Otsikon mukaiseen vuoden 2002 autoon tuli ohjauspyörän kulma-anturin vika koodilla C1136 Steering wheel angle sensor fault - coherence, joka kytkee ajonhallinnan/luistoneston pois. Tämä tuli aivan ensiajossa raidetangon nivelten vaihdon jälkeen, jolloin ohjauspyörä oli jonkin verran vinossa. Epäilin heti että ohjauspyörältä tulee eri suuntaista signaalia kuin auton suunta on ja siitä pitää vika tullakin.
Nollaus ei vaan onnistu koodille vaikka taisi tulla 2 käynnistystä ja parikymmentä kilometriä ajoa pyörien suuntauksen ja ratin suoristuksen jälkeen.
Onko vikakoodista käsitystä, ainakin englantilaisen palstan mukaan tuo coherense voi tarkoittaa myös sitä että jos ratissa on myös kiertymisnopeuden anturi niin se ei anna kulma-anturin kanssa järkeviä lukemia eli anturi voi olla vaihtokunnossa tai johdoissa on vikaa. Oskilloskooppi olisi ja espanjankielisiä (osittain lukuvaikeuksia) johdotuskaavioita skooppikuvineen eri antureilta, mutta olisikohan tätä helpompi testata vaikka Lexialla, jos sieltä sattuisi saamaan kaikkien rattiin liittyvien anturien lukematiedot ulos. Ei tosin ole Lexiaa nyt että pitäisi hankkiutua jonkun lue lukemia tarkastamaan.
|