|
Kirjoittaja |
Viesti |
gs-pallas
|
Viestin otsikko: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 07.04.2012 07:59 |
Viestit: 6
|
Moi! Reilu 14v sitten remppasin geesun haudan partaalta kilpiin ja kovaan ajoon, mutta n. 7-8v sitten syksyllä se jäi tallin nurkkaan odottamaan kevättä joka taitaakin tulla geesulle vasta nyt. Päällimmäisenä mieleen on jäänyt palavan öljyn katku ja pihan sotkevat öljytipat.. Onko arvoisat harrastajat saanut geesua tilkittyä vuodottomaksi? Onko se mahdollista? Ne o-renkaat aikoinaan vaidoin ja liimasin, samoin venakoppien tiivisteet. Mitä muita yleisiä paikkoja on tiedossa? Muistelisin lukeneeni, että kampuran stefa saattaisi olla yksi vuodon paikka myös. Saakos tuon stefan vaihdettua ihan siitä akselin päästä nostamalla koneen irti, vai pitääkö konetta purkaa? Entäs etupää, onko siihen ollut tarvetta vaihtaa?
Mistäs geesuun nykyään osia saa? En ole sitikoita harrastanut vuosiin niin on kuviot vähän hakusessa. Vieläkö jousipalloja saa uutena? Tai tietääkö joku Oulussa tai Vimpelin lähellä paikkaa, josta saa venttiilit palloihin ja täytön siinä ohessa?
|
|
|
|
 |
amikasi
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 07.04.2012 08:57 |
Viestit: 107
|
|
|
|
 |
Tankkitäyteen
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 07.04.2012 10:33 |
Viestit: 59 Paikkakunta: Siikalatva
|
Suositan nokkahihnojen vaihtoa. Mullon kolme raatoa ja niistä saa osia (pehmein on gsa, yx break). Linnuntietä Ouluun 40 km:ä.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 07.04.2012 11:45 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Juu, vaihda ne hihnat heti eikä vasta ekan käynnistysyrityksen (ja kansiremontin, hihnankatkeamisen) jälkeen..! Eivät ole edes kalliita.
Kansien paluuputkien O-renkaat on ne yleisimmät vuotopaikat, Viton-kumiset renkaat kannattaa vaihtaa sinne. Venakoppien tiivisteiden kanssa vuotoriskiä lisää liika kiristys, ylemmät kannet tuskin vuotavat, alemmista mieluummin (eikä sinne oikein näe).
Öljynjäähdyttimen tiivisteet on yksi hyvä vuotopaikka myös, varsinkin tuollaisen pitempään seisseen yksilön kanssa. Siellä on vain tasotiivisteet, jos en ihan väärin tuota paikkaa muista...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
gs-pallas
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 07.04.2012 12:43 |
Viestit: 6
|
Niin.. jotenkin olen ajatellut, että vastahan vaihdoin nuo nokkahihnat, mutta nyt kun laskee niin ei 10v riitä.. kilometrejä sentäs on tullut vain n. 30t.
2005 näytti olevan edellinen katsastus, eli 7v on seisoskellut. Ihan jumissa se ei ole, n. kerran vuodessa sitä on käytetty pari minuuttia.
Enpä ehtinyt jakohihnoja murehtia, kun äsken innostuin laittamaan akun paikoilleen ja kaasarin täyteen. Laitoin varulta 2 tahti bensaa, jos vaikka voitelis hieman paremmin heti startista. Neljästi piti käsin täyttää kaasutin, ennenkuin tankilta nousi bensa kaasarille asti, mutta muuten toimi kaikki paremmin kuin uskalsin odottaa. Öljynpaineet nousi lähes heti, keula lähti nousuun n. 10s kuluessa ja latausmittarikin näytti, että virtaa tulee. Jousipallot oli aika tyhjät, mutta muuten olisi ollut pesua vaille ajokunnossa!
Olisko jollain ylimääräisiä alempia venakoppien kansia, epäilen, että ne on kiristetty kieroksi.
|
|
|
|
 |
kari80
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 07.04.2012 13:36 |
Viestit: 103
|
Yksi vuodon paikka...kiristä bensapumpun pultit, se alempi saattaa olla löysässä. Kävipä aikoinaan että öljyä vuoti, en nähnyt mistä sitä tulee...lisäilin öljyä ja sitähän meni..no jälleen pelti auki ja tutkimaan ABC:n pihalla viereen tuli rekka..kuski kysyi mikä on ongelma...kerrottuani vuodosta hän sanoi heti kiristä pultit...vuoto loppui. Kysyin miten hän tuon tiesi ??..oli ollut aikoinaan Rekaran asentajana.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 08.04.2012 10:36 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Eräästä sattuneesta syystä osaan kertoa, että kampiakselin stefat ja öljynjäähdyttimen tiivisteet ovat käsittääkseni melkoisen harvinaista tavaraa nykyään.
Nimim. "vinkkejä otetaan vastaan"
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 11.04.2012 01:03 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Geesun ö-syylärin tiivarit voi leikata itse Viton-kumimatosta. Hommaa 4 mm mattoa pieni pala sillä sen hinta on 1000 eur / neliömetri. Siitä muuten kandee tehdä venakoppienkin tiivarit, niin eivät paistu kovaksi Jos kansia ei halua avata paluuputkien tiivarien takia niin alemmat venakopat pois ja myös se koko alaleuka irti eli pura keula ja asenna paluuputken alkuosaan hyvää silikonitahnaa ja anna kuivua pari vuorokautta ennen käyttöä. Polttoainepumpun juuri muuten kannattaa myös tiivistää hyvin sillä sieltä öljy valuu pakoputken päälle ja lisäksi virranjakaja pois ja sen alla oleva stefa vaihtoon myös. Kampikäppyrään stefoja tuskin saa edes Tiivistekeskuksesta, paitsi niin että valmistaa supistusholkin siihen niin voi asentaa ulkohalkaisijaltaan muutaman millin pienemmän standardistefan. Ja samaan syssyyn kannattaa vaihtaa ehkä nuo nokka-akselien etummaiset stefat myös, ne ovat helppo nakki kun keula on auki.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 11.04.2012 07:56 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Piisaako nelimillinen? Varaosakirjan mukaan ne tiivisteet ovat 13,5 x 22,2 x 6,6 mm mitoiltaan. Lohko meillä on edelleen eteisen lattialla levällään, että purkaminen ei ole tässä vaiheessa enää ongelma. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 11.04.2012 08:34 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Lohkoa ei tarvitse purkaa. Tarvitset ainoastaan sopivan sovitteen ja sen tarvikestefan. Sovite hyvällä liimalla ja tiivisteliimalla lohkoon kiinni. Sillä stefan isolla koolla ei ole merkitystä, Citikka on piruillessaan tehnyt erikoiskoon stefan, jotta varaosamyyntiä saadaan edistettyä. Vielä markka-aikaan tuo alkuperäinen stefa maksoi 150mk tienoolla, kun sovitettavaa tarvikestefaa sai 30mk:lla...
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 11.04.2012 10:07 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Jep itse olen molemmat tällähetkellä käytössä olevien GSA:n koneiden paluuputken yläpäät saanut tiiviiksi laittamalla silikoonia sisäpinnalle konetta purkamatta. Vaatii vain aikaa reilusti, eli ei saa hätäillä yhtään. Eli pitää odottaa että koneen sammuttamisen jälkeen että kaikki öljy on varmasti valunut pois ja sitten puhdistaa pinta hyvin ja silikoonin laittamisen jälkeen myös pitää malttaa odottaa että silikooni on takuulla kuivanut, liika kiire tässä kohtaa kostautuu aina. Ja ko. hommassa 360 astetta pyörivä sormi olis kova sana  . Kammen stefat alkaa olla vaikeita hankkia joo, onneksi ne todella harvoin Geesuissa vuotaa, ainakaan itselle ei ole osunut vielä tässä noin 14 vuotta Geesuilla ajelleena yhtään moista kohdalle. Kaikkialta muualta vuotavia kylläkin  .
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 11.04.2012 10:38 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Miten minusta nyt tuntuu, että tässä yksi puhuu aidasta ja toinen sen seipäästä.  En ehkä ilmaissut muutenkaan itseäni tarpeeksi selvästi... Siis: Geesun nokka on meillä täysin purettuna, moottori on irrallaan ja totaalisen osina. Ei ole kyse siitä, tarvitseeko sitä purkaa vai ei, vaan siitä, että saako mistään enää uusia tiivisteitä, kun se pitäisi saada nippuun jossain vaiheessa.  Ongelmana ovat nuo öljynjäähdyttimen tiivisteet sekä kampiakselin stefat.  Kaikki muut tiivisteet löytyvät uusina. Mutta, kannattaako vanhoja kampuran stefoja edes yrittää laittaa paikalleen? Päällisin puolin näyttävät kyllä ihan hyviltä, mutta käykö siinä lopulta kuitenkin huonosti?
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 11.04.2012 10:45 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Jos ei noita kammen stefoja saa niin onkos tiedossa tuttua sorvaria joka tekis tuon Akaillen kuvaaman holkin (olisko siitä jopa muuten kuvaa? Itse olen moisen kyllä nähnyt ihan livenä). Itse saattaisin jopa kokeilla vanhojen takaisinlaittoakin, jos on siististi saatu irti, mutta en ehkä kuitenkaan suosittele kuin omalla vastuulla  .
|
|
|
|
 |
gs-pallas
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 13.04.2012 20:35 |
Viestit: 6
|
No löytyhän niitä vuotopaikkoja tukittavaksi.. Pa-pumppu ja lauhduttimen tiiviste olivatkin uusia juttuja minulle, varmaan hyvin lasittuneet tiivisteet odottavat siellä vaihtajaansa. Tuota Viton -tiivistemattoa näkyi ebayssa olevan kohtuuhintaan, esim. 9"x9"x6mm oli 30£ + postitus. Onko kokemuksia sitrosen GS:ään myymästä tiivistesarjasta? Tai noista jousipalloista, montakohan vuotta ne ovat olleet hyllyssä tyhjentymässä.. Ja oliko tietoa Oulussa olevista pallojen täyttäjistä?
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: GS:n herättelyä henkiin Lähetetty: 13.04.2012 22:51 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
gs-pallas kirjoitti: Onko kokemuksia sitrosen GS:ään myymästä tiivistesarjasta? Tai noista jousipalloista, montakohan vuotta ne ovat olleet hyllyssä tyhjentymässä.. Periaatteessa on.  Meillä on Sitroselta ostettu Glaserin tiivistesarja Geesuun. Kaikki muut tiivisteet siitä löytyy, paitsi stefat ja öljynjäähdyttimen tiivisteet. Laadusta en osaa sanoa (vielä) mitään, kun on koko moottori vielä palasina. Ja ei ole Sitrosen pallot seisoneet hyllyssä, kun ei siellä sellaisia ole. Tai ei ainakaan pari kuukautta sitten ollut, tilaustavaraa parin viikon toimitusajalla.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
|
|