|
Kirjoittaja |
Viesti |
Jogge
|
Viestin otsikko: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 26.04.2009 20:10 |
Viestit: 6 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
Nyt ei tunnu onnistuvan mikään tuon JTJ:n -99 breikkixantian kanssa. Takapallot tekisi mieli vaihtaa, mutta eihän ne vanhat halua sieltä pois lähteä  Takapään korkeudensäädinkin rupesi ryppyilemään, eikä ilman apua suostu menemään ala-asentoon  On se toki jumitellut jo pitkään, mutta nyt tekisi mieli saada se korkeudensäätöventtiili irti puhdistamista varten. Korkeudensäätöventtiilin irrotuksessa on ongelmana hydrauliputket, jotka tuntuvat olevan jämähtäneet kiinni varsin tiukkaan  Kemikaalien kanssa on läträtty ja työkaluja on kokeiltu monenlaisia, mutta liittimien pehmeä metalli ei oikein kestä vääntämistä. Millä näitä olette irrotelleet? Auttaako kuumentaminen? Jousipallojen irrotuksen ongelmana on sopivan työkalun puute. Täytyy huomenna käydä kauppoja kiertelemässä, tai kehittää itse jotain  Yksi ketjutoiminen öljynsuodatinavain tuli kokeiltua ja sehän ei sitä vääntöä kestänyt. Kesärenkaatkin pitäisi vielä vaihtaa, mahtaakohan lähteä talvirenkaatkaan irti 
Xantia Break 1.8i 16v Exclusive -00
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 27.04.2009 00:03 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Jogge kirjoitti: Jousipallojen irrotuksen ongelmana on sopivan työkalun puute. Täytyy huomenna käydä kauppoja kiertelemässä, tai kehittää itse jotain  Yksi ketjutoiminen öljynsuodatinavain tuli kokeiltua ja sehän ei sitä vääntöä kestänyt. On tämä ongelma ratkaistu ennenkin ilman oikeita työkaluja. Hitsaa pallon päähän reilun kokoinen mutteri (avain väh. 30 mm) ja käännä auki. Tarvittaessa käytä avaimessa jatkoa tai käännä tunkilla... Itse uskoin wanhan takapallon (ehkä alkuperäinen paineistettuna? kyseisellä xantialla silloin jo ikää yli 10 vuotta) taltalla lähtevän ja hakkasin puhki asti, eikä lähtenyt. Sitten joutuikin rakentamaan jo sylinterin ja tallin lattian väliin työkalun pitämään sylinteriä paikoillaan. Palloa vääntäessä alkoi auton nurkka ensin nousta ilmaan, ennen kuin lähti melkoisen pamauksen saattelemana pallo aukeamaan. Pysyivät kierteet(kin) ehjinä kuitenkin. Sitten palloja kiinnitellessä muista rasvata kierteet, ettei tarvitse seuraavalla kerralla hitsata.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 27.04.2009 07:58 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Ja lisätään vielä tuohon, että pallot kierretään käsin kiinni, ei millään avaimella hampaat irvessä. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
xmfani
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 27.04.2009 08:39 |
Viestit: 574 Paikkakunta: Loimaa
|
Niin ja autossa paineet,kun irrotat palloa,ja laita poltto öljyä sinne pallon ja rungon väliin, lämmitä puhaltimella ja tee tuo muutaman kerran,niin aine pääsee keirteisiin,sit lekalla iskuja päähän muutama,sit kunnon ote,ja vääntö,jos liikahtaa,niin sit paineet pois,pitäis irrota käsin loput,ja niin kuin muissakin,KÄSIN KIINNI::
jarmojuhani.cederlund@gmail.com Loimaa
|
|
|
|
 |
Silver
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 27.04.2009 21:46 |
Viestit: 119 Paikkakunta: Espoo
|
Mielestäni se on juuri se pallon, ja rungon (jousitolpan) välipinta joka nappaa jumiin. Ruoste yms. tekee pinnasta, kuin hiekkapaperit vastakkain, ja johan puree.. Eli siihen väliin asentaessa kuparirasvaa. Ja tiiviste ensin paikoilleen siihen jousitolpan uraan, ja sitten pallo paikoilleen.
XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 27.04.2009 22:33 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tuohon voi auttaa, kun kraapii muhvien tyvet puhtaiksi ruostekarpasta ja suihkuttee jotain "CRC-penetrolia" (tai punaista Corox:ia), muutaman päivän välein. Auttaa joskus. Jopa niin hyvin, että on tullut ihmeteltyä, miks´ei ollutkaan tiukassa.
|
|
|
|
 |
xmfani
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 28.04.2009 07:31 |
Viestit: 574 Paikkakunta: Loimaa
|
Mutta tuo työ kalu on hyvä.Se ajaa asiansa,ja mikä parasta,sen voi kaikki tehdä itse. Ei muuta kuin jatkoja sinne,ja lämmitä niitä liitoksia ja öljyä. Yks kesän merkki,pallojen vaihto.
jarmojuhani.cederlund@gmail.com Loimaa
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 28.04.2009 09:45 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
rmattila kirjoitti: Xantiasta en tiedä mitään, mutta Beksissä takapallojen vaihto on sujunut ilman ähräämistä tuommoisella konstilla. Xantiasta otattaa takapyörät pois että samanlainen mahtuu eikä silti mahdu kovin hyvin. Omasta en saanut toista takapalloa irti joten jouduin pistämään venttiilin ja paineistamaan auton alla.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 28.04.2009 10:13 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Jogge kirjoitti: Korkeudensäätäjälle en ole saanut vielä mitään tehtyä. Yksi putkista näytti irtoamisen merkkejä, kun sitä putkipihdeillä kokeilin irrottaa, mutta laitoin kuitenkin takaisin kiinni, sillä liittimet vaikuttavat menevän niin huonoon kuntoon voimankäytöstä, että putkien takaisinsaaminen taitaa olla kovin hankalaa. Mitähän sitä tuon kanssa oikein tekisi?  Jos putki on vaihtoon menossa, ei muuta kuin sivuleikkureilla tyvestä poikki ja juntturi voimahylsyn kanssa auki. Jos putken meinaa säästää, ja juntturi on jo vähän mennyt pyöreäksi, niin voimankäytölle ei oikein liene vaihtoehtoja. Lämpöä voi varovasti annostella, mutta tiivisteet menee sitten vaihtoon, ja lähellä lillivä LHM asettaa omat rajoituksensa lämmöntuonnille. Kuuskanttinen avolenkki (mallia tuommoinen) on noissa hommissa hyvä kalu, mutta ei varmaan enää auta, jos juntturin kulmat on jo saatu sorvattua pyöreiksi.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 28.04.2009 10:45 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
Perinteisten jarruputkien ja hydeputkien irrotukseen paras työkalu on Knipexin siirtoleukapihdit, joissa leuoissa ei ole karhennusta ja leuat liikkuvat samansuuntaisesti kuten jakarissa.
Ellei kulmia ole nuljattu pyöreiksi, tolla on lähtenyt aina. Jos taas kulmat on kadonneet, paras työkalu on Bachon n.150 mm pitkät putkitongit.
Itse en enää yritäkkään avata jarru/hydeputkia kiintoavaimella.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 28.04.2009 16:24 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Teme kirjoitti: Itse en enää yritäkkään avata jarru/hydeputkia kiintoavaimella. Jarruputki(lenkki)avain onkin varmasti sopivampi työkalu tuohon hommaan.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 28.04.2009 16:44 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
laakeri kirjoitti: Teme kirjoitti: Itse en enää yritäkkään avata jarru/hydeputkia kiintoavaimella. Jarruputki(lenkki)avain onkin varmasti sopivampi työkalu tuohon hommaan. Kokemuksen perusteella noi avolenkitkin tahtoo venyä. Toki ne on hyviä ahtaissa paikoissa, muuten käytän Knipexiä.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 28.04.2009 17:51 |
Viestit: 255
|
Teme kirjoitti: laakeri kirjoitti: Teme kirjoitti: Itse en enää yritäkkään avata jarru/hydeputkia kiintoavaimella. Jarruputki(lenkki)avain onkin varmasti sopivampi työkalu tuohon hommaan. Kokemuksen perusteella noi avolenkitkin tahtoo venyä. Toki ne on hyviä ahtaissa paikoissa, muuten käytän Knipexiä. Tässä kohtaa tullaankin alueelle jossa itsekin on pakko yhtyä laatutyökalujen mainostamiseen. Nimittäin hankin aikanaan Facomin juntturiavaimet, ja ne toimii ihan eri lailla kuin esim. Bilteman myymät vastaavat, tosin hintakin taisi olla vähintään kymmenkertainen. Sen tuntee ihan näpeissään kun avaa jotain tiukassa olevaa juntturia, Facom ei leviä, pehmeämmästä tavarasta tehdyt antavat periksi.
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 28.04.2009 22:03 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
12Soupapes kirjoitti: hankin aikanaan Facomin juntturiavaimet, ja ne toimii ihan eri lailla kuin esim. Bilteman myymät vastaavat, tosin hintakin taisi olla vähintään kymmenkertainen. no kyllähän laatuavaimesta voi sen 15 euroa maksaa, eihän niitä tartte kuin paria kokoa. Itsekin ostan aina irtokamana sen kalliimman, niillä korvataan niitä halvempien sarjojen hajonneita.. Tai sitten heräteostoksena Liukkosen Pultin alelaarista stahlwillen tai gedoren avaimia euron-kaks per kipale.. Sieltä löytyy yleensä Citikan kanssa tarvittavat koot eli 11, 16, 18, 24 mm 
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 29.04.2009 06:39 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Yes, Turun Työkalutukun, myös aikoinaan Ingman:in vastaavassa laarissa on sukelleltu. Löytöjä silloin, tällöin. Vaikka ns. *halpiskaluja en ole vielä hajalle saanut. Ja sekin mahdollisuus vähenee koko ajan, kun ikää tulee jatkuvasti lisää ja voimat heikkenevät! Tai tulevat heikkenemään. *: Tiedä siten, olisiko bilteman takuukalut niitä halpiksia. Joitain olen takaisin vienyt, ennen hajoamista! En muista, oliko takuu..., mutta kiintoavaimen leuat levisivät joustaen. Niitä samoja ei enää näy myynnissä. Palaututettuja kamoja ovat myös pienet, punaiset hallitunkit. Runkokieroja. On palautettu biltemaan, ohlsonille. Kaksi muuta sellaista tunkkia on pettänyt. Toinen rojautti BX:n alas, ei vahinkoja, onneksi. TUKESia kiinnosti vain myyjäliike, ei itse ongelmatavara; ei kiinnostanut.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 29.04.2009 08:00 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
12Soupapes kirjoitti: Tässä kohtaa tullaankin alueelle jossa itsekin on pakko yhtyä laatutyökalujen mainostamiseen. Nimittäin hankin aikanaan Facomin juntturiavaimet, ja ne toimii ihan eri lailla kuin esim. Bilteman myymät vastaavat, tosin hintakin taisi olla vähintään kymmenkertainen. Sen tuntee ihan näpeissään kun avaa jotain tiukassa olevaa juntturia, Facom ei leviä, pehmeämmästä tavarasta tehdyt antavat periksi. Jep. Sama ongelmahan on lähes kaikissa Bilteman työkaluissa. Helppoahan niille on 10 vuoden takuu antaa, kun ovat melkein kumia...  Ei niitä hajalle saa... kääntäessä antavat periksi ja otteen irti laskiessa palautuvat muotoonsa...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 29.04.2009 09:49 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
ealab kirjoitti: Tuohon voi auttaa, kun kraapii muhvien tyvet puhtaiksi ruostekarpasta ja suihkuttee jotain "CRC-penetrolia" (tai punaista Corox:ia), muutaman päivän välein. Auttaa joskus. Jopa niin hyvin, että on tullut ihmeteltyä, miks´ei ollutkaan tiukassa. Mielestäni yksi parhaita konsteja on tuo. Itse teen niin että pari päivää ennen työnaloitusta lasken liitoksen päälle CRC:tä tai muuta vastaavaa ruosteen jyrsijää ja het CRC:n päälle pari tippaa 90W peräöljyä. Näin CRC tunkeutuu rauhassa öljyn alla ja lopulta vie mukanaan vähän öljyäkin huokosiin. Öljy myös estää hyvin CRC:n poishaihtumista.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Tansju
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 29.04.2009 19:14 |
Viestit: 4
|
Toivottavasti en nyt pahasti varasta tässä aiheitta, kun lisään oman ongelmani XM:n kanssa samaan topickiin. Eli tosiaan tuon saman samperin hydeputken irroitus takajousisylinteristä on ongelmana, se mokoma kun ei kumarra kovemmallekaan voimalle(muutamaan otteeseen nyt koittanut, tuloksena mutterin kulmien rispaantumisen alut -.-), ja lisää ongelmaa aiheuttaa se, ettei järjestelmään tule paineita koska sylinteri vuotaa lhm:t pihalle, ja näin ollen ylösnostaminen ja renkaan poistaminen on meiläisen tunkkivalikoimalla melkolailla täys mahdottomuus(onneksi on käytössä edes pukit joille auto ajaa). Kysymys onkin siis oikeastaan sama kuin jo aikaisemminkin, eli mitäs suosittelisitte hydeputken irroitukseen, ja lisäkysymyksenä se että tuo kyseinen hydeputki näyttää olevan vain 10 cm pätkä, jonka jälkeen on liitos kumista, minkä jälkeen jatkuu taas metallisena, eli olisiko mahdollista vain ottaa tuo hydeputki irti tuosta liitoskohdasta, ja hommata suoraan uusi loppupätkä uuden tj.sylinterin kumppaniksi? Ja jos tuo on mahdollista, niin millähän nimellä tuota viimeistä mutkaa lähtisi esim. sitroselta kyselemään?
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 30.04.2009 06:42 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
rmattila kirjoitti: Teme kirjoitti: Perinteisten jarruputkien ja hydeputkien irrotukseen paras työkalu on Knipexin siirtoleukapihdit, joissa leuoissa ei ole karhennusta ja leuat liikkuvat samansuuntaisesti kuten jakarissa. Tuommoisiako meinaat? Jep, juuri nuo
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
JTJ
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 30.04.2009 20:21 |
Viestit: 18 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
Palataan aiheeseen sen verran, että putkien irrotusyritykset jatkuvat, eli ruosteenirrotinta on taas käyty suihkimassa liitoksiin. Mitään kummempaa edistymistä ei ole kuitenkaan vielä tapahtunut. Jospa ne sieltä joskus irtoavat, kun käy tarpeeksi suihkimassa ja vääntelemässä. Ei tässä kuitenkaan mikään kiire ole 
2007-2016: Xantia 1.8i 16v SX Break -99 AC
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 30.04.2009 21:37 |
Viestit: 255
|
Tansju kirjoitti: Toivottavasti en nyt pahasti varasta tässä aiheitta, kun lisään oman ongelmani XM:n kanssa samaan topickiin. Eli tosiaan tuon saman samperin hydeputken irroitus takajousisylinteristä on ongelmana, se mokoma kun ei kumarra kovemmallekaan voimalle(muutamaan otteeseen nyt koittanut, tuloksena mutterin kulmien rispaantumisen alut -.-), ja lisää ongelmaa aiheuttaa se, ettei järjestelmään tule paineita koska sylinteri vuotaa lhm:t pihalle, ja näin ollen ylösnostaminen ja renkaan poistaminen on meiläisen tunkkivalikoimalla melkolailla täys mahdottomuus(onneksi on käytössä edes pukit joille auto ajaa). Kysymys onkin siis oikeastaan sama kuin jo aikaisemminkin, eli mitäs suosittelisitte hydeputken irroitukseen, ja lisäkysymyksenä se että tuo kyseinen hydeputki näyttää olevan vain 10 cm pätkä, jonka jälkeen on liitos kumista, minkä jälkeen jatkuu taas metallisena, eli olisiko mahdollista vain ottaa tuo hydeputki irti tuosta liitoskohdasta, ja hommata suoraan uusi loppupätkä uuden tj.sylinterin kumppaniksi? Ja jos tuo on mahdollista, niin millähän nimellä tuota viimeistä mutkaa lähtisi esim. sitroselta kyselemään? Tuohon putkeen on prässiliitoksin tehty välille pätkä letkusta, ei ole siis purettavissa. Siitä on ollut juttua, on muistaakseni kallis kokonaisuus, mutta niitä on onnistuneesti teetetty hydrauliikkaliikeissä kun vain metalliset päät saa ehjinä irti. Toinen pää putkesta menee keskipallon istukkaan. Kannattaa siis jatkaa vielä sen kesyttämistä jos se vaikka aukeaisi. Ps. XM:n perän saa lukittua ylös, jos vain ensin onnistuu ensin tunkkaamaan sitä riittävästi. Raottamalla muovista sisälokasuojaa etupäästä pääsee näkemään apurungon putken sisään, sinne jos sujauttaa noin 5..6 cm halkaisijaltaan olevan ja parikymmentä senttiä pitkän lujan pökäleen (esim koivuklapi) niin se estää kynkän liikkeen putken sisään. Asennus onnistuu pyörän ollessa paikallaan. Itsellä on yksi XM tuettu jaloilleen muovisilla tehdaspaloilla, ei ole siis mikään oma keksintö. Etupäähän on vastaava pala, se on pyöreä kiekko joka sujautetaan etutolpan männän päälle.
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
Jogge
|
Viestin otsikko: Re: Hydeputkien ja takapallojen irrotus ei onnistu Lähetetty: 03.05.2009 21:06 |
Viestit: 6 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
Putket lähti irti ja venttiilikin on nyt jynssätty puhtaaksi ja näyttäisi jopa toimivan taas. Samalla tuli vaihdettua likaiset löhmit pois ja laitettua puhdistuslitkut sisälle. LHM-säiliön suodattimet olivat aika herkullisessa kunnossa (ilmeisesti edellistä omistajaa ei ole paljoa asia kiinnostanut  ):  Lisää kuvia operaatiosta voi käydä katsomassa täältä: http://jtj.nn.fi/kuvat/Muuta/Xantia/Kor ... venttiili/
Xantia Break 1.8i 16v Exclusive -00
|
|
|
|
 |
|
|