Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Niittiliitoksista
ViestiLähetetty: 09.05.2012 20:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Peräkärryn kuumasinkitty lava on kiinnitetty maalattuun teräsrunkoon pop-niiteillä. Vuosien myötä jokunen niitti on löystynyt ja meinasin muutenkin purkaa tuon kärryn maalausta varten.

Mikähän mahtaisi olla oikea materiaali uusille niiteille kasausta ajatellen? Tuskin sentään alumiini?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Niittiliitoksista
ViestiLähetetty: 09.05.2012 22:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Sähkökemiallisen sarjan mukaan muistaakseni tuo aluniitti ei ole ongelma koska sinkki on se uhrautuja. Mutta, vedä rungon läpi pari pitkää pulttia (esim 4 kpl) ja mutterit hyvällä lukkoaluslevyllä niin kyllä pysyy.
Plus varmistukseksi 2-komponenttiliima rungon ja lavanpohjan väliin ;)



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Niittiliitoksista
ViestiLähetetty: 10.05.2012 06:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Sähkökemiallisessa sarjassa alumiini on sinkkiä alempana, eli kyllä se on alumiini, joka syöpyy. Lähinnä mielessä oli rst- tai monel-niitit. Tuossa kun illalla kaivelin tietoa, niin rst olisi ilmeisesti paras materiaali lujuudenkin kannalta. Pultit eivät käy, sillä suurin osa niiteistä on lavan pohjassa. Liima voisi olla hyvä idea.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Niittiliitoksista
ViestiLähetetty: 10.05.2012 07:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
rst-niittejä varten pitää vissiin olla oma työkalunsa, karaa saa vetää "hieman" lujempaa kuin alumiinissa. Ihmetyttää muutenkin näiden kotimaisten pikku peräkärrymaakareiden ratkaisut rakenteissa ja materiaaleissa. Esimerkiksi rosterilevystä ja -putkipalkista tehty kärry on osittain kasattu sähkösinkityillä ruuveilla. Keskelle isoa rosterikenttää tökätty pa*karautainen pultinkanta ei kovin pitkään menesty.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Niittiliitoksista
ViestiLähetetty: 10.05.2012 07:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Merivedessä alumiinin ja sinkin järjestys näköjään vaihtuu hieman alumiinin seoksesta riippuen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Niittiliitoksista
ViestiLähetetty: 11.05.2012 09:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
svc kirjoitti:
Merivedessä alumiinin ja sinkin järjestys näköjään vaihtuu hieman alumiinin seoksesta riippuen.


Joo näin on koska alu on yleensä ain seostettu jollain muulla kamalla jotta siitä saatas lujaa kamaa. Aluseoksissa on lähes aina kuparia joukossa.

Yleisimpien metallien jännitesarja
Li, K, Ca, Na, Mg, Al, Zn, Fe, Ni, Pb, H, Cu, Ag, Au, Pt
←Epäjalot metallit Jalot metallit→

Eli tuosta näkee miten seostetun alun käy, se hyppää välittömästi sinkin ohi (Zn)

Tuollaiset alumiiniset lavapellit eivät koskaan ole puhdasta alua sillä ne ei pysyis mitenkään ryhdissä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Niittiliitoksista
ViestiLähetetty: 11.05.2012 10:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Cikatti kirjoitti:
Aluseoksissa on lähes aina kuparia joukossa.
Jep, kuparia on esimerkiksi duralumiinissa. Poikkeuksena tähän mainittakoon, että melko yleisessä silumiinissa taitaa olla alumiinin lisäksi pelkkää piitä?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Niittiliitoksista
ViestiLähetetty: 11.05.2012 10:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Cikatti kirjoitti:
Tuollaiset alumiiniset lavapellit eivät koskaan ole puhdasta alua sillä ne ei pysyis mitenkään ryhdissä.
Tässä lava on kuumasinkittyä terästä joka on kiinni maalatussa teräsrungossa. Lavan varsinainen kiinnitys akseliin on tehty neljällä M12 pultilla. Lavan etu- ja takareunat ovat puolestaan niitattu runkoon 5 mm niiteillä. Ovat ilmeisesti jotain rautaseosta, sillä tarttuvat kiinni magneettiin ilman sitä keskinaulaakin. Osa on pinnaltaan ruosteenvärisiä, mutta eivät kuitenkaan syöpyneitä. Lisäksi takavalopaneeli, valot ja heijastimet ovat kiinni alumiininiiteillä.

30 vuotta käyttöä on löysyttänyt muutaman niitin. Meinasin samalla käyttää lava irti rungosta, että rungon saisi maalattua uudelleen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Niittiliitoksista
ViestiLähetetty: 11.05.2012 10:39 

Viestit: 909
Hessu kirjoitti:
rst-niittejä varten pitää vissiin olla oma työkalunsa, karaa saa vetää "hieman" lujempaa kuin alumiinissa. Ihmetyttää muutenkin näiden kotimaisten pikku peräkärrymaakareiden ratkaisut rakenteissa ja materiaaleissa. Esimerkiksi rosterilevystä ja -putkipalkista tehty kärry on osittain kasattu sähkösinkityillä ruuveilla. Keskelle isoa rosterikenttää tökätty pa*karautainen pultinkanta ei kovin pitkään menesty.


Missä kotimaisissa peräkärryissä on käytetty rosterilevyä ja -putkipalkkeja ? Pari kotimaista kärryä ollut, eikä niistä ainakaan rosteria mistään löytynyt.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: