|
Kirjoittaja |
Viesti |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 28.03.2012 09:11 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Eilen lorautin 45 litraa (E85 á 0.999/l) Käkkylän tankkiin, alla oli noin alle viisi litraa. Toimii hienosti. Nyt näyttää siltä että ka olis noussut ehkä huikeat 0.5 litraa.
Vehjä käynnistyy ja toimii hyvin. Ihan täyskaasulla en ole kokeillut koska siinä on pelkästään bensallakin 300 hepoa outputtia. Ei tällä jalkoihin jää.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 28.03.2012 10:30 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Nyt sitten elektroniikan welhot, toimisiko seuraava: Jos laittaisi jokaisen suuttimen johtimiin kondensaattorit (oikean kokoiset) niin eikö se pidentäisi suuttimen "syöttöaikaa" sen konkan purun ajaksi? Suuttimien toimintaan tarvittava virta nousee varmasti ja kuinka ECU sen kestää? Eli vippaskonstilla syöttöaikaa pidemmäksi, Kytkennän voisi tehdä niin että laittaa auton konehuoneeseen rasian kiinni jossa katkaisija millä ohjataan neljää relettä (neljä mikäli syöttöpulssit ovat ajoitettu) jos samanaikaiset niin yksi rele ja yksi konkka. Kuvittelisin että tällä tavoin voisi lisätä auton syötön määrää katkaisijan käytöllä eli mennäänkö 98/95 bensalla tai RE85:lla. Kun tankissa 98/95 niin kääntää katkaisijan/katkaisijat asentoonsa oikeaan Onko ideaa? Edit: tarvii varmaan konkan lisäksi vielä diodin että ei pura väärään suuntaan, eli liittimet alkuperäisien ja suuttimien väliin. Edit2: jospa kytkee suuttimelle tulevan alkuperäisjohtimen suoraan releelle ja sillä ohjaa erillisesti akusta virran suuttimen toimintaan jolloin ecu ei kuormitu liikaa jos riski on. Tämäkin mikäli releen ottama virta lähellä suuttimen ottamaa tai pienempi. Edit3: Huoh, eihän rele sellaista läpsytystä kestä, unohtakaamme siis sen. Tuleehan siihen oma viivekin jolloin ei toimi kierroksilla oikein.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 28.03.2012 10:57 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Lisäystä edelliseen: Onko PA:n syöttöpulssi yleensä mahdollista pidentää kondensaattorilla vai tulisiko siinä olla kierrosten mukaan muuttuva arvo? Eli meneeko tavan kondensaattorilla syöttöpulssi kierroksilla liian pitkäksi? Alkaa jo itseänikin epäilyttämään ideani jo Pitää varmaan mennä helpomman kautta ja laittaa 1.8:iin 2.0:sen suuttimet  Mikäli sekään auttaa, onko ne yleensäkään "isommat" 2.0:ssa.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 28.03.2012 10:59 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ropeliz taisi useamman Edit: viestin jälkeen havaita onneksi itsekin ettei oikein onnistu... Suutin kun avataan 2-10ms ajaksi, kerran-pari kertaa kampiakselin kierroksella (riippuen taas ruiskun tyypistä), ja suutin kun muodostuu sähköisesti kelasta niin siihen sopivan konkan sovittaminen olisi aika mielenkiintoista eikä se toimisi sitten kuitenkaan "oikein" kuin vain osalla aluetta... http://www.megamanual.com/flexfuel.htmTuossa vähän jotakin tästäkin aiheesta, jospa joskus tälläisi tuollaisen anturin mukaan mikä mittaa etanolipitoisuutta ja ECU säätää sitten suihkutusaikoja ja syttyennakkoa käytetyn polttoaineen mukaan... Näissä täysin ohjelmoitavissa ruiskuissa on kivasti etuja vakiovermeisiin verrattuna... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 28.03.2012 11:14 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Pää höyryää ideoita Mutta kertokaahan muut mitä yleensäkään kannattaisi tehdä moottorin keston edistämiseksi RE85:n käytöllä, kun nyt keskustelua on käyty niin on minulla sellainen kutina "pers**ssä" että moottori käy 85:lla hieman laihalla kuitenkin vaikka sen vähän mitä lambda korjaa. Edessä on mäntien ylikuumeneminen ja ajan kanssa epätoivottava muodonmuutos tai venttiilin poikki palaminen? edellisestä en ole niin varma mutta kait sekin kovassa rasituksessa tulee eteen. Näitä em. juttuja nyt ehkäistä yritän konstilla joka pitää kulutuksen vielä järkevissä lukemissa käytön kannalta ja ei maksa maltaita, voisin toki ostaa tuollaisen mystisen RE85:laitoksen joka "tasapainottaa" ihmismieltä uskomaan että nyt on syöttö kohdallaan. Tämä kuitekin vasta siinä vaiheessa kun on pakko. Jatkan kuitenkin käyttöä maltillisella kaasunkäytöllä suorittaen pääosin matka-ajoa, viikonloppuna tulee likimain 700km taasen mittariin lisää, joten pa:n kulutus on aika kovaa työttömän opiskelijan budjetille.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 28.03.2012 11:22 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ei viinalla laihemmalla palaminen ole vaarallista. Tilanne on viileämpi kuin jos poltetaan laihalla bensaa. Laihan bensaseos polttaa tulpat ja jopa männän.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 28.03.2012 21:29 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Olen seurannut tätä keskustelua ja eilen päätin koittaa, mitä tapahtuu, kun VSX:n tankkiin laitoin 20 litraa RE85. Bensamittari näytti jäljellä olevaksi viidennestankillista (95E10). Ei ihan käynyt kunnolla ja tehot olivat kateissa (tosin niitä on vain yksi auton alla  ). Seuraavalla asemalla tankkasin 6,6 litraa 98E5 ja meno parani. Ei aivan samalla tavalla kulje kuin bensalla, mutta etenee ihan riittävästi. Nyt täytyy vain katsoa kuinka pitkälle tuolla blandiksella pääsee. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 29.03.2012 08:41 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Cikatti kirjoitti: Ei viinalla laihemmalla palaminen ole vaarallista. Tilanne on viileämpi kuin jos poltetaan laihalla bensaa. Laihan bensaseos polttaa tulpat ja jopa männän. Ei ole niin vaarallista kuin bensalla, mutta ei kuitenkaan hyväksi. Kyllä se tulppa siellä alkaa hehkumaan ja lopulta alkaa aiheuttamaan nakutusta. Ropeliz: Kyllä noissa kaikissa koneissa on eri suuttimet. Eli 1.8 16v (XU7JP4) koneeseen sopisi oikein näpsästi 2.0 16v (XU10J4R) koneen suuttimet. Mulla muuten olisi ihan ylimääräisenä tuon kokoiset suuttimet  Harmi ettei tässä meidän nurkissa ole tuota litkua kaupan vaikka suurin raaka-aineen tuotantolaitos tuossa naapurissa onkin. Picassoonkin voisi tuota muuten alkaa kokeilemaan.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 29.03.2012 09:21 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
" Kyllä se tulppa siellä alkaa hehkumaan ja lopulta alkaa aiheuttamaan nakutusta."
Perustuen mihin? Viinassa on melkein kolmannes vähemmän energiaa... Tehollinen lämpöarvo viunalla 26,7 MJ/kg ja bensalla 43 MJ/kg eli aikas järeä ero eli ei tuosta viinasta kyllä paljoa lämpöä oteta. Se palaa huomattavasti viileämmin. Viinahan suorastaan estää nakutuksen koska se nostaa oktaanilukua.
Et sitten vielä vaikka tällainen esitys: Jos kummallakin polttoaineella halutaan tuottaa 1 MJ lämpöä, niitä kuluu: * bensiini: 21,1 g * etanoli: 33,7 g
Tätä varten tarvitaan ilmaa (massa kerrotaan stoikiometrisellä suhteella): * bensiini: 311 g (240 L) * etanoli: 303 g (234 L) (suluissa ilman määrä tilavuutena standardiolosuhteissa)
Eli eikös ole hämmentävää, ei tuolla viinalla mitään saa lämpeämään.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 29.03.2012 10:41 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Cikatti kirjoitti: " Kyllä se tulppa siellä alkaa hehkumaan ja lopulta alkaa aiheuttamaan nakutusta."
Perustuen mihin? Viinassa on melkein kolmannes vähemmän energiaa... Tehollinen lämpöarvo viunalla 26,7 MJ/kg ja bensalla 43 MJ/kg eli aikas järeä ero eli ei tuosta viinasta kyllä paljoa lämpöä oteta. Se palaa huomattavasti viileämmin. Viinahan suorastaan estää nakutuksen koska se nostaa oktaanilukua.
Et sitten vielä vaikka tällainen esitys: Jos kummallakin polttoaineella halutaan tuottaa 1 MJ lämpöä, niitä kuluu: * bensiini: 21,1 g * etanoli: 33,7 g
Tätä varten tarvitaan ilmaa (massa kerrotaan stoikiometrisellä suhteella): * bensiini: 311 g (240 L) * etanoli: 303 g (234 L) (suluissa ilman määrä tilavuutena standardiolosuhteissa)
Eli eikös ole hämmentävää, ei tuolla viinalla mitään saa lämpeämään. No sepäs on sitten selvä ettei näin voi käydä, löytyy varmaan referenssiä?
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 29.03.2012 16:11 |
Viestit: 5124
|
E85 gasoholi ei nakuta laihallakaan yhtä herkästi, mutta syy ei ole energiasisällössä. Muutenhan perinteinen sääntö: laiha seos (bensa) nakuttaa ei pitäisi paikkaansa: Syöttää 30 % vähemmän bensaa, 30 % vähemmän energiaa (X MJ * 0,7) => koneelle tulee kylmä eikä kone nakuta #¤%& Ei pidä paikkaansa, väärin! nakuttaa niin maan perusteellisesti. Luulisin että selitys voisi perustua kahteen, kolmeen...neljään... eri juttuun: a) Etanoli/ilmaseoksen palamisnopeus paineen ja lämmön kasvaessa ei noudata samaa kaavaa kuin bensa/ilma (optimaalinen ennakkokäyrä on kovin erilainen ainakin turbomoottoreissa, syttymisviive + palonopeus...) ( b) Laihan seoksen lämpötila ei kasva yhtä jyrkästi?) c) RE85 oktaaniluku on 106 d) haihtumislämpö on suurempi Lähteitä varmaan löytyisi, mutten löytänyt muuta hyvää kuin suorasuihkutus + kuorma + erilaiset seokset => nakutus: http://delphi.com/pdf/techpapers/2011-01-0900.pdf ja ehkä johonkin muuhunkin voi vielä perustua? Ja jotain totuuspohjaa jutulla varmaan on koska jo aikoinaan jenkeissä totesivat että melkein kaikilla muilla kuin laihaseosmoottoreilla voi (ainakin jotenkuten) ajaa gasoholilla ilman muutoksiakin. Mitenköhän käy katalysaattorin toiminnan jos jatkuvasti mennään hieman laihalla, bensalla kolmitiekatalysaattori vaatii melko tarkan stoikiometrisen seoksen?
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 29.03.2012 16:28 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
En ole kovinkaan perusteellisesti tutustunut noihin 95e10 ja e85:n palamisprosessin eroihin, mutta 2 seikkaa noista yllämainituista on tullut vastaan useammassakin yhteydessä, eli korkeaseosetanolipolttoaineen (e85) korkeapi puristuskestävyys (n. 105) ja hitaampi palamisnopeus.
kumpikin vaikuttaa nakutusvaaraa pienentävästi. saattavat olla syynä myös 30% seoksella havaitsemiini parantuneeseen alakierrosvääntöön, ja jopa polttoaineen kulutuksen pienentymiseen.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 08:55 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"...hitaampi palamisnopeus"
...tuota, alkoholi palaa bensiiniä nopeammin, siksi sitä mm käytetään dragstereissa...
Kokemusta taasen... kahtena aamuna kun Tsädilläk on ollut pidemmän yön pihalla viilenemässä niin että moteur vesi on käynnistäessä noin 7 asteista niin ensimmäisen sekunnin pata käy niin kuin se haluis syljeskellä polttoaineen pois, eikoista kakistelua noin 0.5 sekuntia ja sitten alkaa käydä tasaiseen. Eli selkeästi jos olis kone pakkasen puolella niin käynnistyvyys lienee huono.
Keskikulutuksen olen havainnut nousseen vielä lisää eli noin 11 litrasta 13:een litraan.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 08:59 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
olisko sitten eroa etanolilla ja metanolilla? käsittääkseni kiihdytysvärkeissä käytetään metanolia? (samoin lennokeissa...)
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 10:53 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Etanolillahan on matalamman palolämpötilan lisäksi jonkinlainen jäähdytysvaikutus myös imuilmaankin. Sitä en osaa sanoa miten se vaikuttaa nakutusherkkyyteen... ilmeisesti vaikutus on kuitenkin vähentävä  Jos kone kävisi E85:llä jatkuvasti liian laihalla, eli ecun fuel trimmit (tai suuttimet) olis loppuneet kesken, niin luulisin että vikavalo syttyis melko äkkiä...
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 11:17 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ääh, ei sotketa metanoolia tähän juu... Siis etanolikin palaa bensaa nopeammin.
Tässä hyvää asiaa aiheesta joka lienee ollut jo jossain toisessakin ketjussa esillä:
"Etanolin adiabaattinen palamislämpötila on MATALAMPI kuin bensan. Etanoliseostettu bensa palaa viileämpänä. Laminaarinen palamisnopeus sen sijaan on hieman korkeampi, eli etanoli todellakin palaa hieman nopeammin. Tämä on kuitenkin etu, ei haitta. Johtaa mm. pienempään nakutusherkkyyteen. Asia pitää vaan ottaa huomioon sytytysennakoita muuttaessa, vaikka etanolin nakutuskestävyys onkin suurempi ei ennakkoa käytännösssä enempää korkealla teholla tarvita kuin bensiinillä johtuen nopeammasta palamisnopeudesta. Liian kovilla ennakoilla voi sen sijaan sylinteripaine nousta liian kovaksi nakutuksen sijasta. Ei ole kuitenkaan ongelma vakioilla bensamoottorin sytkäkartoilla."
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 13:23 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
lorautin aamulla kahellakympillä kallista bensaa ( 98 ) tankkiin kun en viittiny ajaa väärään suuntaan hakemaan halvempaa. en kattonu paljonko sain ,mutta vissiin runsaan 10 litraa. nyt sitten päivällä otin taas kahella kympillä sitä viinaa ( 0.998 litra ) ja sain 20.02 litraa. eikä mitään kakomista kun sen 98 lantras sillä viinalla. 
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 13:41 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Melkoisia holisteja on jengistä tullut 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 14:52 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Mites se menikään... sosiaaliministeriö haluaa viinan pois liikenteestä ja liikenneministeriö haluaa lisää viinaa liikenteeseen 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
amikasi
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 15:02 |
Viestit: 107
|
Aikamoista on tosiaan muutosvauhti. Eihän tuosta ole kauankaan kun 95E10 ei tehnyt kauppaansa etanolipelon takia. Ja nyt RE85-sekakäyttäjiä on joka nurkalla ja e(u)tanizer yms palikoita on tarjolla verkot pullollaan.
Kun vain jostain löytyisi citroen evasion 3.0 V6, niin voisin liittyä sekakäyttäjien jaloon seuraan:=)
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 15:10 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
niimpä niin.  oottelen silti sitä perinteistä kinastelua , voiko sitikan moottoriin laittaa ESSO:n öljyjä ja toisaalta Pösöön laittaa Totalia tai Yacco:oo. kumpaankaan ei tietenkään voi laittaa ELF:in öljyjä .kun Rellu käyttää sitä. miten mahtaa toimia nuo Egyem tulpat Rellussa ........sitikassa ja pösössähän ne tietenkin toimivat. ja nuo syttypiuhatkin .........vielä........ mobil/TB uskovaisetkin ovat häippässeet jonnekkin ......alkaa tulla jo ikävä. kohta ei päästä kunnon kinasteluun , joten tylsistyminen uhkaa. 
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 15:33 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Pitääkö aloittaa uusi ketju jäähdytysnesteistä?  Vaan kuten tuossa VTT:n testissäkin todettiin, etanolin ongelmat tulevat esiin viiveellä. Ja ne Pelle Pelottomat, jotka tuota kokeilevat ja eivät itke mahdollisista ongelmista iltapäivälehdissä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 15:39 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
kokemjne kirjoitti: kohta ei päästä kunnon kinasteluun , joten tylsistyminen uhkaa.  Eiköhön tuo kinastelu kiihdy viikonloppua kohden, kun jotkut hulauttavat etanolit tankin sijasta huiviinsa 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 16:18 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
HDI ....ei ainakaan iltalehdessä. sille kirjoittelevat vain ne jotka tykkäävät muutenkin lööpeistä. ja diesel. just niin. viime aikoina on ollu kovin raitista porukkaa , kun kunnon kinastelua eioo esiintyny. SVC . tuossa on ideaa. ......onko vihree ainoa oikee väri . punanen on pannassa jo historiallisista syistä . pitääkö sen maistua joltakin vai olla maistumatta ? pitääkö jomman kumman tarttua lasille vuotavasta xantian lämppärin kennosta ( joka ei kuitenkaan vuotanu , vaan vain pääty tiivisteet ) ja söikö sen " kennon " vihree vai punanen neste........... siitä vaan avaamaan aiheita. minä leikin edelleen sitä aku ankan tieteilijää ja testailen ja todistelen joko toimivuutta ( vasten kauppiaitten vaatimuksia ) tai sitten päinvastoin. 
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: E85 Lähetetty: 30.03.2012 23:11 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
7,77 Litraa matka-ajossa (450km), 15ltr 98 50ltr RE85, nyt alkoi vikavalo palamaan aika-ajoin matka-ajossa tasaisella nopeudella. Vikavalon palaminen tulee ja menee noin 15 sek kerrallaan. Varmaan sitten niitä kakslitrasen suuttimia funtsimaan.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
|
|