|
Kirjoittaja |
Viesti |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Bongattu kaahari Lähetetty: 05.02.2009 00:13 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Tämä nyt ei itse nähty mutta haloo, 215 km/h talvikelillä/talvirenkailla tiellä jossa muutakin liikennettä http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=779035
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 05.02.2009 10:06 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
Aika holtitonta, eihän talvirenkaiden nopeusluokka riitä tuohon, moiset vauhdit pitäisi ehdottomasti ajaa kesärenkain talvellakin jos vähänkin turvallisuuttaan haluaa ajatella 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 05.02.2009 10:23 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Mistä sitä tietää, vaikka olisi ollut kesänakit Noh, saksan kitkat riittävät 190:iin, eikä hetkellinen ylitys niitä riko. Tuollainen kaahailu on kyllä ihan syvältä. Henkiä siinä helposti lähtee.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
crolic
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 05.02.2009 10:46 |
Viestit: 20 Paikkakunta: Lohja
|
Tyypillinen bemari kuski... niillä on eri säännöt...
BX TZi myyty patonkilaiselle XM 2.0 Break myyty patonkilaiselle C5 2.0 HDI Sport Xsara 1.8 16V
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 05.02.2009 11:06 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
dieselflosse kirjoitti: Noh, saksan kitkat riittävät 190:iin, eikä hetkellinen ylitys niitä riko. Ja uudet nastarenkaat, oli nimittäin melkoinen ylläri vuosi sitten kun uusia X-Ice North -Misukoita hain Xantiaan alle. Oli 3 Q-nopeusluokan kumia ja yksi T. Seuraavalla viikolla kun menin asiasta reklamoimaan niin totesivat Euromasterilla ettei heillä ole sitä puuttuvaa Q-kumia joten 3 vaihdettiin T-nopeusluokan kumeihin. Onhan se kohtuullista että nastapyörälläkin saa ajaa 190 jatkuvaa nopeutta, 160 ei vaan riitä. 
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 05.02.2009 11:22 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
crolic kirjoitti: Tyypillinen bemari kuski... niillä on eri säännöt... Myös turvavälien suhteen. On bemari niin hyvä auto ja kuskit varsinaisia fakiireja.
|
|
|
|
 |
Paso
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 05.02.2009 13:30 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
|
Jos jarruttaa 215 km/t nopeudesta samanmoisen jarrutuksen (hukataan sama määrä liike-energiaa ja jarrutusmatka on teoriassa sama), kuin 100-0 km/t, vauhtia on jäljellä 190 km/t. Kun tekee toisen samanlaisen jarrutuksen, vauhtia on 162 km/t, kolmannella mennään 127 km/t... Kyllä yli kahdensadan vauhdissa talvikelillä muun liikenteen seassa kuski ei enään ole tilanteen tasalla. Olen itse miltei ajanut rekan perään, kun itsellä on ollut vauhtia 140 km/t. Keli oli alkava tihkusade ja juuri oli tullut ohitettua henkilöauto perävaunun kanssa. Ajattelin mennä samantien rekan ohi, kun vauhtia oli "vahingossa" kertynyt "sopivasti". Kyllä se niin on, että taitava kuski selviää tilanteesta, johon hyvä kuski ei joudukkaan! Toinen kysymys on vielä, kuinka paljon tuollainen nopeus talvirenkailla kuluttaa tietä. Niin, neljännen jarrutuksen jälkeen mennäänkin sitten jo talvirajoituksen mukaan 79 km/t. Jos kitkakerroin on 0,20-0,24 (tyydyttävä talvikeli), tuolloin on jarrutettu 640-800 m. Jos taas tie on sula ja märkä, kahdeksaankymppiin tarvitsee jarrutella 400-500 m. Yleensä nämä pysähtyvät johonkin muualle jo ennen puolen kilometrin jarrutusta. Paremmin fysiikasta perillä olevat korjatkoon, jos haluavat. Tässä vielä yksi käyttämistäni lähteistä http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/19361.PDF
C8 HDi136 -07 Xantia HDi110 -99 BX TRD turbo -91
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 05.02.2009 13:49 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"moiset vauhdit pitäisi ehdottomasti ajaa kesärenkain talvellakin jos vähänkin turvallisuuttaan haluaa ajatella " Täysin samaa mieltä! Koitin tuota juurikin kesärenkailla 1 kk sitten mutta ajoin vain sataa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Jehudi
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 11.02.2009 21:23 |
Viestit: 316
|
Joku tolkku sentää tuollaiseenkin hölmöilyyn. Onneksi noin räikeitä tapauksia ei (vielä) ihan jokapäivä tavata Suomessa. Melkein toivoisi tuollaisen kuskin kiskaisevan kulkineensa kanssa pitkälle mettähallituksen puolelle. Ja vieläpä niin, että jää henkiin ja saa pysyvän invaliditeetin.
Kerrassaan käsittämätöntä menoa!
"Normaalia, mutta ei tämän ikäiselle..." Onko millään enää mitään väliä?
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 13.02.2009 13:37 |
Viestit: 2699
|
Kumpi parempi, olla kohtelias vai ei? Lähestyt suojatietä. Suojatielle aikomassa iäkäs pariskunta. Hiljennät, pysähdyt ja näytät "Olkaa hyvä, voitte mennä." Toista kaistaa tulee auto, joka pyyhältää ohitsesi. Hyvää tuuria, suojatiellä kulkijat ehtineet vasta autosi kohdalle. Entäs, jos he olisivatkin jo sillä toisella kaistalla ja se ohittaja olisi ajanut heidän päällensä? Vastaavaa tapahtumaa pohtii MoottoriYkköset-lehdessä 7/09 Timo Koskinen Liikenteessä-jutussaan.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 13.02.2009 13:49 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
r_a_n_u kirjoitti: Kumpi parempi, olla kohtelias vai ei?
Vastaavaa tapahtumaa pohtii MoottoriYkköset-lehdessä 7/09 Timo Koskinen Liikenteessä-jutussaan. Samasta syystä Joensuun paikallisliikenteen kuljettajat ilmoittivat muutama vuosi sitten lehdessä että eivät ole epäkohteliaita eivätkä rikollisia vaikka eivät enää pysähdy suojatien eteen. Riitti kuulemma noita läheltä piti -tilanteita siellä.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Juu_pe
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 13.02.2009 14:06 |
Viestit: 9
|
RPekka kirjoitti: r_a_n_u kirjoitti: Kumpi parempi, olla kohtelias vai ei?
Vastaavaa tapahtumaa pohtii MoottoriYkköset-lehdessä 7/09 Timo Koskinen Liikenteessä-jutussaan. Samasta syystä Joensuun paikallisliikenteen kuljettajat ilmoittivat muutama vuosi sitten lehdessä että eivät ole epäkohteliaita eivätkä rikollisia vaikka eivät enää pysähdy suojatien eteen. Riitti kuulemma noita läheltä piti -tilanteita siellä. Ihan sama tilanne on meillä Jyväskylässä. Ei tohdi antaa tietä, kun ei muut pysähdy suojatien eteen. Kaikkein pahin paikka on kun tullaan rajakadulta päin sepänkatua alas harjukadun risteykseen. Joka päivä 10 potenssiin x vaaratilannetta kun päästää ammattikoululaisia tien yli. Pari vuotta sitten siinä pääsi yks vanhempi nainen hengestään.
|
|
|
|
 |
Ramsi
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 13.02.2009 16:08 |
Viestit: 169 Paikkakunta: Sastamala
|
Tuosta suojatien eteen pysähtymisestä autokoulussa muutama vuosi sitten opettaja sanoi, että jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan niin on parempi olla pysähtymättä kuin pysähtyä. Varsinkin jos tietä ylittämässä on lapsia, jotka eivät itse osaa katsoa ja ajatella asiaa loppuun asti. Tampereella on pääsääntöisesti ihan sama tilanne ja tämä on niitä harvoja kertoja jolloin minä nojaan siihen tööttinappulaan. Jos syystä tai toisesta (esim. olen kääntymässä tai sattuu olemaan jonoa edessä) pysähdyn suojatien eteen ja joku painaa toista kaistaa ohi niin aivan varmasti soitan torvea. Oli se sitten väärin tai oikein, mutta saapahan hetkeksi kuski mietittävää, että mitä tuli tehtyä. Tosin eipä se kuitenkaan tehoa...
|
|
|
|
 |
patsukki
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 13.02.2009 16:37 |
Viestit: 51 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
Kyllä ainakin Tampereella on syytä soittaa torvea jos joutuu pysähtymään suojatien eteen ja joku tulee viereistä kaistaa. Saattaahan sillä pelastaa myös jonkun jalankulkijan joka ei ylitäkään tietä tai osaa ainakin varoa.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 14.02.2009 14:23 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
RPekka kirjoitti: Onhan se kohtuullista että nastapyörälläkin saa ajaa 190 jatkuvaa nopeutta, 160 ei vaan riitä.  Ei tarvitse sitten laittaa kojelautaan varoitustarraa siitä, että auton huippunopeus ylittää renkaiden nopeusluokan.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 14.02.2009 17:11 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
laakeri kirjoitti: RPekka kirjoitti: Onhan se kohtuullista että nastapyörälläkin saa ajaa 190 jatkuvaa nopeutta, 160 ei vaan riitä.  Ei tarvitse sitten laittaa kojelautaan varoitustarraa siitä, että auton huippunopeus ylittää renkaiden nopeusluokan. Eipä tarvitse muutenkaan, semmoinen kun tarvitaan vain kesärenkaan tapauksessa. Talvirengas on erikoisrengas jolla on erikoisia ominaisuuksia mm alhaisempi nopeusluokka.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 15.02.2009 11:46 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
RPekka kirjoitti: laakeri kirjoitti: Ei tarvitse sitten laittaa kojelautaan varoitustarraa siitä, että auton huippunopeus ylittää renkaiden nopeusluokan. Eipä tarvitse muutenkaan, semmoinen kun tarvitaan vain kesärenkaan tapauksessa. Talvirengas on erikoisrengas jolla on erikoisia ominaisuuksia mm alhaisempi nopeusluokka. Ookkei, eli sillä on tuommoinen erivapaus. Hyvä tietää tämäkin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 15.02.2009 18:03 |
Viestit: 4679 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 tulimpahan tuolta läyliäisistä kytäjää kohti ,niin eikös vaan viininpunainen baijerilainen moottori wärkki tule peräluisua suoraan kohti. onneksi jäi just sen verran tilaa ettei kolahtanut. peileistä kattelin kun se jatkoi piruettien tekoa ja lopuksi pysähtyi nokka lumipenkassa tulosuuntaansa. kun kerran näkyi olevan ehjän näköinen ,niin empä viitsinyt mennä tutkiman tilannetta. luulen kuitenkin ,että matka jatkuu hieman rauhallisemmin jahka järkytyksestään selviää. 
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 15.02.2009 18:12 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
RPekka kirjoitti: laakeri kirjoitti: RPekka kirjoitti: Onhan se kohtuullista että nastapyörälläkin saa ajaa 190 jatkuvaa nopeutta, 160 ei vaan riitä.  Ei tarvitse sitten laittaa kojelautaan varoitustarraa siitä, että auton huippunopeus ylittää renkaiden nopeusluokan. Eipä tarvitse muutenkaan, semmoinen kun tarvitaan vain kesärenkaan tapauksessa. Talvirengas on erikoisrengas jolla on erikoisia ominaisuuksia mm alhaisempi nopeusluokka. Tämäkin taas riippuu vähän maasta, olikos et sakemanni vaatii talvirenkaille tuo varoitustarran ja kesätassut on sit aina otteen mukaiset. Täällähän noita ei kukaan erikseen valvo, rangaistusta tulee riittävästi muutenkin. Tuosta alkuperäisestä ylinopeudesta, jossakin oli et kuski oli ohittanut muutaman auton letkan ja sieltä oli joku ampaissut perään ja tullut takapuskuriin roikkumaan, heppu oli sit päättänyt vähän näyttää, olikin ollut poliisin siviiliauto. Itse hidastan aina jos joku outo tulee perään roikkumaan 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
aaltosa
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 16.02.2009 22:10 |
Viestit: 86
|
r_a_n_u kirjoitti: Kumpi parempi, olla kohtelias vai ei? Lähestyt suojatietä. Suojatielle aikomassa iäkäs pariskunta. Hiljennät, pysähdyt ja näytät "Olkaa hyvä, voitte mennä." Toista kaistaa tulee auto, joka pyyhältää ohitsesi. Hyvää tuuria, suojatiellä kulkijat ehtineet vasta autosi kohdalle. Entäs, jos he olisivatkin jo sillä toisella kaistalla ja se ohittaja olisi ajanut heidän päällensä? Vastaavaa tapahtumaa pohtii MoottoriYkköset-lehdessä 7/09 Timo Koskinen Liikenteessä-jutussaan. Minä olen yrittänyt opetella tapaa, että tuossa tilanteessa vilkutan sen puolen vilkkua, josta joku näyttää tulevan ohi pysähtymättä. Jos se vaikka herättäisi jotain ajukopassa...
|
|
|
|
 |
maramutteri
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 19.02.2009 01:21 |
Viestit: 108
|
Kumpi parempi, olla kohtelias vai ei? Lähestyt suojatietä. Suojatielle aikomassa iäkäs pariskunta. Hiljennät, pysähdyt ja näytät "Olkaa hyvä, voitte mennä." Toista kaistaa tulee auto, joka pyyhältää ohitsesi. Hyvää tuuria, suojatiellä kulkijat ehtineet vasta autosi kohdalle. Entäs, jos he olisivatkin jo sillä toisella kaistalla ja se ohittaja olisi ajanut heidän päällensä?
Vaikea kysymys. Mielestäni kuitenkin on parempi pyrkiä olemaan kohtelias, muuten autoilevien suojatiekäyttäytyminen ei koskaan tule muuttumaan paremmaksi. Miksi mainitsen pyrkiä: kannattaa tietenkin vähän seurata takana tulevien nopeutta - erityisesti, jos ajavat rinnakkaisella kaistalla, että varmasti jättää heille riittävästi aikaa huomata edellään ajavan pysähtyvän suojatien eteen. Jos on ainoastaan yksi kaista, ei yleensä suojatielle aikovan väistämisestä muodostu ongelmaa, jos on itse ryhtynyt väistämiseen riittävän aikaisin. Jos kaistoja ei ole merkitty voi tällöin mielestäni pysähtyä siten, ettei kummaltakaan puolelta pääse jalankulkijaa vaarantaen ohitse, ei ainakaan vauhdilla. Pyrin antamaan jalankulkijalle tietä mahdollisimman usein ainakin silloin, jos olen huomannut, että he seuraavat lähestymistäni. Jos he vilkuilevat taivaita tai vasta suunnan liikennettä eivätkä kiinnitä minun suuntaan mitään huomiota, jatkan varovaisesti pysähtymättä matkaani elleivät kyseessä ole pienet lapset tai vanhukset, jolloin aina pysähdyn, jos on pääteltävissä, että heillä on tarkoituksena astua suojatielle.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 19.02.2009 01:31 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Tuosta suojatien eteen pysähtymisestä autokoulussa muutama vuosi sitten opettaja sanoi, että jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan niin on parempi olla pysähtymättä kuin pysähtyä. "
Toi on muuten hyvä ohje. Meinasin just 3 pvää sitten tappaa tällä tavoin mummon olemalla kohtelias. Talvella ei pitäs ikinä pysätä näissä tilanteissa paitti tietenkin jos joku jo pysännyt ja sinä olet se toinen tulija.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 19.02.2009 10:14 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Hidastamisessa pitääkin sitten olla kieli keskellä suuta. Koska usein takapuskurissa hiillostaakin raskas liikenne. Siinä on tappomeininki lähellä. Mihin väistäisi, koska talvella on lumipenkat. Ei muuta, kuin helvetillinen ylinopeus ja sitten pysäkille turvaan.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Bongattu kaahari Lähetetty: 19.02.2009 13:35 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
Ramsi kirjoitti: Tuosta suojatien eteen pysähtymisestä autokoulussa muutama vuosi sitten opettaja sanoi, että jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan niin on parempi olla pysähtymättä kuin pysähtyä.. Sitten kun tulen joskus vanhaksi ja alan käyttämään kävelykeppiä, sen voi aina tökätä sitten ensimmäiseksi sille toiselle kaistalle, tuulilasin korkeudelle 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
|