Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 06.02.2012 18:29 

Viestit: 21
Tulsku kirjoitti:
Pitää tähän väliin kommentoida, että jos en ihan väärin muista, niin tuo C5:n lämmittämätön huohotinputki maksaa jotain 170 euron hujakoilla, lämmitettävän hintaa en uskalla edes ajatella. Suoraan sanottuna karmea hinta muoviputkesta, joka on vielä idioottimaisesti haitariputkea, että varmasti kerääntyy kaikki töhkä ja vesi sinne seinämille.

Sitrosella lämmitetty putki 157e, hirveä hinta :!: , mutta pakko oli tilata kun vanha meni palasiksi pakkasessa.
Paikallinen merkkiliike Mikkelissä tarjosi samaa 179e:lla.

Onkohan uusikin samaa kovamuovista haitariletkua?!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 06.02.2012 23:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Miten olisi jos lämmittäisikin itse huohotinpurnukkaa sisäkautta, luulisi olevan tehokkaampi tapa kuin jossain yhdessä letkussa oleva vastus, joka ei ilmeisesti edes ole letkun sisäpuolella :roll:
Eikös se lämpö kulkeudu siitä eteenpäin kaasuvirtauksen mukana :idea:
Hehkutulppa taitaa olla liian raju kuumentaja, mikäs olisi sopivasti laimeampi :?:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 07.02.2012 22:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Paikkakunta: Espoo
Pohdin aikoinaan myös samaa..... Pohdinnoissa päädyin ajatukseen, että jäähdytysneste olisi sopivan turvallinen, varma, ja kuitenkin riittävän kuuma. Sattui kuitenkin niin, että silloin oli akuutti "tilanne päällä", eli oli löydettävä nopea ratkaisu - että liikkuminen voisi jatkua kelistä huolimatta. Tein sitten tuon letkumuutoksen, joka osoittautui toimivaksi, ja kuten monet tilapäiset ratkaisut, sekin muuttui pysyväksi.

Sen verran kuitenkin käytin jäähdysnestettä apuna, että tuon panssariletkun niputin osan matkaa vesiletkun kaveriksi. Ajatuksena oli, että metallinen letku lämpiää ja varmistaa vielä systeemin hengitystä. (panssariletku on muuten halkaisijaltaankin juuri sopiva tuon letkun jatkoksi).



XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 07.02.2012 22:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Paikkakunta: Espoo
Siis keskeneräiseksi ajatukseksi jäi, että jos ylävesiletkulle olisi tehnyt Y-haaran, jonka olisi sitten
kierrättänyt tuo huohotinpurnukan vaipan kautta. :idea:

Jäähdytysnestettähän on käytetty mm. kaasuttimien ryyppykoteloiden lämmitykseen, eli siinä olisi vanha idea avuksi tähänkin pulmaan. Autotehtaita ei kuitenkaan kiinnosta tällaisten Euroopan äärialueiden ongelmat ? (Pojan Baijerilaisessa jäätyi myös huohotin lauantai iltana, jota sitten rassailtiin ja sulateltiin viikonloppuna ) :?

Tuli mieleen vielä yksi lämmitysratkaisu kaasutin aikakaudelta: Golf II- mallissa oli kaasarin kurkussa lämmitettävät piikit ("siili"), jolla saatiin kylmä kone vetämään heti hyvin, ja ilman nikotteluja.



XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 07.02.2012 23:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Noita kaasarin lämpölaippojahan on vaikka missä, Nissan Synnyssäkin :mrgreen:
Tuossa kun olen "sulatellut" asiaa niin mieleen tuli Boschilaisen naftafilsun pohjaproppulämppäri, se puikko olis helppo laittaa purkin kanteen M8 jengalla.
CuNi-jarruputkesta olis helppo tehdä vesilämppäri, mutta se vaatisi letkumodausta. Jäi teorian asteelle kun siirryin pohtimaan tuota "sähkölämpöä sisälle" tapaa.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 08.02.2012 00:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Paikkakunta: Espoo
No nythän alkaa löytyä ideoita 8-)

Ajattelin että tuossa vesilämmityksessä olisi sekin hyvä puoli, että siitä saisi jälkilämpöä
sammutetulle koneelle, koska tuo ajon jälkeinen kosteuden tiivistyminen tuntuu olevan yksi
pulma tilanteista.



XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 08.02.2012 22:21 

Viestit: 6
Paikkakunta: Nokia
Ongelmat loppuivat haitariputken puhdistamiseen. Joku tuossa aikaisemmin epäilikin tuota kurttuprofiilia ongelmien aiheuttajaksi, alkaa vahvistumaan sama käsitys.

Nimittäin Toyota Corollassa samaista virkaa toimittava putki on pikkuisen ohuempi, tosin lyhyt (n. 20cm) sileä letku, joka lähtee venttiilikopan ylimmästä kohdasta keskeltä, imusarjaan taaksepäin. Eipä ole tuollakaan letkulla minkäänlaista suojaa pakkasilmaa vastaan. Corollassa ei ole ikinä käytetty mitään maskinsuojaa eikä pahveja, ja auto on 14v vanha. Letkua ei tietääkseni ole puhdistettu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 10.02.2012 00:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Niin, paljon lienee vaikutusta silläkin pääseekö sinne letkuun jotain jäätyväksi kelpaavaa. Jos sen vetisen öljyliman pääsy letkuun on Toyotassa jotenkin saatu estettyä tai minimoitua, niin mikäs siellä jäätyisikään?



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 10.02.2012 00:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Eipä Toyotan parempi polttoainetaloudellisuuskaan vaikuta niin paljoa tuohon, että asialla olisi oleellista eroa. Se nyt vaan on Japaniassa ollut fiksumpi inssi asialla silloin, kun huohotin on suunniteltu. Eikä pannahisen ekonomi ole päässyt asettamaan liian tiukkoja kustannusrajoja.
Ja muistutettakoon taas, että ei nämä asiat ole uusia tai erikoisia. Jo vanhoissa B-sarjan Vålvå-moottoreissa oli huohotinmurheita. Vaikka kyse oli arktisiin oloihin suunnitellusta lumitraktorista yli 40 vuotta sitten...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 10.02.2012 19:42 

Viestit: 6
Paikkakunta: Nokia
Yksi ratkaiseva tekijä saattaa olla se että C5:n kone on "väärin päin" nähden Toyotaan. Itse asiassa kaikissa etuvetoautoissani pakosarjan puoli on ollut menosuuntaan (Opel, VW), takavedoissa (Ford, MB) se sattuu olemaan tasapuolisesti sivulla :) .

Putki Citikassa on liian soukka sen pituus huomioon ottaen.


Tuttavani kertoi jäätymismurheista Peso 405 kanssa aikanaan (1.9 kone), imusarja menosuuntaan ja huohotinputki ottamassa kylmän viiman vastaan.

Täyssynteettisen moottoriöljyn ei pitäisi höyrystyä edes siinä määrin, että öljyhöyryä pääsisi huohotinputkeen ja jämähtäisi siellä sitten kosteuden ja alhaisemman lämpötilan kanssa mössöksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 10.02.2012 20:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
pelkkää luuloo noitten öljyjen vaikutuksesta jäätymineen. kyllä syyt löytyvät ihan muualta. tuollon niin paljoo juttua ongelman ratkaisuksi , joten en enää edes viitsi alkaa kertaamaan niitä.
mullon koneena XU 5 ykspiste ruiskulla eikä oo mitään lämmittimiä yhdessäkään letkussa . mutta KEULA on SUOJATTU VIIMALTA.
ajomatkaa per suunta on 22 km ja kone on tolpassa kiinni ennen lähtöö.
ei MITÄÄN ONGELMAA öljyjen ( eioo mitään mobilia/castroli/yaccoo/essoo/totalia vaan ihan tarjousladosta haettua synteettistä epämääräisellä nimikkeellä kulkevaa öljyä. en ole pätkääkään kiinnostunut ( edelleenkään ) purkin etupuolen mainoksista , vaan ja ainoastaan API/ACEA:n hyväksymismerkinnöistä. ( ne on niitä jotka ovat pikkusen pienemmällä printattuna purkin johonkin syrjäisempään nurkkaan ) päämainoksen jonnekkin taustalle piilotettuna.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 10.02.2012 20:23 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Onko masalla viellä fordin v-4 toiminnassa, niissä kun oli vaivaa ventiilin tiivisteissä? uusimmaissa venttiilivarret on venttiili nosturin eli kupin suojaamassa tilssa johon öljy ei pääse valumaan ollenkaan, koska sillä ei ole vapaa yhteys ventiilivarteen, uudet tiivisteet ovat silikoni perusteisia jotka eivät kovetu :roll:



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 10.02.2012 21:45 

Viestit: 2699
kokemjne kirjoitti:
pelkkää luuloo noitten öljyjen vaikutuksesta jäätymineen. kyllä syyt löytyvät ihan muualta. tuollon niin paljoo juttua ongelman ratkaisuksi , joten en enää edes viitsi alkaa kertaamaan niitä.
mullon koneena XU 5 ykspiste ruiskulla eikä oo mitään lämmittimiä yhdessäkään letkussa . mutta KEULA on SUOJATTU VIIMALTA.
ajomatkaa per suunta on 22 km ja kone on tolpassa kiinni ennen lähtöö.
ei MITÄÄN ONGELMAA öljyjen ( eioo mitään mobilia/castroli/yaccoo/essoo/totalia vaan ihan tarjousladosta haettua synteettistä epämääräisellä nimikkeellä kulkevaa öljyä. en ole pätkääkään kiinnostunut ( edelleenkään ) purkin etupuolen mainoksista , vaan ja ainoastaan API/ACEA:n hyväksymismerkinnöistä. ( ne on niitä jotka ovat pikkusen pienemmällä printattuna purkin johonkin syrjäisempään nurkkaan ) päämainoksen jonnekkin taustalle piilotettuna.


- Auto BX 1,9 -91 aj. 330 000 km. Ollut meillä reilut 4 vuotta. Sinä aikana 25 000 km. Huoltohistoriaa ei tiedossamme.
- Viime viikkojen ajot: pari/kolme kertaa viikossa 7,5 km:n matka eestaas.
- Ulkolämpötilat -20 °C:n kahta puolta.
- Moottorilämmitin ei toimi. Hätäapuna 1 kW:n lämpöpuhallin kohti öljypohjaa tunnin pari ennen lähtöä
- Moottoriöljy Teboil Silver 10W/40
- Alla kolmeen kuvaan linkit, jotka äsken kävin ottamassa
- Öljyntäyttöaukon suu
- Öljyntäyttöaukon korkki
- Lisäviimasuoja ja ehkä se tärkein
- Puskurissa on myös viimasuoja tuon jäähdyttäjän ja koneen välissä olevan pahvin lisäksi.
Kuten kuvista on nähtävissä, ei ripettäkään huohotusmoskaa.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 11.02.2012 17:36 

Viestit: 21
immoT kirjoitti:
Tulsku kirjoitti:
Pitää tähän väliin kommentoida, että jos en ihan väärin muista, niin tuo C5:n lämmittämätön huohotinputki maksaa jotain 170 euron hujakoilla, lämmitettävän hintaa en uskalla edes ajatella. Suoraan sanottuna karmea hinta muoviputkesta, joka on vielä idioottimaisesti haitariputkea, että varmasti kerääntyy kaikki töhkä ja vesi sinne seinämille.

Sitrosella lämmitetty putki 157e, hirveä hinta :!: , mutta pakko oli tilata kun vanha meni palasiksi pakkasessa.
Paikallinen merkkiliike Mikkelissä tarjosi samaa 179e:lla.
Onkohan uusikin samaa kovamuovista haitariletkua?!

Paketti sitroselta tuli,
Oli samanlaista letkua mitä vanhakin, eli pitää käsitellä tosi varovasti -20 pakkasella.
Sähköjohtoja ja liitintä ei tullut tietenkään paketissa mukana :!: , tinasin johdot suoraan liittimen, ja toisen pään imusarjan lämmitysvastusten johtoihin. Kannattaa putsata samalla tyhjäkäyntimoottorin ympäristö, siellä oli kivasti mustaa öljytöhnää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 11.02.2012 19:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
Ranu. juuri tuota tarkoitin. kunnon suojaus on kaiken aa ja ....olikos se å vai ö :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 11.02.2012 20:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Viime talvena 8v xantia puhalsi iloisesti öljyt mäkeen. Tuli sitten laitettua kunnon viimasuojaukset,eristin huohotinletkut vesiputkisuojalla,sekä keula tukkoon. sama juttu tänä vuonna ja pelaa.
Riitti kun kerran joutu pesemään moottorin talvella ulkona painepesurilla :evil:



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 12.02.2012 10:50 

Viestit: 127
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
catmatti kirjoitti:
Onko masalla viellä fordin v-4 toiminnassa, niissä kun oli vaivaa ventiilin tiivisteissä? uusimmaissa venttiilivarret on venttiili nosturin eli kupin suojaamassa tilssa johon öljy ei pääse valumaan ollenkaan, koska sillä ei ole vapaa yhteys ventiilivarteen, uudet tiivisteet ovat silikoni perusteisia jotka eivät kovetu :roll:


Ei ole Fordia, ei ole koskaan ollutkaan, eikä tule. Kokemuksen kautta eli vahingossa tuli todettua tämä venttiilivarren tiivisteiden vaikutus huohotukseen. Talven 2004 ajelin XM:llä 2.0i, ajettu n. 130000km. Öljyä kului jonkin verran ja savutustakin esiintyi. Huohotintöttöröä sai puhdistella miltei viikoittain. Ennen seuraavaa talvea sitten vaihdoin venttiilivarran tiivisteet. Savutus loppui samoin öljyn kulutus. Seuraavana talvena ei myöskään ilmennyt enää huohottimen jäätymistä. Tämä pisti miettimään miten voi venttilivarren tiivisteiden uusiminen vaikuttaa huohottimen jäätymiseen? Mietinnän lopputulos oli se, että pakokaasuja on täytynyt päästä vuotamaan venttiliohjaimien kautta venttilikoppaan ja sieltä huohottimeen, jonne pakokaasuissa ollut kosteus tiivistyi ja jäätyi. Mitään lisäeristeitä ja lämmittimiä en huohotinputkiin ole laittanut ja ainakaan tähän päivään mennessä ei ole huohitinongelmia enää ollut. Nyt on myös Xantialla 1.8 8v-koneella kolmas talvi menossa ilman ongelmia. Ennen ventiilivarren tiivisteiden vaihtoa oli tapana tuollakin heitellä öljyjä ulos koneesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 12.02.2012 12:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Jotain satunnaista muuttujaakin tuossa jäätymisessä on.

Edellistalvena samalla autolla ei ollut ongelmia, ja helmikuu oli kyllä kylmempi kuin nyt. Öljy 10W-40 osasyntinen (jäi syksyllä koneeseen) eikä viimasuojaa.

Ja nyt 5W-40 täyssyntisillä, viimasuoja paikallaan, mutta jääti. "kokemjne" tuossa öljystä jo kommentoikin, ja tosiaan ainoa sen vaikutus tulee ylipitkästä vaihtovälistä.

Vv-kumit ihan yhtä kelvot, pitkä pystyputki eristetty nytkin, ajo samanlaista eli mukana pidempiä maatierupeamia eikä pelkkää kaupunkipätkää. Ja jäätyminen tuli 2h maatiesiivun jälkeen, enkä jättänyt suoraan parkkiin, vaan ajoin vartin kaupunkia viimeiseksi.

Moottorin suuntakaan nyt ei ole ainoa syy, koska takavetoisissa pitkittäismoottorilla homma yleensä toimi. Ja kun muistelen, niin olihan minulla yksi 240 Mese joka huohotti kuin ryhävalas muttei jäätänyt eli ei ne surkeat vv-kumitkaan välttämättä aiheuta.

Ja XMmän putkikaan ei ole ihan mehupilliä, ei siis ne joilla on merkitystä tähän. Tuo C5 "Kurttuletku" ei ole hyvä, eli se selvä ongelmakohta.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 huohotin jäätyy...
ViestiLähetetty: 12.02.2012 12:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Tuossa viikko takaperin oli naapuri mekaanikon mukaan tullut yksi vm2005 9-5 saabi pajalle,oli sylkenyt öljyt mäkeen,omistaja oli lisännyt öljyä ja jatkanut matkaa. 10km ajoa öljyvalo palaen ja korjaamolle päästessä kone kolisi niin että tuomio oli selvä. Muillakin merkeillä on näitä ongelmia



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: