|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: BX GTi käynnitsymisongelma Lähetetty: 03.05.2009 21:18 |
|
pjotrthegreat kirjoitti: Itse kokeilisin alkuun bensansuodattimen vaihtoa ja injector cleaneria tankkiin. Sitten tulpat ja johdot jos ei tuolla tokene.
Näitä voisin kokeilla, pitää tietämättömän vaan katsoa haynesista miten bensasuodattimen vaihto tapahtuu... Ei mitään tietoa siitä, koska on viimeksi vaihdettu. Kenen valmistajan tuo injector cleaner on? Jostain syystä kuitenkin beksi on käynnistynyt ihan kauniisti eka tai viimeistään toisella yrityksellä pari viimeistä kertaa. Olenko ihan väärässä, kun musta tuntuu että jos beksi on seissyt muutaman päivän, tulee käynnistymisongelmia, mutta jos käynnistää joka päivä, ongelmaa ei esiinny...?
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: BX GTi käynnitsymisongelma Lähetetty: 03.05.2009 21:26 |
Viestit: 2699
|
Lemon kirjoitti: Jostain syystä kuitenkin beksi on käynnistynyt ihan kauniisti eka tai viimeistään toisella yrityksellä pari viimeistä kertaa. Olenko ihan väärässä, kun musta tuntuu että jos beksi on seissyt muutaman päivän, tulee käynnistymisongelmia, mutta jos käynnistää joka päivä, ongelmaa ei esiinny...? Sinä kait sen parhaiten tiedät, miten Beksisi käynnistyy. 
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX GTi käynnitsymisongelma Lähetetty: 04.05.2009 10:20 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Lemon kirjoitti: Näitä voisin kokeilla, pitää tietämättömän vaan katsoa haynesista miten bensasuodattimen vaihto tapahtuu... Ei mitään tietoa siitä, koska on viimeksi vaihdettu. Kenen valmistajan tuo injector cleaner on? Jos en ihan väärin muista, niin beksissäkin löytyy auton alta tankin lähistöltä. Olikohan beksissä jopa pumppu+putsari vierekkäin. Painetta laskee ensin jostain välistä vain pois - muistetaan ne suojalasit varmuudeksi ja nitriilikumihanskat myös tottakai, ei se bensa terveellistä ole - sen jälkeen putsari pois ja uusi paikoilleen. Jos on jotain fransmannien klemmareita sinne jäänyt edelleen, niin kunnolliset mallit tilalle. Vaan eiköhän ne ole jo vaihdettu moneen kertaan. Injection cleaneriä löytyy ainakin CRC:ltä ja STP:ltä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Ruttunen
|
Viestin otsikko: Re: BX GTi käynnitsymisongelma Lähetetty: 04.05.2009 11:50 |
Viestit: 66 Paikkakunta: Nousiainen
|
Beksi ottaa nokkiinsa jos sillä ei ajeta päivittäin. Se alkaa epäillä että omistajalla on muitakin kulkimia ja tulee mustasukkaiseksi ja kenkkuilee.
No juu, vakavasti ottaen pohdiskelen asiaa nyt maalaisjärjelläni: Oire siis pahenee mitä pitempään auto seisoo, ja poistuu kun paikat vähän lämpenee. Kuulostaisi siltä että letkut kovettuvat seisoessa eivätkä pidä painetta, ja notkistuvat ja tiivistyvät taas bensan virratessa. Tai että suodattimessa oleva lika paakkuuntuu kun auto seisoo ja tukkii suodatinta, mikä aiheuttaa liian suuren painehäviön, ja auton käydessä liukenee vähitellen ja sekoittuu bensan virratessa tasaisemmin suodattimen pinnoille joten se alkaa taas läpäistä bensaa. Asiaa tietysti pahentaa jos bensapumpun tuotto on vain nippanappa kunnollisen toiminnan alarajoilla. Lisäilmaluistin toiminta ei ymmärtääkseni korjaannu auton lämmetessä vaan se takkuilisi jatkuvasti, joskaan sen pesemisestä ei missään nimessä haittaakaan ole. Voi olla että oma diagnoosini on ollut väärä, mutta omistamiini bekseihin yleensä kehittymeen epätasaisen (pröm-pröm-pröm-pröm) käynnin olen yhdistänyt ilmaluistin likaisuuteen/kuluneisuuteen. En myöskään jaksa uskoa, että kaikkiin neljään suuttimeen tulisi samanlainen vika samaan aikaan, ja jos tulisikin, niin sekään vika ei korjaannu moottorin käydessä. Ja yksi vikaantunut suutin ei pysäytä autoa, se käy kolmellakin pytyllä, joskin epätasaisesti.
Arvailuni saattavat mennä poskelleen, mutta yritinpä kuitenkin.
R.
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: BX GTi käynnitsymisongelma Lähetetty: 04.05.2009 14:04 |
Viestit: 1128
|
Bensasuodatin on vararenkaan oikealla puolella pumpun kanssa samassa paketissa (Jetronic/Motronic), näkyy kun kurkistaa auton alle. Letkut irti varovasti jotta paineet lähtee ja vati alle. Suotimen voi sitten vetää pois paikaltaan. Siellä on suojalevy, joka ei oikein tule pois paikaltaan ja on inhoittavasti tiellä. Vararenkaan voi ottaa myös pois tieltä. Tukkeutuva suodatin rupeaa ahdistamaan isoilla kierroksilla ensin (rykii yli 4000 rpm alueella). Sitten kun tukkeutuu, niin menee vähän matkaa, ryytyy ja odottelun jälkeen menee vähän matkaa jne.
Ei sitten suodatintakaan kannata ostaa Biltemasta. Bilteman suodattimessa on virtaussuunta väärinpäin, se ei sovi paikalleen. (Eikä kompassia, punainen nuoli osoittaa etelään)
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: BX GTi käynnitsymisongelma Lähetetty: 05.05.2009 09:47 |
|
Kiitos vastauksista, olin iloisesti yllättynyt saadessani näin paljon neuvoja ja tarkkoja ohjeita sekä tässä että bx-katoava luonnonvara-ketjussa.  Vähän vaan jäi harmittamaan kirotusvihreeni, joka hyppää silmilleni joka kerta lukiessani tätä 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: BX GTi käynnitsymisongelma Lähetetty: 05.05.2009 10:06 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Kyllä tästä hyvä Henunen II tulee Tosiaan tuo lisäilmaluistin pitää olla todella herkkäliikkeinen ja itselläni vähän samantapainen ongelma poistui luistin kunnollisella pesulla. Luisti oli mustassa paksussa talkkunassa ja aiheutti onneksi vain sekavaa tyhmäkäyntiä mutta haittasi myös sillä kuuluisalla pintakaasulla (oksettava sanonta)... pari kertaa teki sitä että sammui omia aikojaan, mutta vain kone lämpimänä, ei koskaan kylmänä. Sen pesu kannaattaa siis joka tap aina.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: BX GTi käynnitsymisongelma Lähetetty: 05.05.2009 10:26 |
|
Saattaa jopa käydä niin, että rikon Henusen ennätyksen kysymysten määrässä (ja laadussa/laaduttomuudessa)... 
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: BX GTi käynnitsymisongelma Lähetetty: 05.05.2009 10:47 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Vaan Bx:n lisäilmaluistia ja Xm:n tyhjäkäyntimoottoria ei oikein toiminnaltaan verrata voi, ovat täysin niin rakenteeltaan kuin toimintaperiaatteeltaan erilaisia keskenään. Toki kumpikin antaa lisää ilmaa moottorille ohi kaasuläpän, mutta lisäilmaluisti on tolkuttoman hidas "vailla älliä", Xm:n tyhmäkäyntimoottori malliltaan jatkuvasäätöinen askelmoottori...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: BX GTi käynnitsymisongelma Lähetetty: 05.05.2009 12:42 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Tarkoitinkin että likaantumifunktio on ihan sama vaikka toimintaperiaate on eri.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
|