|
Kirjoittaja |
Viesti |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 12:06 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Citroën Pekingin Autonäyttelyssä
NUMÉRO 9: DS-LINJAN UUSI ILME JA TEKNIIKKA
Citroënin päämalliston rinnalla markkinoitava DS-linja edustaa uudenlaista automuotoilua. Huomiota herättävä mallisto tuo uusia näkökulmia laatuautojen suunnitteluun ja toteutukseen. Citroënin korkeaan laatuun ja 90-vuotiseen historiaan pohjautuva DS-mallisto kuvastaa Citroënin parhainta ammattitaitoa, luovuutta ja teknistä osaamista. DS-linja – Citroën DS3, DS4 ja DS5 – on kaksi vuotta lanseeraamisensa jälkeen myynyt jo yli 200 000 autoa.
DS-linja lanseerataan tänä vuonna myös Kiinassa. Juhlistaakseen tapahtumaa Citroën on suunnitellut uuden konseptiauton, Numéro 9:n, joka julkistetaan Peking Motor Showssa huhtikuun lopulla. Konseptiauto toimii DS-linjan suunnannäyttäjänä ja antaa viitteitä linjan tulevien kolmen mallin, C-segmentin Premium-luokan sedan-mallin, katumaasturin sekä D-segmentin Executive-luokan sedan-mallin, tyylistä.
Numéro 9 -konseptiautossa kiteytyy DS-linjan autojen syvin olemus. Malli yllättää muotoilullaan, joka on samalla myös tuttua ja helposti tunnistettavaa, inspiroivaa ja tunteisiin vetoavaa. Hienostuneisuus yhdistyy laadukkaaseen viimeistelyyn, mikä takaa ainutlaatuisen ajokokemuksen ja päivittäisessä käytössä hyödylliset ominaisuudet. Konseptiauton tyylikäs korin muotoilu on ottanut vaikutteita shooting brake -korimallista, ja uudenlainen etupuskuri puolestaan on suunniteltu plug-in-täyshybriditekniikkaa ajatellen. Plug-in Hybrid Citroën DS9 on myös huomattavan suorituskykyinen (50 km ZEV-tilassa, 295 hv, kiihdytyksen tehostus, CO2-päästöt vain 39 g/km)
DS-linjan uusi aikakausi
Numéro 9 -konseptiauton pieninkin yksityiskohta on suunniteltu huolella. Mallissa kiteytyvät tyylikkäästi DS-linjan perinteiset ominaisuudet ja hienostuneisuus. Muodin ehdottomassa pääkaupungissa Pariisissa suunniteltu Numéro 9 aloittaa uuden aikakauden DS-mallien muotoilussa.
Konseptiautossa tiivistyvät DS-linjan tyypillisimmät piirteet, kuten taaksepäin laskeutuva katto, kromiviimeistely, jossa on hillitty DS-merkki sekä veistetyt kyljet, joiden muotoilu ulottuu takaikkunaan saakka. Numéro 9 toistaa DS-linjalle tyypillisen muotoilun piirteitä sekä esittelee uudenlaisen, tulevissakin DS-malleissa nähtävän etupuskurin yhdessä tutun valojen muotoilun kanssa. Uudenlaisessa etupuskurissa on 3D-tyyppinen säleikkö, joka jatkuu LED-ajovaloihin. Keulan yleisvaikutelma antaa Numéro 9 -mallille vahvan, hypnoottisen ja ainutlaatuisen ilmeen.
Plug-in-hybriditekniikka: ympäristötietoisuutta ja nautittavia ajokokemuksia
Plug-in-täyshybriditekniikka tekee Numéro 9 -konseptiautosta myös teknisesti uuden. Plug-in-hybridin voimanlähteinä ovat bensiini- tai dieselkäyttöinen polttomoottori, markkina-alueesta riippuen, että taka-akselistoon sijoitettu sähkömoottori, jonka voimantuotto on 70 hv ja vääntö 200 Nm. Sähkömoottorin virtalähteenä ovat litiumioniakut, jotka latautuvat 3,5 tunnissa tavallisesta pistorasiasta. Pekingin Autonäyttelyssä esillä olevassa mallissa on 1,6-litrainen THP-bensiinimoottori, jonka voimantuotto on 225 hv (165 kW) ja vääntö 275 Nm.
Numéro 9:n plug-in-hybriditekniikka kunnioittaa ympäristöä. Hybridi on erityisen ympäristöystävällinen kaupunkiajossa, jossa voidaan ajaa 50 kilometriä päästöttömässä ZEV-tilassa, sekä teillä, joilla ajettaessa kiihdytetään ja hidastetaan usein. Tällöin hybridin voimansiirto rajoittaa polttoaineen kulutusta hyödyntämällä molempia energianlähteitä. Moottoritiellä ajettaessa polttomoottori vastaa suorituskyvystä.
Numéro 9:n uuden sukupolven mikrohybriditekniikka siirtää polttomoottorin valmiustilaan aina kun sitä ei tarvita.
Ajomukavuudessa ja ajokokemuksessa ei ole tehty kompromisseja – päinvastoin. Kun tarvitaan vauhtia ja vääntöä, boost-toiminto yhdistää poltto- ja sähkömoottoreiden tehon, jolloin Numéro 9:n suorituskyky nousee huipputasolle (295 hv) lisäämättä polttoaineen kulutusta (kulutus 1,7 l /100 km ja CO2-päästöt 39 g/km). Auto kiihtyy nollasta sataan 5,4 sekunnissa ja kulkee kilometrin matkan pysähdyksistä 25,3 sekunnissa.
Enemmän tehoa tai pitoa tarvittaessa auto siirtyy nelivetotilaan, jossa sähkömoottori vetää takapyöriä ja polttomoottori etupyöriä. Erityisen hankalissa ajo-olosuhteissa, kuten jyrkkää ja lumista rinnettä ylös ajettaessa, kuljettaja voi kytkeä nelivetotilan käyttöön. Nelivetojärjestelmä ja hydraulinen aktiivijousitus takaavat tehokkaan pidon, jolloin Numéro 9:n suorituskyky saadaan käyttöön täysin turvallisesti.
Suorituskyvyn ja ympäristöystävällisyyden lisäksi plug-in-täyshybriditekniikka tarjoaa kolmannenkin varteenotettavan edun: ohjaamoa voidaan valmistella ajoon jo ennen kuin autolla lähdetään liikkeelle. Ohjaamo voidaan esimerkiksi lämmittää valmiiksi, mikä lisää matkustusmukavuutta heti ajon alusta lähtien.
TEKNISET OMINAISUUDET
Mitat
Pituus: 4,93 m
Leveys: 1,94 m
Korkeus: 1,27 m
Akseliväli: 3 m
Paino
Kokonaispaino: 1 500 kg
Plug-in-hybridin voimansiirto
1,6-litrainen THP-bensiinimoottori, 225 hv (165 kW) / vääntö 275 Nm
Sähkömoottori taka-akselistossa: teho 70 hv / vääntö 200 Nm
ZEV-tila: ajomatka 50 km
Suorituskyky ja kulutus
0–1 000 m: 25,3 sekuntia
0–100 km/h: 5,4 sekuntia
Huippunopeus: 244 km/h
Kulutus: 1,7 l/100 km MVEG-syklillä
CO2-päästöt: 39 g/km
Aerodynamiikka
CdA: 0,61 m²
Renkaat
MICHELIN 245/35 ZR21
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 12:31 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Ällistyttävä tehopakkaus ja akuston lataus vain 3,5 h. Mitenkähän monta kiloa tuossa on akustoa?
Näissä on vaan se sääli juttu että ajaminen ei tule alkuukaaan halvaksi koska akusta pitää vaihtaa viimeistään 4-5 vuoden kulutta ja satsi maksaa noin 10 keur. Päätöjä sitten kyllä säästyy.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 12:46 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Cikatti kirjoitti: Ällistyttävä tehopakkaus ja akuston lataus vain 3,5 h. Mitenkähän monta kiloa tuossa on akustoa?
Näissä on vaan se sääli juttu että ajaminen ei tule alkuukaaan halvaksi koska akusta pitää vaihtaa viimeistään 4-5 vuoden kulutta ja satsi maksaa noin 10 keur. Päätöjä sitten kyllä säästyy. Sähköautoilijakaverini kyllä totesi akkujen käyttöiän olevan luokkaa 10v/200tkm. Priukset ilmeisesti kulkevat pääosin orkkisakuilla. Taksikäytössä tuo kilometriraja lienee ylitettykin.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 12:50 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
"hydraulinen aktiivijousitus"  Olen siis iloinen, tätähän arvottiin ja kovasti oltiin sitä mieltä että vieterit olis.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 12:56 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: ........ Nelivetojärjestelmä ja hydraulinen aktiivijousitus takaavat tehokkaan pidon, jolloin Numéro 9:n suorituskyky saadaan käyttöön täysin turvallisesti........ Onko tämä tulos sittenkin vielä oikea hyde-Sitikka  edit: Xantippa oli kiinnittänyt huomionsa samaan asiaan 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 13:00 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
muistetaas nyt, että tekstissä esiintyy sana "konseptiauto". Sitäpaitsi eikös "DS-linjan autojen syvin olemus" joka "Numéro 9 -konseptiautossa kiteytyy" ole olla saksalaisen epämukava täristin? 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 13:13 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Jos nyt edes konseptissa on saatu naitettua yhteen hydet, hybridi ja neliveto, niin toi on positiivista. Toivotaan että tommonen saadaan vielä tuotantoonkin.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 13:40 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Sähköautoilijakaverini kyllä totesi akkujen käyttöiän olevan luokkaa 10v/200tkm."
200 000 km varmaan joo mutta kymmeneen vuoteen ei usko kukaan eikä taida olla edes näyttöä, vielä. Akun surma on aika ja väittäisin että viidessä vuodessa on kapasiteetista iso osa kadonnut.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 14:42 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Huomatkaa kuinka moni konseptiauto on tullut oikeana mallina ulos pian. Aivan-aika moni.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 16:25 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: Huomatkaa kuinka moni konseptiauto on tullut oikeana mallina ulos pian. Aivan-aika moni. Ja tuollaisen pystyy ehkä 10-15 vuoden päästä ostamaankin ilman lottovoittoa. 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
jpop
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 17:30 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Kangasala
|
Jos speksit pitävät alkuunsakaan paikkaansa, niin jihuu! Pitää vissiin alkaa säästämään - ja jättää C6 ja SM toistaiseksi ostamatta. Toivottavasti tuon tuotantoversio tulee myyntiin jollakin muullakin koneella, kuin noilla 1.6 litraisilla. Hemmetin matala tuo kyllä on - jos tuollaisena toteutuu...
XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
|
|
|
|
 |
jpop
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 17:42 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Kangasala
|
XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 21:25 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
TopGear: Citroen reveals Numero 9 concept Posted by: Matthew Jones, 13 April 2012
"So, providing this forms the basis for a DS9, will the UK be flooded with ‘em? Err, no. This is, resolutely, a proposition aimed at the Chinese market. Firstly, enormous, thrifty Euro saloons are flying out of dealerships out there. Secondly, Blighty reserves its Gallic purchases largely for hatchbacks and MPVs, not wobbly saloons. Guess how many C6s sold here last year?
Nope. Nope.
Nope. Four. "
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
jpop
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 23:15 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Kangasala
|
Luin tuon saman. On ne hauskoja - jopa totta puhuessaan... Toivotaan nyt kuitenkin parempaa menestystä tälle uudelle mallistolle, eikä heitetä saman tien kirvestä kaivoon. Ainakin minä haluaisin nähdä noita uusia isoja hydekissoja niin paljon, että jokaisella sitikkarakastajalla olisi kulkine vielä pitkällä tulevaisuudessakin 
XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 13.04.2012 23:57 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Guess how many C6s sold here last year? Nope. Nope. Nope. Four."  Nii, kuka nyt ostaisi kallista pommia. Muita yhtä lailla kalliita autoja myydään kymmeniä tuhansia. Miten tässä nyt taas käykään... Citikka on tehnyt valtavasti konseptiautoja mutta siis montako on tullut tuotantoon? "Huomatkaa kuinka moni konseptiauto on tullut oikeana mallina ulos pian. Aivan-aika moni" Siis missä ja mitä? ...on tehty just pari vuotta sitten se matala urheiluauto jossa V8, ei tullut... 90-luvulla ihmettelin sitä yhtä lasikattoista Utrechtissa, ei tullut ja sitten tuo viime vuoden paku, ei tullut. Mitä kohtaa en tässä ymmärrä?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Aake
|
Viestin otsikko: Re: DS9 Lähetetty: 14.04.2012 00:20 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Tuusula
|
Ainahan nuo konseptit on kaikilla herkuilla No, ehkä (toivottavasti) olin väärässä ja tuosta tulee auto.
GS Pallas -79 XM 2.0i Break -92 XM V6 Aut. -91 Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94 (Naisen) C3 1.4HDi -04 (Varalla) Saxo 1.4i -96 (Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
|
|
|
|
 |
|
|