|
Kirjoittaja |
Viesti |
jasu
|
Viestin otsikko: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 15.02.2009 15:40 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Aloitetaas sitten valojen rakentelusessio..: Xm:ssä ei tunnetusti ole valoja, ainakaan lähi -sellaisia. Lähinnä kuvaavin termi niille on ajovalojen merkkivalot vastaantulijoille... Ainakaan ns Y3-sarjalaisen, jossa valokuvilo tehdään välilasilla, umpilon lasin ollessa tasainen eli rihlaton helpoittaen tätä projektia...  Tästä se alkaa. Umpilo esiin, tältä se näyttää edestä kuvattuna...  Ja sama takaviistosta...  Tuollaasilla klipsuilla ovat laitelleet lasin kiinni. Muistelisin niitä sen seitsemän kipaletta olleen..? Irti vaan, ovat yllättävän herkässä...  Sitten se päälilasi pois. Ei ole mitään typeriä liimoja välissä, pelkkä hyvälaatuinen tiiviste minkä rikkomista on tietenkin syytä pyrkiä välttämään. Jää kivasti tuohon lasiin kiinni, joten jatkossa rikkomisen vaara hieman vähenee...  Väli"lasi", tarkemmin sanottuna, muoviahan tuokin on... Kellastuu ajanoloon, halpahan tuo tietenkin valmistaa on... Irtoaa kätevästi yläreunan kiinnikkeitä painamalla, sitten alareunan väkäset vain koloistaan poisvetämällä...  Jonka takaa paljastuukin sitten lähivalon heijastin. Mitähän tuostakin sanoisi..? Kaipa tuo jollain tavalla jonkun lähivalon direktiivin täyttänee...  "kromikehys" pois, on vain tiellä. Alareunassa pienet kynnet, sivuilla pitkät piikit. Ilman vaurioita tuokin poistui...  Takapuolelta sitten kannattaa tässä vaiheessa irroitella piuhat, lähtee pois kun nyppii liittimet umpioista ja vetelee vain pois. Piuhat on toisesta päästään kiinni "sisemmässä" kannessa, joka toimii samalla sähköjen läpimenoliittimenä...  Valojen säätöruuveja pyörittelemällä irtoaa sitten koko heijastinhässäkkä. Säätöruuveissa olevat vaijerit ovat vain painamalla kiinni, ne irtoaa ruuvarilla "longottamalla" kun säädön ruuvaa ensin niin pohjaan että väliin jää vain niin pieni rakonen että siihen saa ruuvarin kätevästi... Sitten vain pyörittelee säätöruuveja niin paljon sisäänpäin että ruuvit tulevat läpi asti...  Heijastinkombinaatio takaapäin...  Lähivaloumpilo on kiinni neljällä ruuvilla kulmistaan, irti vaan, ruuvit talteen sillä niitä tarvitaan jatkossa..!  Tällainen on alkuperäinen..! Voi surunpäivä, jos suunnittelijan jostain löytäisin, niin tuon mieluusti hänelle syöttäisin..!  Tuollaista sinne alkuperäisen tilalle sitten ajattelin tällätä. Boschin H-nelos -umpilo, osanumeroltaan 0 301 305 100. Tässä vaiheessa kyllä hieman jänskätti, näytti hieman huolestuttavalta että "noinkohan tuo soppii...!  Ahdasta, kovin on ahdasta... Mutta niin paljon "luotettavamman näköistä" verrattuna siihen mitä sieltä pois purettu on..!  Alustavasti kiinni, pelkillä ruuveilla. Taitaa se sinne sittenkin mennä..?  Vanhaa umpiota sitten surutta silpuksi, ettei vain tulisi erehdyttyä palaamaan entiseen. Ja onhan tuosta tarkoitus rakentaa kiinnityspanta uudelle...  Varovaista testausta... Valo tulee oikeaan suuntaan ulos, uskaltaa siis jatkaa projektia...  Lähivalo...  H-nelosen kaukovalo...  Originaali-kaukovalo... Ilman päällyslasia nämä testit... Hieman tuo lasi hajottaa tuota kaukovalokuviota originaalilla, sille on lasissa jotain juttuja tällätty...  Vähän tuota piuhojen kanssa hieroskelua, sitä kun ei malta olla tekemättä...  Ja uudet testit, nyt päälilasin kanssa. Lähivalo...  H-nelosen kaukovalonen...  Ja se alkuperäinen kaukovalo. Nyt se ei ole enää ollenkaan niin pistemäinen kuin ilman tuota päälilasia..! Sitten tietysti kun tuota valoa tulee tuollai, ja lisääntyy hehkutettavia lankojakin, niin kaipa sitä sähkönsyöttiä pitää päivitellä..? Jotenkin ei kovin syvä luottamus ole noihin alkuperäisiin sähköihin, joita on jo "paranneltu" menneiden vuosien ja omistajien aikana, joten ajatus oli että tuolle pitää tehdä kokonaan uusi johtosarjansa. Lisäksi siihen pitää saada sellainen "katsastustoiminto", jotta saa kytkettyä valot siten että ne toimii kuten aiemminkin eli lähivalot palaa aina, eikä nuo lisätyt kaukovalot syty ikuna... Syy tähän on yli menevissä referensseissä, ja tämä kun on "liian" helppo rakentaa tuohon ohjaukseen mukaan...  Tästä se lähtee. Liittimien sisuskaluja kun ei enää saa, niin pitää niitä sitten purkaa vanhoista johtosarjoista. Näissä tapauksissa käytetään autojen sisältä otettuja palikoita, siis sellaisi mitkä eivät ole "valmiiksi hapettuneita", oletetaan niiden olevan tiettävästi eheitä... Tarkistetaan tietenkin ennen käyttöönottoa...  Tarkoitus kun oli tehdä tästä täysin Plug'n'Pray -tyyppinen ratkaisu, niin ensin piti ratkaista että miten saisi alkuperäisiltä valojen piuhoilta kätevästi riistettyä ohjauksen siten ettei tarvitsisi mitään piuhoja katkoa eikä paikkoja rikkoa. Asiahan ratkeaa helposti uhraamalla tähän vanha Boschin ilmamäärämittari, siinä kun on sopivasti juuri näihin valoihin käypäset liittimet... Silpuksi vain. Pahoittelut siitä ettei tästä ole enempiä kuveja, kamera oli reissaamassa tuon tuhoamisen aikoihin...  Liittimestä kun sai vihdoin metallia sen verran esiin että sinne sai juotettua piuhat kiinni, niin iski jotenkin epävarmuus sen kestävyydestä. Joten siis päätin valaa juotosoperaation jälkeen koko paketin epoksiin... Eipähän sitten enää tarvitse tuota ikuna availla, pitää siis onnistua kerrasta...  Tuossa vielä yksi "valutalkookuva"...  Saman epoksointi -operaation tein myös näille valoille meneville liittimille. Ne olisivat muuten olleet sellaisenaan kelvolliset, ja valmiiksi jollain massalla täytetyt, mutta se massa piti kaivaa pois siksi että tyhjiin paikkoihin piti tällätä lisää liittimiä lisääntyneiden liitäntätarpeiden takia..! Alunperin tuonne on kytketty vain kolme pinniä viidestä, nyt kaikki viisi. Alkuperäisessä kytkennässä sinne menee maajohto, pitkän ja lyhysen piuhat, nyt kulkee lisäksi toinenkin pitkä sekä lisäparkki...  Releitä on. Yksi lyhysille, toinen pitkille, kolmas "lisäpitkille"... Ja sitten tämä "karsastuskytkentä" aihetuttaa sen että pitkille kun tulee komento, niin vaihtorele vaihtaa H-nelosen tilaa, jos taas ollaan karsastuksessa, niin jätetään tila vaihtamatta eli lyhyset palaa kuten originaalissa...  Sulakkeita. Joka langalle oma. Harmaa piuha on "lisäparkki"... Tiedä sitten tuleeko tuota kytkettyä, mutta ompahan olemassa... Pirulliset on sitten polttimot vaihdettaviksi, jos noita ryhtyy käyttämään...  Ja koko johtosarja kuvattuna. "Karsastuskytkimelle" menevä piuha on vielä kelalla, kun ei tiedä paljonko sitä tarvitsee ja mitä kautta sen kabiiniin vetää ja minne siellä... Vielä kun sen vänkärinpuoleisen umpilon saisi silputtavaks niin vois mennä sitten ihmettelemään näiden asennusta..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 15.02.2009 21:39 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Hienoa mahtavaa, voiko tätä muuten kommentoida  Harmi, että minulla ollut ylimääräinen umpio meni jo dieselflossen 6-valokeulan hyväksi , mutta eiköhän noita pilkottavia Y3-umpioita löydy  . Pitääkin ajella Jyväskylän suuntaan joku pimeä synkkä ilta tuota testaamaan, kunhan sen toisenkin umpion saat tehtyä  Tai sitten Morvassa?
|
|
|
|
 |
Exam
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 23.02.2009 23:31 |
Viestit: 14
|
Mites olisi noi jälkiasennus zenonit, automaattinen korkeudensäätöhän löytyy... olisi sarja varastossa ja uudet umpiot myös... Jää varmaan alle 200egeen koko paketti netistä tilattunakin... ei oo vielä kokemusta, parinpäivän päästä näkyy:)
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 07.04.2009 11:08 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
onko XM:än valojen uudistuksista tullu lisää tietoa? miten meni käytännössä?
kun alkaa tuntumaan, että MustaKuukan (lähi)valoillekkin olisi jotain tehtävä, vaikka kohta kesä ja yötönyö onkin...
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 07.04.2009 12:20 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
cxtb2 kirjoitti: onko XM:än valojen uudistuksista tullu lisää tietoa? miten meni käytännössä?
Toinen tarkoitukseen varattu valaisin pyörii vielä minun takakontissani. Kun meni Morva yms. logistiset tilaisuudet ohi. Omasta valon parannusprojektista sen verran, ettei katsastuksessa huomattu koko asiaa. Valot näyttävät sen verran originaaleilta, ettei tarvinut alkaa todistella niiden laillisuutta... Uskon, ettei tuosta Jasun projektistakaan seuraa minkäänlaisia pohdintoja.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 07.04.2009 21:45 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
olisiko jollain "helposti" saatavissa tuon alkuperäisen lähivalo-umpion kiinnitysaukon mitat? (voiko tuota epäselvemmin selittää...) saattaisi riittää kiinnitysruuvien etäisyydet toisistaan...
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 08.04.2009 10:15 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
cxtb2 kirjoitti: olisiko jollain "helposti" saatavissa tuon alkuperäisen lähivalo-umpion kiinnitysaukon mitat? (voiko tuota epäselvemmin selittää...) saattaisi riittää kiinnitysruuvien etäisyydet toisistaan... 65mm x 150mm siis kiinnitysreikien paikat.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 08.04.2009 10:40 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Kiits.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 24.04.2009 23:50 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
tässä oma versio Y3:n umpiopäivityksestä, kyseessä siis linssi-umpio jossa pitkät ja lyhyet.
Liitteet: |

XM umpioP2.JPG [ 78.03 KiB | Katsottu 26216 kertaa ]
|

XM umpioP.JPG [ 114.66 KiB | Katsottu 26233 kertaa ]
|
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 25.04.2009 09:52 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Tulihan tuota viimeyönä käytännössä koettua, siis jo sen verran mitä nuo releet ja "toispuoleinen" asennus tekee... Paljon on kirkastusta tiedossa, sekä lisää valoa tiellä... Paremmantuntuinen lähivalo on, sekä huomattava parannus kaukovaloille kun "pudottaa pois" lähivalot sillä "karsastuskytkennällä", joka tällä hetkellä on vain piuha jota jonnekin maadoitettava on... Kyllä se tästä, kun joskus saa loppuun asti vietyä tuonkin, vaan yllättävän kätevästi tuossa moottorinvaihdossa sai heiteltyä palikoita paikalleen ilman että olisi tuntunut sen lisäaikaa projektiin sen vievän... Toki lisäreleet pitää vielä kiinnittää lopullisesti, kuten lisäsulakkeetkin...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Silver
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 25.04.2009 11:17 |
Viestit: 119 Paikkakunta: Espoo
|
Loistavaa reportaasia ! Nyt pitäisi järjestää vielä "Patonki-testi", eli mikä näistä kolmesta vaihtoehdoista on paras. ....jaa mikä on paras - siinäpä pohdintaa. -6 valo keula, álá Taabor, on varmasti individualistisin. -Bosch umpio, álá Jasu, on optisesti originaalein. -Linssivalo, álá cxtb2, näyttää helpoimmalta ? Mikä linssivalo muuten on tuossa cxtb2, versiossa ?
XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 26.04.2009 12:52 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
no tuo omaversio on kaasupurkaus-valo, D2S polttimolla, tuon sarjan hommasin ruåttista reilu vuosi sitten kokeiluja varten, ja nyt näytti sopivan XM:n keulallekkin... Hella:n valikoimiin (raskaankaluston puolelle?) on samanlaisia tullut, on olemassa useita eri kokoja ja polttimo-tyyppeja, H1-polttimosta lähtien. vaatii sopivimman löytäminen tiettyä "harrastamista", mutta niinhän nämä muutenkin... itse tuli hankittua 65mm. "kokoinen" linssi-umpio, suosittelen tähän 60mm. tai pienempää, niin ei tule niin ahdasta 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 01.05.2009 23:56 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Pitäskös tähän tällätä jotain tarinaa..? Tapahtuneista..? No, piuhasarja paikallaan on, sekä toiselle puolelle on jo asettunut muokattu ajovalo. Toiselle puolelle kun ei ole vielä pilkottavaa osaa saapunut, on ollut hieman toimitusketjussa epämääräisyyksiä... Vaan voisipa väittää että nyt noin viikon kokemuksilla, valoa löytyy ihan eri tavalla jo toisen puolen tälläämisen jälkeen kuin ennen, oma lisänsä on varmasti "terveemmällä" sähkönsyötölläkin. Lisäkivaa sitten saa siitä että lähivalot saa kytkettyä pois jos niin haluaa kun pitkiä käyttää, jolloin mukaan tulee vähän kaukovaloa... Aivan uskomaton olotila oli, kun väheni se lähivalon valaisema alue siitä läheltä..! Sais siis suksia kuuseen nämä nykyisten valojen keksijät, joiden mielestä on hyvä asia polttaa lähivaloja aina!!! Ja sitten siihen hifistelyosuuteen. Pitihän sitä sitten alkaa väsäämään katkaisijaa tuolle H-nelosen käytölle, että saa ne karsastukseen poiskytkettyä. Tietenkin tässä pitää käyttää alkuperäisen kaltaista katkaisijaa, kun vielä oli yksi ruutu tyhjänä minne sellaisen upottaa voisi. Vaan eipä tämä tietenkään ihan liian-plug-n-play vois olla, taustavalo ei tietenkään toiminut katkaisijassa eikä symboli ollut mieleinen...  Uhriksi sitten joutui etusumuvalojen nappula... Näitähän on tietenkin kertynyt "harrastajalle" nurkkiin ihan tärveltäväksi asti...  Ja ei kun palasiks. Pienillä kynsillä on kasassa tämä, niitä varovasti raottamalla mysteerio purkaantuu, pala kerrallaan. Mitään ei sinkoonnu silmille, joka yllätti suunnattomasti..!  Siellä se kärvähtänyt polttimo lymyää, pois pitäis saada, eikä varmasti mistään löytyisi uutta vastaavaa tilalle..?  Kovin on pienen ja hassun mallinen, ei toivoa tällaisen löytymiselle, varsinkaan tällaisena ylimääräisen pyhäpäivän iltana...  Joten, lähdetään ratkomaan asiaa toiselta suunnalta. Hätäisemmät ehkä arvaakin miksi tässä katkotaan katkaisijan sisäisiä kytkentöjä..?  Ehkäpä siksi koska polttimo sitten korvataan jatkossa LEDillä ja sen etuvastuksella. Mutta kun tilaa on turhan vähän, niin tällätään etuvastukseksi pintaliitosversio...  Meninpä sitten viilaamaan LEDin pään tasaiseksi, siinä toivossa että saisi tasaisemman loisteen aikaiseksi...  Ja sinne se sujahti..!  Seuraava toimenpide onkin sitten juotella niin LEDi kuin etuvastuskin kiinni katkaisijan piirilevylle kiinni...  Ja testaus, näyttäisi toimivan..!  Sitten vaan kasausta käänteisessä järjestyksessä, tämä salpasysteemi on hyvä voidella jotta se sitten seuraavat 15 vuotta taas jaksaa moitteetta toimia kuten tähänkin asti oli jaksanut tehdä...  Vielä uudelleentestaus kasattuna, edelleen näyttäisi toimivan. Voisihan tuon jo tuollaisenakin paikalleen laittaan, mutta kun kerran ilta näytti jo pimenevän eikä tuota olisi nähnyt paikalleen asentaa, niin päätin sitten vaihtaa tuon symbolin "mieleisemmäksi"...  Käyttönappula lähtee irti kevyesti vetämällä, siinä ei ole sen kummempia lukituksia. Tarkistin kyllä osien ollessa irrallaan...  Nappulan takaa näyttää tuo symbolikuvatus olevan hieman pienempi, joten se näyttäisi tulevan ulospäin painamalla kun sitä hieman opastaa..? Pitää siis kokeilla tulisiko...  Ensin pientä suostuttelua mattoveitsen terällä joka puolelta, tilaahan tälle toimenpiteelle ei juuri ole...  ...sitten saakin pienen ruuvarin kärjen jo väliin jolla pääsee varovasti vääntämään saumaa auki...  ...ja niin se vain näyttäisi olevan irtoamaan päin... Lopulta tuosta se irtosi kevyesti painamalla...  Tuollai... Sitten pitäisi keksiä että mistäs ja mikäs kuva tuohon tilalle. Läpikuultavahan sen pitäisi olla ja ehkäpä se saisi olla kaukovaloihin viittaava..?  ...vaan jälleen kerran projektin pelastaa Bx ja sen palikat..!  Siitä leikaten kaukovalon merkkivalon kohta irti, käyttäen alkuperäistä irroitettua palaa sapluunana...  ...ja siihen se sitten sopikin, aika kivasti..!  Taustalle sitten tälläsin kevyen kerroksen epoksia, toivottavasti se kuivuu riittävän läpikuultavaksi jotta LEDin valovoima riittää sen valaisemiseen... No, huomenna sen sitten näkee kuinka siinä kävi... Ja pääsee päivän valjettua suorittamaan kytkennät autoon...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 02.05.2009 14:21 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ulkoaskartelupäivä, kun sää oli tuollaanen enempi sellasta suosiva...  Tuonne olisi siis se "karsastuskytkin" tarkoitus laittaa, mistä piuhanpää työntyy toimettoman katkaisijan peitelevyn rakosesta... Siis tyhjä nappulan paikka tällaisessa autossa, sillehän pitää tehdä jotain..! Joskus vissiin vois nuokin paikat taas putsata, äkkiä ne (parissa-kolmessa vuodessa) näyttää keräävään kaikenlaista "jännää"...  Aloitetaan luonnollisesti irroittelemalla taaemman paneelin takareunasta rivi muita nappuloita, sekä tuo pieni lokero. Peilien säätöpaneelinkin voisi irroitella jo tässä vaiheessa... Nappulatkin irtoaa kun niitä pienellä ruuvarilla tms varovasti reunastaan kampeaa...  Itse paneeli ei sitten ole kiinni kuin pienillä kynsillä, paneelia pääsee kivasti vääntelemään ja raottelemaan kun em. osat on irroiteltu...  Takimmaisen paneelin jälkeen irtoaakin vastaavalla metodilla etummainen, tämä on vielä heiveröisemmän tuntuisesti kiinni, mutta se johtuu vain siitä ettei takimmainen paneeli ole enää sitä kiinni pitelemässä...  Tulevan nappulan valoille voikin sitten sähköt ryöstää sopivaksi katsomastaan paikasta, mielestäni luonnollinen paikka sille on haaroittaa toisista nappuloista niiden valojen sähköistä. Näissä olivat sähköt liittimissä miinus B1 ja plusa B3...  Liitokset tuli näihin tehtyä kääntämällä auki vedonpoisto-osuus liittimestä, puristamalla sinne kaveriksi lisäpiuha ja juottamalla nippu kasaan...  ...ja kutistelusukkaa päälle. Eiköhän näistä taas jonkinlaiset tullu..?  Tuonne se lisätty piuha sit pitäis taiteilla sekaan, onneksi konsolin reunassa on tilava kanava missä kulkee piuhaa muutenkin, siellä mahtuu siirtämään tuon liittimenkin sujuvasti tuonne vaihdekepakon vierelle..!  Jälleen kasausta käänteisessä järjestyksessä, helppoa ja hauskaa. Tässä huomaa nämä värikoodaukset liittimissä, ei voi vääriin paikkoihin vääriä nappuloita laitella jos vain yhtään värisilmää löytyy. Lisäksi tietenkin näissä on erilaisia mekaanisia haittoja estämässä ettei eriväriset osat käy vaikka kuinka yrittäisi väkisin...  Ja siellä se nyt sitten on, kasattuna, odottamassa hämärää että pääsee oikeasti testaamaan merkkivalon näkyvyyttä. Himmeältähän tuo aamusella vielä testatessa epoksin läpi katsellessa näytti, joten vaihdoin sen LEDin sinisävyiseen mukavalkoiseen ns. superkirkkaaseen tuossa aikani kuluksi...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 02.05.2009 19:37 |
|
Toiset tekee mitä osaa, Jasu tekee mitä haluaa. 
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 02.05.2009 22:03 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Lahti
|
Lainaa: Sais siis suksia kuuseen nämä nykyisten valojen keksijät, joiden mielestä on hyvä asia polttaa lähivaloja aina!!! Samaa mieltä vaikkei auto sama olekkaan, xantiasta moisen älyttömyyden poistin eikä noita jatkuvasti palavia lähivaloja todellakaan ole takaisin kaivannut, vaihtava rele mahtuu just valojen kopan sisään eikä yhtään alkuperäistä johtoa tarvitse muuttaa, pari pitää tehdä lisää.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Ishmael
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 03.05.2009 11:26 |
Viestit: 343
|
"Joskus vissiin vois nuokin paikat taas putsata, äkkiä ne (parissa-kolmessa vuodessa) näyttää keräävään kaikenlaista "jännää"..." Täällä päin keskikonsoli menee vastaavaan kuntoon alle vuodessa  Saisikin pysymään aina puhtaana... Tulikin mieleen mainituista "aina palavista lähivaloista", että eikös XM:n vilkku-umpioihin, joissa on paikat sumuvaloille mutta ei sumuvaloja, niin voisi asentaa huomiovalot? Joku Hellan valmistama kasari/ysäri-huomiovalosarja sinne sovitellen sisään ja yksinkertainen relekytkentä suoraan parkeista herätevirta releelle + virta polttimoille suoraan akulta sulake-johdon-väliin-systeemillä -> huomiovalot palaisivat aina kun laittaa valoviiksestä parkit erikseen päälle? Voisi näyttää jopa hyvältä 
"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 03.05.2009 22:53 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Lahti
|
Ishmael kirjoitti: Tulikin mieleen mainituista "aina palavista lähivaloista", että eikös XM:n vilkku-umpioihin, joissa on paikat sumuvaloille mutta ei sumuvaloja, niin voisi asentaa huomiovalot? Joku Hellan valmistama kasari/ysäri-huomiovalosarja sinne sovitellen sisään ja yksinkertainen relekytkentä suoraan parkeista herätevirta releelle + virta polttimoille suoraan akulta sulake-johdon-väliin-systeemillä -> huomiovalot palaisivat aina kun laittaa valoviiksestä parkit erikseen päälle? Tämä ei poista sitä varsinaista harmin aiheuttajaa eli että noi lähivalot palaa aina kun on valot päällä myös pitkien kanssa, ongelman ratkaisu on tosin helppo, lähivalojen johtoihin vaihtava rele joihin pitkiltä ohjaus. Huomiovalothan pitäisi pykälien mukaan palaa aina kun on virrat päällä mut ei valoja, ennen piti aina samalla palaa myös parkit mut nykyisin kait riittää pelkät huomiovalot yksinään?? ainakin osassa uusista autoista on näin.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 04.05.2009 07:39 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
kyllä se on ihan hyvä, että takanakin kiiluu jotain  , ja parkkien kytkeminen on helpoin tapa saada taakse valoa?
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 01.07.2009 12:27 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
|
|
|
 |
Ishmael
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 01.07.2009 21:31 |
Viestit: 343
|
Häh  Mistäs noita keltaisia lasikupuja saa??? Tänne kans x 4 kpl, kiitos 
"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 01.07.2009 21:47 |
|
Ishmael kirjoitti: Häh  Mistäs noita keltaisia lasikupuja saa??? Tänne kans x 4 kpl, kiitos  Noille olis kyllä käyttöä.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 01.07.2009 22:38 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
kai noita keltaisiakupuja fransmannien purkamot on täynnä... ihan ruuveilla on kiinni umpiossa, vaihdettavissa "Suomi-umpioon" sinne vaan keräämään talteen tässä vielä yksi "tiiseri" jonka on voinu nähdä jo ACRy:n kesämeetti-kuvissa unkissa... 
Liitteet: |

XMkelt.JPG [ 101.42 KiB | Katsottu 26191 kertaa ]
|
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xm:n ajovalopäivitystä Lähetetty: 02.07.2009 13:50 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ootte te kyllä hölmöjä noine kupuinenne Mulla on Ranskan kaverilta näitä tulossa. Se kyllä oli kuolla nauruun kun kuuli mun häpeillen kysyvän näitä kupuja XM:ään. no katsotaan montako tulee... Edellä kirjoittaneella on etuoikeus toistaiseksi.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
|