstar kone
Käykö se niin tasaisesti, kun joskus väitettiin?
Kyllä, se on jopa liian kauniskäyntinen kasiksi. Mutta kun polkasee niin rääkäsee kivasti ja ampuu matkaan kun tykinlaukaus. Pakoputkistokin on tehty niin ettei se turhia "höpötä" Ja miksi höpöttäs koska yksi suuri putki on jaettu kahteen pönttöön jotka on jaettu neljään ulostuloon.
Tuolla moottorilla voi ajaa jopa ilman vettä eli systeemi tyhjänä koska kuumentuessaan se käyttää vuoron perään eri lohkon puoliskoja eli siis se osaa itse sisäisesti ilmanjäähdyttää itseään.
Eli Hikipediasta lisää (jos nyt ketään kiinnostaa): "The Northstar engine series of automobile engines is General Motors' most technically complex 90° V engine architecture. The family is most associated with Cadillac's Northstar V8. Capable of producing 300 hp (224 kW) out of its 4565 cc displacement, the Northstar featured a cast aluminum 90° V8 block with 102 mm (4 in) bore spacing split into unitary upper and lower halves. The lower crankcase assembly supported the crankshaft without conventional main bearing caps. An oil manifold plate with an integrated silicone gasket forms the oil gallery under this. A typical oil change used 7.5–8 quarts of oil.
Cast-iron cylinder liners were specified and the cast aluminum pistons included valve clearance. Northstar is a non-interference engine, with bronze pin bushings and free-floating piston pins used.
Cast aluminum cylinder heads were used featuring 4 valves per cylinder. The heads used dual overhead cams which are driven through the "maintenance-free" cam-drive chain case. The cams act directly on hydraulic lifters on the ends of the valves and are fed with a lubrication passage drilled through the cylinder head lengthwise. The intake valves are inclined at 25°, while the exhaust valves are canted to 7° with center-mounted platinum-tipped spark plugs. The cam covers are magnesium for light weight.
Eight thermoplastic tubes were used in the induction system, leading to sequential fuel injection. The engine used a distributorless ignition system with a waste spark setup. The PCM controls spark and fuel injection timing as well as the shift points for the new 4T80-E transmission.
One notable feature, advertised at the time, was the "limp home" fail-safe mode which allowed the engine to continue running for a limited time without any coolant. Supplying fuel to only one cylinder bank in turn, the engine would "air cool" the inactive bank. This technique, combined with its all-aluminum construction and large oil capacity, allows the engine to maintain safe temperatures, allowing a Northstar-equipped car to be driven with no coolant for about 100 mi (161 km) without damage.
Another unusual feature of some Northstar-equipped cars is a liquid-cooled alternator used on Cadillac's Seville, DeVille, and Eldorado. The liquid-cooling helped prolong the life of the alternator in these electronic-laden models, though GM reverted to a traditional air-cooled setup for 2001 to eliminate potential leak points and extraneous tubing.
All engines of this family share the same Northstar bellhousing pattern.
Later developments included direct coil-on-plug ignition, and variable valve timing, which can vary intake by up to 40° and the exhaust by up to 50°. VVT was devised for the longitudinal LH2 version, and has not, to date, been used on the transverse front wheel drive engines due to packaging considerations.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 21.09.2011 00:29 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: Another unusual feature of some Northstar-equipped cars is a liquid-cooled alternator used on Cadillac's Seville, DeVille, and Eldorado. The liquid-cooling helped prolong the life of the alternator in these electronic-laden models, though GM reverted to a traditional air-cooled setup for 2001 to eliminate potential leak points and extraneous tubing. Kas, ovathan ne jenkit jotain sentään osanneet fiksustikin tehdä. Tosin sitten ovat lopettaneet fiksuuden kesken - ei ole ilmeisesti sopinut niille liian hyvä? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 21.09.2011 08:51 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Olikos tuossa Pohjantähdessä myös sylinterien lepuutustoiminto osakuormalla ajettaessa?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 21.09.2011 08:59 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Pitäisikö taas ryhtyä jenkkipeliin...  Tuossa olisi kylällä myynnissä jostain '68:n paikkeilta oleva SS camaro. Myyjän numero näytti illalla olleen auton takakalsissa... Noh, kyllä tällaiset haihatukset kaikkoaa, kun mainitsee asiasta paremmalle puoliskolle. Toisaalta, meillä oli kyllä hääautona samanikäinen avo-camaro... 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
ninjamikko
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 01.02.2012 23:31 |
Viestit: 58 Paikkakunta: Lyöttilä
|
Pete H kirjoitti: Joko olet keksinyt, minkä auton hankit? Vastaus pienellä viiveellä.  Talonoston takia jäi edustusauto tällä erää hankkimatta ja päädyin taloudellisuussyistä pienempään dieseliin. Omalta kylältä sattui löytymään pilkkahintaan vähän ajettu -00 306 HDi farmari, joten lankesin siihen. Taloudellista on meno ollut, eikä tuota kovin epämukavaksikaan voi moittia. Suorituskyky on kohdallaan, kun auto on chipattu ja tilaakin on koko perheelle ja tarvittaessa myös koiralle. Neljän kuukauden aikana on kilometrejä kertynyt 14 000 ja keskikulutus on ollut 5,3 l/100 km. Dieselin hankinta siis ainakin omalla kohdallani on ollut järkevää. Tosin, jos bensa-auton olisin hankkinut, niin kilometrejä ei olisi tullut noin paljon. Eikä se edustusautokaan nyt täysin unohdettu ajatus ole. Kunhan kesällä saan tuon Laguna Breakin myytyä, niin sitten aletaan katsella listaamistani vaihtoehdoista todennäköisimmin XM Citroenia tai sitten jenkkilullaa, eli Chevy Luminaa.
Sitroeniton. Exät: Evasion 2.0i 16v -01, Evasion 2.0i 16v aut. -00, C5 2.0i SX -03, Xantia V6 -97, Xantia 1.8 Aut -93, Xantia Athena -97, ZX Volcane -91, ZX SP3 16v -93, Xsara 2.0 VTS -01, BX 1.9 GTi -90
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 02.02.2012 00:06 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
ninjamikko kirjoitti: Pete H kirjoitti: Eikä se edustusautokaan nyt täysin unohdettu ajatus ole. Kunhan kesällä saan tuon Laguna Breakin myytyä, niin sitten aletaan katsella listaamistani vaihtoehdoista todennäköisimmin XM Citroenia tai sitten jenkkilullaa, eli Chevy Luminaa. No kun unohdetaan Lumina niin olet taas oikeilla linjoilla 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 02.02.2012 13:58 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
ninjamikko kirjoitti: Neljän kuukauden aikana on kilometrejä kertynyt 14 000 ja keskikulutus on ollut 5,3 l/100 km. Dieselin hankinta siis ainakin omalla kohdallani on ollut järkevää. Tosin, jos bensa-auton olisin hankkinut, niin kilometrejä ei olisi tullut noin paljon. Mun "edustusauton" (oli muuten oikeasti erään Kuusamolaisen keramiikkapajan edustusautona...) mittariin tulee n. 1500km/kk, mutta polttoainekulut per kuukausi taitaa olla samaa luokkaa kun sulla 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
07hdiaut
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 02.02.2012 22:35 |
Viestit: 14
|
ninjamikko kirjoitti: Pete H kirjoitti: Joko olet keksinyt, minkä auton hankit? Eikä se edustusautokaan nyt täysin unohdettu ajatus ole. Kunhan kesällä saan tuon Laguna Breakin myytyä, niin sitten aletaan katsella listaamistani vaihtoehdoista todennäköisimmin XM Citroenia tai sitten jenkkilullaa, eli Chevy Luminaa. Pakko kommentoida tuota Lumina -vaihtoehtoa. Meillä ollut tuollainen -96 lumppu kakkosautona pari vuotta ja täytyy sanoa, että loistava auto hintaansa nähden. Noita saa jo alta kolmen tonnin tätä nykyään. Vertailupohjana mulla ns. ykkösautona -07 C5 hdi aut break, joka kaikista hienouksistaan huolimatta tuntuu traktorilta luminaan verrattuna. Ei ehkä ole hedelmällistä verrata dieseliä bensakutosella varustettuun autoon, mutta kuitenkin. Auton hiljaisuus jaksaa yllättää aina sitikan jälkeen. Ostin siihen viime kesänä halvimmat mahdolliset kesärenkaat ja menee kuin sukkasilla. Nastarenkaillakaan ei paljon jyristele. Varaosat halpoja ja ylläpitoon ei ole kummoisia summia uponnut. Voisi sanoa, että luotettava vaunu kyseessä. Eikä ole noin vanhassa vielä mitään vetoluistonestoja torppaamassa sujuvaa etenemistä. Nyt kun dieselin hinta pomppasi niin voisikin alkaa ajamaan tuolla kaikki työajot. Paljon tuota mun dielselsitikkaa halvemmaksi se tulisi kuitenkin, vaikka bensaa palaisi sen 10 litraa sadalla. Kaikenkaikkiaan hiljainen, edullinen ja luotettava peli. Erittäin tyytyväinen olen siihen. Ennemmin meidän perheestä sitikka lähtee kuin tuo lumina.
|
|
|
|
 |
Lexa
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 03.02.2012 00:44 |
Viestit: 323 Paikkakunta: Kalafornia
|
Igor kirjoitti: ] Mun "edustusauton" (oli muuten oikeasti erään Kuusamolaisen keramiikkapajan edustusautona...) mittariin tulee n. 1500km/kk, mutta polttoainekulut per kuukausi taitaa olla samaa luokkaa kun sulla  Eikös tuo ole kuiteskin Posiolaisen keramikkapajan?
EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 03.02.2012 09:39 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Lexa kirjoitti: Igor kirjoitti: Mun "edustusauton" (oli muuten oikeasti erään Kuusamolaisen keramiikkapajan edustusautona...) mittariin tulee n. 1500km/kk, mutta polttoainekulut per kuukausi taitaa olla samaa luokkaa kun sulla  Eikös tuo ole kuiteskin Posiolaisen keramikkapajan? Totta, joskin täältä katsoen ero on aika pieni 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Lexa
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 03.02.2012 09:56 |
Viestit: 323 Paikkakunta: Kalafornia
|
Igor kirjoitti: Lexa kirjoitti: Igor kirjoitti: Mun "edustusauton" (oli muuten oikeasti erään Kuusamolaisen keramiikkapajan edustusautona...) mittariin tulee n. 1500km/kk, mutta polttoainekulut per kuukausi taitaa olla samaa luokkaa kun sulla  Eikös tuo ole kuiteskin Posiolaisen keramikkapajan? Totta, joskin täältä katsoen ero on aika pieni  Kyllä se ainakin lähellä on iso ero...mun mökiltä ei oo linnuntietä pitkästi tuonne keramikkapajalle mutta silti se on eri kunnassa  Ps. Joskus joku vuosi sitten ko. pajan juttuja surffaillessani bongasinkin tuon kissan. (Ko. firmassa oli mielenkiintoinen paikka auki, niin siitä surffailu-innostus).
EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 03.02.2012 17:23 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
en tykkäis huonoo parista vaiht,ehdost.
Liitteet: |
Tiedoston kommentti: ois tyyliä

500x_gaz_5000_gl_volga_21.jpg [ 60.26 KiB | Katsottu 12015 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 03.02.2012 17:24 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
paska vehje kun eioo edes vetokoukkua..........kiinteenä ( eihän sillä irrotettavalla muutenkaan mitään tee. )
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 03.02.2012 20:19 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
kokemjne kirjoitti: paska vehje kun eioo edes vetokoukkua..........kiinteenä ( eihän sillä irrotettavalla muutenkaan mitään tee. ) Jaksaako tuo mittään vetteekkään ja kookustakin tulloo lissee painoo.. 
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Minkä edullisen "edustusauton" hankkisin? Lähetetty: 03.02.2012 22:40 |
Viestit: 1242
|
Ota kolme tonnia rahaa taskuun ja käy kokeilemassa Sonataa. Vetää hiljaiseksi.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
|