|
Kirjoittaja |
Viesti |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 25.02.2012 17:27 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Ostin konevikaisen 2000 vm xantian, autossa oli jako mennyt sekaisin joten koneessa oli venttiilit ja yksi mäntä rikki. Ostin vm 98 xantian varaosa-autoksi josta otin kannen irti sekä yhden männän. Nyt kone on kasattu vanhemman mallisen 16V koneen kannella ja uudemman alakerralla sekä nokkahihnapyörillä. Ajoitusmerkit ovat kohdallaan mutta koneessa on silti jako sekaisin. Nyt luultavasti venttiilit taasen mutkalla. Mistä johtunee vika? eikö nokka-akselit ole samanlaiset vai miksi jako on sekaisin vaikka merkit ovat kohdallaan? Alkaa pikkuhiljaa loppumaan hermoista puhti joten jos kone meni taasen rikki tämä lähtee jollekkin joka haluaa auton itselleen jossa olisi kenties koko koneen vaihto paikallaan.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 25.02.2012 17:55 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Eihän kampiakselin hihnapyörä ole päässyt vulkanoinnista pyörimään väärään asentoon?
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 25.02.2012 20:16 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Jaahas tarkemmin tutkittuani teinkin itse virheen asennuksen aikana, kiristin nokka-akselin pultin ilman lukitustappia jolloin nokka kääntyi varmaan 3-5 astetta ja imuventtiilit on nyt todennäköisesti mutkalla  . Nyt kyllä oikeesti harmittaa, pienenpieni virhe pimeessä ja kylmässä tallissa väsyneenä ja niin pitkään tuota yrittäneenä. Jakohihnaa asensin 4 tuntia kaikenkaikkiaan ja hihna on löysimmillään niin kireällä kuin sen kuuluu normaalisti olla kiristettynä? kyllä on ollut tuskainen projekti.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 25.02.2012 21:21 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Nyt tuli kyllä vähän hätäinen päätelmä väsyneeltä  Onko niin että jos laittaa jakohihnan hammastuksellisesti oikein niin että imupuoli on hieman ennakolla mutta kuitenkin nokka-akselin "säädön" rajoissa niin aiheuttaako vaurion? laitoin säädön uudelleen oikein niin että moottoria kiertäen ja uudelleen tarkastaen pako,imu ja kampiakselin kohdistukset menee paikalleen. Siis jako on hammastukselta aivan oikein mikäli kampiakselin hihnapyörä on tosiaan ehjä. Kampiakseli on niin että woodruff-kiila on klo 15.00 kuin 8mm pultti on hihnapyörän reijässä ajoitusmerkin kanssa kohdallaan, eli se rako lohkossa (klo 10.30) johon pultti mahtuu. Hihnapyörä on ulkoisesti ehjä eikä ainakaan ole käsissä havaittavin rikki. Kiersin konetta käsin räikällä ensin ja vaikutti jäykältä ja epäilen että venttiileihin kantoi mutta miksi? kun moottoria startilla pyörittää tulee imupuolelta lieskaa eli epäily on vahva. klo 10.30 ja 13 maanpintaan verraten ei iskusuuntaan. Mitä enää tehtävissä, jako on väärin vaikkakin oikein? Onko hihnapyörässä kohdistusmerkit molemmissa metalliosissa toisiinsa?
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 25.02.2012 22:35 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Apulaitehihnapyörän vulkanoinnin pettäminen ei näy aluksi päälle päin laisinkaan. Laita hihnapyörä tukevaan ruuvipenkkiin keskiöstään kiinni ja väännä ulkokehää riittävän isoleukaislla pihdeillä (älä vahingoita hihnan uria). Jos ulkokehä liikkuu hiukankin palautumatta, on hihnapyörä sökö. Voimaa tarvitaan melkoisesti rikkoutumisen havaisemiseksi. Jos sisä- ja ulkokehä liikkuvat toisiinsa nähden, on ajoitusmerkki muuttunut väärään paikkaan. Asian voi tarkastaa startin takaa lohkossa olevasta reiästä 8mm tapilla, jonka pitäisi osua vauhtipyörässä olevaan vastaavaan koloon kun jako on kohdallaan. Paikka on ahdas, joten kannattaa vääntää n. 20-30cm pitkästä rautalangasta 90 asteen kulmaan n. 5cm mutka, jolla yritää löytää sen reiän.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 26.02.2012 09:33 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Nokka-akselin pulttia ei sopisi kiristellä tapin kera. Paikallaan kyllä pitää olla. "Siivat" pidellään muulla tavoin kiinni, että väännöt ei kohdistu tappeihin ja remmiin. Juuri tuossa jossain juteltiin merkeistä. Kun muistaakseni kampiakselin kiilauran pitäisi olla taaksepäin samassa linjassa, kuin ö-pohjan sauma ja jos siivan tappi sopii, niin siiva ok.. "ALFAMER":sivu 2:16, kuva 5.4B ja sivu 2:18, kuva 7.5A. (Tämä kirja kannattaisi hankkia.)
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 26.02.2012 10:02 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Viitsikö katsoa, värimerkinnät nokka-akseleiden lukitus/ajoituskorvakkeissa, kummin päin, kummassa akselissa värit. Sininen ja ruskea/punainen? (Kun on reservissä purettu 1.8,16V-kone ja jos kasaisi sen, alakertaan vain uudet liuskat.)
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 26.02.2012 20:42 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
-00, 1.8 16V- vauhtipyörän syynäsin. Ei löytynyt ajoitukseen? tarkoitettua koloa, reikää. Vain tasapainoitusreiät ja asetelman vaarnojen 5mm reiät.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 27.02.2012 13:56 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Tästä ohjeita LFY ja RFV moottorien jakohihnalle. Sivut 87-96: Ihan hyödyllinen kirjanen muuten kaikille Xantian, XM:n ja Evasionin/Jumpyn omistajalle
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 07.06.2012 19:46 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Olisko jollakulla tietoa tai mahdollisuutta selvittää että kumpi noista hihnapyöristä on rikki vai onko molemmat? 
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
GSAX3
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 07.06.2012 20:04 |
Viestit: 130
|
Molemmat on särki..!
Xantia Activa V6 -98 Dsuper5-74 C5 V6 by Carlsson -06
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 08.06.2012 00:19 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
eskere kirjoitti: Asian voi tarkastaa startin takaa lohkossa olevasta reiästä 8mm tapilla, jonka pitäisi osua vauhtipyörässä olevaan vastaavaan koloon kun jako on kohdallaan. Paikka on ahdas, joten kannattaa vääntää n. 20-30cm pitkästä rautalangasta 90 asteen kulmaan n. 5cm mutka, jolla yritää löytää sen reiän. Tähän voisin laittaa korjauksen, vaikka vanhahko viesti onkin. Vauhtipyörässä ei ole Xantian bensakoneissa reikää vauhtipyörässä, muutakuin diesel malleissa. Uudemmissa EW koneissa on siirrytty taas vauhtipyörän reikään bensakoneissakin.
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 13.06.2012 12:15 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Jos on ehyt hihnapyörä pois paikaltaan niin voisiko saada kuvan siitä sekä astelukeman tuolle woodruff-kiilan ja kohdistusreijän välille. Kiitooos 
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 11.07.2012 21:09 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Onkos kakkoskoppasen kaksilitraisen hihnapyörä samanlainen, voisin laittaa sen tilalle?
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 11.07.2012 21:29 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
noilla hihnapyörillä eioo ajotuksen kanssa mitään tekemistä. ne käyttää vain ulkopuolisia laitteita.
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 11.07.2012 21:42 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
kokemjne kirjoitti: noilla hihnapyörillä eioo ajotuksen kanssa mitään tekemistä. ne käyttää vain ulkopuolisia laitteita. Höpöhöpö
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 11.07.2012 22:11 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
Ropeliz kirjoitti: kokemjne kirjoitti: noilla hihnapyörillä eioo ajotuksen kanssa mitään tekemistä. ne käyttää vain ulkopuolisia laitteita. Höpöhöpö ei ole edelleenkään vaikka mitä vakuuttaisit. ne reiät ovat vain lukitustappeja varten ( joilla kylläkin voidaan kohdistaa temppurauta suunnilleen kohdalleen )
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 11.07.2012 22:16 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
kokemjne kirjoitti: Ropeliz kirjoitti: kokemjne kirjoitti: noilla hihnapyörillä eioo ajotuksen kanssa mitään tekemistä. ne käyttää vain ulkopuolisia laitteita. Höpöhöpö ei ole edelleenkään vaikka mitä vakuuttaisit. ne reiät ovat vain lukitustappeja varten ( joilla kylläkin voidaan kohdistaa temppurauta suunnilleen kohdalleen ) Ei jaksa, elä sitten erheessäsi.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 11.07.2012 22:17 |
Viestit: 5124
|
Kampiakselin hihnapyörän reikä on tarkoitettu alunperin tapitettavaksi kun ajoitetaan. http://petrila.net/peugeot/Service/406d ... EG0IK3.HTMEi vaan toimi enää jos vulkanointi on pettänyt, koska reikä on ulommassa osassa (ajoitus ei tietenkaan ole hammapyörän kannalta sekaisin, koska hampaat on sisäosassa. Mutta jos ajoittaa uudelleen hajonneen ulko-osan mukaan, niin sitten on). Tuossa on ohje tarkastaa aina ennen purkamista että kampiakselinajoitustappi menee paikoilleen (XU10 tai XU7) => jos ei mene on vulkanointi pettänyt => uusi hihnapyörä ja voi alkaa alusta (onhan toki muitakin tapoja saada ajoitus kohdilleen kuin tapittaminen) http://www.autocats.net/manual/peugeot/ ... ce00k3.htmaha, tulikin viestejä välillä... jos käyttää reikää ajoittamiseen on sillä tekemistä ajoituksen kanssa, jos reikää käyttää kohdistamiseen on hihnapyörällä tekemistä kohdistamisen kanssa... no kumminkin kaikki varmaan tarkoittaa samaa asiaa. (mutta kai lukituksen/kohdistamisen peritarkoituksena on saada ajoitus kohdilleen)
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 11.07.2012 22:24 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Voihan persia kun tuon hihnapyörän 2-2 tarkastamisen olisin tiennyt 
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 11.07.2012 23:19 |
Viestit: 5124
|
Ropeliz kirjoitti: Voihan persia kun tuon hihnapyörän 2-2 tarkastamisen olisin tiennyt  niinpä, mutta toisaalta jälkiviisaus ei auta kuin seuraavaan kertaan. Luulen ettei tuo 2-2 kohta tarkoita reiän kohdistusta kiilauran kanssa, vaan ihan jonkun muun erillisen merkin (jota ei taida noissa sinun pyörissä olla). Tuommoinen kuva löytyi, joka taitaa olla oikea hihnapyörä, tuosta kuvakulmasta ei tosin saa ainakaan kulmia mitattua  (Hakusanana ilmeisestikin tuollainen pyörän osanumero? 0515.K6)
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 12.07.2012 00:37 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
ite olen tarkastanut ajoituksen aina vanhan mallisella umpirautaisella hihnapyörällä (jossa ei ole kumivulkanointia ollenkaan) hihnan vaihdon yhteydessä.Aika harvoin noihin uudempiin versioihin voi luottaa kun usein on antanut jo vulkanointi periksi.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 12.07.2012 09:11 |
Viestit: 691
|
kokemjne kirjoitti: noilla hihnapyörillä eioo ajotuksen kanssa mitään tekemistä. ne käyttää vain ulkopuolisia laitteita. Nyt on koke aivan hakoteillä 
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 13.07.2012 02:02 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
 tuossa kuva siitä minun hihnapyörästä tarkempana. Ja "halkaistuna". Näkyy hyvin kohdistusmerkit, sopi ainakin 8v koneen hihnapyörän kanssa samoihin kohtiin.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantian 16V koneremontti Lähetetty: 14.07.2012 00:11 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Noiden ajoitusmerkkien mukaan laitettuna auto pelaa mainiosti, syynään astemitalla oikean lukeman josko se jotakuta jatkossa hieman helpottaa. Seuraavana kansirempassa on vuorossa Sitruunasepän vanha 2.0 16V. Kunhan metsästän ensin siihen sen pahvin 
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
|
|