Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 11.05.2012 16:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 238
Paikkakunta: Orivesi
Kysymys kuuluu, onko olkavarsi samanlainen 2.1 td:ssä sekä 1.8 16V:ssä? Minun 2.1td:stä rupesi oikea pyöränlaakeri pitämään melkoista meteliä ja nyt mietinkin josko laittaisi suoraan tuon napahässäkän kiinni ilman suurempia remontteja?

Niin ja kyseessä Xantia -98 2.1 Td Berline



C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 11.05.2012 19:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Väittäsin että ainoat syynättävät asiat ovat jarrulaikkojen koko mutta veikkaan että samat. Toinen juttu on vetari, TD:ssä saattaa olla paksummat ja näin eri määrä booreja navassa.
Ota vaan reippaasti napa irti ja vielä paikalliselle korjaamolle niin prässillä pian vaihtavat laakerin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 11.05.2012 21:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Ulkomuistista uskaltaisin väittää, että eivät käy ristiin. Tuo 2.1 TD kun on laskettu siihen "raskaaseen" luokkaan, jotenka vetarit ovat erilaiset, eikä napa sen takia käy.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 11.05.2012 21:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kyllä pitäs käydä. ota siitä vanhasta se laippa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 11.05.2012 21:22 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Kysymys kuuluu onko olkavarsi samanlainen,vastaus on samanlainen,vetoakseli ei ole,mutta laakerin pään pooriluku on sama 25,eli vastaus on kyllä käy..
ps.en ota vastuuta antamastani tiedoista..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 11.05.2012 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Kyllä, olkakappale on samanlainen kaikissa, mutta ainakin Service antaa kaksi vaihtoehtoa napakappaleelle:

-1.6, 1.8, 2.0, 1.9 TD (manuaali) ja 2.0 HDi (66 kW) - varaosanumero 330785
-1.9 TD (automaatti), 2.0 16V Activa, 2.0 TCT, 2.1 TD, 3.0 ja 2.0 HDi (80 kW) - varaosanumero 330775

Jos napaa alkaa vaihtaa olkakappaleesta ja laakerista toiseen, niin kyllä siinä samalla vauhdilla menee se itse laakerikin... Saattaa olla jopa helpompaa vaihtaa laakeri suosiolla.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 12.05.2012 01:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
" Saattaa olla jopa helpompaa vaihtaa laakeri suosiolla."

Ja vielä kerran: Kuten sanottu

Laakerin vaihto vanhaan on viisainta sillä vaihtonavan laakeri on sekin jo käytetty roina.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 12.05.2012 08:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 238
Paikkakunta: Orivesi
QH-Laakeri noudettu motonetistä, saapa nähdä kuinka kauan kestää tuo tarvike. Huomasin itsekin että hieman on eroa siinä napakappaleessa, on se keskiholkki hieman pidempi kun on paksumpi jarrulevy. muuten vaikutti aika samalta. Vielä kun saisi sen vanhan laakerin ulkokoolin ulos tuesta niin voisin täräyttää uuden paikalleen.



C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 12.05.2012 10:12 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Holkkeja lekaa ja vasaraa hermoja kyllä sieltä lähtee sisäkooli rälläkällä halkiö taltalla vararalla kooli poikki,uuden laitossa laakeri pakstimeen napa sähköuuniin holkkeja lekaa vasaraa ja hermoja kyllä se sinne menee.. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 12.05.2012 14:56 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ei kait uutta laakeria lekalla, edes moskalla, saati vasaralla, saa lyödä. Jokin prässisysteemi vaan. Itse laitoin viimeksi lämpömenelmällä, olipa silti tiukkaa. Kylmät, kuumat oikeinpäinkin. Hieman rasvaa pintoihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 12.05.2012 16:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ulkokooli kestää kyllä naputtelutkin. . jos eiooo prässiä niin lyömällä vanha pois ( kannattaa ottaa se lukkorengas kuitenkin ensin )
sopiva hylsy on kova sana ja se joutava sisäkooli hyödyllinen.
eioo ongelmaa vaikka tiukassa ovat olleet.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 12.05.2012 16:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
Ei maksa paljoa jos vie jonnekkin prässin omaavaan firmaan puristuttamaan laakerin... Eipähän tartte arpoa saako laakeri kipeetä jos 5kg lekalla sitä paasataan :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 12.05.2012 16:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
hoituu kyllä hellemminkin . tähän ikään mennessä on huomannut ,ettei kuiviltaan hoidetut hommat oikein toimi. lämpötilallakin on merkitystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 12.05.2012 16:26 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Ei maksa paljoa---on säästöä sekin,kun tietää mitä tekee ja on kalut ja verppeet.... :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 12.05.2012 16:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jep. Tapsa :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 13.05.2012 19:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 238
Paikkakunta: Orivesi
Tässä kävi nyt hyvin sekä huonosti eli oppirahat maksettu.

Ostin sen QH-Laakerin ja sitä sinne reikäänsä sovittelin ruuvipenkissä puristamalla, kuten arvata saattaa ei se kirottu suostunut menemään. Yritin ja yritin sillä penkillä mutta sitä en raaskinut rikkoa liialla voimalla joten otin moskan, vanhan laakerikoolin ja paksun plootun terästä ja aloin varovasti naputtamaan. Laakeri ei kuitenkaan mennyt joten naputin kovempaa ja kovempaa jolloin sisäkooli tippui inertiasta irti ja lensi likaiselle lattialle laakerikuulien tuen rikkoen. Sitten rupes oikeesti jo harmittamaan ja paukutin sen koolin irti sieltä, 5mm jäi vajaaksi se laakeri muuten.

Oli se laakeri jyystänyt ihan kunnolla sitä metallia reunalta kun meni ihan inan vinoon, no tutkin sitä vanhaa ja uutta laakerin ulkokehää. Vanhassa on reuna niin siististi pyöristetty että ei varmasti leikkaa kiinni mutta uudessa kuin partaveitsen terä.

Motonetistä uusi ehjä QH, dremelikopiolla reuna pyöreeks ja sisäreikä siistiksi. Laakeri pakastimessa noin 2 tuntia ja olkavarsi kuumaksi kosan polttimella, meni noin 2cm laakeri sisään ja sitten jumahti kiinni, loppu meni ihan kivasti sillä penkillä. Kaikki kitkapinnat oli rasvattu.

Nyt ehyt laakeri alla ja muistissa se saamarin QH:n terävä reuna :evil:



C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 13.05.2012 19:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
mielipiteitä on monia. Itse en riskeeraisi ilman prässiä. Laakerithan on todella tarkkoja siitä että lähtee menemään suoraan ja tasaisesti.
Kävin hakemassa xsaraan molemmat laakerit taannoin snr a´45/e,prässillä ne laitatin. Ketuttaa sitten 10tkm päästä vaihtaa uudestaan jollei asennus suju. Aika tiukassa ne on, parikymmenen tonnin kohdalla rupesi laakeri poistumaan pesästä,uusikin meni useamman tonnin voimalla,joten ei tulisi mieleenkään ranekikkoja käyttää uuden asennukseen saati takoa vanhaa pois.
Eikä ole tarvinnut ihmetellä koskaan että miksei uusi laakeri kestä kuin hetken käyttöä



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 13.05.2012 19:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 238
Paikkakunta: Orivesi
Niinhän niitä on, itse kuitenkin teen niin paljon itse kuin uskallan ja pystyn. Mikäli niin tulee käymään että se laakeri antautuu niin vaihtaisin siltikin sen itse. Korjaamoissa on niin hurjia eroja kuten on mielipiteissäkin että samapa tuo on vaikka itse vaihdankin, jos jotain tarvitsee tehdä niin vien autoni paikkaan jossa se on "tuttu".



C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 13.05.2012 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Voi höh...

Kun menee pelkkä napa kädessä mihin tahansa korjaamolle ja uusi laakeri toisessa kännyssä niin se laakeri vaihtuu NAURETTAVAAN hintaan sinne napaan. Sitä EI kertakaikkiaan lyödä paikalleen koska vinoon meno on 105%:sti varmaa. Lyömällä ei tule tasaista puristusta ulkokoolille, ikinä. Poistamisessa on aivan sama jos lyö...
Itse olen havainnut tuon napa kädessä pajalle menossa olevan hintaa 5-20 euroa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Turbodieselin olkavarsi
ViestiLähetetty: 13.05.2012 23:31 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
vanhan laakerin ulkokehän saa helposti pois kun hitsaa sisäpuolelle palkon ja sopivan kokoisella hylsyllä tms.lyö kehän irti. tällä viikolla tuli omaan xantiaan laakeri vaihdettua, laakeri pakastimeen ja tuo napa lämpeni riittävästi jo hitsatessa.Uusi laakeri meni helposti vanhan ulkokehän ja vasaran kanssa naputellen paikoilleen.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: