Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 18.02.2012 22:16 

Viestit: 39
Paikkakunta: Rovaniemi
Bonjour!

On alkanu tässä häiritsemään öljynkulutus, joka on melko katastrofaalista a: koska venttilikopan tiiviste vuotaa pakosarjan päälle ja b: koska öljyä palaa bensan mukana, joten tulikin mieleen että voiko venttiilivarren kumit vaihtaa kansi paikallaan ja mitä muita tiivisteitä remontissa pitää/kannattaa vaihtaa tuon venttilikopan tiivisteen lisäksi? Niin ja vielä osaako kukaan heittää mitään arviota montako tuntia tuohon hommaan kannattaa varata, jos vie vaikka liikkeeseen vaihdettavaksi?

Sitten se iso huohotusputki jossa on se lämmitysvastus ja yhdessä kohtaa se putki haarautuu kahdeksi, niin pystyykö siitä haarotuskohdasta irrottamaan osan putkesta vai onko koko putki yhtä puuta? En oo uskaltanu hirveemmin repiä, kun kaikki putket aina on vanhemmiten lakritsia ja siinä sitä ollaankin sitten kun ne hajoaa, eikä merkkiliikkestäkään tunnu koskaan saavan haluamiaan varaosia. Siksi vaan kysyn, ku huohotin jääty tuossa aiemmin ja tuli sen verta katottua, että majoneesia on koko putki täynnä, vaikka käytänkin Totalia. Edellinen omistaja oli tosin tainnu käyttää jotain Valvolinen 10W30 öljyä...

t. Vihreä paholainen

Uuuuups. Yks asia vielä. Onko tossa vehkeessä EGR-venttiiliä ja jos on niin missä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 19.02.2012 10:54 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Itse tekisin näin,vuotojen korjaus,Forte huuhtelu,öljyn vaihto (merkillä ei väliä),putkien letkujen puhdistus, onko vastus kunnossa,viimasuoja eteen paikalleen,jäähdyttimen koneen puolelle viimasuoja,huohotin putken eristys solumuovilla,ei pitäs jäätyä.
ps.eikös tuossa ole venttiilivarren kumit teflonia..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 19.02.2012 22:57 

Viestit: 39
Paikkakunta: Rovaniemi
Tapsa 61 kirjoitti:
Itse tekisin näin,vuotojen korjaus,Forte huuhtelu,öljyn vaihto (merkillä ei väliä),putkien letkujen puhdistus, onko vastus kunnossa,viimasuoja eteen paikalleen,jäähdyttimen koneen puolelle viimasuoja,huohotin putken eristys solumuovilla,ei pitäs jäätyä.
ps.eikös tuossa ole venttiilivarren kumit teflonia..


Viimasuoja on tullu keulille laitettua, venttiilivarren kumeista ei oo mitään hajua muuta ku epäilin niiden olevan kuivahtaneet, kun pakokaasussa öljy tuoksahtaa. Täytyypä heti huomenissa kokeilla tuo vastuksen toimivuus ja jonkinmoiset eristeet siinä putkessa jo onkin. Huomenna pitäis myös tulla uudet osat postissa niin siitähän sitte näkee mitä materiaalia ne kumit on. Ei maksanu kyllä ku euron kappale, että ei sikäli harmita vaikka jäis käyttämättä. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 21.02.2012 14:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 217
Paikkakunta: Lieksa
Itselläni Xantiaan 1.8i-93 (8 V ) vaihdettiin Joensuulaisessa liikkeessä venttiilinvarren kumit muistaakseni vuonna 2007. Vaihtaja näytti minulle sen jälkeen poistamansa kumit...tai oikeastaan ne epämääräiset mustat kasat mitä niistä oli enää jäljellä. Pakokaasun tuoksu muuttui remontin jälkeen välittömästi "puhtaammaksi" ja öljynkulutus väheni.
Valitettavasti osaan sanoa hinnasta vain sen, että vaihdatin samalla jakopään hihnan sekä vesipumpun ja säädätin korkeuden. Osat + työt olivat silloin muistaakseni n. 500 € kaikki yhteensä.
Aamulla vein auton pajalle ja iltapäivällä kävin hakemassa ja siellä se jo valmiina odotteli. Eli ei kai siinä hirveän kauan mene aikaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 21.02.2012 21:47 

Viestit: 39
Paikkakunta: Rovaniemi
Laura78401 kirjoitti:
Itselläni Xantiaan 1.8i-93 (8 V ) vaihdettiin Joensuulaisessa liikkeessä venttiilinvarren kumit muistaakseni vuonna 2007. Vaihtaja näytti minulle sen jälkeen poistamansa kumit...tai oikeastaan ne epämääräiset mustat kasat mitä niistä oli enää jäljellä. Pakokaasun tuoksu muuttui remontin jälkeen välittömästi "puhtaammaksi" ja öljynkulutus väheni.
Valitettavasti osaan sanoa hinnasta vain sen, että vaihdatin samalla jakopään hihnan sekä vesipumpun ja säädätin korkeuden. Osat + työt olivat silloin muistaakseni n. 500 € kaikki yhteensä.
Aamulla vein auton pajalle ja iltapäivällä kävin hakemassa ja siellä se jo valmiina odotteli. Eli ei kai siinä hirveän kauan mene aikaa...


Kiitos, hyvä tietää ettei ainakaa konkurssi iske! :) Itellä tuli nyt tänään vaihdettua termostaatti, venttiilikopan tiiviste liiman kera ja puhdistettua huohotinputket. Ainakin 20 km on pelittäny hyvin. :) Kiva ku lämmötkin nousee ainaki 10 kertaa nopeammin normaaliin ku ennen. Täytyy jos ei tuo öljynkulutus asetu kohtuulliseksi, käydä vaihdattamassa ne kumit sitten. Esim. samalla ku jakopään remppa on ajankohtainen, viimeks vaihdettu huoltokirjan mukaan 197 tkm kohdalla (pvm en muista lukeeko edes) ja tällä hetkellä mittarissa 244 tkm.

t. Vihreä paholainen


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 21.02.2012 22:15 

Viestit: 65
Kyllä ventiilin ohjurikumit/teflonit on mahdollista vaihtaa irroittamatta kantta. mutta autosi on jo sen ikäinen että todennäkoisin vuotokohta on kannentiiviste,,ainankin se on oletettavasti jo aika kypsässä iässä,,, joten kansi irti ja kannen kunnostus sitä tietä,,saa ventiilitkin tarkistettu/puhdistettua kastasta,, uusi kannentiiviste on paras vaihtaa ennen kuin se ajossa pettää ja päästää glykolin öljyn joukkoon,,,jäähdytys neste öljyn seassa aiheuttaa taatusti voitelu häiriön ja kiinnileikautumisen kiertokangenlaakereilla.. kokemusta on riittävästi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 22.02.2012 05:14 

Viestit: 39
Paikkakunta: Rovaniemi
Hydro-actiivi kirjoitti:
Kyllä ventiilin ohjurikumit/teflonit on mahdollista vaihtaa irroittamatta kantta. mutta autosi on jo sen ikäinen että todennäkoisin vuotokohta on kannentiiviste,,ainankin se on oletettavasti jo aika kypsässä iässä,,, joten kansi irti ja kannen kunnostus sitä tietä,,saa ventiilitkin tarkistettu/puhdistettua kastasta,, uusi kannentiiviste on paras vaihtaa ennen kuin se ajossa pettää ja päästää glykolin öljyn joukkoon,,,jäähdytys neste öljyn seassa aiheuttaa taatusti voitelu häiriön ja kiinnileikautumisen kiertokangenlaakereilla.. kokemusta on riittävästi.


Jeps, kyllä se tuo kansipahviki kävi mielessä, kun on itelläkin kokemusta aiheesta tosin oli japski ja 10 vuotta vanhempi, samat kilsat tosin. Täytyy nyt ekana pestä tuo moottori kunnolla nii pääsee seuraamaan, josko sitä öljyä tulee jostain pihalle vielä. Onko näissä koneissa sitten yleistä kannentiivisteen hajoaminen? En oo ainakaan päästäny koskaan keittämään ja lämpömittari näyttää ihme kyllä oikein ja flektiki toimii.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 22.02.2012 09:23 

Viestit: 691
Onko moottori XU7JP2 vai XU7JP4, eli 8v vai 16v :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 22.02.2012 19:21 

Viestit: 39
Paikkakunta: Rovaniemi
jaakkovaakko kirjoitti:
Onko moottori XU7JP2 vai XU7JP4, eli 8v vai 16v :roll:


8V, 100hv/74kW.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 22.02.2012 19:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jos nestemäärästä ja lämmöistä huolehtii ,niin ei tarvii pelätä pahvin käryämistä. joten eti syyt muualta. ja nämä sitikan/pösön koneet kestävät kyllä siinä missä muutkin oikeella käytöllä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 22.02.2012 21:38 

Viestit: 39
Paikkakunta: Rovaniemi
kokemjne kirjoitti:
jos nestemäärästä ja lämmöistä huolehtii ,niin ei tarvii pelätä pahvin käryämistä. joten eti syyt muualta. ja nämä sitikan/pösön koneet kestävät kyllä siinä missä muutkin oikeella käytöllä.


Ok, hyvä tietää tuokin. On huolehdittu nuo asiat ainakin minun aikana ja luulis kai, että ois kosahtanu jo n. 9000 km aikana mikäli edelliset ois laiminlyöny?

Äsken tarkistin öljymäärän, niin on pysyny eilisen jälkeen samassa. Viikonloppuna tulee heitettyä vähän pidempi reissu, niin silloin viimeistään näkee sitten syökö tuo vehe niin paljoa öljyä, että sille tarttis enää mitään tehdä.

t. Vihreä paholainen


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 22.02.2012 21:48 

Viestit: 691
Eipä niissä ole kannentiivistevaivoja juuri ollut. Venttiilivarrentiivisteiden vaihdolla selvinnet vaivasta. Tuo huohotinputki varmasti hajoaa käsiin ,kuin entisen miehen rukkaset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 23.02.2012 09:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 217
Paikkakunta: Lieksa
Niin ja vaihdettiinhan siihen minun autoon pari vuotta sitten se kansipahvikin. (mitäs siihen EI olisi jo vaihdettu.. :lol: )

Mutta useamman vuoden kokemuksella voin kyllä sanoa, että kyseinen kone syö kyllä enemmän öljyä kuin esim. volkkarit tai toyotat, vaikka se kaikinpuolin kunnossa olisikin.

Olen ottanut sen itse vain yhtenä autoni ominaisuuksista ja niin kauan ei ole mitään hätää, kun jaksaa sitä öljyä sieltä kaupasta kantaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 23.02.2012 20:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei syö yhtään enempää kuin tojotat tai muut riisikupit . vaihata ne ohjureitten kumit niin loppuu öljyn kanssa läträäminen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 23.02.2012 20:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
samaa mieltä koken kanssa,jos kaikki on kunnossa niin ei sitikka öljyjä hävitä. Juurikin itsellä pihassa xantia ja xsara jotka eivät hävitä öljyä juurikaan öljynvaihto välillä.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pari kysymystä Xantian koneesta XU7JP
ViestiLähetetty: 23.02.2012 21:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
XU7JP2 vaihtui aikanaan DW10ATEDiin, eikä kaduta edes öljynkulutuksen suhteen. Tossa bensakoneisessa sai tikkua olla alvariinsa vahtaamassa, tämä toki helpotti hieman kun saatiin noi kumit vaihdettua ja pidemmän työmatkan myötä alkoi öljyt pysymään sisällä talvellakin. Tässä diisselissä ei näytä pinta vajuvan 20tkm vaihtovälillä ollenkaan.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: