|
Kirjoittaja |
Viesti |
iisoppi
|
Viestin otsikko: Xm ABS ohje? Lähetetty: 21.05.2012 21:02 |
Viestit: 37
|
Hei, tos olis xm 93 2.0 autoon uus ABS anturi oikeella eteen. Jos koittais itse kiinnittää - onkohan jossain ensikertalaiselle ohjetta... Vioittunut on otettu pois eli suoraa mallia ei ole. En haulla löytänyt... Vinkeistä kiitollinen...
|
|
|
|
 |
xmtt1
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 24.05.2012 20:07 |
Viestit: 2
|
otappa vasemman puolen pyörä irti ja katso mallia sieltä,vois ainakin saada vinkkejä miten se asentaminen menee.
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 24.05.2012 21:59 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Tai voi koittaa hakea Haynesin oppaan. Googlekin voi auttaa - tässä pari: http://cx.podolsk.ru/xm/frame.htm Ja tuolta voi etsiä vasemmasta reunasta painikkeen, jossa hyvällä mielekuvituksella lukee jotakuinkin Biblioteka. ja sen jälkeen linkkiä Ðóêîâîäñòâî ïî ñåðâèñó è ðåìîíòó ìîäåëè Xm (Haynes), josta löytyy luvuittain koko opus. Vähän mielikuvitusta tuo kieli kyllä vaatii Toinen - äkkiä katsoen vähän hämärästi skannattu löytyi osoitteesta: http://oto.to/haynesxm.htmlHaynesissa tuo on aika hyvin selostettu anturin säätöineen.
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
iisoppi
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 30.05.2012 20:17 |
Viestit: 37
|
Kiitti, pyysin korjaamoapua, alkuperäinen oli sellainen malli jossa anturin etäisyys säädetään, ja korjaamo piti uuden anturin asennusta vaikeena. Tulos: ABS ei toimi kunnolla vaan nykii, mutta ABS valo sammu.... Synty uus kysymys: molemmat jarruvalot lakkas toimimasta , polttimot ja sulake ok..... Mistähän tuota alkais selvittää...?
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 30.05.2012 21:41 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
iisoppi kirjoitti: Kiitti, pyysin korjaamoapua, alkuperäinen oli sellainen malli jossa anturin etäisyys säädetään, ja korjaamo piti uuden anturin asennusta vaikeena. Tulos: ABS ei toimi kunnolla vaan nykii, mutta ABS valo sammu.... Synty uus kysymys: molemmat jarruvalot lakkas toimimasta , polttimot ja sulake ok..... Mistähän tuota alkais selvittää...? Minkäslaista tuo nykiminen on? Minulla kun jäi leimalla kiinni ABS-anturista ja sen vaihdettuani kävin uusintanäytölllä niin inssi halus kokeilla, että ne ABSit oikeasti toimii. Otti vauhtia asvaltilla ja teki "lukkojarrutuksen". Ja kyllähän ne jarrut nyki - tai oikeastaan aikamoinen ryske kävi. Eli nykiikö siis lukkojarrutuksessa? Koska niinhän niiden ABSien kuuluukin toimia. Jarruvaloista löytyy ehkä Patongin haulla jotain. Ainakin tuolla on jotain juttua: http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6703&hilit=+xm*+jarruvalo*Lisäksi varsin yleinen jarruvalo-ongelma on jarruvalokatkaisin, joka sijaitsee jarrupolkimessa poljinkumin alla. Lähtee polkimesta irti muistaakseni 10mm hylsyllä polkimen alapuolelta. Ja sitten johtoja seuraamalla liittimelle, josta saa johdot irti ja katkaisijan tutkittavaksi. Johtoliitin hieman tiukassa paikassa, mutta onnistuu. Katkaisija on purettavissa (varovasti) ja sitten kärkien viilaamisella minulla tuli valot kuntoon. Jarruvalojen katoaminen tuskin liittyy ABS-anturin vaihtoon ellei sitten jotenkin ole nuo em. keskustelun maadoituksia siinä yhteydessä tönitty. Minulla tuon jarruvalokatkaisija teki ainakin sitä, että alkuun valot toimi viiveellä ja sittemmin joskus kovaa painamalla, joskus muutaman painalluksen jälkeen. Peilin eteen testaamaan, toimiiko edes joskus vaiko ei ollenkaan...
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
iisoppi
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 31.05.2012 09:01 |
Viestit: 37
|
Aaltopelti kiitti ! ABS nykii niin että tavallisessa jarrutuksessa välillä lyökin hetken tyhjää ja sitten jarruttaa, eli ilmeisesti lukee "väärin" ... Katsastukselle riitti että ABS valo ei enää palanut. Nykiminen vähän välillä haittaa eli jos ja kun kaara menee lopullisesti läpi katsastuksessa niin ABS pois sulakkeesta ?
Kiitos jarruvalovinkistä!
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 31.05.2012 09:43 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Lukkojarrutuksessa ABS pitää melkoista rytkettä, se on normaalia. Mutta tarkoitatko nykimistä ihan normaalijarrauksessa ilman että jarrut lukitsee? Silloinhan ABS ei käytännössä edes ole pelissä. Kun anturi huomaa että pyörän pyöriminen pysähtyy niin elektrohydraulinen valve avaa venttiiliä jolloin pyörä pyörähtää vähän ja taas vena sulkeutuu jarrutuksen jatkumiselle.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 31.05.2012 13:59 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Voisiko olla niin, että se anturi on liian kaukana hammaskehästä, jolloinka absipurkki saa pääteltyä itselleen väärän pyörimisnopeuden? Minulle nimittäin kävi Xantian kanssa niin laakerinvaihdon jälkeen, ilmeisesti anturi ei ole ihan kohdallaan, ja kun jarruttaa parkkiruutuun, huomaa, miten jarrut häviävät ja kuuluu talvisen tuttu ruksutus.
En olen vielä saanut aikaiseksi tutkia ongelmaa Lexialla, mutta olettaisin ongelman olevan tuo yksi anturi ja sen antama virheellinen tulkinta pyörän pyörimisestä.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
iisoppi
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 01.06.2012 04:50 |
Viestit: 37
|
Joo, siis normaalijarrutuksessa, juuri kuten kuvailette. Anturi on tod. näk. liian kaukana. Alkuperäisen anturin etäisyys oli säädettävissä, mutta tällaista mallia ei enää ole.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 01.06.2012 09:51 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Hmm, periaatteessa kaik on säädettävissä. Anturin runkoa tai aukkoa pitää koneistaa niin että anturi saadaan lähemmäs.. Rako tulee olla noin 1 mm. Paljos se nyt on? Periaatteessa ABS toimii niin että se putoo päältä jos anturi on "kaukana" Mutta näköjään vain Citikka voi olla niin hölmö että se on nyt jossain välitilassa Itse törmäsin tähän "ongelmaan" kun vaihdoin kaverin Klonkswaagenin niveltä ja jouduin nuijimaan yhtä pultin päätä kovaa. Remontin jälkeen ABS valo paloi ja ABS oli pois toiminnasta kokonaan... syy oli että lyöntien tärinä oli ajanut anturia kolostaan tasan millin ulospäin. Painoin anturin sisään ja ajoin niin ABS oli täysin pelissä. Anturin ja hampaan ilmaraon on oltava hyvin tarkalleen ohjeen mukainen. XM:ssä muistaakseni se väli on 0.9 - 1.1 mm (taitaa tosin olla yleispätevä mitta mihin vaan kulkineeseen.)
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 10.06.2012 14:19 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Kuka kertoisi, mistä ABS:n anturit saa mitattua keskitetysti? Auto on -94 XM Break 2,1TD. ABS varoitusvalo palaa jatkuvasti(lähes) ja näytössä lukee "ABS OUT OF USE". Kaikki pyörien anturit on mitattu lähimmistä liittimistä, ja vastusarvot on liki 1,05 kOhm, yleismittarin tarkkuudella. Myös ABS-palikkaan tulevat 2 johtoliitintä on tarkastettu ja rasvattu, silmämäärin ei hapettumia ollut. Onko takapyörien antureiile menevissä pitkissä johdoissa liittimiä välissä, vai meneekö ne yhtenäisinä ABS:ltä taka- apurungolle asti? Mitkä kaikki muut laitteet antavat ohjausviestejä ABS:lle? Mitä tutkia seuraavaksi? Vielä: kun kääntää virrat päälle, varoitusvalot syttyvät normaalisti. Kun koneen käynnistää, niin ABS-varoitusvalo palaa häilyen 4-5 s, sitten sammuu n.1 s ajaksi, ja taas syttyy kirkkaasti ja OUT OF USE teksti ilmestyy näyttöön. Onko tällä tiedolla merkitystä?
|
|
|
|
 |
hans
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 10.06.2012 21:58 |
Viestit: 299 Paikkakunta: Kokkola
|
Viimeksi -90 XM n ABS anturia asentaessa, huomasin että reikä johon anturin rungon olisi pitänyt asettua, oli niin hapettunut että oikea säätö onnistui vasta huolellisen putsaamisen ja monen "koeasennuksen" jälkeen.Navan irroittaminen auttaa puhdistamista ratkaisevasti.Pahin ahdistus oli tietenkin siellä lähimpänä kehää.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 10.06.2012 22:33 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Vika löytyi. Alla oli vähän aikaa toinen tukivarsi, jonka anturi mitattiin ehjäksi. Kun malkuperäisen tukivarren laakerit oli vaihdettu, vaihdoin sen alle, ja kuinka ollakaan, ABS anturi ei toimi. Risa on nyt murjottu pois, mutta uutta en saanut vielä tilalle. Kannoin kuitenkin ehjän anturin tukivarsineen auton alle ja kokeilin. Ja ABS-merkkivalo sammui käynnistyksen jälkeen. Huomenna metsästän uutta anturia.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 18.06.2012 23:06 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Yllättävän kallista, tai vaikeaa löytää XM:ään takapyörän anturia. Siispä päädyin purkamaan Xantun taka-apurungosta ABS- anturin. Halkaisija näyttää samalta, mutta koska Xantiassa tunnistus on sivupinnasta, pituutta on liikaa XM:ään joka tunnistaa anturin päätypinnasta. Siispä rälläkkä käteen ja rauta-magneettisydämestä liika pois. Toimiiko? Saa veikata. Huomisaamuna kokeilen, ja kerron.
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 19.06.2012 08:47 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Nyt kun sulla on XM:n takapäästä anturi irti, niin katsopas onko se samanlainen kuin etupyörässä. Nimittäin eteen saa käymään vw:n anturin. Motonetin 23-1600 ja 23-1601. Anturista pitää vain viilata messinkinen ohjuriholkki muovirungon tasalle, ja se on siinä. Eteen XM:ään oikealle volkkarin vasen anturi ja vasemmalle oikea. Johto pitää ottaa vanhasta anturista ja laittaa siihen liitin, niitäkin saa muutamalla eurolla samasta liikkeestä. Sulla taitaa olla Bendixin abs, jossa on 2.3 kilo-ohmin anturit. Brittiläisten foorumikeskustelujen mukaan sille boksille kelpaisi myös Tevesin 1.2 kilo-ohmin anturit, joita nuo volkkarin anturit vastaavat.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 19.06.2012 18:25 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Kiitos vinkistä. Kyselinkin jo Motonetista VW:n antureita, mutta kun en tiennyt numeroa, mallia tai vuosimallia, niin ei löytynyt. Anturit ovat, kuten pari viestiä aiemmin kirjoitin, 1,06 k ohmmia. Jos en saa Xantun anturia toimimaan, niin menen uudelleen motonettiin. En ehtinyt vielä aamulla kokeilla, saa nähdä, sataako koko illan.
|
|
|
|
 |
citikkahullu
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 30.12.2012 23:59 |
Viestit: 115 Paikkakunta: Lounais-Kainuu
|
No olikos se XM:n takapään abs-anturi samanlainen kuin etupäässä? Siis käykö VW:n ko anturi myös XM Break -95 taakse? Vai onko hankittava VW:n taka-anturi ja kumman puolen ja sopiiko se XM:ään taakse? Oikealta takaa yritettiin irrottaa anturi, vaan jäihän se jämä siihen kynkkään, joten napa on aukaistava ja painettava sieltä kautta entinen pois (kuten Jasu puhelimessa neuvoi). Voisi hommata vaan valmiiksi sen anturin ja työstää asennuskuntoon.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 31.12.2012 01:13 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
citikkahullu kirjoitti: No olikos se XM:n takapään abs-anturi samanlainen kuin etupäässä? Siis käykö VW:n ko anturi myös XM Break -95 taakse? Vai onko hankittava VW:n taka-anturi ja kumman puolen ja sopiiko se XM:ään taakse? Oikealta takaa yritettiin irrottaa anturi, vaan jäihän se jämä siihen kynkkään, joten napa on aukaistava ja painettava sieltä kautta entinen pois (kuten Jasu puhelimessa neuvoi). Voisi hommata vaan valmiiksi sen anturin ja työstää asennuskuntoon. Mulla on se Xantian lyhennetty anturi vielä paikallaan. Kun meni katsastuksessa läpi, niin en ole sen jälkeen tutkinut niiden vaihtokelpoisuutta. 
|
|
|
|
 |
timoxi
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 24.02.2013 21:23 |
Viestit: 31 Paikkakunta: Lappeenranta
|
XM-Hannu kirjoitti: Kuka kertoisi, mistä ABS:n anturit saa mitattua keskitetysti?? Niin, löytyykö XM:stä paikkaa mistä voisi mitata kaikki anturit eikä tarvitsisi kaivella jokaisesta pyöräkotelosta liittimiä erikseen? Takapään antureita tänään tutkailin ja sain anturin irroitusyrityksessä ainoastaan tämän "kiinnitysosan" katkeamaan. Itse abs-anturi tuntuu olevan todella tiukassa. Samalla yritin myös saada liittimen esille mittausta varten, mutta liittimen irroitus ei onnistu irroittamatta äänenvaimenninta pois edestä eikä sittenkään ole liiaksi tilaa kun liitin on sijoitettu taka-akselipalkin päälle. Olisi mielekästä jos löytyisi joku helpompi keino tarkastaa anturit. Etupäästä mittailin toisten pyörän anturia ja vastusarvoksi sain 1,1 kohm. Jännitettä liittimeen tuli 2,2 volttia. Ohmimäärä lienee kohdallaan, miten jännite? Ei vielä paina katsastus päälle mutta mittaristossa loistava valo ärsyttää.
XM TurboCT -98, C4 Picasso -08, C4 -13, C5 Break -06, Xsara Break -03 ja C4 Vtr -05. XM Break 2.0 -95 odottamassa.
|
|
|
|
 |
iisoppi
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 24.02.2013 22:37 |
Viestit: 37
|
Moi, En osaa sanoa, vähemmän teknisenä kuskina olen kyl tyytyväinen kun nykyisessä xm ssä ei ABS vilku kun sitä ei oo. Osaltani kiitos vastanneille, tsemp.
|
|
|
|
 |
retro.tuner
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 24.02.2013 22:41 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Jönköping
|
No sieltä Abs-boxin liittimestä ne voi mitata. Haynesin kirjasta löytyy nasta järjestys.
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 24.02.2013 22:53 |
Viestit: 1724 Paikkakunta: Parainen
|
Ja se boxi löytyy siitä pelkääjän puolelta konehuonetta muovisesta laatikosta. Muistaakseni eka boxi ohjaamosta päin. 15-32 16-33 17-34 18-35
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
retro.tuner
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 25.02.2013 15:27 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Jönköping
|
Laitetaan kaupanpäälle vielä mihin anturiin nastat liittyy:
15-32---Vasen taka 16-33---Oikea etu 17-34---Oikea taka 18-35---Vasen etu
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 25.02.2013 21:01 |
Viestit: 1724 Paikkakunta: Parainen
|
Näin, yhteispelillä se sujuu 
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
timoxi
|
Viestin otsikko: Re: Xm ABS ohje? Lähetetty: 25.02.2013 21:35 |
Viestit: 31 Paikkakunta: Lappeenranta
|
No niin, abs-boksi löytyi kannen alta, mutta ongelma ei selvinnyt. Numerointihan on siten, että alimmaisessa valokuvassa elikkäs pistokkeessa nasta numero 1 on ylimmäisenä oikealla ja 19 äärimmäisenä ylärivissä vasemmalla ja edelleen 20 keskirivissä oikealla ja 37 reunimmaisena vasemmalla. Mittaus nastoista 18-35 arvoksi n.1,1 kohm ja nastat 17-34 n. 200 ohm. Mittaaminen pareista 16-33 ja 15-32 ei onnistunut, koska paikoissa 15 ja 33 EI ole nastaa mistä mitata kuten valokuvasta näkyy. Mikä neuvoksi?
Lisäksi abs-valo palaa vaikka sekä sulake F1 kabiinin rasiasta sekä F3 konehuoneen rasiasta ovat irroitettuna. Tällöinhän tietenkään abs-järjestelmä ei toimi ja varoitusvalon kuuluukin palaa mutta miltä sulakkeelta tulee varoitusvalolle virtanen?
Onko lisää vinkkejä vianetsintään?
Liitteet: |

ABS-kosketin.jpg [ 29.95 KiB | Katsottu 16175 kertaa ]
|
Tiedoston kommentti: Abs-pistoke

ABS-pistoke.jpg [ 34.19 KiB | Katsottu 16175 kertaa ]
|
XM TurboCT -98, C4 Picasso -08, C4 -13, C5 Break -06, Xsara Break -03 ja C4 Vtr -05. XM Break 2.0 -95 odottamassa.
|
|
|
|
 |
|
|