Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 72 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 21.04.2012 00:22 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Tuossa aikaisemmin sain yhden Xantian jousijalan, mutta se oli jo siinä kunnossa ettei oikein mielikuvitus riitänyt määrittämään minkänäköinen sen pitäisi olla.
Oli todella pahasti ruostunut ja sitä tarkastellessa tuli heti mieleen, että niitä on varmaan vähemmän korjauskuntoisia koska sen malli ja valmistustapa tekee siitä jo ruosteherkän ja sen vuoksi hankalasti korjattavan. Jos vaan saisin sellaisen kappaleen mistä saisi mahdollisesti korjattavan niin että pystyisi tekemään muotit niin voisin kokeilla.
Tuo Xantian jousijalka on ihme kyllä paljon kookkaampi kuin XM:n jalka ja sen muottisilikonimenekkikin on melkein tuplat XM:n muoteihin verrattuna.
Aluksi kun oli tarkoitus valaa nuo alipaineella koska piti hankkia tuo alipaine kompura ja tehdä säiliö missä saa ilmattua nuo muottisilikonit kun ne vaatii noin -1bar:in alipaineen ilmaukseen.
Heti kuin näin tuon ensimmäisen Xantun jousijalan niin tuli heti mieleen ettei tuon muotit mahdu millään tekemääni alipaineastiaan ja sen takia ajattelin etten edes ala niitä tekemään.
Useiden alipaine valukokeilujen jälkeen totesin jousijalkojen valun surittamisen normaali valulla helpommaksi kun vaan muotit tekee oikein niin alkoi onnistumaan.
Noiden korjaus on ihan siitä kiinni löytyykö niin hyviä ruostumattomia jousijalkoja mitkä
pystyy uudelleen valamaan kun niiden runkoaines on niin ohutta tavaraa, ainakin näkemässäni, mutta en tiedä minkävuotisesta autosta se oli ja onko niitä useamman muotoisia tai vahvemmasta aineksesta tehtyjä.
Tätä asiaa täytyy harkita kun vain noita näkisi, tai jos jollain olisi niin voisi lähettää minulle jotta voisin paremmin harkita niidenkin uudelleen valamista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 21.04.2012 18:45 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Sain yhdeltä patonkilaiselta kolme XM:n pienireikäistä aktiivijousituksen ja yhden Xantian jousijalan.
Näistä saa XM:n kaksi korjauskuntoista ja yhden valukokeiluun ja tuo xantun jalka oli niin pahasti ruostunut ettei koossakaan oikein pysynyt.
Yllätyin kun tuo xantun jalka on huomattavasti suurempi kuin XM;n.
Tätä jousijalkojen kumikorjauksia varten jouduin hankkimaan alipaine pumpun mikä tuottaa noin
–1bar alipaineen muottisilikonien ilmauksien takia ja tein alipainekammionkin ja tuon takia ja tarkoitus oli valaa nuo alipaineella. kun sitten näin tuon Xantian jousijalan niin tuli ensimmäiseksi mieleen ettei tuon muotti mahdu millään minun alipainekammioon.
Xantian jousijalka kun vielä on sen mallinen sekä materiaaliltaan aika ohut ja valmistustapa vielä lisää sen ruostumisen herkkyyttä.
Löytyykö suomesta niin paljon sellaisia vähän ruosteisia jousijalkoja mihin riittää kumin uudelleen valaminen että kannattaa alkaa muottia suunnittelemaan.
Tämä on nyt osaksi Xantian omistajien aktiivisuudesta enempi kiinni, että selvitätte onko näitä
korjauskelpoisia runkoja saatavilla riittävästi kun pitäisi olla minulla sen verran hyllyssä
noita korjattuja että voi laittaa paluupostissa korjatut takaisinpäin kunhan olen tarkastanut
lähetettyjen kunnon ensin, ette saako niitä korjattua vai menevätkö romuihin.
Turha minun on läpiruostuneita tarkastaa kun niistä kyllä näkee itse kukin jo pahimmat ruostepaikat, mitkä on laipassa ja siitä nousevassa runkoputkessa.
Oli ainakin siinä kappaleessa mikä tuli minulle.
Näiden puhdistaminen kaikesta liasta ja vanhoista kumeista on vielä hankalampaa kun tuo malli
on mikä on se tulee sitten nähtäväksi kunhan saisin edes yhden mitä pääsisi tarkastelemaan miten tuohon jalkaan saa muotit valmistettua.

Yhteystiedot Raimo Oksanen p.044-3181245 tai raimo.oksanen@saunalahti.fi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 27.04.2012 00:02 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Näin se vanha sekoilee kun kirjoittaa kahteen kertaan.
Ihmettelin kun en nähnyt tuota ensinmäistä, mutta kun seuraavana päivänä tein uuden ja
lähetin niin silloin vasta havaitsin sen menneen toiselle sivulle.
Näinkin voi näköjään mennä.
Parempi useammin kuin ei ollenkaan.
Kumpa jostain saisi täysin virheettömän jousijalan vaikka lainaksi niin tekisin muotit niin,
että olisivat täysin alkuperäisten kaltaiset, mutta lisänä tuo läpitulon esto.
Muottia tehdessä niinkuin uudellen valaessa pitää kumminkin ottaa tuo kaulus katkaisemalla
pois sillä muuten ei valua ( ei edes mallivalua) pysty tekemään, mutta sen saa laitettua paikoilleen ja melkoisen huomaamattomaksikin.
Useat vain helposti kolhivat tuota kaulustakin ja se on paha saada sitten siistin näköiseksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 27.04.2012 12:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Eiko joistain noista purku-xantioista nyt joutaisi ehjia ylatukia malleiksi?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 27.04.2012 13:18 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Kyllä niistäkin voisi löytyä, mutta kun yritän ensisijaisesti yrittää tämän kautta niin saisin samalla käsityksen niiden kunnosta ja menekin määrästä myös.
Tässä muutama kuukausi sitten oli Xantun jalan hinta purkaamolla 80€ 30000km ajettu.
Tuonlaisen hinnan takia ei kannata juurikaan muottia tehdä jos purkaamoilla myytävänä hinnat ovat tuolla tasolla.

Kun tuohon muotin tekokin jo raaka-aineineen on muutamia satasia ja työt siihen lisäksi ja jos nuo kaikki vanhat ovat niin ruostuneita ettei kannata uudistaa.
Niinkuin jo aieminkin olen kirjoittanut etten ala mitään pommeja tekemään ja sen takia korjattavien on oltava ruostumattomia koska tuossa Xantussa aines on niin ohut ettei ruostuneita kannata korjata. Pelkkä pintaruoste ei vielä tarkoita hylkäystä.
Näitä asioita yritän selvittää.

Näillä sivuilla on hyvä tehdä kartoitusta ja minulle voi soittaa tai lähettää sähköpostia myö suoraan.
Raimo Oksanen 044-3181245 tai raimo.oksanen@saunalahti.fi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 27.04.2012 13:31 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Jäi tuosta edellisestä pois tuo mitä kiireimmin tarvitsisin on XM:n virheetön jousijalka
vaikka lainaksi. Koska mallimuotin tekemisen takia on tuo kaulus poistettava niin laitan sen takaisin niin ettei siitä juurikaan pysty näkemään jälkiä sen leikkauksista.
Tästä laitoin eilen tuonne toiseen foorumiin jo tekstiä.
En tarkoita tallä että väheksyisin Xantian jousijalkoja sillä tiedän, että niistäkin on huutava pula.
Se tässä on pahinta, että hyvätkin yksilöt on menossa purkuun tai paaliin näiden takia ja sen vuoksi haluan tehdä kaikkeni ettei nän kävisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 27.04.2012 16:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1717
Paikkakunta: Korpilahti
Voin laittaa sen rikkinäisen jousijalan kanssa samaan pakettiin ehjän, mutta toivoisin sen ehjän palauttamista, kun et enää tarvitse sitä.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 27.04.2012 16:57 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Suuret kiitokset sinulle.
Laita yhteystietosi mukaan taikka suoraan minulle sähköpostilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 08.05.2012 00:04 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Nyt jos teillä jollakin olisi hyllyssä lähes uutta vastaava XM:n virheetön jousijalka lainaksi.
Alkuperäiseen kappaleeseen en tee mitään muutoksia muotin ottamista varten kuin mallimuotin tekemisen takia on tuo kaulus poistettava niin laitan sen takaisin niin ettei siitä juurikaan pysty näkemään jälkiä sen leikkauksista.

Kaikki muutokset teen tuosta otetusta muotista valettuun mallikappaleeseen mistä teen lopulliset muotit.

Teen haluamanne mallisen jousijalan korvaukseksi lainauksesta.

Tärkein asia jatkon onnistumiselle, että pystyisin tekemään uutta vastaavan
kopion, siinä pitää olla kumien reunaosat täysin kunnossa niin ettei repsota kun muotista tulee hiuksen tarkka kopio niin kaikki virheet näkyvät ja niitä ei pysty repsottavasta korjaamaan.
Jousijalan alapuolelta katsoen upotuksiin pitää kumien olla ehjät ja niissä ei saa olla mitään viirua mikä tarkoittaa jo repeytymisen alkaneen ja sen vuoksi mallia repeytyneestä ei voi tehdä koska kumin paksuus tuolla kohdalla yläpuolen muodon vuoksi on noin 4mm.
Tämän vuoksi tuon läpitulon estämiseksi laitettava rengas pitää olla pilkulleen oikeassa paikassa sekä että yläpuolen kumin muoto täytyy tehdä huolella sellaiseksi että se toimii niin kuin alkuperäinenkin.
Siinä yläpuolen kumin mallimuutos on todella vaikea ja työläs tehdä kun on niin pienet raot että pitää olla hammaslääkärin välineet tuon muodon aikaan saamiseksi niin että muotti ei repeydy valun jälkeisessä irrotuksessa ohuuden sekä sen muodon takia.

Ottakaa ihmeessä yhteyttä jos vain on mahdollista lainata kappalettanne.

Raimo Oksanen 044-3181245 / raimo.oksanen@saunalahti.fi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 25.05.2012 21:00 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Auttakaa nyt hyvät XM-patonkilaiset, että saisin testausta eteenpäin.

Tuntuu siltä että omassa autossa kiinni oleva jousijalka taitaa olla paras niin ylä- kuin alapuoleltakin
kun ei ole tullut kuin yksi tarjous mutta kun tuo oma on vielä huomattavasti paremmassa kunnossa .
Niin piti valaa vasemmankin puoleinen että saa tuon alkuperäisen näköisen muotit tehtyä.
Tuossa ensimmäisessä koekappaleessa mikä on autoni oikeanpuoleinen niin tein sellaisen virheen mikä ei saa ”toistua”.
Laitoin Pimerit ja lähdin asioille mikä venähti liian pitkäksi niin rankaisi heti niin ettei polyuretaani kumi enää tarttunutkaan kunnolla siihen.
Olen aika lahjakkaasti ajanut hidasteiden yli jo kuukauden verran ja jos tuota läpitulon estintä
en olisi laittanut niin todennäköisesti ehkä olisi tullut läpi koska kumi on sisäputkesta todennäköisesti kokonaan irti ja on noussut vain n.5mm ylemmäksi.
Tuohon on syy se että primer oli kovettunut liikaa ja kun suuriman liikkeen tuossa jousijalassa
tekee juuri tuo sisempi osa mikä liikkuu yllättävänkin paljon.
Kun saan tuon alkuperäisen mallisen muotin läpitulon estimen kanssa valmiiksi niin nyt olisi
TODELLINEN TARVE NOILLE ISOMPISYLINTERISILLE JOUSIJALOILLE TARVETTA
TESTAUSTA VARTEN, NE SAA OLLA TODELLA HUONOJAKIN KUNHAN VAI RIITTÄÄ
KUMIN KIINNIPYSYMISEN TESTAUKSEEN.
Tuota isompireikäistä mallia ovat Y4:sen V6 ja 2,5litraset Dieselit ainakin.
Teen myös tuolle alapuolen pitkäkaulaiselle mallille muotin.

Minun pitää saada nämä testaukset tehtyä niin että todella toimivat kunnolla ja pysyvät kiinni.
Vaikka joudun etsimään muitakin polyuretaani kumien valmistajia / maahantuojia joilla voisi olla vielä parempia materiaaleja tähän käyttöön.

Tuon jousijalan puhdistaminen polyuretaani kumista ja kun pitää primerikin saada pois, että on tosi työläs homma koska tuo läpitulon estävä rengas haittaa puhdistamista kun niitä ei saa enää erilleen niin täytyy hankkia monen tapaisia puhdistusta helpottavia välineitä.
Tämän takia olisi hyvä saada sellaisiakin jousijalkoja mistä ei kannata näitä kokeilu kumeja alkaa
puhdistamaan koska pudistuksen aineisiin ja välineisiin mennee jo euroja sen verran ettei oikein
kannattaisi toista puhdistusta tehdä.

Ottakaa yhteyttä tai laittakaa viestejä.

Raimo Oksanen 044-3181245 tai raimo.oksanen@saunalahti.fi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 06.06.2012 15:06 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Nyt on muotit tehty jousijalan alkuperäisen näköisille mallille ja ensimmäinen koevalu suoritettu.
Koe onnistui jo kokemuksen takiakin odotetusti ja kohtalaisen siististi.

Nyt vielä kun vain jostakin saisin noita isompireikäisiä uudelleenvaluun niin pääsisi testaamaan
tuon toimivuuden.

Tuohon ensimmäiseen malliin täytyy tehdä yläpuolen keskiö uusiksi niin sekin saataisiin
toimivammaksi, vaikka ensimmäinen susivalukappale on ollut autossa jo kolmatta kuukautta
ja keskiosa kumista irti niin ei sittenkään tule läpi.
Vasemmanpuoleinen samanlainen on ollut noin kuukauden paikallaan ja muutoksia on vain
yläpään kumin irtoaminen hivenen, mutta muoto on säilynyt.

Kaivakaa nyt nurkistanne jotta löytyisi jousijalka testaukseen koekappaleeksi.

Itselläni on kolme, mutta kaikki niin hyväkuntoisia ettei kannata alkaa niitä käyttämään kun
niistä huonoimmallakin minun ajossa kestäisi vähintään 2-3 vuotta.

Kuvia tuosta alkuperäisen näköisestä jousijalan valusta.


Liitteet:
Alkuperäisen 1valukokeen kuva 3.jpg
Alkuperäisen 1valukokeen kuva 3.jpg [ 113.34 KiB | Katsottu 20090 kertaa ]
Alkuperäisen 1valukokeen kuva 4.jpg
Alkuperäisen 1valukokeen kuva 4.jpg [ 91.36 KiB | Katsottu 20090 kertaa ]
Alkuperäisen 1valukokeen kuva 1.jpg
Alkuperäisen 1valukokeen kuva 1.jpg [ 118.69 KiB | Katsottu 20090 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 06.06.2012 15:24 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Tässä kuvassa syy miksi en ala uudelleen putsaamaan valukokeilua mikä on tehty primerin ja läpitulon estimen kanssa mikä kuvassa on ensimmäinen tehty versio ja tuo rengas on väärässä kohdassa.
Tuo on koneellisesti mahdoton putsattava metallipuhtaaksi järkevin keinoin.


Liitteet:
Jousijalan uudelleen puhdistus.jpg
Jousijalan uudelleen puhdistus.jpg [ 116.94 KiB | Katsottu 20089 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 21.06.2012 17:02 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Nyt on valmiina koekäyttöön valettuna alkuperäisen kumimallin näköinen jousijalka läpitulon estävällä renkaalla varustettuna. Tässä laipan teräkset maalattu 2x Hammerite mustalla.

Tähän jouduin laittamaan toisen kauluksen mikä oli tarkoitettu vaihtokappaleeksi kun en ole
saanut mistään näitä valukokeiluun sopivia huonompia kappaleita.
Kiitokset Nokian miehelle näistä.

Tuon polyuretaanikumin on hyvä antaa kovettua kunnolla muotissa 24h ja lisäksi n.3vrk ennen kuin asentaa autoon.

Tuli vain valettua tuo oikean puoleiseksi niin täytyy ottaa koeajosta pois tuo ensimmäinen malli
missä valu on pysynyt hyvin kiinni niissä kohdin missä pitääkin pysyä, mutta tuohon kauluksen ja keskiosan ylimmässä liitoskohdassa on hieman rakoa mikä onkin aika selvä asia koska tuon keskiön
liikerata kumikerroksen paksuuteen nähden ei voi pysyäkään kiinni.
Tuo ei vaikuta tuon jousijalan kestävyyteen lainkaan vaan päinvastoin voi olla vahvempi kuin
tämä alkuperäistä lähempänä oleva malli.
Tuon liikkuvuuden takia käytän kovuudeltaan pehmeämpää seosta näissä testeissä.

Teen näitä kokeiluja ihan sen vuoksi että pääsisin mahdollisimman lähelle tuota alkuperästä.
Tässä testatessa tuli vielä mieleen kun minulla on diravi ohjauksella oleva auto missä ei mahdollisesti ole sama tuntuma mikä on muissa tehostimilla varustetuissa ohjauksissa.
En omassani ole ajossa tuntenut ohjauksessa minkäänlaista muutosta alkuperäiseen.

Nyt olen käyttänyt kaikki jousijalat mitä minulla oli näihin koekappaleisiin.
Noita ajokelpoisia en ala repimään kokeisiin kun ovat vielä niin hyväkuntoisia.
Yhdestä revin jo yläpuolen kumit kun kupruilivat ja ruoste oli pintoja vähän syönyt niin siitä
kappaleesta teen tuohon koko kumiseen tuon uuden mallin muotit ja valan sen jälkeen
siihen uuden yläpuolen vaikka ei siihen saa laitettua tuota läpitulon estävää rengasta
muiden kumien hyvän kunnon takia.

Testaukset jatkuu nyt näillä eväillä mitä on, mutta homma alkaa olla jo kokeilujen osalta
olla loppusuoralla ja luottamus kohdallaan nyt saavutettuun tulokseen.

Kaulukset vielä puuttuvat näistä koska on helpompi seurata ja nähdä mahdolliset muutokset.

Hyvää juhannusta kaikille jotka ovat ymmärtäneet hyvän auton ominaisuudet ja mukavuudet.
Kuin myös muillekin.

T: Raimo Oksanen


Liitteet:
Alkuperäinen malli koeajettavaksi kuva 1.jpg
Alkuperäinen malli koeajettavaksi kuva 1.jpg [ 101.79 KiB | Katsottu 19967 kertaa ]
Alkuperäinen malli koeajettavaksi kuva 2.jpg
Alkuperäinen malli koeajettavaksi kuva 2.jpg [ 110.78 KiB | Katsottu 19967 kertaa ]
Alkuperäinen malli koeajettavaksi kuva 3.jpg
Alkuperäinen malli koeajettavaksi kuva 3.jpg [ 111.72 KiB | Katsottu 19967 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 21.06.2012 20:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
hienoa: pidä tuo linkki esillä. kysyntää varmaankin tulee :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 22.06.2012 20:51 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Nyt tuo alkuperäisen kopio asennettuna autoon ja vertailumittaukset tehty alkuperäisen kanssa.

Alkuperäinen painuu n.1mm enemmän kasaan kuin kopio mutta liikkuvuus on aivan samanlainen ohjausta käännettäessä ääriasentoihin.

Tuntuu jotenkin jopa menneen yli odotusten kun onnistuin tekemään näin lähelle alkuperäistä.

Ajotestaus on nyt helppoa kun voi verrata koko ajan tuohon alkuperäiseen.

Kyllä tässä on hiton moinen tuntimäärä mennyt näitä eri malleja ja muotteja tehdessä, mutta en näköjään ihan turhaan ole eläkerahojani näihin pistänyt vaikka vaimo on välillä vähän päätään pyöritellyt näiden eri projektien takia kun samaan aikaan on työn alla pari muutakin kehittelyn alla
ja nuo toiset liittyvät mäkihyppyyn koska harrastan tuota hyppäämistä vaikka välillä olin 33 vuotta hyppäämättä niin etten edes käynyt missään katsomassa vanhoja kavereita.


Liitteet:
Alkuperäinen malli autossa vasen puoli koeajettavaksi.JPG
Alkuperäinen malli autossa vasen puoli koeajettavaksi.JPG [ 113.54 KiB | Katsottu 19894 kertaa ]
Alkuperäinen oikea puoli mistä muotit tehty.JPG
Alkuperäinen oikea puoli mistä muotit tehty.JPG [ 114.73 KiB | Katsottu 19894 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 07.07.2012 23:01 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Ensimmäinen tilattu/myyty kappale valmis.
Siinä vain kävi ikävästi ja tapahtui se mitä vähän pelkäsin.
Valun jälkeen muotista pois otettaessa sen muodon takia muotti repesi ohuimmasta paikasta.
Juuri siitä mitä vähän epäilinkin, että on vaikea saada tuota ohennuksen kielekettä ehjänä irti kun
sen pitäisi tulla puolta ohuemmasta välistä kun väli on.

Tämän takia joudun tekemään tuohon vielä uuden muodon sisältävät muotit mitkä eivät vaikuta
mitenkään lopputulokseen eli jousijalan toimivuuteen.
Ja taas palaa euroja muutama satanen.

Tämä alkaa jo tuntua aika toivottomalta kun rahaa on palanut kohta 3000€ ja niin niiden takaisin
saaminen tuntuu aika vaikealta kun noita kunnostettavia kappaleita en ole saanut lisää kuin 2kpl.
Kun en tee mitään pommeja ja kun noita uudelleen valettavaksi kelpaavia runkoja ei näytä
olevan tarjolla kun korjaamotkin heittävät revenneet jätteisiin.
Ajokuntoisia jousijalkoja (1-3v.) on kaupan useampi kymmenen.
Selvitystä tehdessäni eteeni tuli melkoinen määrä romuihin kuuluvia kappaleita enemmältikin.
Tuonkin rahan olisin voinut käyttää järkevämmin, vaikka tilaamalla Vehosta kaikki
jousisylinterit jalkoineen ja palloineen omaan XM:n niin olisi jäänyt vielä eurojakin aika hyvin muuhun ja aikaa kun on noihin mennyt satoja tunteja.

Tuota myyntikappaletta tehdessä katsoin kuinka paljon siihen menee aikaa kun aloittaa putsaamattomasta jousijalasta alkaen valmiiseen kappaleeseen.
Yllätyin itsekin kun aikaa meni yli kahdeksan tuntia + tarpeet kaikkineen niin ei noita kovin
halvalla voi tehdä.
Vaikka hinta olisi 200€ niin taidan olla maan alla ennen kuin saisin edes osan näihin pistämistä euroista takaisin


Liitteet:
Alkuperäisen valmis kuva 10.jpg
Alkuperäisen valmis kuva 10.jpg [ 119.07 KiB | Katsottu 19785 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 09.07.2012 19:42 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Vihdoinkin valmista alkaa tulla mitä voi jo myydä ja ensimmäinen lähti tänään korjaamolle.

Nyt on pula noista kumitettavista rungoista kun niitä olisi hyvä olla vaihto-osina esipuhdistettuna
valmiina hyllyssä, tai jos saan näitä enemmänkin niin teen nuo melkein valmiiksi asti jotta saa
nopeammin lähetettyä.
Peltikauluksen laitan sitä haluaville.
Ottaisin mielelläni näitä vastaan niin että ne jotka lähettävät vaihto-osiksi kelpaavan etukäteen niin
kirjaan lähettäneet listalle ja tuo vastaa sitten vaihto-osaa eikä tarvitse maksaa ylimääräistä kun
tarvitsee itse uutta.

Laitoin myytävien osastolle ilmoituksen jousijaloista.


Liitteet:
Alkuperäisen valmis kuva 1_1 vaalea tausta.jpg
Alkuperäisen valmis kuva 1_1 vaalea tausta.jpg [ 96.49 KiB | Katsottu 19742 kertaa ]
Alkuperäisen valmis kuva 2_2 vaalea tausta.jpg
Alkuperäisen valmis kuva 2_2 vaalea tausta.jpg [ 87.96 KiB | Katsottu 19742 kertaa ]
Alkuperäisen valmis kuva 3_3 vaalea tausta.jpg
Alkuperäisen valmis kuva 3_3 vaalea tausta.jpg [ 92.07 KiB | Katsottu 19742 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 09.07.2012 21:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 280
Paikkakunta: lahti
Minun sitikanissa on toinen ylätuki hyväkuntoinen, mutta toinen on alkanut irvistämään alareunasta, missä vaiheessa alan huolestumaan kestosta?



Suomi / Lahti

Citroen Evasion 2.0 16V 8-paikk."eeva" -00,
Škoda 110 L -75, Renault Laguna 2.0 -04
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 09.07.2012 23:28 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Kyllä siinä vaiheessa kun kumi alkaa irtoamaan tuosta kiinnityskauluksesta alkaa olla jo siinä vaiheessa että ruostekkin on jo syöpymässä tuossa kauluksessa ja ei mene kovinkaan pitkään kun alkaa olla siinä kunnossa ettei saa enään kumitettua uudelleen.
Tuo ruoste syöpyy yllättävänkin tehokkaasti tuolla kumin alla.
Tuo jalka minkä tänään lähetin oli juuri sellainen, että kumi oli vain toiselta alapuolen
reunalta hivenen irti ja kun putsasi kumeista ja siitä hakkasi ruosteet irti niin se oli jo siltä puolelta syöpynyt n.1,5mm yhden neljänneksen osalta. Kannattaa myös seurata noita konehuoneen poulella tuon kiinnityslaipan kumeja ja jos ne vähänkin kupruilee niin siellä jo ruoste tekee pahojaan ja silloin kannattaa jo harkita korjausta niin ei ainakaan tule jousisylinteri läpi konehuoneen puolelle niinkuin tässä edellisessä tapauksessa oli käynyt.
Harmi etten saanut tuosta edellisestä sitä vanhaa jousijalkaa, että olisi nähnyt missä oli syy tuon läpitulemiseen.
Kyllä XM:n jousijalkoja kannattaa pitää silmällä ja ennen kaikkea HIDASTAKAA vauhtia
ennen näitä hidastetöyssyjä ne ovat myrkkyä näille jo vanhoille ja luonnostaan kovettuneille kumeille.
Tuo on aika ikävä vekki minkä se tekee konepeltiin läpi tullessaan.

Xantian jousijalka on oikein hyvä esimerkki minkälaista ei saisi missään nimessä valmistaa.
Eihän kukaan säilytä työkalujansakkaan pesuvadissa missä on vettä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 15.07.2012 08:16 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Oma malli ympäri kumitettuna.
Piti kiireellä tehdä tämä kun oli muuten hyvä mutta yläpuolen kumit poistin kun olivat kupruilleet jo aika pahasti ja tarvitsen tämän oikeanpuoleisen autoon kiinni kun pitää ottaa irti
autosta tuo alkuperäinen mallikappale johon täytyy tehdä uudelleen läpitulon estorenkaalle
uudelleen tuo kumiosa se malliseksi niin ettei muotti repeäisi enää valua pois otettaessa
Silti alapuolen kumit hyvin vielä kiinni.
Tästäkin havaitsin juuri sen, että kannattaa seurata näitä yläpuolenkin kumeja.
Teräskauluksessa oli näiden kupruilujen alla jo yllättävän isolla alueella ruoste alkanut
syöpymään pinnasta reilun neljäsosan matkalta tasaisesti.


Liitteet:
Oma REO ympäri kumitettu.jpg
Oma REO ympäri kumitettu.jpg [ 105.78 KiB | Katsottu 19658 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 17.07.2012 23:25 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Oma ympärikumitettu autossa kiinni.

Tuon ympärikumitetun asennuksessa on huomioitava se että yläpuolen kumikerros on 2mm ja alapuolella laipassa kumikerros on 1mm vahvuinen.

Tämän takia kiinnitys mutterien kireys momentti ei saa olla liian tiukka, kiristettäessä on seurattava
se, että kumi ei saa kiristyä liikaa, kumin pitää pysyy suorana tuossa lokasuojan aukossa.
jos kiristää liikaa niin tuon aukon reunoilla alkaa kumi ikään kuin turvota koholle ja silloin se myös tarkoittaa sitä, että kumi on mahdollisesti irtoamassa jousijalasta tuon kohoamisen seurauksesta ja siinä on tapahtumassa niin että tuohon tulee kumin ja jousijalan väliin tyhjiö mikä taas johtaa
lämpöerojen takia talvella siihen että tuohon tyhjiöön muodostuu kosteutta mikä taas voi aiheuttaa
myöhemmin ruostumista.


Liitteet:
Oma REO ympäri kumitettu autossa kiinni.jpg
Oma REO ympäri kumitettu autossa kiinni.jpg [ 111.06 KiB | Katsottu 19594 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 25.08.2012 23:38 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Materiaalien etsimisessä on löytynyt yhden yrittäjän kautta todella hyvä 2-komponentti primeria polyuretaanikumin metalliin tarttumisen parantamiseksi.
Koetesteissä on osoittautunut todella paljon paremmaksi mitä aiemmin käytin, mikä oli polyuretaanikumin maahantuomaa tavaraa.
Yhteystiedot sain erään suurimmista näíden tuotteiden maahantuojalta joka myy vain niinsanotusti tynnyrittäin joten en voi ostaa heidän kautta vähäisen menekin vuoksi.

Pystyn tekemään myös sellaisia puslia esim. museoautoihin mitä ei muuten saa kunhan saan vioittuneen ja ehjän mallin misä voi tehdä muotin.
Ehjästä mallista saa myös kovuuden ja jos haluaa sitä muuttaa niin sekin käy.
Kallistuksen vakaajissa ja myös monessa muussakin paikassa on osia mitä voi polyuretaanikumista tehdä.

Nautitaan vanhoista ja hyvistä autoista mitkä kannattaa pitää ajokuntoisina.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 30.08.2012 12:54 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Täytyy uusia tämä pyyntö korjauskelpoisista XM:n jousijaloista.

On todellinen tarve saada näitä vaihtovarastoon, että voisi lähettää tarvittava uudelleen
kunnostetun jousijalan niin saisi auton nopeammin käyttöön.
Maksan kyllä postikulut kunhan laitatte tilinumeron.

Nyt kun täytyy odottaa että saan tuon risan tarkastettavaksi, että onko sen kunto sellainen
jotta voi valaa uudelleen.

Kelpoisuuden toteaminen käy nopeasti, mutta tuon täydellinen puhdistaminen ja läpitulon estorenkaan laittaminen vie aikaa yhden päivän.

Valaminen muottiin ja siinä sen on oltava 24 tuntia ennen kuin voi ottaa muotista.
Tämän lisäksi kumin lopulliseen kovettumiseen menee vielä 96t ennen kuin voi laittaa
käyttöön. En voi lähettää tätä jousijalkaa nopeammin ettei laiteta autoon liian aikaisin.

Teen testijalkoja koko ajan ja seuraavaksi valan samanlaisesta vielä hiukan kovemmasta (A1 85),
mutta joustavammasta ja repäisykestävyydeltään paremman ominaisuuden olevasta kumista.
Sen huono puoli vain on se, että muotista poisoton jälkeen loppukoveneminen vie 144t.

Tämän takia kun ei ole vaihtovarastoa aikaa menee vähintään siitä kun olen saanut korjattavan
jousijalan niin kovuudella A1 80 vie 5vrk ja kovuus A1 85 vie 7vrk ennen kuin voi laittaa autoon.

Jos ette halua ilmaiseksi sen takia että pidätte itsellä varmuuden vuoksin.
Voin maksaa korjauskelpoisesta 20€ ja postikulut.
Tästä muodostuu tuo n.30€ minkä olen laittanut patongin myytävien listalle
tuolle hinnaksi jos jousijalka on korjauskelvoton.

Tähän mennessä en ole saanut kuin neljä jousijalkaa vaihtovarastoa varten ja näistä yksi
oli ruostunut liikaa mitä käytän testauksissa. Siinä on vain niin pirunmoinen puhdistaminen
kun tuo uusi primeri on todella lujasti metallissa kiinni.

Hyllyssä on vaihtovarastona pienireikäisiä yksi pitkällä alapäällä ja yksi yleisempi.
näitäkään en voi valaa valmiiksi kun en tiedä kummalle puolelle on tarvetta seuraavaksi.

Terv: Raimo Oksanen 044-3181245 raimo.oksanen@saunalahti.fi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 30.08.2012 13:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 111

Profiili WWW
Täytyy kyllä sanoa että todella vakuuttavaa jälkeä teet!

Taitaa olla melkeenpä kaikki korjauskelpoiset jousijalat Suomenmaassa siirtyneet Kuusakoskelle. Sinun kannattaisi suunnata markkinointia tuonne ulkomaille, esim. Hollannissa tuntuu XM-kanta olevan voimissaan. Webbisivusto pystyyn ja XM-foorumeille mainostamaan. Siitä se lähteepi.. ;)



C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia
ViestiLähetetty: 31.08.2012 23:23 

Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Kyllä noita korjauskuntoisiakin vielä on, mutta ne taitaa olla autoissa kiinni.
Keskiviikkona tuli laitettua yhteen 2,1 dieseliin jousijalka ja vaihdossa
tuli hyväkuntoinen korjaukseen. Siinä oli kumi irronnut sisäosasta ja kumi
oli todella lujasti kiinni laipassa. Laipassa ei ollut ruostetta ollenkaan.
Taisi olla maanantain ensimmäinen kappale kun lämmöt ei koneessa ole ollut
valettaessa ihan oikeissa asetuksissa.

Tuli lisätietoa asiaan jousijaloista, että myös 2 lit. turbokoneella olevissakin
on tuolla isolla 20mm reiällä olevia jousijalkoja ja niissä on (ainakin korjaukseen
tulevassa) tuo alapuolen pää tuolla pitkällä kaulalla.
Tuo reiän koko selviää jo sillä, että pienemmässä mutterin avain on 24mm
ja isommassa 27mm.
Samoin selviää tuo alapuolen lyhyemmässä versiossa tuo jousisylinterin
suojana olevan kurttuputken yläpään levennys on aivan kiinni tuossa
kiinnityslaipan pinnassa kun pitkäkaulaisessa kurttuputken yläpään ja
kiinnityslaipan väli on noin 7mm.

Tänään tuli valettua testaukseen tuolla kovemmalla kumilla oleva jalka .
Testaukseen sen saa seitsemän vuorokauden päästä kunhan on kovettunut
täydellisesti käyttöä varten.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 72 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: