Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 02.02.2012 20:13 

Viestit: 6
Paikkakunta: Nokia
Elikäs bensakone 1.8i. Auto otettu käyttöön 2003. Ensimmäisen kerran lensi öljyt mäelle maanantaina, ulkolämpötila -15. Autossa on ollut syksystä alkaen maskinsuoja edessä. Öljyt 5w-40 Teboil Diamondia. Huohotinputki on päältä eristetty solumuovisella putkella.
Sattunut tapaus laittoi miettimään huohottimelle varajärjestelmää. Mieleen tuli ratkaisu vanhan traktorin mukaan, eli öljykorkista letku kerääjään. Kysyin kuitenkin Veholta löytyykö valmiina ylipaineventtiilillä olevaa korkkia, ja löytyyhän sellainen.
Tänään pakkaslukemat oli iltapäivällä -24 ja melkein kolme tuntia auto oli lämmityksessä ennen starttia. Säteilylämmitin, on vissiin öljypohjassa kun öljy tuntuu lämpenevän, ei lohko juurikaan? Kotiin parinkymmenen kilometrin matka ja kotipihassa öljy tuoksahtaa konepellin alta. Sieltä varoventtiilistähän oli puhallellut pikkuisen öljysumua. Eli ilman tuota korkkia olisi taas tullut matkan katkeaminen.
Missä vika? Pitäisikö huoh. putkisto aukoa ja puhdistella? Nykyisillä, synteettisillä öljyillä sen ei kyllä kuuluisi likaantua.
Putken ulkopuolella ei kulje mitään lämpövastusta, pitäisikö?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 02.02.2012 20:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Totta kai se putkisto pitää aukoa ja puhdistella. Muutenhan se uudelleenjäätymisen kierre on jatkuva.

Hyvä keino jäätymisen estämiseksi on ajella pannu kunnolla kuumaksi, niin kosteus poistuu öljystä. Ei se pääse talviaikana koskaan tarpeeksi lämpenemään jos ajelet jotain lyhyttä nurkkapyöritystä.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 02.02.2012 21:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Eikä auttanut sekään Puikulassa nyt :oops:
Eilen ajoin 2x 160km motaria + maantietä, ja aamulla ekaa kertaa Citikka-historiassani huohotin jäässä :evil:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 02.02.2012 21:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
zX-files kirjoitti:
Eikä auttanut sekään Puikulassa nyt :oops:
Eilen ajoin 2x 160km motaria + maantietä

Et kai nyt tarkoita että se 2 tunnin maantieajossa lämpiäisi? Aikoinaan C3:n lämpöjä tutkin ja tunnin ajon jälkeen venttilikoppa oli käteen kylmän tuntuinen ja korkissa oleva valkoinen kuoha jäässä. Koneen lämmöt oli siis normaalit ja ulkoilma -15 C.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 02.02.2012 21:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Eiköhän vitoseenkin auta sama resepti kuin muihinkin? Eli viimasuoja paikoillaan, tuoreet hyvät öljyt koneessa (esim. Yacco VX600 tai Total Quartz), ei heti kylmänä maantielle jäädyttämään ja kone kunnolla lämpöiseksi. Voi vielä tehostaa pohjapanssarilla ja solumuovieristeillä vaikka.

Niin ja mitenkäs näissä tulee se öljytikun putki öljypohjaan? Se katkaisukonstihan kuulostaa ihan asialliseslta nimittäin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 02.02.2012 21:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Paikkakunta: Espoo
Seitsämän talven kokemuksella álá XM ja XU-moottori:
Vahingosta viisastuneena muistin vanhan ajan konstin, eli öljyntäyttö purkista ilmasuodattimelle
menevä letku irti, siihen jatkoksi panssariletkua (...ja suunta alas), ja umpitulppa suodattimen koteloon. Ei enää koskaan ongelmia 8-)

Tämä ei pelkästään estä öljyn pulahtamista imusarjaan, vaan myös päästää kosteat höyryt pihalle.
Mielestäni huohottimen jäätymiseen ongelmia aiheuttava vaihe tapahtuu sammutuksen jälkeen.
Nimittäin silloin koneen sisällä oleva kosteus tiivistyy ylöspäin ja jäädyttää nuo pienet letkut umpeen. Ilmiön huomaa jos avaa öljykorkin ajon jälkeen, ja katsoo ilmoille nousevaa höyryä :?



XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 02.02.2012 21:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
laakeri kirjoitti:
Niin ja mitenkäs näissä tulee se öljytikun putki öljypohjaan? Se katkaisukonstihan kuulostaa ihan asialliseslta nimittäin.

En lähtis katkaisemaan. Pöydällehän se tarttee ottaa kuitenkin katkaisua varten joten siihen voi tehdä reiän pinnan yläpuolelle. On kuitenkin jossain määrin olennaista että tikku on suunnilleen siinä asennossa kuin on tarkoituskin.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 02.02.2012 23:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
RPekka: mitä tuossa tuli Volcanen öljynlämpömittaria seurattua, niin kyllä se moottoriöljy vaan lämpesi parhaiten tien päällä, ei muuten mennyt synkassa jäähdytinnesteen kanssa :?

Silver: tuo voisikin olla se pointti, eli jäätyi kun tuli himaan. Ensi talveksi tehdään kyllä nyt kaikki kikat, jollei muuta niin bensalämppäri posottamaan huohottimeen :mrgreen:

Ja on hyvät (ei autuaaksitekevät) öljyt, viimasuoja & eristetty iso letku.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 02.02.2012 23:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
PS Silver: eli siis se letku, joka menee siihen muoviseen torveen putsarin & imusarjan välillä, ei se metalliseen plenumiin menevä? Meinaan kun sen pitäisi olla raikkaan ilman ottopuoli eikä huurujen poistoletku :?

Ja eilinen reissu ei siis päättynyt suoraan motarilta kotopihalle, vaan sisälsi lopuksi vielä viitisentoista kilsaa paikallisajelua pääosin taajama-alueella, joka kyllä tuo viimeisetkin lämmöt ölppään



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 03.02.2012 00:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Paikkakunta: Espoo
Siis öljyntäyttöpurkki on se "avain kohta":
sen alaletku menee kampikammioon, josta siis "huohotus" nousee tuohon
purkkiin. Purkin kyljestä lähtee letku, joka menee muoviseen pitkään ilmansuodatin
putkeen - noin puoliväliin. Tämä letku siis irti, ja siihen jatkoa + suodattimelle tulppa.

Tämä pätee siis kaikkiin moottoreihin, eli vastaavasti ohjataan huohotushöyryt
pois koneesta. Näin majoneesit katoaa :o



XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 03.02.2012 14:07 

Viestit: 6
Paikkakunta: Nokia
Tuntuu menevän yön aikana jäähän, läheltä kaasuläppäkoteloa. Aamulla oli taas jäätynyt. Kone käyntiin ja öljykorkin paineventtiilistä tupruttelee höyryä ja öljysumua kunnolla :shock: .

Kone kävi lämpimäksi, sammutin ja annoin jäädä "hautumaan" nokkapellin alle. Kymmenen minuutin kuluttua käyntiin taas. Tukos auennut, ei tupruttanut enää.

Ajelin hommiin n. 20km, ja hain putkiliikkeestä solukumiputkea, jolla eristetään mm. vesijohtoja ja lämmitysputkia. Tästä kunnon sukat vielä huohotinletkun päälle ja nippusiteillä kiinni. Samalla tuli huomattua, ettei ole puhkunut öljykorkin kautta, eli ei vedä jäähän ajon aikana.

Ans kattoo kolmen tunnin kuluttua kui äijän käy :(


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 03.02.2012 20:02 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Jos meillä olisi noita oireita omaava auto niin ensitöikseni muokkaisin ilmanputsarin imuputken pakosarjan läheisyyteen. Näin tuo kaasuläppäkotelokin saisi lämmintä ilmaa ja se kosteanlämmin huohotusilma ei tiivistyisi siihen läppäkotelon ympäristöön. Ja tuo auttaa myös tyhjäkäyntisäätimenkin toimintaan kun se huohotinmömmö tiivistynee sinnekin.

Ja auttaa tuo moottorin lämpenemiseenkin kun ei koneeseen mene niin kylmää ilmaa.

Pitäisi kyllä tuohon picassoon tehdä tuo muutos vaikka ei olekaan noita öljyoireita.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 03.02.2012 20:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
zX-files kirjoitti:
RPekka: mitä tuossa tuli Volcanen öljynlämpömittaria seurattua, niin kyllä se moottoriöljy vaan lämpesi parhaiten tien päällä, ei muuten mennyt synkassa jäähdytinnesteen kanssa :?

Juuei. Moottoriöljyn lämpeneminen saa veden haihtumaan mutta ajoviima saa huohotusletkut, venttiilikopan yms jäähtymään. Siksi olisi hyvä maantieajon jälkeen antaa lämmön tasaantua hetki ennen sammuttamista että se haihtuva kosteus pääsee pois huohotusjärjestelmästä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 03.02.2012 22:13 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
Onhan toi öljy pikkasen tuoksahatnut, mutta en ole peltiä avannut, kai se öljyvalo syttyy jos öljyt vähissä.

Tuli vaan mieleen, ennen otetiin ventiilikopasta letku irti ja ohjatiin suoraan ulos. Mites se nykyisin onnistus?



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 03.02.2012 22:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Oldis kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, ennen otetiin ventiilikopasta letku irti ja ohjatiin suoraan ulos. Mites se nykyisin onnistus?

Samanlailla. Nyt vaan pitää ottaa letku irti siitä ilmanputsarista/imuletkusta ja tulpata se siihen jäänyt reikä. Jotain jatketta se alkuperäinen letku huutaa että ylettyy muualle kuin vaihdelaatikon päälle.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 04.02.2012 11:31 

Viestit: 6
Paikkakunta: Nokia
Äijän kävi huonosti :(

Ei ilmastus toiminut. Huohotinletku on pikaliittimellä kiinni kaasuläppäkotelossa. Irrotin koneen ollessa sammuksissa, aukaisin öljykorkin ja puhalsin paineilmaa "vastakarvaan". Hienosti pohisee koneen kautta, eli huohotinletku tai venttiilikoppa ei ole tukossa.

Eli meneekö tuo kaasuläppäkotelo jäähän? Kerääntyykö "möhnä" siihen, öljyhöyryjen ja kosteuden päästyä kosketuksiin kylmän ilman kanssa ja jämähtää? Kuitenkin kaasu toimii normaalisti, samoin tyhjäkäynti ja tehoja on.

Varsinainen suunnittelukukkanen tuo systeemi. Kun mahdollisuus olisi ollut se toteuttaa perinteiseen tapaan, joka on toimivaksi havaittu, niin miksi näin ei ole tehty! :evil:

Pitäisikö tuossa kaasuläppäkotelossa olla joku lämmitysvastus, joka minulla ei nyt toimi? Imuilman esilämmitys oli kaasarivehkeissä estämässä juuri tuota kaasuttimen jäätymistä. Ruiskukoneissa sitä ei ole käytetty koska kaasuläpän kautta kulkee vain ilmaa. Mutta tässä mokomassa kulkee kosteaa huohotushöyryä...

Imusarjaan suoraan ei uskaltane mennä "proppaamaan" letkua kiinni, lienee olemassa vaara että imusarjan alipaineeseen perustuva ilmamäärän mittaus sekoaa :shock: Vaihtoehdoksi jää kaasuläppäkotelon reiän tulppaaminen, ja huohotinletkun jatkaminen sopivaan öljynkokoojaan, pulloon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 04.02.2012 21:13 

Viestit: 127
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
Huohotinongelmista pääsee eroon kun vaihtaa kuluneet ventiilivarren tiivisteet. Kaikki muu on vain oireiden lieventämistä, mutta ei poista itse ongelmaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 04.02.2012 21:19 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
juus siis ventiiliohjurikumit menee alle 50 tuhatta ajetusta autosta, kaikki moottorit huohottaa jollain tavalla, toiset enemän ja toiset vähemmän. Se josta ölkät tuli ulos alle 50 tuhatta ajetusta autosta oli 405 1,8 8 v , vuosi oli jotain 96.

Niiin jos ventiiliiohjuri kumit on huonot, niin käynistäessä tuprautta savut.



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 05.02.2012 18:42 

Viestit: 127
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
Noin vähän ajetussa koneessa tuskin on männissä paljon ohivuotoa, joten sitä suuremmalla syyllä epäilen venttiilivarren tiivisteitä. Yli 15 vuotta vanhat tiivisteet ovat jo varmasti niin korppuuntuneet, että tiivistysominaisuudet ovat kadonneet.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 05.02.2012 19:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Miksi ihmeessä uuteen 405:een olisi laitettu 70-luvulta tai ihan 80-luvun alusta olevat venttiilinvarren kumit? :shock:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 05.02.2012 22:04 

Viestit: 6
Paikkakunta: Nokia
Nyt on sitten myös huohottimen letku puhdistettu. Näkyy olevan sellaista mallia, missä on keskellä sähkövastus lämmittämässä letkua. Tuntui vieläpä toimivan. Irrotin putken venttiilikopasta ja puhdistin liuotinpesuaineella. Perään vielä kosteudenpoistoöljyä.

Taaimmaista venttiilikoppaa en ruvennut irroittelemaan, rautalangalla koittelemalla ei ainakaan kopassa tuntunut olevan mitään tukkeutuvaa "teräsvillatuppoa" tai muuta vastaavaa suodatinta. Onko kellään tietämystä löytyykö kopasta tuollaista? Öljykorkin ympäristöstä ei kopassa ollut tuota vaaleaa mönjää, mutta huohottimen letkusta sitä tuli.

Katsotaan loppuiko jäätämisongelmat nyt. Mikäli näin helpolla pääsee, niin putsataan tuo letku sitten aina ennen talvea, samalla kun laitetaan talvirenkaita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 05.02.2012 22:08 
Asiaan! Ainoa huohotinputkisto 16V EW-moottorissa alkaa takimmaiselta venttiilikopalta, haarautuu kahdeksi putkeksi joista toinen menee ilmansuodattimen ja kaasuläppäkotelon väliseen putkeen. Toinen, ohuempi, jatkaa matkaansa kaasuläpän alle. Putkisto on helppo irroittaa ja puhdistaa. Putkiston linjaus ei ole tasaisesti laskeva, joten vesi helposti kerääntyy putkiston keskivaiheille. Linjausta voi muuttaa, jotta putki pysyisi tyhjänä, mutta paras ratkaisu on asentaa lämmitysvastuksella varustettu putkisto, auton iästä riippuen, varaosanumero 1192 T7 tai 1192 Y3.
jk. javirta ehti muutaman minuutin edelle...


   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 05.02.2012 23:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Paikkakunta: Espoo
Tässä vielä hyvä tiivistelmä, että mistä on kysymys:
kampikammion tuuletuksesta

www.tuulilasi.fi/artikkelit/varo-huohottimen-jaatymista



XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 06.02.2012 08:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Pitää tähän väliin kommentoida, että jos en ihan väärin muista, niin tuo C5:n lämmittämätön huohotinputki maksaa jotain 170 euron hujakoilla, lämmitettävän hintaa en uskalla edes ajatella. Suoraan sanottuna karmea hinta muoviputkesta, joka on vielä idioottimaisesti haitariputkea, että varmasti kerääntyy kaikki töhkä ja vesi sinne seinämille.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 06.02.2012 18:14 

Viestit: 127
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
Miksi ihmeessä uuteen 405:een olisi laitettu 70-luvulta tai ihan 80-luvun alusta olevat venttiilinvarren kumit? :shock:

Luin kai huolimattomasti ja ymmärsin, että 405 on nyt ajettu 50tkm ja vm. -96.
Tuossa Tuulilasin jutussa onkin hyvin selitetty, että huohotinputkiin jäätyvä vesi tulee kampikammioon sinne kulkeutuvien pakokaasujen mukana, mutta ei siinäkään kerrota, että pakokaasut voivat päästä moottoriin myös pakoventtilien ohjureiden kautta jos venttilivarren tiivisteet vuotavat. Pakosarjassa on kohtalaisesti painettakin, joka edesautaa pakokaasujen kulkeutumista ohi ventiilivarrentiivisteiden.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: