Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 17.04.2012 12:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Onko se yhtä "puuta" navan kanssa, vaiko vaan sieluttoman tiukka krymppi?

Eli siis onko toivoa saada irti hitsaamalla ja tyssäyttämällä, vai pitääkö päästää ja koneistaa, että saa pesän auki uutta laakeria varten?



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 17.04.2012 13:11 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tarkoitatko laitimmaista? Isommalla ulosvetäjällä, ehkä tarvitsee laittaa putken täytteeksi jotain fylliä, että kara ylettäisi...Tai pelti pois ja takaa "naputtelemalla". Sisempi näin: Pikkurälläkällä voi vetäistä viistosti poikittain, varoen akselia. Sitten talttaa ja vasaraa, yleensä helähtää poikki. Toinen konsti on isoa tuurnaa käyttämällä lyödä akselia sisäänpäin, sitten takaa taas ulospäin, saisi ulosvetäjällä helpommin. Voipi vaan kynkän laakerit kärsiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 17.04.2012 13:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Ulkokooleja meinasin. Tuon kuvan perusteella vaikuttaisi siltä, että olisivat tosiaan yhtä puuta navan kanssa:

Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 17.04.2012 13:24 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joo, tais mulla mennä sisä- ja ulkokooli laitimmaisine ja sisempine, sekaisin. Ulkokehät ovat yhtä napaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 17.04.2012 13:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Uusi takapyöränlaakeri tarkoitti varaosana juuri tuota kuvan mötikkää. Vanha saattaa olla jossain jemmassa ellen ole kerennyt romulavalle jheittää.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 17.04.2012 15:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Pitänee koittaa lämpökäsitellä vähän pehmeämmäksi ja sen jälkeen sorvata kooli pois ja pesä uudelle standardilaakerille sekä ura seekerille samaan malliin kuin etunavassa. (Maamoottoriin ei kannata uusia kalliita napoja uhrata.)



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 17.04.2012 19:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Eikös olisi helpompi sorvata vaan uusi napa niille standardilaakereille?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 17.04.2012 19:57 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kun nyt standardilaakerit tuli esille, niin Warressa oli kaikissa navoissa samanlainen napa/standardilaakerointi, tosin 2kpl c1/napa. C2:n SKF:ääkin niihin sai laitettua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 17.04.2012 20:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
ealab kirjoitti:
Kun nyt standardilaakerit tuli esille, niin Warressa oli kaikissa navoissa samanlainen napa/standardilaakerointi, tosin 2kpl c1/napa. C2:n SKF:ääkin niihin sai laitettua.
Joskus mietinkin, miten Warreen olisi rakentanut nelivedon. Mittailin myös aikanaan Fordin V6:sta sinne keulalle, mutta katsastusmies tyrmäsi moiset haaveet oitis.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 17.04.2012 20:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
RPekka kirjoitti:
Eikös olisi helpompi sorvata vaan uusi napa niille standardilaakereille?


Tossa olis vaan valmiina jengatut pultinreiät oikealla jaolla.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 17.04.2012 22:51 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
svc kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Kun nyt standardilaakerit tuli esille, niin Warressa oli kaikissa navoissa samanlainen napa/standardilaakerointi, tosin 2kpl c1/napa. C2:n SKF:ääkin niihin sai laitettua.
Joskus mietinkin, miten Warreen olisi rakentanut nelivedon. Mittailin myös aikanaan Fordin V6:sta sinne keulalle, mutta katsastusmies tyrmäsi moiset haaveet oitis.

Vaikka takavetoisen Granadan takakynkkä oli lähes identtinen Warren kynkän kanssa, niin oli yksi ero, mikä olisi hankaloittanut 4-vetoa. Warrekynkässä kierrejousi olisi ollut vetoakselin tiellä. Muutenhan olisi Warren vetarikin sopinut, kuin nenä päähän. Olisi vain vaatinut etukeskiöt spoorireikineen. Fordi/Saab V4 olen kuullut laitettavan, en nähnyt. Veljeni on kyllä joskus rakentanut 4-vetoisen lumityötraktorin Warren rungon etupäistä, kaikki pyörät kääntyen, yhdellä moottorilla. Kääntyi lähes paikallaan. Ei ollut alennusvaihteistoa, kyllä taisi lumi lentää, naapuritontillekin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 17.04.2012 23:03 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Takanavan sorvaus, kaiketi teriä löytyy (pinta?-)karkaistua terästä varten. Katsomaan vaan sopivaa laakerimitoitusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 26.04.2012 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Kuva
Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 28.04.2012 09:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 01.05.2012 17:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 01.05.2012 18:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ootko aatellu luottaa pelkkään rymppiin sen laakerin sitomiseks napaan ? . :shock:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 01.05.2012 19:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Nuo prikat sorvasin sitä varten, että niiden ulkoreunaan saa vedettyä migillä pikku hepit ilman että laakeri kuumenee.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 01.05.2012 19:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:) eli kempin/esabin liimalla lukitset kasauksen. no se toimii kyllä ihan hyvin ja on helppo purkaa tarvittaessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 01.05.2012 22:26 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Onko siinä 4-pistelaakeri. Varsin kapoiselta näyttäisi. Mites se suhtautuu vanteen ET-lukuun. Myös laakerien murtovoimat akseliin voivat olla alkuperäistä suuremmat. Välykset. Nämä siis puhtaasti aprikointia.
OT: Taas warren navasta, niissä urakuulalaakerit 6307 ja 6009 olivat n. 5cm erolla toisistaan, sisäkoolien välissä sovitusholkki. Näiden sisällä oli naparakenne vanne/pyöränmutterilaippoineen. Nämä piti toisissaan vetarin akseli/mutteri, tai vain pultti, takapäässä. Sisempi ulkokooli nojasi ripustuksen olakkeeseen, kumiprofiilisovituksella, navan ulkokuoressa, jolla tuo laakeri vedettiin ja pidettiin kiinni. Ulompi ulkokooli olikin vapaalla paikkasovituksella ulkokuoressa, sen paikka riippui holkin mitoituksesta. Stefat vielä uloimpina.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 01.05.2012 22:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Niin no siis edelleen: napa tulee alle 300 kg painavaan hinattavaan laitteeseen, hinausnopeus max 60 km/h ja seuraavien 50 vuoden aikana sitä hinataan ehkä yhtä monta kilometriä. Akselin läpimitta on 40 mm (umpijöötiä) alkuperäisen 32 mm röörin sijaan, ja laakeriparin syvyys on 30 mm eli 8 mm enemmän kuin alkuperäisessä.

Kyllä se jostain muualta ensin pettää. (Vielä jos kysyt laakerimateriaalien lämpökäsittelyspeksejä, saat vastineeksi insinöörivitsin. :P )

EDIT: Jos ei kuvasta käynyt selväksi, niin tuolla on siis kaksi 6008:sta (ajoneuvovälyksillä) päällekkäin.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 01.05.2012 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
rmattila kirjoitti:
...Maamoottoriin ei kannata uusia kalliita napoja uhrata...
...napa tulee alle 300 kg painavaan hinattavaan laitteeseen,...

Meinasitko laittaa moottoriin pyörät alle?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 01.05.2012 23:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
svc kirjoitti:
rmattila kirjoitti:
...Maamoottoriin ei kannata uusia kalliita napoja uhrata...
...napa tulee alle 300 kg painavaan hinattavaan laitteeseen,...

Meinasitko laittaa moottoriin pyörät alle?


Pyörät alle ja vetoaisa eteen, niin on helpompi siirrellä suulista klapikoneen eteen ja takaisin.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 02.05.2012 19:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
rmattila kirjoitti:
Pyörät alle ja vetoaisa eteen, niin on helpompi siirrellä suulista klapikoneen eteen ja takaisin.
Eikö saman tien ketju- tai hihnaveto akselilta pyörälle? ;)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 02.05.2012 19:22 

Viestit: 369
svc kirjoitti:
rmattila kirjoitti:
Pyörät alle ja vetoaisa eteen, niin on helpompi siirrellä suulista klapikoneen eteen ja takaisin.
Eikö saman tien ketju- tai hihnaveto akselilta pyörälle? ;)


Tuostahan ei ole enää pitkämatka laittaa niitä BX:n peltejä takaisin ympärille :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takapyöränlaakerin ulkokooli
ViestiLähetetty: 06.05.2012 19:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: