Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 19.03.2012 14:05 

Viestit: 119
Viikonloppuna yllätti mystinen vika EGR-venttiilin toimintojen kanssa C vitosessa. Kone menee moottoritienopeudella ajettaessa n. 50 km ajon jälkeen vikatilaan, jota ei kuitenkaan tapahdu pidemmän matkaa (~200 km) tavallisella 100 km/h nopeudella ajettaessa. Testasin pakosta 2 kertaa.

Kun en löytänyt Citroen foorumilta, patongin arkistosta, enkä googlesta selvää vastausta niin kysyn nyt.

Onko vm 2002 mallissa jo ilmamassamittauksen (puhdistinkotelossa) yhteydessä päättelytoiminto pakokaasun takaisinkierrätysmäärälle ja vastaavalle pienemmälle imuilmamäärälle, jotta kone tunnistaa pakokaasun takaisinkierrätysmäärän (imuilman määrästä) ja antaa sen perusteella vikakoodia, jos onkin niin että egr-putkessa ei kaasu kulje enää ollenkaan.

Oikea vikakoodi oli P0402 ja 01, jotka kertovat pääosin alipaineen ohjausventtiilin sähköisen piirin viasta. Kun ei ole Lexiaa käytössä niin ei pystynyt anturitiedoista päättelemään mitään sen enempää. Vikana tulee siis Antipollution, ASR/ESP ja moottori menee korvausarvoille, joka ei tosin haitannut kuin ylämäessä kiihdyttäessä (ei siis pystynyt ylämäkeen kiihdyttämään).

Vai onko tämä nyt kamalaa kuvittelua ja solenoidiventtiili on vaan hajonnut, kierrosoikosulussa, liitin murtunut tms. Johdot ainakin on kunnossa kun niitä on muissa yhteyksissä katseltu. En viitsi vaihtaa turbosta venttiiliä suoraan kokeiluksi kun ongelma kuitenkin ilmenee vasta hetken kuluttua ja moottoritiellä on ikävä vaihtaa venttiileitä takaisin. Fixuksessa ei edes ollut enää ko. venttiiliä myynnissä, oli joutunut jo arkistoluetteloon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 19.03.2012 19:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
ruutuvihko kirjoitti:
Viikonloppuna yllätti mystinen vika EGR-venttiilin toimintojen kanssa C vitosessa. Kone menee moottoritienopeudella ajettaessa n. 50 km ajon jälkeen vikatilaan, jota ei kuitenkaan tapahdu pidemmän matkaa (~200 km) tavallisella 100 km/h nopeudella ajettaessa. Testasin pakosta 2 kertaa. <leiks> Vikana tulee siis Antipollution, ASR/ESP ja moottori menee korvausarvoille, joka ei tosin haitannut kuin ylämäessä kiihdyttäessä (ei siis pystynyt ylämäkeen kiihdyttämään).

Omassa (RP 9508) sama oire. Lexia tosin kertoo että ahtopaine on ollut yli pyydetyn noin 2000 rpm kierrosnopeudella, OBD:sta ei minulla vikaa löydy. Heti kun vaan ehdin niin mittaan vastukset noista solenoideista ja jos ovat ehjiä niin vaihdan letkut ja sähköjohdot noissa kolmessa solenoidissa eri järjestykseen ja katson vaihtuuko vikapaikka.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 22.03.2012 13:27 

Viestit: 369
ruutuvihko kirjoitti:
Kun en löytänyt Citroen foorumilta, patongin arkistosta, enkä googlesta selvää vastausta niin kysyn nyt.

Onko vm 2002 mallissa jo ilmamassamittauksen (puhdistinkotelossa) yhteydessä päättelytoiminto pakokaasun takaisinkierrätysmäärälle ja vastaavalle pienemmälle imuilmamäärälle, jotta kone tunnistaa pakokaasun takaisinkierrätysmäärän (imuilman määrästä) ja antaa sen perusteella vikakoodia, jos onkin niin että egr-putkessa ei kaasu kulje enää ollenkaan.

Oman hdi:n EGR-hilppeet on autotallin hyllyllä ja putkien liitoskohdat tukittu laipolla, ei anna vikakoodeja ts. egr:än valvontaa ei ole. Muistelisin kuitenkin että solenoidiventtiilit jätin paikalleen tulpattuna.
ruutuvihko kirjoitti:
Oikea vikakoodi oli P0402 ja 01, jotka kertovat pääosin alipaineen ohjausventtiilin sähköisen piirin viasta. Kun ei ole Lexiaa käytössä niin ei pystynyt anturitiedoista päättelemään mitään sen enempää. Vikana tulee siis Antipollution, ASR/ESP ja moottori menee korvausarvoille, joka ei tosin haitannut kuin ylämäessä kiihdyttäessä (ei siis pystynyt ylämäkeen kiihdyttämään).
Vai onko tämä nyt kamalaa kuvittelua ja solenoidiventtiili on vaan hajonnut, kierrosoikosulussa, liitin murtunut tms. Johdot ainakin on kunnossa kun niitä on muissa yhteyksissä katseltu. En viitsi vaihtaa turbosta venttiiliä suoraan kokeiluksi kun ongelma kuitenkin ilmenee vasta hetken kuluttua ja moottoritiellä on ikävä vaihtaa venttiileitä takaisin. Fixuksessa ei edes ollut enää ko. venttiiliä myynnissä, oli joutunut jo arkistoluetteloon.

Tarkista ahtimelle menevien alipaineletkujen kunto, vaikka vika viittaakin tuohon ohjausventtiilin sähköpuoleen. Egr:än ja turbon ohjauksen venat voi vaihtaa ristiin, mikäli pelottaa ostaa uusi kokeilumieleksi. Onko map-anturi putsattu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 22.03.2012 20:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
pimpelipompeli kirjoitti:
Tarkista ahtimelle menevien alipaineletkujen kunto, vaikka vika viittaakin tuohon ohjausventtiilin sähköpuoleen. Egr:än ja turbon ohjauksen venat voi vaihtaa ristiin, mikäli pelottaa ostaa uusi kokeilumieleksi. Onko map-anturi putsattu?

Onks se turbon ohjauksen venttiili joku näistä kolmesta solenoidista? Servicen kuvia olen yrittänyt tulkita ja alkanut epäillä että josko se ahtimen säätösolenoidi onkin siellä tulipellin reunassa, ahtimen luona.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 22.03.2012 20:34 

Viestit: 369
yksi nuista kuvasa olevista ohjaa ahtimella olevaa alipainehärveliä joka säätää siipiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 25.03.2012 21:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
pimpelipompeli kirjoitti:
yksi nuista kuvasa olevista ohjaa ahtimella olevaa alipainehärveliä joka säätää siipiä.

Näin tekee. Harmaa liitin menee solenoidille 1233 eli ahtopaineen ohjaukselle. Arvelin vaihtaa sen päikseen tuon mustaliittimisen 1253:n eli hiukkaskiihdyttimen polttoon liittyvän läpän ohjauksen solenoidin kanssa. Se kolmas solenoidi on EGR:n kellon sinisellä liittimellä oleva 1263.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 26.03.2012 13:22 

Viestit: 119
Siis nuo solenoidiventtiilien paikathan pystyy selvittämään letkuja seuraamalla. Itse olen ainakin niin tehnyt kun ne kuvat on tosiaan epäselviä. Alipaine tulee jarrutehostimen alla olevasta jakolaatikosta.

Minä en tosiaan ole MAPia puhdistanut vaikka oli mielessä sekin kun ei ole ikinä tullut putsattua. Pitää se tehdä. Turbon säädön alipaineputki oli kerran ilmeisesti tukossa tai vuoti (asiasta on aikaa ja se oli vähän epäselvä), mutta kuitenkin siitä tuli sillä kertaa selkeä ilmoitus kun paine ei vastannut pyyntöä. Pitää kuitenkin letkuja katsella, vaikka epäilen tällä kertaa niiden olevan ehjiä.

Ilmamassamittarihan taitaa olla kuumalankamittari lämpötila-anturilla ja se on erityisen herkkä mekaaniselle rasitukselle. Olisiko vaikka ksyleenisumutus siihen hyvä liuottamaan piet ja muut liat pois. Millä olette niitä puhdistaneet.

En ole vielä oikein todenteolla paneutunut asiaan kun on ollut vähän kiireitä eikä moottoritienopeuksia vielä pahemmin tarvita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 26.03.2012 14:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
ruutuvihko kirjoitti:
Ilmamassamittarihan taitaa olla kuumalankamittari lämpötila-anturilla ja se on erityisen herkkä mekaaniselle rasitukselle. Olisiko vaikka ksyleenisumutus siihen hyvä liuottamaan piet ja muut liat pois. Millä olette niitä puhdistaneet.


Tarkoitukseen tarkoitettua spraytä löytyy vaikka paikallisesta autotarvikeliikkeestä...

"CRC Mass Air Flow Sensor Cleaner"



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 28.03.2012 09:11 

Viestit: 119
Nythän kävi sellainenkin asia, että löysin eilen taas uudestaan EGRn vikakoodin moottorista sähköiseen piiriin liittyen yrittäessäni nollata ratin kiertymiskulma-anturin vikaa pyörien suuntauksen jälkeen ja katsellessani mitä koodeja diagnostiikka tarjoaa eri puolilta.

On aika mystinen tilanne, koska mitään vikavaloa tai ilmoitusta ei ole tullut moottoriin liittyen, mutta onhan nyt eri syystä kuitenkin ESP/ASR pois toiminnasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 28.03.2012 20:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
ruutuvihko kirjoitti:
Nythän kävi sellainenkin asia, että löysin eilen taas uudestaan EGRn vikakoodin moottorista sähköiseen piiriin liittyen yrittäessäni nollata ratin kiertymiskulma-anturin vikaa pyörien suuntauksen jälkeen ja katsellessani mitä koodeja diagnostiikka tarjoaa eri puolilta.

On aika mystinen tilanne, koska mitään vikavaloa tai ilmoitusta ei ole tullut moottoriin liittyen, mutta onhan nyt eri syystä kuitenkin ESP/ASR pois toiminnasta.

Luetko noita koodeja Lexialla vai geneerisellä lukijalla. Minulla geneerinen lukija herjasi nokka-akselin ajoituksen säädön vikaa joka kovasti hämmensi kun moottorissa ei nokka-akselille mitään säätöä ole. Intternetin syövereistä löysin tiedon että viisas ranskalainen insinööri on piut-paut välittänyt standardin mukaisista vikakoodeista ja hyödyntänyt samoja numeroita ilmoittamaan että Service-valo palaa...



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 28.03.2012 21:35 

Viestit: 119
Minul on Maxidiag FR704 eli ei ole geneerinen lukija. 2002 mallin 2.2 HDI Citroen ei ole vielä OBD yhteensopiva (ja Lexiallakin on ollut ongelmia kai vanhemmilla ohjelmistoversioilla) ja siksi lukijan OBD puoli ei mitään annakaan. Maxidiagissa on koodit citroen tiedostossa ja kieltämättä harvinaisemmat koodit on OBD puolella eri selostuksella. Maxidiag antaa kuitenkin sanallisen Citroen selostuksen vialle niin ei mene vastaavien OBD koodien kanssa sekaisin.

Tuohon kun saisi vielä päivityksen kooditiedostoon. Kivasti siihen ainakin mahtui paljon muitakin merkkejä mukaan kun sain tiedoston.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 29.04.2012 21:25 

Viestit: 119
Tämä asia tuli minun osalta käsitellyksi ilmamassamittarin puhdistuksella, viat loppui. Kummastakin turbon ja EGR:n kelasta löytyi 13,6 ohmia vastusta. Motonetistä ei sattunut löytymään ilmamassamittarin puhdistusainetta heti niin ostin bräkleeniä, jolla lähti oikein hyvin liat pois.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR diagnostiikka vm 2002 2.2 HDIssä
ViestiLähetetty: 20.05.2012 21:57 

Viestit: 119
No niin, asia ei ollutkaan käsitelty vielä. Tänään sitten tulikin taas viat moottoritiellä. Pitkään menikin putsauksella, mutta nyt alkaa houkuttamaan uuden osto. Ei ole näköjään ihan halpa, mutta kulkeepa sitten luotettavasti.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: