Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 20.10.2010 09:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Ihmettelin, kun työkaverin vasta hankkimassa Xantia Breakissa oli perä aavistuksen liian ylhäällä vivuston voitelusta ja välitangon vaihdosta huolimatta. Kaveri kertoi, että myyjä (autonasentaja!) oli kertonut hitsanneensa jotain korkeudensäätöön liittyvää.

Olihan siellä hitsattu: Korkeudensäätövivuston vakaajatankoon tulevasta pannasta oli se kuulapäinen metallitanko murtunut irti. Siis se, johon muovitanko painetaan kiinni. No nyt se on hitsattu kiinni jousiteräksiseen vakaajatankoon... :shock: :evil:

Säätö piti tehdä papukaijapihdeillä mutta tuskin tuo korjaus kovin pitkäikäinen on.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 20.10.2010 09:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tuli yhtäkkiä mieleen tämä:

http://vari.1g.fi/kuvat/Temp/welded.png/full

:D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 20.10.2010 10:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Onhan näitä... BX:ssä joskus teetti alapallon vaihto vähän ylimääräistä työtä, kun joku oli päättänyt vielä varmuudeksi (?) hitsata alapallon kiinni olkakappaleeseen. Xantian hajonnut kuskinoven lasinnostimen ohjausmurkula (kylmäjuotos) oli päätetty korjata purkamalla nostimen moottori ja heittämällä se roskiin, kun kasaus ei ollut onnistunut. BX:n väljäksi kulunut vaihteensiirtotanko (hinta noin 10 euroa) oli päätetty "korjata" nippusiteellä, joka sitten petti moottoritielle kiihdytyksen jälkeen vitoselle vaihtaessa.

Hondassa (CB350S) tuli vastaan sekin, että syystä tahi toisesta ajovalon kiinnitysruuvin ympäriltä karanneen holkin tilalle oli vaihdettu pyöreäksi viilattu mutteri, joka sopi kiinnitysruuviin. Muuten hyvä, mutta tämän seurauksena ajovalo ei tiukkaantunut siltä puolelta ollenkaan kiinnitykseensä ollenkaan vaaan vaelsi ylhäältä alas. Olisihan se ollut iso homma porata siitä mutterista kierre pois heti aluksi.

Ja onhan sitä kaikennäköistä "teippiviritystä" tullut nähtyä, mutta onneksi ne ovat sentään unohtuneet enimmäkseen mielestä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 20.10.2010 11:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Kaverin pajalla ihmeteltiin toissapäivänä todella vaarallista korjausta. opelista oli katkennut jarruputki edestä. Omistaja oli korjannut sen siten että katkaissut jarruputken ja laittanut hydrauliletkua palasen väliin ja lemmareilla kiinni. Emännän autoon kuulemma tietysti. Ihme ettei ole ampunut letkua irti jarrutuksissa



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 20.10.2010 13:52 

Viestit: 29
" http://vari.1g.fi/kuvat/Temp/welded.png/full "

Heh heh...hee Ruskanperän pojat, oikeat rallimiehet, ovat kuulleet isojen poikien puhuvan tehneensä Taunukseen kemppilukon. No eihän se nyt niin vaikeaa ole. Hitsi käteen ja ratas hitsillä kiinni... Mutta mikä ratas? :lol: No tietenkin se perämurikan ratas...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 20.10.2010 16:33 

Viestit: 60
Joskus hakkasin beksin vetarin ulkopäätä varttitunnin kun piti suojakumi vaihtaa,ei irronnut.Otin sitten koko akselin ruuvipenkkiin ja huomasin että joku oli rikkonut tai hukannut jousisokan joka pitää ulkopäätä kiinni ja näppärästi hitsannut sitten sisäosan vetariin.
Kostoksi laitoin uuden kumin kanssa samalla tavalla nippuun... :twisted:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 22.10.2010 12:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 238
Paikkakunta: Orivesi
svc kirjoitti:
Ihmettelin, kun työkaverin vasta hankkimassa Xantia Breakissa oli perä aavistuksen liian ylhäällä vivuston voitelusta ja välitangon vaihdosta huolimatta. Kaveri kertoi, että myyjä (autonasentaja!) oli kertonut hitsanneensa jotain korkeudensäätöön liittyvää.

Olihan siellä hitsattu: Korkeudensäätövivuston vakaajatankoon tulevasta pannasta oli se kuulapäinen metallitanko murtunut irti. Siis se, johon muovitanko painetaan kiinni. No nyt se on hitsattu kiinni jousiteräksiseen vakaajatankoon... :shock: :evil:

Säätö piti tehdä papukaijapihdeillä mutta tuskin tuo korjaus kovin pitkäikäinen on.


Hehheh, En ole näköjään ainoa joka moisen patentin kanssa on kironnut :lol: ostaessani omaa autoani omistaja kertoi että hänen kaverinsa oli korjannut autoa kun perä oli alhaalla mutta ei tiedä mitä kaveri oli tehnyt kun perä ei nouse enää ollenkaan. harmikseni en ottanut kuvaa patentista mutta se pystyssä oleva vipu oli hitsattu siihen venttiilin akselissa olevaan levyyn kiinni. Se "amish" patentti oli tehty varmaankin niinkin nerokkaalla päättelyllä että oli auto nostettu oikeaan korkoon ja hitsattu paketti yhdeksi klöntiksi :lol: . Ilmeeni oli varmaankin kohtuullisen huvittava kun sitten kotona aloin tutkimaan autoa että siellä on kuitenkin vipu vaan jumissa ja linnunluu pois paikaltaan. Kyllä nimittäin silloin otti pattiin kun piti koko paketti irroittaa ja vaihtaa, vituttaa se savotta vieläkin, ja tuollaiset mekaniikan ihmelapset sais ruveta vaikka taiteilijoiks :x



C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 22.10.2010 23:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
Nämä hitsaamalla korjaajat prkl. Taas karkaan väärälle osastolle anteeksi vaan, mutta kaverin Savagen vetoakseli oli hitsaamalla korjattu, kun ei oltu viitsitty tehdä kunnollista työtä (jota se olisi tosiaankin aikalailla aiheuttanutkin). On vaan aika tylsää kun semmoinen reissun päällä laukeaa olipa kyseessä mikä tahansa kulkuneuvo. No motukan moottorin vaihto nyt ei niin kumma juttu ollut ja minulla "sattui" olemaan ylimääräinen niin sain kaverin pelastettua.

Hitsaamalla lähtee karkaisut.



2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 22.10.2010 23:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Keitere kirjoitti:
Nämä hitsaamalla korjaajat prkl. Taas karkaan väärälle osastolle anteeksi vaan, mutta kaverin Savagen vetoakseli oli hitsaamalla korjattu, kun ei oltu viitsitty tehdä kunnollista työtä (jota se olisi tosiaankin aikalailla aiheuttanutkin). On vaan aika tylsää kun semmoinen reissun päällä laukeaa olipa kyseessä mikä tahansa kulkuneuvo. No motukan moottorin vaihto nyt ei niin kumma juttu ollut ja minulla "sattui" olemaan ylimääräinen niin sain kaverin pelastettua.

Hitsaamalla lähtee karkaisut.


Ei oo enää savagea, kakx noita ollut :) hassu yhteen sattuma etten ennen ole tajunnut yhtäläisyyttä ;) onhan toi toinenkin foorumi tullut aikanaan tutuksi.
Citikat vaan vei voiton, no se on vain verissä ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 23.10.2010 20:17 
http://thereifixedit.failblog.org/tag/car/page/2/


   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 10.09.2011 15:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Ja lisää tunareita, tällä kertaa omassa Xantiassa:
Pääsin katselemaan vikamuisteja testerillä, ja sivubageista löytyikin vikoja:
Varoitusvalo: avoin piiri. Oikea sivu-airbag sytytin: avoin piiri.

Auton katsastushistoriassa oli maininta hylkäyksestä airbag-vian takia. Olinkin aiemmin ihmetellyt, että vaimon Xantussa on kaksi varoitusvaloa ja omassa vain yksi.

Sivuairbagin "vika" oli korjattu näppärästi vaihtamalla mittariston varoitusvaloon palanut polttimo. Katsurikaan ei liene kiinnittänyt huomiota, kun yksi "AIRBAG" tekstillä varustettu valo on toiminut.

Liittimen puhdistus poisti vian ja nyt on mittaristossakin uusi polttimo, joka sammuu startin jälkeen.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 18.05.2012 12:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
"Autosähköasentaja" vauhdissa:

Peräkärryn oikeanpuolen takavalon liitin oli hapettunut. Helppo korjaus: ryöstetään syöttö vasemman puolen takavalon johdosta. (Ryöstäjällä tietysti... :roll: ) Ok. toimiihan se näinkin. Aikansa. Kunnes ryöstäjän puhkaisemasta eristeestä pääsee vesi johtoon ja hapettaa alumiinin ja kuparin muodostaman liitoksen johtamattomaksi.

Mutta miksi ihmeessä oli pistokkeessa pitänyt yhdistää vasemman ja oikean puolen takavalojen syötöt johdonpätkällä?

Mitä olisikaan tapahtunut, jos peräkärriin olisi tullut valoihin sulakkeen polttava vika? Aivan: myös vetoauton valojen molemmat sulakkeet olisivat palaneet. (Olettaen, että vas. ja oik. valoille on omat sulakkeet)

Entäpä jos autosta palaa takavalojen toinen sulake siloin, kun peräkärri on perässä? Aivan: toisenkin piirin sulake palaa ja taas pimenee autosta ja kärrystä kaikki takavalot.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 18.05.2012 15:00 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
Tunustan.
Vuonna 1976 myin Isuzu belletin trokarille, siinä vuoti toisen etupyörän jaarru sylinteri. Pikainen korjaus oli seuraavanlainen, jarruputki irti sylinteistä ja putkeen jarruhihnojen niitaukseen käytetty niitti, Alkoi pysymään jarrunesteet. Tosin jarrut oli mitä sattui mutta poljinkaan ei painunut pohjaan.



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 18.05.2012 15:23 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Oldis kirjoitti:
Tunustan.
Vuonna 1976 myin Isuzu belletin trokarille, siinä vuoti toisen etupyörän jaarru sylinteri. Pikainen korjaus oli seuraavanlainen, jarruputki irti sylinteistä ja putkeen jarruhihnojen niitaukseen käytetty niitti, Alkoi pysymään jarrunesteet. Tosin jarrut oli mitä sattui mutta poljinkaan ei painunut pohjaan.

Eihän sitä Isuzussa huomannut jarrut oli mitä sattuu,pari noita oli minullakin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 18.05.2012 19:30 

Viestit: 68
Onhan tuota itsekkkin, oli jotain -70 lukua ajokkina hulppea Austin A 40, takajarrut jäi jumiin kun jarrutti, juhannusaatto avasin jarrut parikin kertaa mutta ei, ainavaan jumii, lähti kyllä pyörimään heti kun oli pysähtynyt, no vielä kerran rummut auki ja vaseliinia jarrukenkiin, hyvin toimi ja ehdin kuin ehdinkin Valasrannalle jussia viettämään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 18.05.2012 20:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ai ....sinäkin oot semmosella ajellu . kyl määkin. just 1971


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 19.05.2012 08:24 

Viestit: 77
Nykyinen automaatti Xsarani (1,8 -97 285tkm) oli täynnä huikeita korjauksia. Etupuskuri oli kiinni pyhällä hengellä ja "huonekalu" kettingillä. Kaikki tarvittavat kiinnikkeet kyllä roikkui mukana mutta eivät olleet kiinni mitenkään.
Jokainen alkuperäinen pikakiinnitettävä letkuklemmari oli korvattu tavallisilla mutta ne alkuperäiset oli silti jätetty letkuihin. Otin tavalliset pois ja otin alkuperäiset käyttöön eikä mitään ongelmia.
Uudet umpiot oli kiinni melko huolimattomasti ja ne heilui kiinnikkeissään. + kiinnittämättä jätetty puskurin kannake taivutti umpioita ylöspäin.
Alapallonivelien silmän pulteiksi oli laitettu huikean pitkät pultit jotka vielä oli vedetty niin piukkaan että oli pakko vaihtaa navat koska reiät oli huikeasti venyneet ja täten ihan epämäärisen muotoiset.
Jäähdyttimeksi oli sorvattu joku mikälie jäähdytin johon oli liimattu yksi tarvittava letkunlähtö.
Airbagin kierrejohtimeen oli kajottu jonka seurauksena se purkautui kun otin ratin pois. Eiku uudestaan se kasaan ja kun sen kasasi oikein niin pysyy nipussa kyllä tosi hienosti.
Ilmastoinnin sisälämpötilatunnistin oli syvällä kojelaudan sisällä josta se ei taatusti pysty tunnistamaan lämpötilaa.
Yms yms yms oli tämä auto täynnä mutta nyt olen sen laittanut pikkuhiljaa oikeaan kuosiin ja melko totaalisesti entisöinyt.
Eniten minua on aina ihmetyttänyt kun ottaa paikasta A pois ruuvin/mutterin/pultin niin miksei sitä samaa pysty käyttämään uudestaan?? Niin paljon olen korvattuihin pultteihin/muttereihin/ruuveihin törmännyt. Tietysti kierteitä voi mennä että on pakko vaihtaa. Mutta se ei selitä esim kojelaudan ruuveja joissa on välillä sellaista ruuvien kirjoa ettei mitään määrää...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 19.05.2012 18:25 

Viestit: 115
excluxan00 kirjoitti:
Nykyinen automaatti Xsarani (1,8 -97 285tkm) oli täynnä huikeita korjauksia. Etupuskuri oli kiinni pyhällä hengellä ja "huonekalu" kettingillä. Kaikki tarvittavat kiinnikkeet kyllä roikkui mukana mutta eivät olleet kiinni mitenkään.
Jokainen alkuperäinen pikakiinnitettävä letkuklemmari oli korvattu tavallisilla mutta ne alkuperäiset oli silti jätetty letkuihin. Otin tavalliset pois ja otin alkuperäiset käyttöön eikä mitään ongelmia.
Uudet umpiot oli kiinni melko huolimattomasti ja ne heilui kiinnikkeissään. + kiinnittämättä jätetty puskurin kannake taivutti umpioita ylöspäin.
Alapallonivelien silmän pulteiksi oli laitettu huikean pitkät pultit jotka vielä oli vedetty niin piukkaan että oli pakko vaihtaa navat koska reiät oli huikeasti venyneet ja täten ihan epämäärisen muotoiset.
Jäähdyttimeksi oli sorvattu joku mikälie jäähdytin johon oli liimattu yksi tarvittava letkunlähtö.
Airbagin kierrejohtimeen oli kajottu jonka seurauksena se purkautui kun otin ratin pois. Eiku uudestaan se kasaan ja kun sen kasasi oikein niin pysyy nipussa kyllä tosi hienosti.
Ilmastoinnin sisälämpötilatunnistin oli syvällä kojelaudan sisällä josta se ei taatusti pysty tunnistamaan lämpötilaa.
Yms yms yms oli tämä auto täynnä mutta nyt olen sen laittanut pikkuhiljaa oikeaan kuosiin ja melko totaalisesti entisöinyt.
Eniten minua on aina ihmetyttänyt kun ottaa paikasta A pois ruuvin/mutterin/pultin niin miksei sitä samaa pysty käyttämään uudestaan?? Niin paljon olen korvattuihin pultteihin/muttereihin/ruuveihin törmännyt. Tietysti kierteitä voi mennä että on pakko vaihtaa. Mutta se ei selitä esim kojelaudan ruuveja joissa on välillä sellaista ruuvien kirjoa ettei mitään määrää...


Missä kyseiset huollot oli tehty...merkkiliike/yksityinen...jotta tietää varoa muutkin...ruonansuun sanoin miettikää ite...keltä on pois jos tällaisten pielavetisten tekijät tulee esiin ?...henki lähtee pahimmassa tapauksessa...missä hinnoissa se on...olin ite AVKn koulutuksessa 90- luvun alussa ja kolaritilanteessa vakuutusyhtiön edun mukaista on että uhri kuolee = pienimmät kustannukset ko. yhtiölle verrattuna pitkäaikaishoitoon...tuskin on muuttunut...
mutta ladatkaa youtubesta ruonansuun " lapin kesä"...oikeasti ihme jätkä...ajelkoon sitikoilla tai millä lystää...kaksi ihmekiitäjää, varkaudesta ja laukaasta eivät ole osallistuneet viimeaikaisiin viestiketjuihin ...onko maseratien keväthuollot niin aikaavieviä...ammattitaito/alkuperäisyys kunniaan autojen huolloissa...;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: S******n tunari = Korjausmenetelmien taivastelua
ViestiLähetetty: 20.05.2012 17:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
excluxan00 kirjoitti:
Eniten minua on aina ihmetyttänyt kun ottaa paikasta A pois ruuvin/mutterin/pultin niin miksei sitä samaa pysty käyttämään uudestaan?? Niin paljon olen korvattuihin pultteihin/muttereihin/ruuveihin törmännyt. Tietysti kierteitä voi mennä että on pakko vaihtaa. Mutta se ei selitä esim kojelaudan ruuveja joissa on välillä sellaista ruuvien kirjoa ettei mitään määrää...


....kojelaudan ruuveista vanhemmassa autossa löytyy puolet alkuperäisistä jostakin syvältä kojelaudan sisältä, minne ne näpeistä kirpoaa, eikä niitä sieltä saa pois ilman totaalista purkuhommaa. Sen takia niitä sitten pitää korvata millä sattuu. Tietysti voi jättää noin kolmasosan kokonaan poiskin.... :lol:



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: