Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia V6 Exclusive at -97
ViestiLähetetty: 10.05.2012 20:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 230
Paikkakunta: Oulu

Profiili ICQ
Tehdään tästä nyt sitten projekti kun nuita pikkuvikoja on ilmennyt.
Auto 340 tkm ajettu.

Vikoja mitä tässä nyt mieleen heti tulee:
- Nestevuoto jossain, missä?
- Jakopääremontti ajankohtainen.
- Hydractiven ecu poissa pelistä
- Abs valo välillä kiusaa.
- Vasen raidetangon pää väljä.
- Vakkari toimii vaihtelevalla menestyksellä, on toiminut noin sen kolme talvea ja kaksi kesää mitä auto on minulla ollut.
- Hydrauliikkavuoto pumpulla.
- Vasen penkinlämmitin ei pelaa, kerran jo korjattu, mutta mennyt poikki toisesta kohtaa.
- Kynnyskoteloissa ruostevauriota. Nämä jo korjattu, mutta pitäisi viimeistellä uudella maalikerroksella. Uutta peltiä toiselle puolelle 32 sentin matkalle, toiselle 20 sentin matkalle.
- Vasen takaovi ei mene aina ensiyrittämällä lukkoon.

Tehtyjä huoltoja kahden ja puolen viimeisen vuoden aikana:
- Lämmityslaitteen kenno vaihdettu. Samalla kojelaudan ja mittariston polttimot.
- Syyläri vaihdettu.
- Koukku asennettu.
- Etumman lohkon puola vaihdettu.
- Molemmat etulaakerit vaihdettu.
- Levyt ja palat vaihdettu joka kulmaan.
- Oikea alapallonivel ja alatukivarren pusla vaihdettu.
- Molemmat koiranluut vaihdettu.
- Tulpat vaihdettu kesällä 2011.
- vaihteistoöljyt vaihdettu syksyllä 2011.
- Käsijarruvaijerit vaihdettu kesällä 2011.
- Öjyjä vaihdeltu aika ajoin kuten suodattimiakin.

Nestevuoto on kiusannut jonkin aikaa. Neste vajaantuu vain ajettaessa, ei jätä lammikoita alle. Vajaantumisen määrä ei ole muuttunut mihinkään. Epäilin aluksi vesipumppua, mutta tänään auton vieressä kyykkiessä tunsin glykolin hajun ja huomasin, että vasen pyöräkotelo oli märkänä glykolista (tarkistin maistamalla). Neste oli valunut suojamuovien päällä renkaan etupuolelle, josta ilmavirta ja rengas oli sen levitellyt ympäri pyöräkoteloa. Pitäisi alkaa purkamaan muoveja ja etsimään vuotokohtaa.
Jakopään kaikki osat on ostettu ja odottelevat tallissa asentamista, kuten vasen raidetangon pääkin.
Hydractiven eculle ei saanut yhteyttä Lexialla. Mittailin jänniteitä eikä eculle tullut jännitteitä lainkaan. Vianetsintä alkaa ajan niin salliessa.
Lexialla paikansin myös abs-valon palamisen syyn. Vasen taka anturi antaa epäloogisia arvoja. Kerran valon sain rauhoiteltua pitkäksi aikaa taka-akselin päällä olevaa liitintä rukkaamalla.

Projekti on ajossa koko ajan ja hommat etenee hitaasti, mutta epävarmasti.



DS7 eTense 4x4 300 - 2020
ID 20 D super - 1971
B11 Normale - 1955
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 Exclusive at -97
ViestiLähetetty: 11.05.2012 08:30 

Viestit: 1496
Pekkax kirjoitti:
Nestevuoto on kiusannut jonkin aikaa. Neste vajaantuu vain ajettaessa, ei jätä lammikoita alle. Vajaantumisen määrä ei ole muuttunut mihinkään. Epäilin aluksi vesipumppua, mutta tänään auton vieressä kyykkiessä tunsin glykolin hajun ja huomasin, että vasen pyöräkotelo oli märkänä glykolista (tarkistin maistamalla). Neste oli valunut suojamuovien päällä renkaan etupuolelle, josta ilmavirta ja rengas oli sen levitellyt ympäri pyöräkoteloa. Pitäisi alkaa purkamaan muoveja ja etsimään vuotokohtaa.


Minulla on ollut samanlaisessa autossa samaa vikaa kahdesta eri syystä. Oireina oli juurikin tuo, ettei seistessä neste hävinnyt mutta ajossa kyllä. Tarkasta ensin, että paisuntasäiliön letkut ovat kiinni. Minulta pullahti kerran letku irti kesken ajon kun klemmari oli huonosti kiinni. Oletko myös katsonut tämän?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9262&p=86325&hilit=tuuletuskotelo#p86325
Käsikopelolla moottorin takaa löydät tuon kotelon. Se voi vuotaa pikkuhiljaa saumastaan. Minulla meni koko purkki kahtia. Silloin vuosi jo seistessäänkin :lol: .

Ps. Tuossa sinun autossa on ollut samoja vikoja kuin minunkin laitteessa. Ovatkohan tehneet ne samana päivänä :D . Huono, mutta mukava auto. Jatkuvasti joku (kallis tai hankala) paikka rikki, mutta kun ajamassa käy, niin kaikki on anteeksi annettu. 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 Exclusive at -97
ViestiLähetetty: 11.05.2012 16:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 230
Paikkakunta: Oulu

Profiili ICQ
Katohan, tuo pitää alkaa tarkistaan tuo "tuuletuskotelo". Oliko kallis osa, vai jätitkö pois kokonaan?
Vikalistaan jäi vielä minulla merkkaamatta se käynnistysongelma, mikä vieläkin kummittelee joskus. Vaihdoitko omaan jo sen sulaketaulun pohjan kabiinin puolelle ja loppuiko oireilu? Miten sinulla on hydractive toiminu vai onko pois pelistä? Huomaako sitä ajossa milläänlailla koko hydractivea? :) Oikeassa olet tuosta huonoudesta. Viides ja paskin sitikka mikä minulla on ollut, mutta jotenkin se vaan tuo moottori ja automaattilaatikko saa unohtamaan viat, hetkeksi...



DS7 eTense 4x4 300 - 2020
ID 20 D super - 1971
B11 Normale - 1955
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 Exclusive at -97
ViestiLähetetty: 11.05.2012 23:10 

Viestit: 1496
Kaivoin vanhan kuitin, jossa "tasaussäiliön" hinta on 15,45€, joten ihan järjellinen määrä rahaa mokomasta muovikiulusta. Sulakerasiaa en ole vaihtanut, koska pelaa edelleen sillä johtopatentilla, josta kuvankin lähetin.

Hydractiven kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta kovin suurta muutosta ei mielestäni napin painalluksella saa aikaan. Ehkä se jonkin verran vakauttaa auton kulkua maantievauhdissa esim. kovassa sivutuulessa. Ilmankin kyllä tulee mainiosti toimeen.

Minullakin on ollut neljä Citroënia ja V6 Xantiassa on ollut kaikkein eniten vikoja. Lähes jatkuvasti joku paikka on rikki. Tälläkin hetkellä mm. ilmeisesti jarruvalokatkaisin pätkii, koska vaihdekeppi ei aina suostu siirtymään P-asennosta pois. Tosin eihän nämä enää uusia ole ja minunkin autolla on jo vähän reilu 200 000 km ajettu.

Moni olisi varmasti jo luopunut näistä, mutta joulukuusta 2009 lähtien tuon oikuttelua on tullut seurattua. Auto on myös meillä jokapäiväisessä ajossa eikä ole mikään varsinainen "harrasteauto" , vaikka harrastusmahdollisuuksia tarjoaakin :lol: .

Näiden viestien jälkeen näitä on entistä helpompi yrittää myydä :D .

Ps. Paljonko maksoi jakopään vaihtoon tarvittavat osat?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 Exclusive at -97
ViestiLähetetty: 12.05.2012 10:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 230
Paikkakunta: Oulu

Profiili ICQ
Motonetin osina jotain 400 euron luokkaa oli osat. Tarkkaa summaa hankala sanoa kun ostin myös apulaitteiden hihnan ja raidetangon pään samaan syssyyn. Kokonaishinta muistaakseni ~480 euroa. Saa nyt sitten nähdä onko motonetistä ostetut osat oikeita...



DS7 eTense 4x4 300 - 2020
ID 20 D super - 1971
B11 Normale - 1955
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 Exclusive at -97
ViestiLähetetty: 30.06.2012 08:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 230
Paikkakunta: Oulu

Profiili ICQ
Rojekti etenee tasaisen hitaaseen tahtiin.
Katsastukseen tein perushuoltoa ja ajoittain ilmaantuva abs-vika tuli paikannettua. Taka-akselin päällä oleva vasen liitos oli hukannut lukituspinninsä ja oli todella heikosti kiinni ja täynnä hiekkaa/muraa. Puhdistelin liittimen niin huolella kuin siellä ahtaassa raossa sen pystyin puhdistamaan. Sen jälkeen laitoin akunnaparasvaa liittimeen jotta ei pääsis kosteutta ja paketti kasaan ja varmistus nippusiteillä, kun sitä lukituspinniä ei ollut enään. hyvin on pelannut ja hetkittäinen abs-häiriö on toistaiseksi ainakin kadonnut.
Nestevuoto tulee AINAKIN paisuntasäiliöltä. Säiliön sauma kostuu takaosasta voimakkaasti kun auton käyttää kunnolla lämpimäksi jolloin nestejärjestelmään syntyy paine. Katsastuksessa auton alle tiputti poikittaispalkin päältä pakkasnestettä. Onneksi meni ilmastointilaitteen kondensioveden piikkiin katsastajan huolimattomuutta. Tilasin veholta sekä paisarin, että tuon Laurin mainitseman tuuletuskotelon. Tuuletuskotelon päivän hinta oli 14,80€, paisuntasäiliö meni Ranskaan asti tilaukseen ja hintaa en vielä kysellyt.
Raidetangon pään vaihdoin jo keväämmällä ja siinä samalla koiranluut. Auraukset pitäisi vielä säätää, mutta aurauksensäätölaitteistosta on yksi linssi ironnut ja se pitäisi ensin korjata ja kalibroida jos haluaa tarkasti aurauksen kohilleen.
Vakkari toimii taas moitteetta kesän tultua. Tämä vika tuppaa aina unohtumaan kesällä kun se kerran toimii ja häiritsee vain talvisin. Toinen tälläinen talvisin esiintyvä vika on tuo takaoven lukko, joka talvella menee lukkoon noin joka toinen kerta.
Jakopään osat odottelee yhä vaihtamista...



DS7 eTense 4x4 300 - 2020
ID 20 D super - 1971
B11 Normale - 1955
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 Exclusive at -97
ViestiLähetetty: 09.08.2012 16:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 230
Paikkakunta: Oulu

Profiili ICQ
Tänään vaihdoin jakopäähän remmin, kiristimen, kaikki kolme ohjainta ja vesipumpun. Samalla huomasin moniurahihnan kiristimen ja ohjaimen vaativan vaihtoa lähiaikoina. Uusi moniurahihna odottelee hyllyssä, mutta vaihdan sen vasta samalla ohjaimen ja kiristimen rullan kanssa. Jakopääremontissa käytin 8mm pultteja nokka-akseleiden päissä ja kampiakselin päässä oleviin kohdistusreikiin. Kiristimen sai kätevästi kiristettyä pienen hylsysarjan vääntimellä. Väännin sopi täydellisesti neliskanttiseen reikään (kuva).
Lisäksi vaihdoin paineenpoistosäiliön ja paisuntasäiliön. Paisuntasäiliö oli vuotanut saumastaan. Siinä oli selvät vuodon jäljet ja puukolla levittämällä sauma aukesikin melko helposti.


Liitteet:
IMG202pienennetty.jpg
IMG202pienennetty.jpg [ 41 KiB | Katsottu 8516 kertaa ]

DS7 eTense 4x4 300 - 2020
ID 20 D super - 1971
B11 Normale - 1955
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 Exclusive at -97
ViestiLähetetty: 12.08.2012 14:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 230
Paikkakunta: Oulu

Profiili ICQ
Tulpat vaihdettu. Yksi tulppa oli eri mallinen kuin muut ja siitä puuttui vielä kaiken lisäksi tiivisterikka... Myös hydractiven sain pelaamaan. Tuli autoon lisää äänimaailmaa kun alkoi napse käymään mm. ovea avatessa ja sporttinapinki valo alkoi myös palamaan oikealla tavalla. virtapiuha sulakkeelta boksille oli jostain poikki. Ajattelin vetää kokonaan uuden piuhan.
Raidetangon rikkoontuneen suojakumin vaihtoa aloittelin myös. Ja tottakai sinne vänkärin puolelle mihin se on hankalampi.



DS7 eTense 4x4 300 - 2020
ID 20 D super - 1971
B11 Normale - 1955
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 Exclusive at -97
ViestiLähetetty: 12.08.2012 15:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Hienoa , että päätit jatkaa tämän yksilön laittoa :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia V6 Exclusive at -97
ViestiLähetetty: 18.08.2012 21:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 230
Paikkakunta: Oulu

Profiili ICQ
Tänään myllytin ja vahasin pirssin. Nyt tuli halu päästä eroon tuosta perää rumentavasta pohjamaalille jätetystä spoilerista, jonka joku edellinen auton haltija on siihen pultannut. Konttiinhan jää poiston jälkeen ainakin neljä reikää, ellei enempikin jälkiä.

Helmalevikeet otin pois ennen kynnysten kunnostusta ja pyyhkäisin päälle korjailun jälkeen kynnysmassat. Katotaan nyt tuleeko siihen vielä maali. Puskureiden "kromi-listat" pitäisi jollain konstia fiksata. Kylkiin kerkesin ostaa rosterilistat pari vuotta sitten.

Pari kuvaa myllytetystä autosta.


Liitteet:
IMG_0012_pieni.jpg
IMG_0012_pieni.jpg [ 91.75 KiB | Katsottu 8295 kertaa ]
IMG_0009_pieni.jpg
IMG_0009_pieni.jpg [ 90.08 KiB | Katsottu 8295 kertaa ]
IMG_0006_pieni.jpg
IMG_0006_pieni.jpg [ 97.28 KiB | Katsottu 8295 kertaa ]

DS7 eTense 4x4 300 - 2020
ID 20 D super - 1971
B11 Normale - 1955
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: