Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 5/11 [ 270 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 31.03.2012 15:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Ropeliz kirjoitti:
7,77 Litraa matka-ajossa (450km), 15ltr 98 50ltr RE85, nyt alkoi vikavalo palamaan aika-ajoin matka-ajossa tasaisella nopeudella. Vikavalon palaminen tulee ja menee noin 15 sek kerrallaan. Varmaan sitten niitä kakslitrasen suuttimia funtsimaan.
Eikös ensin olisi kiva tietää, mitä vikaa ECU luulee autossa olevan?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 31.03.2012 18:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Hahhaa! Käkkylä meinas inhota tänään E85:ttä tosissaan. Sammutin tuon Detroitin malmikasan Hesan Vallilaan eilen iltana noin klo 17 ja käynnistin tänään noin 13:30. Yö oli "kylmä" pitkästä aikaa ja käynnistäessä moottorivesi on 2 asteista. Tähän asti moteur vesi ollut noin 7 astetta käynistäessä aamulla E85:llä.

No, kaksi pitkää starttia ja ei juuri lupaillut, mutta, kolmannella lähti.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 02.04.2012 22:13 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
cxtb2:n esimerkin (ja sen, että tänään lorahti tankkiin bensiiniä 110€ edestä) rohkaisemana tilasin itsellenikin e85-palikan. Aion asentaa sen tuohon Xantiaan. Nyt odotellaan postia kuin lapsi joululahjoja :P



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 02.04.2012 22:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Aake kirjoitti:
cxtb2:n esimerkin (ja sen, että tänään lorahti tankkiin bensiiniä 110€ edestä) rohkaisemana tilasin itsellenikin e85-palikan. Aion asentaa sen tuohon Xantiaan. Nyt odotellaan postia kuin lapsi joululahjoja :P

Mistä tilasit?



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 02.04.2012 22:28 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
Harri126 kirjoitti:
Aake kirjoitti:
cxtb2:n esimerkin (ja sen, että tänään lorahti tankkiin bensiiniä 110€ edestä) rohkaisemana tilasin itsellenikin e85-palikan. Aion asentaa sen tuohon Xantiaan. Nyt odotellaan postia kuin lapsi joululahjoja :P

Mistä tilasit?


Etanizerilta. Jotenkin olin hiukan epäluottavainen yritystä kohtaan aluksi, mutta tutkin nettikeskusteluita ja ainakin muille on tullut paketti perille. Aika edullinenhan tuo on ainakin muihin verrattuna. Tosin on niitä ominaisuuksiakin vähemmän. Voin toimia koekaniinina ko. yrityksen luotettavuudessa tämän foorumin osalta :D



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 02.04.2012 22:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Aake kirjoitti:
Harri126 kirjoitti:
Aake kirjoitti:
cxtb2:n esimerkin (ja sen, että tänään lorahti tankkiin bensiiniä 110€ edestä) rohkaisemana tilasin itsellenikin e85-palikan. Aion asentaa sen tuohon Xantiaan. Nyt odotellaan postia kuin lapsi joululahjoja :P

Mistä tilasit?


Etanizerilta. Jotenkin olin hiukan epäluottavainen yritystä kohtaan aluksi, mutta tutkin nettikeskusteluita ja ainakin muille on tullut paketti perille. Aika edullinenhan tuo on ainakin muihin verrattuna. Tosin on niitä ominaisuuksiakin vähemmän. Voin toimia koekaniinina ko. yrityksen luotettavuudessa tämän foorumin osalta :D

Tuolla on snadisti juttua siitä:
http://murobbs.plaza.fi/elektroniikka-h ... uutos.html
Ei kovin mairittelevia kommentteja. :?
Kokemuksia odotellen. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 02.04.2012 23:42 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
No höh, rahat tulivat bumerangina takaisin, kuulemma tuotteet loppu varastosta. Pitänee tilata muualta.



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 03.04.2012 00:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Mitenhän tämä:
http://bioadapter.com/product_info.php?products_id=45
Ainakin reddewil kehui. :roll:



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 03.04.2012 10:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
CXTB2:lla on just noi Bioadapterit. Mites paljon olet CXTB2 ajanut nyt E85:llä noiden adaptereiden avulla?

Mä tosiaan huomasin että heti kun kone on jäähtynyt noin nolla asteiseksi niin käynnistys on ihan hemmetin takkuinen.

...ai niin, älkää seuratko vakavasti mitään mikä on muroplazassa :lol: ...ja patonki onkin jo suorastaa tietysti puolivakava.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 03.04.2012 10:35 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
Joo mäkin laitoin tollaset Bioadapterit tilaukseen tässä hetki sitten. Toivottavasti nyt on tuotetta varastossa :roll:



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 03.04.2012 11:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
Cikatti: bioadapteri-boxit on ollut viikon MustaKuukassa kiinni, en ole saanut vielä "puhdasta" e85:sta tankkiin, nyt on vielä arviolta 70% e85 loput 95e:tä. Kilometrejä kertynyt n. 600 tällä tankillisella.

Bioadapteri "täysbensa" moodissa vielä tuollakin seoksella, "automaatti" asennossa käy (ainakin tyhjäkäyntiä) raskaasti. sinänsä ne 4 eri valintaa vaikuttaa tekevänkin jotain, kun käynnistä huomaa selvästi niiden väliset erot. sinänsä moottori käynnistyy ja käy hyvin noiden kanssa.

Kylmäkäynnistys-toimintokin tuli testattua, ja kones hörähti heti käymään, ja piti jonkinaikaa vähän korkeammat kierrokset, niinkuin manuaalissa kehuttiin.

Ilmeisesti tuo XM:n Siemens-Fenix -ecu pystyy venymään aikapaljon, kun tuntuu soppa riittävän ilman lisäruiskutusta, tosin jonkunverran saattaa nuo purkit lisätä polttoainetta, vaikka bensa-moodissa onkin.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 03.04.2012 11:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Sopikos jokin niistä mukana toimitettavista töpseleistä suoraan Fenixin suutinliittimiin?
Nuo sivut muuten tuon vehkeen esittelyyn ja asennuksee ja säätöön ovat tosi selkeät.
Oliko millainen toimitusaika kun tuon tilasit?



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 03.04.2012 13:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
Vertasin noita kuvia ZPJ:n suuttimiin, jotka on bendix-DEKA:n valmistetta, ja niissä on ihan Bosch EV1 -liitin, ja niillä liittimillä tilasin noi boxit, liittimet kävi hyvin paikoilleen. Mukanahan niissä ei tule mitään liittimiä, jos ei erikseen ruksi.

Viikossa olivat postissa noudettavissa. (eivät onnexi jääneet tulliin odottelemaan...)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 03.04.2012 22:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
cxtb2 kirjoitti:
Cikatti: bioadapteri-boxit on ollut viikon MustaKuukassa kiinni, en ole saanut vielä "puhdasta" e85:sta tankkiin, nyt on vielä arviolta 70% e85 loput 95e:tä. Kilometrejä kertynyt n. 600 tällä tankillisella.

Bioadapteri "täysbensa" moodissa vielä tuollakin seoksella, "automaatti" asennossa käy (ainakin tyhjäkäyntiä) raskaasti. sinänsä ne 4 eri valintaa vaikuttaa tekevänkin jotain, kun käynnistä huomaa selvästi niiden väliset erot. sinänsä moottori käynnistyy ja käy hyvin noiden kanssa.

Veikkaisin että ecu on säätänyt LTFT:n sen verran plussalle tolla etanoliseoksella, että bioadapterin automaatti-asento vaatis pienen totutteluajon. Ton bioadapterinhan pystyy säätämään haluamalleen syötön lisäykselle, eli voisit "totuttaa" ecun tohon pikkuhiljaa...

Olen tässä lueskellut E85:n viilentävästä vaikutuksesta imuilman lämpöihin sekä palolämpötilaan... onkos kukaan törmännyt mittaustuloksiin aiheesta? Ton villikissan roots-ahdin kun lämmittää imuilmaa sen verran tehokkaasti, että tehot alkaa laskea muutaman täyskaasukiihdytyksen jälkeen, joten viilennys ei tekis pahaa. Varsinkin kun samalla säästäis melkein tonnin vuodessa polttoainekuluissa...




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 04.04.2012 08:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Imuilman lämpötilaan ei kyllä pysty vaikuttamaan alkoholin käytöllä, alko vain laskee palamisen lämpötilaa koska sitä energiaa viinassa on 30% vähemmän bensaa nähden. Ahdin nostaa lämpötilan ihan itse koska puristuva ilma lämpeää puristaessa ja se on fysikaalinen fakta.
Tuo bio-toosa calibroi itsensä... käyttöohjeessahan sanotaan että silä pitää ajaa asennuksen jälkeen 15 min jotta asetukset hakeutuu kohdalleen.

Suosittelen lukemaan noi kaikki linkit tuolta sillä siellä on hyvin fiksua dataa:
http://bioadapter.com/information.php?info_id=23

lisäksi hyviä kommentteja tässä:
http://bioadapter.com/information.php?info_id=20



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 04.04.2012 09:06 

Viestit: 5124
Cikatti kirjoitti:
Imuilman lämpötilaan ei kyllä pysty vaikuttamaan alkoholin käytöllä, alko vain laskee palamisen lämpötilaa koska sitä energiaa viinassa on 30% vähemmän bensaa nähden. A...


Ei minusta vieläkaan liity energian vähyyteen (/litra tai MJ/kg) jos kone tuottaa saman verran tehoa (joka vaaditaan vaikka pitämään yllä tasaista 100 km/h) niin ruiskun syöttämissä megajouleissa ei ole eroa, muuten koneen hyötysuhde muuttuisi lennossa jotenkin ihmeellisesti paremmaksi.

Oikeastaanhan lämpövoimakoneen terminen hyötysuhde pienenee, jos lämpötilaerot laskee (palaminen-ulkoilma tms.mihin pakokaasut päästetään) => eli hyötysuhde olisi huonompi ja alkoholienergiaa siis tarvittaisiin enemmän kuin bensaenergiaa tuottamaan sama energia ulos koneesta, tätä eroakaan ei käytännössä taida olla johtuen muuten paremmasta palamisprosessista. Ja energiahan on tehoa ajanjakson aikana, jos sen megajoulen kuluttaa oikein nopeasti voi saada aikaan ison tehon, jos sitä energiaa kitkuttaa menemään hitaammin tulee pienempi teho) eli jos eroja hyötysuhteessa on ne tietääkseni aika pieniä.

Jossain vaiheessa imusarja-puristustahti tuo alkoholi höyrystyy ja E85 vaatima höyrystyslämpö on yli nelinkertainen bensan höyrystymislämpöön, eli seos on kylmempää ennen sytyttämistä (en yhtään osaa sanoa paljonko, mutta juuri osin tuonhan takia aquamist tai alkoholi-vesi seos sumutuksia käytetään ahdetuissa koneissa, mutta veden höyrystymislämpö on vielä suurempi).

Höyrystäminen vaatii energiaa => se on pois siitä energiasta jonka puristaminen tuottaa => seos ei ole yhtä kuumaa ennen sytyttämistä. (puristustahti tai ahdin puristaa ihan samoin ilmaa kasaan ja puristaminen lämmittää ilmaa, mutta puristuksen jälkeen ei voi välijäähdyttää, sillä on tietysti eroa, jos saa imuilman kylmemmäksi, on se tiheämpää ja sitä (tai sen sisältämään happea) saa koneeseen enemmän ja maksimitehot nousee -> eli joku ruiskusuutin kannattaisi olla aikaisemmin imupuolella, ei kuitenkaan ennen kompressoria (turboa).

(Mutta toisaalta vielä sama megajoulemäärä alkoholia poltettuna ei vaadi yhtä paljon ilmaa, koska etanolimolekyyli sisältää jo enemmän happiatomeja)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 04.04.2012 09:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"seos ei ole yhtä kuumaa ennen sytyttämistä." ...tämä siis viinalla.

Juuri tämä on se juttu koska jengi pelkää että tulee mäntään reikä viinalla. Vesi/viinasoosia ei kannata tieliikenkäyttöön edes miettiä, nostaa kyllä tehoja jopa 15 % mutta jatkuvalla käytöllä nykypannut ei tahdo kestää. Lentomoottoreissa käytettiin (mäntämoottorit) aikanaan vesiviinaruiskua vain lähtötehoilla ja mm 2000 hv:n pannusta saatiin 2200 hv ulos. Voimalamoottorikäyttöönkin vesiruiskuja on kokeiltu mutta jatkuvaa käyttöä ei venttiilit kestä. Pitäs kait olla kokonaan keraaminen kone jotta kestää.

Vähemmällä viinan energialla tarkoitinkin näitä nykyautoihin (ei flex fuel) kipattavan viinan vaikutusta. Totta kait flex fuel vehkeessä bensan ja viinan voiman tuotto on samaa koska viinaa lasketaan paloon juuri sen verran enemmän kuin mitä viinan energian puutos vaatii.

Sinänsä harmi kun tuo SAAB kippasi sille he tekivät mahtavia biofuel moottoreita, viinabensalla niistä saatiin suorastaan kamalia tehoja ulos.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 04.04.2012 17:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Cikatti kirjoitti:
Imuilman lämpötilaan ei kyllä pysty vaikuttamaan alkoholin käytöllä, alko vain laskee palamisen lämpötilaa koska sitä energiaa viinassa on 30% vähemmän bensaa nähden. Ahdin nostaa lämpötilan ihan itse koska puristuva ilma lämpeää puristaessa ja se on fysikaalinen fakta.
Tuo bio-toosa calibroi itsensä... käyttöohjeessahan sanotaan että silä pitää ajaa asennuksen jälkeen 15 min jotta asetukset hakeutuu kohdalleen.

Suosittelen lukemaan noi kaikki linkit tuolta sillä siellä on hyvin fiksua dataa:
http://bioadapter.com/information.php?info_id=23

lisäksi hyviä kommentteja tässä:
http://bioadapter.com/information.php?info_id=20

Kyllä se imuilma viilenee siinä kohtaa kun suuttimet työntää imusarjaan etanolia, riippumatta siitä onko siellä ahdin vai ei. Ahdinkäytössä viilennys vaan tulee enemmän tarpeeseen juuri tuon ahtimen tuottaman lämmön takia. Se miten paljon enemmän E85 viilentää kuin bensa kiinnostaisi kovasti. Google löytää jenkkifoorumeilta sankareita jotka ovat jättäneet E85:n kanssa jopa välijäähyn tarpeettomana pois...

Ja toi bioadater.comin toosa ei kalibroi yhtään mitään. Siinä on neljä kiinteää asetusta, joita voi käsin muuttaa. Auto-asennon oletusarvo on 20%, ja siinä se pysyy ellei käyttäjä sitä muuksi muuta. Toi 15min ajo asennuksen jälkeen tarvitaan jotta ECU osaa säätää LTFT:n taas kohdilleen muuttuneella syöttömäärällä.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 04.04.2012 21:12 

Viestit: 5124
Lainaa:
...Vesi/viinasoosia ei kannata tieliikenkäyttöön edes miettiä, nostaa kyllä tehoja jopa 15 % mutta jatkuvalla käytöllä nykypannut ei tahdo kestää. Lentomoottoreissa käytettiin (mäntämoottorit) aikanaan vesiviinaruiskua vain lähtötehoilla ja mm 2000 hv:n pannusta saatiin 2200 hv ulos. Voimalamoottorikäyttöönkin vesiruiskuja on kokeiltu mutta jatkuvaa käyttöä ei venttiilit kestä. Pitäs kait olla kokonaan keraaminen kone jotta kestää...

Tarkennetaan hieman: veden, viinan tai vesiviinan ruiskuttaminen ei lisää tehoa ahtamattomissa (juuri) ollenkaan, vain ahtopaineitten nosto. Vesi(viina)ruisku mahdollistaa isommat ahtopaineet ilman nakutusta.

Tuolla kuvataan saksalaisten MW50 (methanol/wasser) ruiskutus ahdetuissa lentokonemoottoreissa 100 hp lisää jäähdytysefektillä, 500 hp yhteensä jäähdytys + korkeampi mahdollinen ahtopaine. Lisäahtopaineesta ei ollut apua korkealla, koska harvaa ilmaa ei saatu kuitenkaan enää puristettua huippupaineille, mutta jäähdytysefekti toimi sielläkin (4 % extrateho).
http://en.wikipedia.org/wiki/MW_50 (1500 hp kone -> 2000plus hp )

Venttiileistäkin on toisenlaistakin kokemusta luettu THP:stä: uusimmissa moottoreissa (turbo+bensan suoraruisku) on tullut ongelmaksi imuventtiilin karstoittuminen (koska bensaa ei suihkuteta päin venttiiliä, ei ole sen enää puhdistavaa vaikutusta). Siksipä on tullut erilaisia puhdistussumutussettejä ajettavaksi imusarjaan, mutta aquamistin tms. käyttö ilmeisesti auttaa, ainakin näin on raportoitu...?

(en löytänyt oikein sopivaa artikkelia jäähdytyksestä, mutta höyrystymislämmöt löytyi tarkemmin:
bensa: 350 kJ/kg
E85: 840 kJ/kg
Vesi: 2270 kJ/kg (eli vesisuihkutus paras jäähdytykseen, (nakutuksen eston osalta ero?) mutta eipä oikein toimi talvella (tai korkealla ilmassa) kun jäätyy)

muitakin löytyi, korjataan omia juttuja: ilmeisesti palolämpötila ei ratkaisekaan hyötysuhdetta vaan menee juuri toisinpäin jonkun artikkelin mukaan: mitä isompi lämpötila sen enemmän menee lämpöä myös hukkaan. Sen sijaan se että palokaasujen koostumus ja tilavuus on isompi etanolilla tuottaa hieman enemmän tehoa samalla energiamäärällä)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 05.04.2012 23:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
Tänään tankkasin kutakuinkin pelkkää e85:sta MustaKuukan tankkiin, e-ourkin säädin "Auto" asennolle, ja katotaan ny, miten pelaa 8-)

ajettu n. 70km. ja ajossa toimii hyvin, tyhjäkäynnillä kierrokset vaeltelee vielä. ajotietokone näyttää kulutukseksi samoja, kuin bensalla ajellessa, eli se purkin lisäämä 20% tuntuisi vastaavan polttoaineen erilaisuudesta johtuvaa lisäannosta.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 06.04.2012 07:08 

Viestit: 369
cxtb2 kirjoitti:
Tänään tankkasin kutakuinkin pelkkää e85:sta MustaKuukan tankkiin, e-ourkin säädin "Auto" asennolle, ja katotaan ny, miten pelaa 8-)

ajettu n. 70km. ja ajossa toimii hyvin, tyhjäkäynnillä kierrokset vaeltelee vielä. ajotietokone näyttää kulutukseksi samoja, kuin bensalla ajellessa, eli se purkin lisäämä 20% tuntuisi vastaavan polttoaineen erilaisuudesta johtuvaa lisäannosta.


Eikös nuo ajotietsikat laske suuttimen aukioloajoista jollakin kaavalla tuon kulutuksen, joten polttoaineen ei siihen pitäisi vaikuttaa? Mielenkiinnolla seurailen tätä teidän koettanne, sillä syyhyttää laittaa tuohon pihalla seisovaan vm.2001 bensa mondeoon joku vastaava purnukka ja valmistautua etanoliin. (Kunhan tänne savonlinnan lähialueelle saadaan joku viinapiste....siihen asti joutuu tyytymään itänaapurin ei etanolipohjaiseen tarjontaan)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 06.04.2012 12:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Tarkennetaan hieman: veden, viinan tai vesiviinan ruiskuttaminen ei lisää tehoa ahtamattomissa (juuri) ollenkaan"

Muuten, olen ollut ahtamattoman BMW:n kyydissä jossa satasen vauhdissa kytkettiin vesiruutta päälle ja kas, vauhti kipusi noin 115 km/h hyvin jänne tehon lisäys kaasun asetusta muuttamatta. Mutta juu, ahdetussa tuo vesiruutta on absoluuttisesti paree keksintö koska se kummasti laskee kuumentuneen ahtoilman lämpöä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 06.04.2012 20:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
pimpelipompeli kirjoitti:
Eikös nuo ajotietsikat laske suuttimen aukioloajoista jollakin kaavalla tuon kulutuksen, joten polttoaineen ei siihen pitäisi vaikuttaa?

Jep, polttoaine ei vaikuta, mutta toi bioadapter-boksi vaikuttaa... ajotietokone laskee kulutuksen sen mukaan miten ecu komentaa suuttimia olemaan auki, mutta ajotietokone ei "näe" sitä että bioadapter pidentää suuttimien aukioloaikoja. Eli boksin kanssa ajotietokone luulee polttoainetta menevän vähemmän kuin mitä suuttimista todellisuudessa menee koneeseen.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 09.04.2012 20:20 

Viestit: 5124
Cikatti kirjoitti:
"Tarkennetaan hieman: veden, viinan tai vesiviinan ruiskuttaminen ei lisää tehoa ahtamattomissa (juuri) ollenkaan"

Muuten, olen ollut ahtamattoman BMW:n kyydissä jossa satasen vauhdissa kytkettiin vesiruutta päälle ja kas, vauhti kipusi noin 115 km/h hyvin jänne tehon lisäys kaasun asetusta muuttamatta. Mutta juu, ahdetussa tuo vesiruutta on absoluuttisesti paree keksintö koska se kummasti laskee kuumentuneen ahtoilman lämpöä.

Vaikka kunnossa olevassa ahtamattomassa moottorissa ei teho nousekaan normaaleilla puristuksilla, niin ei silti mahdotonta tuokaan.

Mutta jos muuta ei ole muutettu, niin koneessa on joko nostettu (tai noussut karstoittumisen johdosta) puristusuhdetta niin että nakutus(anturi) rajoittaa tehoa ja vesisuihku auttaa nakutukseen tai sitten joku muu moottorin säädöissä on pahasti pielessä. Vesisuihkutuksella voi käyttää yli 14 puristussuhdettakin, mutta ei taas toimi kunnolla ilman vettä ollenkaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: E85
ViestiLähetetty: 09.04.2012 21:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
Nyt olisi ensimmäinen "täystankillinen" e85:sta ajettu, keskikulutukseksi tuli 12,4L/100km. (tosin tankillisen alussa kokeilin ajella Boxin eri säädöillä, kokeillen niiden vaikutusta, ja valinnaksi jätin "GAS" , jolla tuntuu pelaavan parhaiten) lisäksi kulutukseen varmaan vaikutti pitkähköt ajelut sohjoisilla / liejuisilla teillä pienemmillä vaihteilla.

silti tuommoinen 5L/100km. suurempi kulutus jää edullisemmaksi kuin 8L. / 100km. kulutus bensalla,

12,4e/100km. e85:lla ja 13.5e/100km. bensalla noilla kulutuksilla.

paremmissa olosuhteissa ja ilman kokeiluja luulen pääseväni 10-11L./100km. kulutuksiin e85:lla, nähtäväksi jää... :lol: :mrgreen:

tehon vähenemistä ei tuolla moottorilla huomaa normiajossa, kun reserviä on.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 5/11 [ 270 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: